Duw-klap-prop

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik ben een liefhebber van zwevende vliegende vleugels, en die zijn in de praktijk vaak uitgerust met een duwprop. Ik weet eigenlijk niet eens of er kant-en-klare klap-duw-props in de handel zijn; ik denk dat we allemaal de bladen van een gewone klapprop omdraaien, zo doe ik dat tenminste.

Dat heeft in de praktijk wel een paar nadelen. De bladen kunnen nu zowel vooruit als achteruit erg ver doorscharnieren. Te ver naar voren (komt voor als er vanuit stilstand wordt gestart) riskeert een hap uit je achterlijst. Te ver naar achteren betekent, als een blad overcenter is geklapt, een geweldige onbalans die geen neiging heeft zichzelf te herstellen.

Er zijn een paar foefjes om de klapprop zo aan te passen dat de bladen niet meer te ver naar voren en achteren kunnen klappen. Ik heb daar eerder al een beetje mee gegrasduint. Mijn nieuwe Sport Wing bleek onlangs een te kleine prop te hebben (6x3) om de voorgenomen beveiliging te maken... voorlopig zit er nu dus alleen een beveiliging in tegen te ver naar voren klappen. Deze heb ik gemaakt door een paar stukjes hout in het middenstuk te lijmen, deze blokkeren de prop wanneeer hij verder naar voren komt dan helemaal uitgeklapt. Het te ver dichtklappen kan ik op deze manier niet tegengaan. Gelukkig blijkt dat in de praktijk in zweefvlucht niet te gebeuren; dus alleen even opletten bij het opgooien.
Nadat die stukjes hout erin waren gelijmd moest ik wel een onbalans wegwerken, wat niet 100% is gelukt. Het blijft modderen.

Hoe lossen jullie dat op?
 
Met een plaatje zorgen dat de bladen niet te ver door kunnen scharnieren, maar niet echt blokeren, want de prop kan het best z'n eigen positie zoeken.

Om te voorkomen dat je bij dichtklappen een doorgeslingerd blad krijgt (lekkere onbalans, motor breekt af. Kan je ook eer een plaatje nemen aan de andere kant.

Ik probeer een schetsje.

 
Laatst bewerkt:
Harold, zoiets had ik zelf al eens gemaakt op een grotere prop (zal een foto opzoeken).
Maar met die 6x3 zag ik dat niet zitten, dat wordt priegelwerk. Ik hoopte dat er misschien wat mooiers bestaat...
Es even googelen volgens Arjans suggestie. (Werk jij wel eens Arjan? Ik niet, maar dat wist je al...)
 
Ik heb de 'te grote' sleufjes in de spinner gewoon met een plabandje dicht geplakt.
Dat heb ik al een paar maal gedaan, maar dat houdt in de praktijk niet zo erg lang.
Die heb ik net ontdekt ja... voral deze opmerking is veelbelovend: " The propeller blades have an end-stop both in the running position and the idle position, ensuring safety in operation."
Die moest ik maar eens gaan bestellen bij 2bros...

Blijft nog 1 ander nadeel. Ik had tot dusver altijd Graupner klappropjes ook op mijn eerdere Sport Wings. Als er iets mis ging brak het plastic middenstuk al snel. Moest ik een hele nieuwe prop kopen. Zodoende had ik al een voorraadje bladen over, maar het was altijd het middenstuk dat brak!
Daarom had ik deze keer de spinner besteld bij Hobby King, die is van aluminium. Met een beetje uitboren passen de Graupner bladen erop. Tja, het ziet ernaar uit dat ik tóch terugga naar een Graupner (push)prop...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wel eens een oplossing gezien met ijzerdraadjes (verestaal dan)

Ja, ik heb een tekeningetje van een oplossing van Gerten. Eigenlijk wilde ik dat doen op de Sport Wing. Maar het is allemaal te klein (tenminste op een 6x3)... je zou precisie gereedschap nodig hebben om de benodigde gaatjes op dde goede plekken te boren, dat gaat niet lukken op mijn hobbyzolder....
Ik ga het tekeningetje even opzoeken & scannen.
 
Vanavond ga ik een 4 meter Horten (her) maidenen. Gekregen van iemand die hem vanwege formaat auto nooit vloog. Na 4-5 jaar in de kast heeft hij hem aan mij gegeven. :p

Hierop zit ook een duwprop. En ja, standaard kan die ook te ver naar achteren doorscharnieren (en dan in onbalans raken ...).

Ik heb daarvoor het volgende gemaakt:
van 0,5 mm dik alu-plaat heb ik een een klein plaatje geknipt (± 1,25x3 cm of zo) die heb ik om het middenstuk heen gevouwen. Twee gaatjes erdoor voor de prop-bevestigingsbout. Propblad erin, plaatje erover, boutje erdoor, moertje erop.
Vervolgens de prop beheerst maar met kracht naar achteren klappen tot hij in gewenste ingeklapte stand staat. Hiermee verbuig en scheur je het alu een beetje. Als je het beheerst doet kan de prop dat makkelijk hebben. Dan de boel monteren met spinner erop.

Nu komt het stukje high-tech. Men neme een oude fiets-binnenband. knip er een ring/elastiekje vanaf. 2 à 3 mm breed. Schuif dat over de dichtgeklapte prop tot aan de prop-hals. Vervolgens de twee stukjes elastiek/band tussen de twee prop-bladen over de spinner heen tillen (ze kruizen elkaar nu), en klaar is kees.

Simpel en effectief. :p
Ik zal kijken of ik een foto kan regelen.

Met dank aan mijn lieve vrouw, die even gauw een kiekje heeft gemaakt en gemaild ...
full


N.B.
Afgelopen vrijdagavond bleek 1 elastiek onvoldoende. Heb er toen maar 3 op gezet.

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Simpelste is volgens mij een propsaver, daar zit je vaste prop met een o-ringetje op vast. Misschien dat een klapprop wat minder weerstand geeft tijdens zweefvlucht maar een sportwing vliegt dermate langzaam dat 1 van de bladen door z'n eigen gewicht naar beneden valt en dan toch weerstand geeft. Een klapprop met opname en spinner is ook veel zwaarder uitgevoerd dan gebruik slowflyerprop met propsaver. Bij de sportwing is het juist belangrijk weinig gewicht achterin te hebben.

MVG. Robert.
 
Ja, op een grote klapprop had ik al eens iets gemaakt tegen te ver naar voren klappen, met een plaatje.
De truc met het elastiekje snap ik nog even niet... fotootje is vast mooi...

Ondertussen heb ik bij 2bros een Graupner 14x10 push-klapprop besteld. (Graupner hanteert centimeters, lekker makkelijk) Dat is iets kleiner maar meer spoed dan de 6x3 die er nu op zit (dat is 15x8) maar dat zal wel geen kwaad kunnen. Ik wil toch van die onbalans af (vooral omdat die Sport Wing met deze setup zo ongelofelijk lekkeer gaat...)

Dit is de oplossing van Gerten:

full


Gaatje boren in het middendeel, en een randje uitfrezen uit het bevestigingsdeel van het propellerblad. Lijkt me heel mooi... maar op een 6x3 prop is het allemaal te klein, ooit zal ik het op deze manier proberen voor de Sirion...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Simpelste is volgens mij een propsaver, daar zit je vaste prop met een o-ringetje op vast. Misschien dat een klapprop wat minder weerstand geeft tijdens zweefvlucht maar een sportwing vliegt dermate langzaam dat 1 van de bladen door z'n eigen gewicht naar beneden valt en dan toch weerstand geeft.
Toch is mijn ervaring dat de bladen van de Sport Wing wel degelijk dichtvouwen in zweefvlucht... (en ik ben al aan mijn 3e Sport Wing...)
 
hey

ik heb deze klap prop
deze is ontworpen door zambezi en zat bij de xeno die ik heb
het is cad uitgesneden en ziet en voelt erg degelijk aan
alle onderdeeltjes passen ook precies

hier wat fotos ervan

uitgeklapt kennen de prop bladen niet verder naar voren buigen
waardoor er niks geraakt wordt

full


zoals je ziet is het voorste plaatje iets breder zodat de prop niet tever naar voren ken komen
full


tot heden werkt dit systeem perfect op me xeno
hij klapt mooi in bij geen gas en uitklappen doet ie ook perfect
doordat de bladen elkaar niet kunnen raken ingeklapt
klapt ie altijd mooi uit

dit systeempje weegt zoeen 14 gram met 9x5 klap prop bladen van aeronaut
hier komt enkelt het gewicht van de prop adapter nog bij ivm met andere as maatjes van de motor

hoop dat je er wat aan heb de cad tekeningen heb ik hier ook en staan tevens ook op rcgroups

nogmaals dit is niet mijn design maar van zambezi
waar ik dit van over genomen heb

grtz lip
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's een mooi dingetje Lip.
't Is dat ik nu net een Graupner propje kant en klaar heb besteld. Maar als dat ooit het loodje legt dan moet ik Zambezi eens benaderen...
(of iemand anders die carbon kan frezen)
 
Da's een mooi dingetje Lip.
't Is dat ik nu net een Graupner propje kant en klaar heb besteld. Maar als dat ooit het loodje legt dan moet ik Zambezi eens benaderen...
(of iemand anders die carbon kan frezen)

rbc heeft deze gefreest

hier nog wat tekeningetjes ervan
xenomount.jpg


heb net ff gezocht waar het cad bestandje stond op rcgroups maar ken het niet vinden

anders heeft zambezi,rbc,of ik die wel voor je
 
Laatst bewerkt:
Mijn 15x5 Graupner duw-klappropje is aangekomen.
Is mooi gemaakt, kan niet te ver open en niet te ver dichtklappen. Eigenlijk jammer dat ze 'm alleen in deze maat leveren.... (maar goed, bij een grotere prop is het wat makkelijker om het zelf aan te passen).
Ik ga er morgen denkelijk mee vliegen, ik hoop dat deze kleinere prop genoeg pep heeft, hij loeit lekker en is prima in balans in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
lekker dat ie binnen is morgen meteen testen :P
is er perfect weer voor denk ik
dat ie in balance is dat is het voordeel van een nieuwe gerenomeerde prop denk ik maar zo :)
ben benieuwd of eht je bevalt zal haast wel lijkt me


grtz lip
 
Zijn jullie niet een beetje aan het over-engineeren?

In de F5B vliegt er al jaren een vliegende vleugel, zonder aanpassingen op de spinner of prop.
Het zijn 17 of 18 inch props en een gepijlde vleugel.
Toerental zal tegen de 10000 rpm zitten en de opstart in 0,5 seconde of minder.


zezehn.JPG


GJ
 
Back
Top