Helikopter voor echte beginners

  • Topicstarter Topicstarter dikkeh
  • Startdatum Startdatum
D

dikkeh

Guest
Hallo allemaal,

Eerst had ik een PicooZ (de originele uitvoering), waarmee ik best goed kon vliegen. Na een tijdje wilde ik aan een echte uitdaging beginnen, namelijk de Belt CP v2. Maar na een zeer korte vlucht van ongeveer 10 seconden (zoals jullie al hadden voorspeld :p) was er niet zo heel veel van mijn mooie helikopter over ;)

Door deze crash besefte ik dat ik toch een beetje minder goed kan vliegen dan ik zelf had gedacht (zo moeilijk kan de Belt CP toch niet zijn?) :D. Maar ondanks deze 10 duurste seconden van mijn leven geef ik de moed nog niet op ;). Het lijkt me leuk om weer een heli aan te schaffen, maar dan een heli die meer bestand tegen crashes is dan de Belt CP v2.
Nu mijn vraag: Welke heli raden jullie mij aan om mee te beginnen?

De eisen waar de heli aan moet voldoen:


  • Crash bestendig (voor zover dat mogelijk is)
  • Dubbele rotor (dat is toch het stabielst en gemakkelijkst?)
  • Voor echte beginners
  • Buiten kunnen vliegen (het liefst bij een normale windsterkte)
  • Prijsklasse: €0 - €100 (er zou eventueel (als dat echt nodig is) nog €20,- bij kunnen)
Alvast bedankt voor jullie reactie,

Dikkeh
 
Hallo allemaal,

Eerst had ik een PicooZ (de originele uitvoering), waarmee ik best goed kon vliegen. Na een tijdje wilde ik aan een echte uitdaging beginnen, namelijk de Belt CP v2. Maar na een zeer korte vlucht van ongeveer 10 seconden (zoals jullie al hadden voorspeld :p) was er niet zo heel veel van mijn mooie helikopter over ;)

Door deze crash besefte ik dat ik toch een beetje minder goed kan vliegen dan ik zelf had gedacht (zo moeilijk kan de Belt CP toch niet zijn?) :D. Maar ondanks deze 10 duurste seconden van mijn leven geef ik de moed nog niet op ;). Het lijkt me leuk om weer een heli aan te schaffen, maar dan een heli die meer bestand tegen crashes is dan de Belt CP v2.
Nu mijn vraag: Welke heli raden jullie mij aan om mee te beginnen?

De eisen waar de heli aan moet voldoen:


  • Crash bestendig (voor zover dat mogelijk is)
  • Dubbele rotor (dat is toch het stabielst en gemakkelijkst?)
  • Voor echte beginners
  • Buiten kunnen vliegen (het liefst bij een normale windsterkte)
  • Prijsklasse: €0 - €100 (er zou eventueel (als dat echt nodig is) nog €20,- bij kunnen)
Alvast bedankt voor jullie reactie,

Dikkeh

Al je eisen zijn aan te voldoen (al zul je ervoor het internet op moeten en in HongKong moeten shoppen), behalve crashbestendig.
Echter twee eisen zijn niet met elkaar te combineren: Dubbele rotor (coaxiaal) en buiten vliegen bij normale windsterkte

Ik ben persoonlijk nogal fel tegenstander van goedkope chinese meuk, al is er best leuk spul tussen te vinden voor een habbekrats, dus ik kan je niet aan websites helpen.

In Nederland vind je niet veel in jouw budget, en zelfs als je in HongKong gaat shoppen is de kwaliteit niet denderend.

De Belt CP is geen top heli, maar er is zeer zeker leuk mee te vliegen, en het was op zich geen echt verkeerd keus.

Ik zou zeggen: bouw dat ding weer op, en pak het LEREN vliegen dit keer serieus aan, dan worden de volgende 10 seconden vliegtijd NIET de duurste 10 seconden van je leven....

Want inderdaad, zo moeilijk vliegt een Belt CP niet: hij vliegt absoluut even moeilijk of makkelijk als iedere andere CP heli. Het is het LEREN vliegen wat moeilijk is, niet het vliegen zelf....

Groet, Bert
 
geen een heli is bestand tegen crashen;)

qua vliegen is vliegt die CP enigzins vergelijkbaar met de 450 serie helicopters, wat misschien dus nog te lastig is, (een collective pitch)

misschien moet je eens een Fixed Pitch proberen? Je kan idd ook voor coax gaan maar of je daar nou wat van opsteekt:cool:

heb je al eens bedacht om te investeren in een goede vliegsimulator (phoenix oid) en lessen bij een club en je daar voor laten lichten? Dat scheelt je weer een heli:D
 
Bedankt voor de reacties ;)

Een sim is voor mij geen optie, aangezien ik Linux draai en ik niks met dat virtuele gedoe heb. Ook is het repareren van de Belt CP v2 geen optie, aangezien er een scheur in het frame (net boven het landingsgestel) zit, de aandrijving is verbogen en ik gisteren (terwijl ik de heli vasthield) de heli op de hoogste toeren liet gaan, waardoor er een brandje in de ESC is ontstaan. Als de heli nog te repareren valt, zijn de kosten zo duur dat ik liever een coax helikopter koop, de kans is namelijk zeer groot dat ik weer een dure crash meemaak als ik de Belt CP weer in gebruik zou nemen. Ook ben ik voorlopig nog niet toe aan een Collective Pitch (klasse 450).

Ik heb net even bij een paar online winkels rondgekeken, en zag de volgende heli's:

Reely dubbelrotorheli "Lama 5.1" (R2F) - Dubbele rotor helikopters - Conrad Electronic
Reely dubbelrotorheli "Lama 3" (R2F) - Dubbele rotor helikopters - Conrad Electronic
E-Sky KOB Ready to Fly

Zijn dit goede beginners-heli's? welke raden jullie mij aan? Zitten er grote beperkingen aan (aangezien het geen top helikopters zijn)?

Ik snap trouwens wel dat er geen heli's bestaan die volledig crashbestendig zijn, maar ik bedoelde meer crashbestendig voor zo ver dat mogelijk is bij een heli (en dan bedoel ik geen heli van piepschuim :p)

mvg,

Dikkeh
 
Beginnen

Als je budget maximaal 120 euro is,vergeet dan het modelheli vliegen.
Dit is voor dit bedrag niet mogelijk.:rolleyes:
Als je buiten wilt vliegen en dan ook nog als er wind staat,is een 450 size
al een must.
Een echte beginner heli bestaat niet,alleen mensen die beginnen met heli
vliegen.
Als je van je zelf weet dat je niet verder komt dan je achtertuin,dan is dat
speelgoed wat je op het oog hebt goed genoeg.Was je van plan om je aan
te melden bij een club,investeer dan nadat je daar je lichtje bent gaan
opsteken in een goede cp heli en zender.
Het zit er dik in dat je dan over een jaar uit eindelijk een stuk goedkoper
uit bent en meer plezier in deze mooie hobby hebt.;)
 
Als je budget maximaal 120 euro is,vergeet dan het modelheli vliegen.
Dit is voor dit bedrag niet mogelijk.:rolleyes:
Als je buiten wilt vliegen en dan ook nog als er wind staat,is een 450 size
al een must.
Een echte beginner heli bestaat niet,alleen mensen die beginnen met heli
vliegen.
Als je van je zelf weet dat je niet verder komt dan je achtertuin,dan is dat
speelgoed wat je op het oog hebt goed genoeg.Was je van plan om je aan
te melden bij een club,investeer dan nadat je daar je lichtje bent gaan
opsteken in een goede cp heli en zender.
Het zit er dik in dat je dan over een jaar uit eindelijk een stuk goedkoper
uit bent en meer plezier in deze mooie hobby hebt.;)

Eerst wil ik bij het begin beginnen, dus een coaxiale heli, waarna ik het rustig ga opbouwen, maar eerst geen CP heli voor mij. Ik zou het zonde vinden om nog eens €200,- in een paar seconden tijd te verliezen, wat waarschijnlijk het einde van mijn hobby betekent. Dus eerst zonder hulp rustig aan beginnen met een goedkoop model, zodat ik erachter kan komen of deze hobby echt iets voor me is, daarna een betere (waarschijnlijk Collective Pitch) en me dan ook meteen aanmelden bij een club, zodat ik het met behulp van een ervaren piloot kan leren.

Maar welke heli raden jullie mij dan aan?
En wat is het verschil tussen de (Reely) Lama 5.1 en 3?
 
Tel je voor de gein eens uit wat die probeerseltjes je tot nu toe al gekost
hebben.En wat heb je tot nu toe bereikt?Waarschijnlijk alleen een hoop
frustraties op een hoop gecrascht !!8O
Het is jammer dat veel mensen er pas na 500 euro en de hobby in een hoek gooiend erachter komen dat ze het anders hadden moeten aanpakken.:rolleyes:
Heb genoeg voorbeelden mee gemaakt tot nu toe.Nogmaals als je wilt leren vliegen doe dit aan de hand van een ervaren heli piloot.:cool:
 
Ik snap trouwens wel dat er geen heli's bestaan die volledig crashbestendig zijn, maar ik bedoelde meer crashbestendig voor zo ver dat mogelijk is bij een heli (en dan bedoel ik geen heli van piepschuim :p)

mvg,

Dikkeh

Die zijn er wel, en dan toevallig van piepschuim.
026300104.jpg


De Funcopter van Multiplex.


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Eerst wil ik bij het begin beginnen, dus een coaxiale heli, waarna ik het rustig ga opbouwen, maar eerst geen CP heli voor mij. Ik zou het zonde vinden om nog eens €200,- in een paar seconden tijd te verliezen, wat waarschijnlijk het einde van mijn hobby betekent. Dus eerst zonder hulp rustig aan beginnen met een goedkoop model, zodat ik erachter kan komen of deze hobby echt iets voor me is, daarna een betere (waarschijnlijk Collective Pitch) en me dan ook meteen aanmelden bij een club, zodat ik het met behulp van een ervaren piloot kan leren.

Maar welke heli raden jullie mij dan aan?
En wat is het verschil tussen de (Reely) Lama 5.1 en 3?

Om een beetje lomp uit de hoek te komen:

Ik ben heli instructeur, semi-prof. Ik pretendeer niet goed te zijn of zo, en daar gaat het ook niet om. Wat ik wel weet is dat ik al een hele tijd met deze hobby bezig ben (27 jaar nu), en in de opkomst van de indoor heli's en coaxiaal dingen helemaal niets, maar dan ook helemaal niets zie voor wat betreft "kennismaking met de hobby": dat is gewoon een hele andere tak van sport, vergelijkbaar met dat je een kano koopt om te kijken of een zeiljacht mogelijk wat voor je is.....

Ik zeg bewust mogelijk, omdat heel veel mensen na vliegen met een indoor of coax of zelfs FP heli, zich helemaal wezenloos schrikken van het feit dat alle voorgaande ervaring met die dingen nagenoeg volledig waardeloos is zodra je met een fatsoenlijke CP wilt gaan vliegen. Het vliegt totaal onvergelijkbaar. Er zijn zat mensen die van deze overgang zodanig schrikken, dat ze de hele hobby aan de wilgen hangen. Ik ontken niet dat het leuke dingen zijn, ik heb zelf ook zo'n indoor apparaatje. Ik pretendeer alleen niet dat het ook maar íéts met CP vliegen te maken heeft.

Wat is het nadeel van beginnen met die kleine en goedkope dingen: Voor je het weet, heb je tussen de 200 en de 500 Euro uitgegeven aan meerdere modellen (ze gaan nu eenmaal niet superlang mee), de onderdelen etc etc. En dan ben je dus twee jaar, en een paar honderd euro verder, hebt geen relevante ervaring opgebouwd, en daar ga je.

Je kunt ook gewoon je goed orienteren, eens bij een club gaan kijken, eventueel ergens een paar proeflessen nemen (er zijn in nederland toch zeker 6, 7 vliegscholen waar je geen eigen heli hoeft te hebben om een proefles te kunnen nemen).
Je hoeft ook geen topheli te kopen of gloednieuw, ik heb leerlingen die een prima tweedehands beginsetje voor minder dan 500 Euro bij elkaar gescharreld hebben, en dan praat je over een raptor 30 met zender en startspullen in uitstekende conditie. Je moet even goed zoeken en wat mazzel hebben, maar het kan.... (bij ons in de afgelopen maanden drie man die zoiets te pakken hadden, dus echt zeldzaam is het niet)
En omdat die jongens het goed aanpakken (les nemen, zich niet laten verleiden tot "zelf proberen", hebben ze tot nog toe nog geen rotorblad gebroken, of zelfs maar een ongelukkige landing gemaakt.

Nu niet gelijk iedereen roepen dat je véél beter een raptor 50 kan kopen of wat dan ook, daar gaat het niet om, en voor je eerste paar vliegseizoenen is zo'n ding of vergelijkbare types zoals de Shuttle 30 of eventueel de T-rex 500 en 600 gewoon een goede keus.

Maar één ding heb ik wel geleerd in al die jaren dat ik nu les geef: als je er nog achter moet komen "of de hobby wat voor je is", dan is het met 90% zekerheid NIET wat voor je. Diegenen voor wie de hobby wél wat is, weten dat over het algemeen namelijk al vóórdat ze er aan beginnen. Ik zie dat iedere keer weer als er mensen komen met de vraag of ze het eens mogen proberen om er achter te komen of het wat voor ze is. Van die mensen zetten er maar heel weinig ook écht door. De kleine groep mensen die aangeven dat ze domweg willen vliegen (en daar zitten óók mensen bij die eerst met een coax o.i.d. begonnen zijn), die haken zelden af, al heb je in die groep ook echt wel uitval.
Dus ik zou willen zeggen: doe nog even wat meer aan zelfonderzoek. (en de coax kán daar bij helpen, maar vertrouw niet teveel op de betrouwbaarheid van de uitslag....)
Dat zeg ik niet om je af te schrikken, maar uit realiteitszin. In geval van twijfel: NIET doen. Alleen maar zonde van je geld.

Met bovenstaand wil ik niet beweren dat je van de indoorheli's en coaxen af moet blijven hoor, integendeel: als het je leuk lijkt, gewoon doen en dat is heus een leuke hobby. Je moet er alleen niet de verkeerde verwachtingen van hebben....

Groet, Bert
 
Om een beetje lomp uit de hoek te komen:

Ik ben heli instructeur, semi-prof. Ik pretendeer niet goed te zijn of zo, en daar gaat het ook niet om. Wat ik wel weet is dat ik al een hele tijd met deze hobby bezig ben (27 jaar nu), en in de opkomst van de indoor heli's en coaxiaal dingen helemaal niets, maar dan ook helemaal niets zie voor wat betreft "kennismaking met de hobby": dat is gewoon een hele andere tak van sport, vergelijkbaar met dat je een kano koopt om te kijken of een zeiljacht mogelijk wat voor je is.....

Ik zeg bewust mogelijk, omdat heel veel mensen na vliegen met een indoor of coax of zelfs FP heli, zich helemaal wezenloos schrikken van het feit dat alle voorgaande ervaring met die dingen nagenoeg volledig waardeloos is zodra je met een fatsoenlijke CP wilt gaan vliegen. Het vliegt totaal onvergelijkbaar. Er zijn zat mensen die van deze overgang zodanig schrikken, dat ze de hele hobby aan de wilgen hangen. Ik ontken niet dat het leuke dingen zijn, ik heb zelf ook zo'n indoor apparaatje. Ik pretendeer alleen niet dat het ook maar íéts met CP vliegen te maken heeft.

Wat is het nadeel van beginnen met die kleine en goedkope dingen: Voor je het weet, heb je tussen de 200 en de 500 Euro uitgegeven aan meerdere modellen (ze gaan nu eenmaal niet superlang mee), de onderdelen etc etc. En dan ben je dus twee jaar, en een paar honderd euro verder, hebt geen relevante ervaring opgebouwd, en daar ga je.

Je kunt ook gewoon je goed orienteren, eens bij een club gaan kijken, eventueel ergens een paar proeflessen nemen (er zijn in nederland toch zeker 6, 7 vliegscholen waar je geen eigen heli hoeft te hebben om een proefles te kunnen nemen).
Je hoeft ook geen topheli te kopen of gloednieuw, ik heb leerlingen die een prima tweedehands beginsetje voor minder dan 500 Euro bij elkaar gescharreld hebben, en dan praat je over een raptor 30 met zender en startspullen in uitstekende conditie. Je moet even goed zoeken en wat mazzel hebben, maar het kan.... (bij ons in de afgelopen maanden drie man die zoiets te pakken hadden, dus echt zeldzaam is het niet)
En omdat die jongens het goed aanpakken (les nemen, zich niet laten verleiden tot "zelf proberen", hebben ze tot nog toe nog geen rotorblad gebroken, of zelfs maar een ongelukkige landing gemaakt.

Nu niet gelijk iedereen roepen dat je véél beter een raptor 50 kan kopen of wat dan ook, daar gaat het niet om, en voor je eerste paar vliegseizoenen is zo'n ding of vergelijkbare types zoals de Shuttle 30 of eventueel de T-rex 500 en 600 gewoon een goede keus.

Maar één ding heb ik wel geleerd in al die jaren dat ik nu les geef: als je er nog achter moet komen "of de hobby wat voor je is", dan is het met 90% zekerheid NIET wat voor je. Diegenen voor wie de hobby wél wat is, weten dat over het algemeen namelijk al vóórdat ze er aan beginnen. Ik zie dat iedere keer weer als er mensen komen met de vraag of ze het eens mogen proberen om er achter te komen of het wat voor ze is. Van die mensen zetten er maar heel weinig ook écht door. De kleine groep mensen die aangeven dat ze domweg willen vliegen (en daar zitten óók mensen bij die eerst met een coax o.i.d. begonnen zijn), die haken zelden af, al heb je in die groep ook echt wel uitval.
Dus ik zou willen zeggen: doe nog even wat meer aan zelfonderzoek. (en de coax kán daar bij helpen, maar vertrouw niet teveel op de betrouwbaarheid van de uitslag....)
Dat zeg ik niet om je af te schrikken, maar uit realiteitszin. In geval van twijfel: NIET doen. Alleen maar zonde van je geld.

Met bovenstaand wil ik niet beweren dat je van de indoorheli's en coaxen af moet blijven hoor, integendeel: als het je leuk lijkt, gewoon doen en dat is heus een leuke hobby. Je moet er alleen niet de verkeerde verwachtingen van hebben....

Groet, Bert

Het is me bekend dat er een groot verschil tussen coaxiaal en Collective Pitch is, dat het (bijna) niet met elkaar te vergelijken is. Het lijkt me gewoon leuk om met een helikopter te vliegen, en misschien heb ik daarvoor al genoeg aan een coaxiale heli. En ik weet nu niet eens (meer) hoe het is om iets in de lucht te hebben vliegen. Daarom lijkt me het toch leuk om een coaxiale heli te nemen, zonde van het geld vind ik het sowieso niet, wanneer ik toch besluit om een 'echte' heli te nemen, beschouw ik de coaxiale heli als een leuke gadget voor erbij.

Dus kort(er) gezegd: Het lijkt me leuk om met een coaxiale heli de lucht in te gaan, juist omdat deze zo stabiel is en niet te duur. Maar als ik later toch professioneler wil gaan vliegen, neem ik een CP, meld ik me aan bij een club en beschouw de Coaxiale heli als een leuke gadget voor erbij.
 
Om een beetje lomp uit de hoek te komen:

Ik ben heli instructeur, semi-prof. [etc...]

Ja, heel leuk, maar jij suggereert alsof er maar een 'echte' heli is, en alle andere zijn niet meer dan leuke speeltjes. Tja, dan kan je de grens natuurlijk nog hoger leggen: vliegen met rc-heli's is niet vergelijkbaar met full-size heli's, die ervaring is niet inwisselbaar. Dus rc heli vliegen is niet meer dan een leuk speeltje.

Overigens zijn is er wel een rc simulator voor linux hoor... Ik kan 'm nu zo snel niet vinden, maar ik heb een tijdje terug wel wat geïnstalleerd. Deed het ook met die HK T6 zender, wat natuurlijk erg leuk is. Ik liep echter tegen een probleem met mijn grafische kaart op dus ik het het niet verder gebruikt.
 
Maar welke Heli raden jullie mij aan? Het wordt een Coaxiaal, momenteel heb ik deze modellen op het oog:

E-Sky KOB Ready to Fly
Lama-V3 RTF
Big-Lama RTF

Zelf zit ik sterk aan de Esky Kob te denken, hij ziet er mooi uit, schijnt zeer stabiel te zijn (veel sites zeggen dit) en is lekker goedkoop. Welke raden jullie mij aan, of juist af? Als je ervaring met 1 van deze modellen hebt, hoor ik dit graag ;)

mvg,

Dikkeh
 
Zwabber voor de leut met een Big Lama, ook met een V3 gevlogen, maakt opzich niet veel uit.
Met wind kun je er niet mee buiten vliegen, vergeet dat maar.
Ach, gewoon leuk speelgoed, heb er al heel wat windstille avondjes mee doorgebracht. :D
 
Ja, heel leuk, maar jij suggereert alsof er maar een 'echte' heli is, en alle andere zijn niet meer dan leuke speeltjes. Tja, dan kan je de grens natuurlijk nog hoger leggen: vliegen met rc-heli's is niet vergelijkbaar met full-size heli's, die ervaring is niet inwisselbaar. Dus rc heli vliegen is niet meer dan een leuk speeltje.

Ik suggereer niks: met iedere huidige coax of zelfs de single rotors zoals de blade MSR en de Nano Arrow, kun je in een zaal van ruime afmetingen, en mits goed uitgetrimd, met uitsluitend de gasknuppel een volledige acculading weg hooveren. Mijn neefje van vijf zou dat zelfs kunnen, zodra hij een beetje controle krijgt over het gas. Het word pas ingewikkeld als je in een huiskamer vliegt, en probeert voor de verandering eens niks te raken. Want enige nauwkeurigheid of consistentie in het stuurgedrag is die dingen volkomen vreemd
Dat is een heel verschil met een heli die zonder nauwkeurige stuurkommando's niet eens de lucht in komt, en het verschil is zuiver van technische aard. Ik leg dus geen grens, ik maak een technisch onderscheid. Ik doe hetzelfde bij CP heli's met een Helicommand of Flymentor o.i.d. Het gaat niet om prijs of afmetingen, maar om wel of geen autostabiliteit.

Tuurlijk kun je de grens "hoger" leggen, maar dan doe je dat zonder te kijken welk onderscheid je nu precies maakt. Afmetingen? Gewicht? Prijs? Aandrijvingssoort? Ik leg de grens tussen autostabiel zoals een coax, en niet-autostabiel, zoals een CP heli. Dat zijn technische verschillen.
Jij legt hem puur op afmetingen, en daaruit volgt dat wanneer je Donald Trump heet, dan is een full size zelfs nog een speeltje. Nogal onzinnig om grenzen op dat soort punten te leggen als je het mij vraagt. En buiten dat ik jouw reactie nogal onzinnig vind op dit ene punt, ik krijg ook het gevoel dat jij alle andere dingen die ik gezegd heb in die betreffende post, voor het gemak maar negeert, om mij als elitair of arrogant of zoiets af te schilderen. Ben ik eerlijk gezegd niet zo van gediend, ik meen mijn sporen toch wel verdiend te hebben, al loop ik er niet mee te koop zoals sommigen (ik noem geen namen, maar je herkent ze aan hun onderschrift) in het FP/Coaxiaal gedeelte, die die categorie heli's als zeer serieus beschouwen maar nog nooit met een CP gevlogen hebben.....
Ik heb daarentegen wél met beide gevlogen, meer dan voldoende en serieus genoeg om een goed onderscheid te kunnen maken.

Overigens: Topicstarter lijkt er gezien zijn respons op mij, in elk geval wél op de juiste manier tegenaan te kijken: een coax of autostabiele single rotor is een leuk ding, kun je een hoop lol mee hebben, en is geen zonde van het geld, ZOLANG je het maar als zodanig beschouwt, en niet verwacht dat het een goede opstap is naar het CP vliegen. Uit zijn eerste post kreeg ik een andere indruk, vandaar mijn eerste reactie.

Nogmaals: ik brand die kleine dingen niet af, ik heb ze zelf óók!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Wat voor coax je ook koopt, ik raad je aan dat bij een modelbouwzaak bij je in de buurt te doen. Je zal regelmatig met stukken- of met (afstel)vragen staan en dat is lastig communiceren met een Chinees en des te beter met de vakman om de hoek.
Succes met de start van deze schitterende hobby!
 
Ik heb nu het hele draadje gelzen en ik lees eigenlijk dat jij graag de Esky KOB wilt kopen....
Ik zou zeggen gewoon doen en lol beleven.
Voordat je vergeet hoe het is om iets vliegend te hebben.

Groeten, Wilbert.

BTW jouw eerste vlucht met cd Belt was 2 seconden langer dan die van mij met vergelijkbaar resultaat.;)
 
Het is trouwens prima mogelijk om onder linux een simulator te draaien. Ik gebruik al jaren alleen nog maar linux (vooral Ubuntu) en dat houd me niet tegen om te simmen. De volgende sims heb ik werken onder linux:
* HeliSimRc (met behulp van wine)
* Aerofly deluxe (ook met behulp van wine)
* Heli-X (java programma, dus platform onafhankelijk)

Heli-X ben ik zelf niet echt enthousiast over, maar de andere 2 draaien prima. Als je budget wil simmen onder linux, dan kan je het beste HeliSimRc onder wine draaien, die is namelijk gratis.

Groet, Joost
 
Back
Top