Eerst wil ik bij het begin beginnen, dus een coaxiale heli, waarna ik het rustig ga opbouwen, maar eerst geen CP heli voor mij. Ik zou het zonde vinden om nog eens €200,- in een paar seconden tijd te verliezen, wat waarschijnlijk het einde van mijn hobby betekent. Dus eerst zonder hulp rustig aan beginnen met een goedkoop model, zodat ik erachter kan komen of deze hobby echt iets voor me is, daarna een betere (waarschijnlijk Collective Pitch) en me dan ook meteen aanmelden bij een club, zodat ik het met behulp van een ervaren piloot kan leren.
Maar welke heli raden jullie mij dan aan?
En wat is het verschil tussen de (Reely) Lama 5.1 en 3?
Om een beetje lomp uit de hoek te komen:
Ik ben heli instructeur, semi-prof. Ik pretendeer niet goed te zijn of zo, en daar gaat het ook niet om. Wat ik wel weet is dat ik al een hele tijd met deze hobby bezig ben (27 jaar nu), en in de opkomst van de indoor heli's en coaxiaal dingen helemaal niets, maar dan ook helemaal niets zie voor wat betreft "kennismaking met de hobby": dat is gewoon een hele andere tak van sport, vergelijkbaar met dat je een kano koopt om te kijken of een zeiljacht mogelijk wat voor je is.....
Ik zeg bewust mogelijk, omdat heel veel mensen na vliegen met een indoor of coax of zelfs FP heli, zich helemaal wezenloos schrikken van het feit dat alle voorgaande ervaring met die dingen nagenoeg volledig waardeloos is zodra je met een fatsoenlijke CP wilt gaan vliegen. Het vliegt totaal onvergelijkbaar. Er zijn zat mensen die van deze overgang zodanig schrikken, dat ze de hele hobby aan de wilgen hangen. Ik ontken niet dat het leuke dingen zijn, ik heb zelf ook zo'n indoor apparaatje. Ik pretendeer alleen niet dat het ook maar íéts met CP vliegen te maken heeft.
Wat is het nadeel van beginnen met die kleine en goedkope dingen: Voor je het weet, heb je tussen de 200 en de 500 Euro uitgegeven aan meerdere modellen (ze gaan nu eenmaal niet superlang mee), de onderdelen etc etc. En dan ben je dus twee jaar, en een paar honderd euro verder, hebt geen relevante ervaring opgebouwd, en daar ga je.
Je kunt ook gewoon je goed orienteren, eens bij een club gaan kijken, eventueel ergens een paar proeflessen nemen (er zijn in nederland toch zeker 6, 7 vliegscholen waar je geen eigen heli hoeft te hebben om een proefles te kunnen nemen).
Je hoeft ook geen topheli te kopen of gloednieuw, ik heb leerlingen die een prima tweedehands beginsetje voor minder dan 500 Euro bij elkaar gescharreld hebben, en dan praat je over een raptor 30 met zender en startspullen in uitstekende conditie. Je moet even goed zoeken en wat mazzel hebben, maar het kan.... (bij ons in de afgelopen maanden drie man die zoiets te pakken hadden, dus echt zeldzaam is het niet)
En omdat die jongens het goed aanpakken (les nemen, zich niet laten verleiden tot "zelf proberen", hebben ze tot nog toe nog geen rotorblad gebroken, of zelfs maar een ongelukkige landing gemaakt.
Nu niet gelijk iedereen roepen dat je véél beter een raptor 50 kan kopen of wat dan ook, daar gaat het niet om, en voor je eerste paar vliegseizoenen is zo'n ding of vergelijkbare types zoals de Shuttle 30 of eventueel de T-rex 500 en 600 gewoon een goede keus.
Maar één ding heb ik wel geleerd in al die jaren dat ik nu les geef: als je er nog achter moet komen "of de hobby wat voor je is", dan is het met 90% zekerheid NIET wat voor je. Diegenen voor wie de hobby wél wat is, weten dat over het algemeen namelijk al vóórdat ze er aan beginnen. Ik zie dat iedere keer weer als er mensen komen met de vraag of ze het eens mogen proberen om er achter te komen of het wat voor ze is. Van die mensen zetten er maar heel weinig ook écht door. De kleine groep mensen die aangeven dat ze domweg willen vliegen (en daar zitten óók mensen bij die eerst met een coax o.i.d. begonnen zijn), die haken zelden af, al heb je in die groep ook echt wel uitval.
Dus ik zou willen zeggen: doe nog even wat meer aan zelfonderzoek. (en de coax kán daar bij helpen, maar vertrouw niet teveel op de betrouwbaarheid van de uitslag....)
Dat zeg ik niet om je af te schrikken, maar uit realiteitszin. In geval van twijfel: NIET doen. Alleen maar zonde van je geld.
Met bovenstaand wil ik niet beweren dat je van de indoorheli's en coaxen af moet blijven hoor, integendeel: als het je leuk lijkt, gewoon doen en dat is heus een leuke hobby. Je moet er alleen niet de verkeerde verwachtingen van hebben....
Groet, Bert