Ik ben een liefhebber van zwevende vliegende vleugels, en die zijn in de praktijk vaak uitgerust met een duwprop. Ik weet eigenlijk niet eens of er kant-en-klare klap-duw-props in de handel zijn; ik denk dat we allemaal de bladen van een gewone klapprop omdraaien, zo doe ik dat tenminste.
Dat heeft in de praktijk wel een paar nadelen. De bladen kunnen nu zowel vooruit als achteruit erg ver doorscharnieren. Te ver naar voren (komt voor als er vanuit stilstand wordt gestart) riskeert een hap uit je achterlijst. Te ver naar achteren betekent, als een blad overcenter is geklapt, een geweldige onbalans die geen neiging heeft zichzelf te herstellen.
Er zijn een paar foefjes om de klapprop zo aan te passen dat de bladen niet meer te ver naar voren en achteren kunnen klappen. Ik heb daar eerder al een beetje mee gegrasduint. Mijn nieuwe Sport Wing bleek onlangs een te kleine prop te hebben (6x3) om de voorgenomen beveiliging te maken... voorlopig zit er nu dus alleen een beveiliging in tegen te ver naar voren klappen. Deze heb ik gemaakt door een paar stukjes hout in het middenstuk te lijmen, deze blokkeren de prop wanneeer hij verder naar voren komt dan helemaal uitgeklapt. Het te ver dichtklappen kan ik op deze manier niet tegengaan. Gelukkig blijkt dat in de praktijk in zweefvlucht niet te gebeuren; dus alleen even opletten bij het opgooien.
Nadat die stukjes hout erin waren gelijmd moest ik wel een onbalans wegwerken, wat niet 100% is gelukt. Het blijft modderen.
Hoe lossen jullie dat op?
Dat heeft in de praktijk wel een paar nadelen. De bladen kunnen nu zowel vooruit als achteruit erg ver doorscharnieren. Te ver naar voren (komt voor als er vanuit stilstand wordt gestart) riskeert een hap uit je achterlijst. Te ver naar achteren betekent, als een blad overcenter is geklapt, een geweldige onbalans die geen neiging heeft zichzelf te herstellen.
Er zijn een paar foefjes om de klapprop zo aan te passen dat de bladen niet meer te ver naar voren en achteren kunnen klappen. Ik heb daar eerder al een beetje mee gegrasduint. Mijn nieuwe Sport Wing bleek onlangs een te kleine prop te hebben (6x3) om de voorgenomen beveiliging te maken... voorlopig zit er nu dus alleen een beveiliging in tegen te ver naar voren klappen. Deze heb ik gemaakt door een paar stukjes hout in het middenstuk te lijmen, deze blokkeren de prop wanneeer hij verder naar voren komt dan helemaal uitgeklapt. Het te ver dichtklappen kan ik op deze manier niet tegengaan. Gelukkig blijkt dat in de praktijk in zweefvlucht niet te gebeuren; dus alleen even opletten bij het opgooien.
Nadat die stukjes hout erin waren gelijmd moest ik wel een onbalans wegwerken, wat niet 100% is gelukt. Het blijft modderen.
Hoe lossen jullie dat op?