Ernst, weet jij een goede lader die ook de temperatuur in de gaten houd en een beetje capaciteit heeft?
Mijn budget is een beetje beperkt en kan dus niet zo goed gaan experimenteren.
Bij mij staat dat ding namelijk in een schuur en dan kunnen de temperaturen al aardig gaan schommelen.
Sorry maar daar zal je echt zelf naar moeten zoeken, er bestaan zo veel verschillende laders en die ken ik bij lange na niet allemaal. Zelf heb ik een lader van Sonnenschein die een dergelijke temperatuur compensatie ingebouwd heeft.
Ernst,Als ik dat stukje juist interpreteer, mag ik mijn loodaccu van 12V 7Ah met een stroom van 0,3C laden, Dat zou dan 2,1A zijn. Nu laad ik `m met 0,7A...Willem.
Misschien heb ik dat een beetje te hard gezegd, ik bedoelde het eigenlijk meer als voorbeeld. Als je het zeker wilt weten moet je de specificaties van de fabrikant er op nakijken.
Voor heel veel gell accu's geldt een maximale laadstroom die ergens tussen de 0,3 en 0,5C mag zijn. Als je dus van 0,3C uitgaat zal je hoogstwaarschijnlijk veilig kunnen laden. Zekerheid krijg je echter pas als je de specificaties hebt gelezen!
Mijn 7Ah accutje hangt altijd vrolijk aan de 3A... met ene goede accu, moet dit makkelijk gaan..
Je KAN een accu niet aan 3A hangen Anko. Beter opletten tijdens de lessen als het over stroom en spanning gaat!
het verhaal komt doordat als je een loodaccu(hoge interne weerstand) met zoveel laadstroom gaat laden, het voltage omhoog schiet. bij een goede accu zal die dus een lager voltage tijdens het laden houden..
Helaas wat je hier schrijft slaat nergens op. De inwendige weerstand van de accu is heel erg laag en heeft helemaal niets te maken met de hoeveelheid laadstroom er gaat lopen. Alleen tijdens de constant voltage periode van de laadcyclus speelt die weerstand een rol.
Nee, na 2.5 jaar nog steeds geen problemen met die accu, mn lader geeft van leeg naar vol, precies aan dat er zo rond de 4.5 a 5ah in is gegaan..
Dat komt omdat je laad met maximaal 3A en dat is dus tussen de 0,3 en 0,5C, zoals ik heb aangegeven! En kijk niet te veel naar wat de lader "in de accu heeft geladen" Dat zegt lang niet zo veel over de toestand van de accu als veel mensen denken.
BV: Oude loodaccu, aan de lader, 0.1A laadstroom, na 2 sec slaat de lader af, finished, omdat het voltage genoeg was om de lader te triggeren, doe je dit met een nieuwe accu(een echt nieuwe, niet een nieuwe uit de winkel die al 3 jaar op de plank staat) gebeurd er niks met het voltage en duurt het gewoon ontzettend lang.
Sorry hoor maar dat "nieuwe Nedelands" kan ik nog steeds niet begrijpen. Wat bedoel je hier nu in vredesnaam mee?
Carbonglider.
Het is niet erg belangrijk maar waar heb je die tabel vandaan? Er klopt het één en ander niet. Die 13,8V is niet de spanning bij 10°V maar bij 25°C.
Bij -20°C is het 15.6V, bij -10°C is het 15V, bij 0°C is de spanning 14,7V, bij 10°C is het 14,3V, bij 25°C is het 13,8V en bij 40°C is het 13,5V. Gelukkig heb je een "te lage" spanning gebruikt en is de accu alleen niet 100% vol gekomen. Of je dat zal merken betwijfel ik.