Goedkope LiPo Balancer?

Leden,

Ik hoop deze boot vrijdag op te halen (excl. zender van marktplaats).
Bij de LiPo lader die er bij zit, zit geen ballancer.
Nu heb ik bij HobbyKing een 5000 mAh, 3 cells LiPo gekocht (20 C) maar het lijkt me niet verstandig om die te vaak zonder balancer op te laden.

Mijn vraag: Waar kan ik een goedkoop balancertje vinden wat voldoet aan het laden van de LiPo? Ik heb dus al een LiPo lader (zie foto), maar moet enkel nog een balancer hebben.

Alvast bedankt! :p

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bedoelt die Li-Po 4?
Is de LiPo lader. En het grote ding (K-PO) is volgens mij de 'adapter'.
Waarschijnlijk van 220 naar 12V!
 
@ketnet: Als je goed leest zie je dat ik bij HobbyCity een 5000 mAh besteld heb. (A)
Degene die er op de foto in zit is inderdaad een kleinere maar die heb ik er niet bij.

Opzich mooie charger die je doorgaf, maar eigenlijk hoef ik alleen maar een balancer zelf te hebben, omdat de Charger er al bij zit!

@seelanc:
Balancer kan toch tussen de lader en de LiPo komen te zitten? Dus dan moet dat wel passen neem ik aan.


Meer reacties?
 
Laatst bewerkt:
euh ik wil niet moeilijk doen.. maar volgens mij is die 5000 mss te zwaar vr je boot (qua gewicht)

als die balancer niet past moeten er gewoon andere connectors op...
 
Deze 50W lader inc balancer kost 19$.
Kost geen dr#l.

Ik denk dat je voor een losse balancer in nl meer kwijt bent en misschien wat lastigger te vinden.
 
euh ik wil niet moeilijk doen.. maar volgens mij is die 5000 mss te zwaar vr je boot (qua gewicht)

als die balancer niet past moeten er gewoon andere connectors op...

Weegt inderdaad bijna een halve kilo maar als het goed is blijft ie wel gewoon boven water. :D En met varen sws wel denk, ligt een zware motor in.

Maar de link die jij doorgaf is toch een complete charger ipv alleen een balancer?
 
50W doet zon 4.5A bij 11volt.


Dus je zal bij een 80% lege lipo iets meer dan 1 uur laden.
Schat 1 uur en 10 minuten.
1C laden is bij een 5000mAh, 5A.
En 1C duurt +- 1 uur.

Voor 20C zou ik zoiezo bij 1 C laden max blijven.
Ook al kan dit pakket 2C max aan.

Van welk merk is die lipo 4 lader?
De lipo 4 van graupner lijkt b.v even groot en doet max 3A.
Bedoel maar te zeggen...
 
Laatst bewerkt:
kan je zelf uitrekenen 11,1volt x 5A: +-55watt... dus kom je zeker toe.
ik laad er mijn 3000 lipo 22.2 volt 6S ermee aan 6ampere (2C). max wat lader geeft is 8,8 ampere
dus de lader is ruimschoot voldoende... mits je voeding genoeg geeft.
je voeding is wss 13.8volt, maar hoeveel Amp?

(en neen niet beginnen over A en amp en amp/h etc!)
 
50W doet zon 4.5A bij 11volt.


Dus je zal bij een 80% lege lipo iets meer dan 1 uur laden.
Schat 1 uur en 10 minuten.
1C laden is bij een 5000mAh, 5A.
En 1C duurt +- 1 uur.

Voor 20C zou ik zoiezo bij 1 C laden max blijven.
Ook al kan dit pakket 2C max aan.

Van welk merk is die lipo 4 lader?
De lipo 4 van graupner lijkt b.v even groot en doet max 3A.
Bedoel maar te zeggen...

Dan denk ik dat die het gaat worden!
Is wel erg weinig geld.

(ik neem aan dat je deze bedoelt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...g_ECO6_50W_5A_Balancer/Charger_w/_accessories)

Uurtje laden vind ik voldoende! Maar die LiPo 4 op de afbeelding kan ik dan dus verkopen? Wel de adaptor behouden.
 
Laatst bewerkt:
kan je zelf uitrekenen 11,1volt x 5A: +-55watt... dus kom je zeker toe.
ik laad er mijn 3000 lipo 22.2 volt 6S ermee aan 6ampere (2C). max wat lader geeft is 8,8 ampere
dus de lader is ruimschoot voldoende... mits je voeding genoeg geeft.
je voeding is wss 13.8volt, maar hoeveel Amp?

(en neen niet beginnen over A en amp en amp/h etc!)

Ik zal er vrijdag even naar kijken!
 
hoi gerard

mag ik vragen voor hoeveel je deze boot hebt of gaat kopen?

mvg Hans

€160,-
Niet duur voor de hardware.

uit mn hoofd:
BL inrunner (BL-3656 2700)
90A Brushless ESC
(beide watergekoeld)
15KG metal gear servo
bootje is van carbon

Heb zelf al n zenderset:
Spektrum DX6i met Full Range AR6200 ontvanger.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gerard,

De verkoper op marktplaats heeft een behoorlijke dikke duim, om het eens fatsoenlijk uit te drukken:
De motor, waar hij €180 voor heeft betaald:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 36-56 2700kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

De romp, die i.p.v.carbon, gewoon van polyester is, 65 cm lang. (25" Prince).
Die 70 km/h haal je voornamelijk achter in de auto en zeker niet standaard met de meegeleverde buitenloper.
Na enige modificatie kun je met de nieuwe motor zeker 65-70 km/h halen, maar niet zoals 'ie nu uitgevoerd is.

Zoals ketnet al zei krijg je met zo'n zware lipo problemen om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen, de lipo vóór de motor zal waarschijnlijk niet lukken.

Het laden met 5A kun je met de K-PO 1202 voeding van 3,5A wel schudden natuurlijk, om 5000mAh vol te laden moet je op minstens anderhalf uur rekenen.

Maar, voor het geld is het niet gek en je kunt tenminste ergens mee beginnen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gerard,

De verkoper op marktplaats heeft een behoorlijke dikke duim, om het eens fatsoenlijk uit te drukken:
De motor, waar hij €180 voor heeft betaald:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 36-56 2700kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

De romp, die i.p.v.carbon, gewoon van polyester is, 65 cm lang. (25" Prince).
Die 70 km/h haal je voornamelijk achter in de auto en zeker niet standaard met de meegeleverde buitenloper.
Na enige modificatie kun je met de nieuwe motor zeker 65-70 km/h halen, maar niet zoals 'ie nu uitgevoerd is.

Zoals ketnet al zei krijg je met zo'n zware lipo problemen om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen, de lipo vóór de motor zal waarschijnlijk niet lukken.

Het laden met 5A kun je met de K-PO 1202 voeding van 3,5A wel schudden natuurlijk, om 5000mAh vol te laden moet je op minstens anderhalf uur rekenen.

Maar, voor het geld is het niet gek en je kunt tenminste ergens mee beginnen.

Groeten, Jan.

Die €180,- voor de motor slaat ook nergens op, dan istie iig goed opgelicht. :p Maar zoals ik dus zie op HobbyKing, kan de motor ook een 4 cellige LiPo aan? Is het dan niet beter om http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10753 zoiets te kopen? Of krijg ik dan problemen met de ESC. Deze LiPo is in ieder geval veel lichter en levert ie dan ook genoeg power?
En wat voor modificaties bedoel je nog meer?

Groet,
Gerard
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gerard,

Een 65 cm romp is met een 2700KV motor op 3S al aardig aan het maximum, met volgeladen cellen zit je al ruim boven de 30.000 toeren onbelast, probeer dat eerst maar eens op het water te houden...

Op 4S kom je aan de 40.000 toeren, dan krijgen je lagers het behoorlijk voor hun kiezen en de boot is domweg onvaarbaar, tenzij je een héél klein propje neemt (30 mm of zo), dat een afzichtelijk laag rendement heeft waardoor de aanloop naar het in plané komen erg lang wordt, niet aan te raden.

Een Lipo met een lagere capaciteit nemen gaat niet goed; de lipo uit je link is dan wel 30C, maar met 2,4A is dat nog maar 72A piek, terwijl je motor bij het wegvaren vanuit stilstand al ruim 100A trekt, daarnaast is de vaartijd met 2450mAh erg kort, 3-5 minuten, afhankelijk van de gekozen prop en je vaarstijl.

Bij dit type romp ligt het zwaartepunt rond de 30% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel (achterkant).
Als je dat met de 3S lipo vóór de motor niet redt, wat ik vermoed, dan moet de Lipo links naast de motor.
De boot zal dat in rust naar links hellen, dat verdwijnt zodra je gas geeft.

De koppeling tussen de motor en flexas is sub-optimaal, de stelboutjes vervormen de flexas, als het uiteinde hiervan niet beschermd is door een bus of soldering, met uitrafelen als gevolg.

Een flexas moet je na elke vaardag uit de boot halen, drogen en opnieuw invetten, om te voorkomen dat de boel gaat roesten, je kunt wel nagaan dat het elke keer loshalen en weer vast draaien niet lang goed zal gaan.

Een passende knelkoppeling houdt de boel veel langer heel.

Op de foto's lijkt de boot nagenoeg nieuw, je moet alle boutverbindingen nalopen en zekeren met Loctite (als het voorlopig niet weer los hoeft) of nagellak (als je nog wilt kunnen verstellen).
Ook moet je alle doorvoeren nakijken op lekkage en afdichten, anders kon de eerste run wel eens kort en vochtig aflopen.

Maak er een gewoonte van om de kap af te plakken met tape, als de boot eens op z'n dak gaat blijft 'ie tenminste drijven.
Neem een werphengel, met een tennisbal aan de lijn mee, om een geflipte boot naar de kant te kunnen hengelen.

Als je de boot hebt, zou ik een topic openen in de speedboot sectie, dan krijg je meer respons dan hier.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top