Tekin RS / RS Pro

  • Topicstarter Topicstarter mikky32
  • Startdatum Startdatum
Hoi Alex,

Het 'probleem' van het afnemen van de snelheid zie ik wel vaker bij gebruikers van de rs/rs pro. Echter zie ik dat ook bij andere regelaars zoals GM bijvoorbeeld. Dus ik denk niet dat er een direct verband is tussen het type en deze afname in snelheid. Dat is mijn ervaring. Ik kan je via pm zo een linkje van mylaps sturen waaruit dat blijkt.

Je gebruikt als ik het goed heb nog steeds een 10.5t motor nietwaar?
Ik zou het persoonlijk gaan zoeken in zaken als:

-Toch een externe koeling (ventilator) gebruiken voor de regelaar. Zoals bekend deze richten op de soldeerposts.
-Ook vraag ik me af of je de standaard condensator gebruikt, of een grotere. Probeer eens een grotere, 4700uF 16V 105*, en kijk eens wat dat oplevert. Volgens mij vindt je regelaar dat veel fijner (bij mij zeker).
-Meet vervolgens eens de temperatuur van je lipo's. Dit doe ik ook na elke rit. Wanneer deze te heet zijn (50*C is voor mij persoonlijk echt de max), zal ik daar eens aandacht aan besteden.
Hitte zorgt voor een toename in weerstand in de elektronica, dus houd deze zo laag mogelijk (ga niet teveel af op die temperatuurindicator van de rs pro). Gedetailleerd technisch verhaal over weerstand en elektronica laat ik aan anderen over...
Bottom line: houd het zo koel mogelijk, zeker met deze buitentemperaturen..

Wat ik ook zou doen in jouw geval is een harde reset. Dus reset je regelaar. Vervolgens download je opnieuw versie 203 (er SCHIJNT een kleine bug eruit gehaald te zijn) en upload deze opnieuw in je regelaar. Dit heeft bij de mensen die ik heb gesproken baat gehad (credits zijn voor iemand anders :) ).

Dit is voor nu wat ik me even kan bedenken.
 
Laatst bewerkt:
bedankt govert,

Ik zat inderdaad te overwegen om de ventilator weer te monteren. Moet ik alleen even een mooi houdertje fabriceren. Is wat netter dan met zap a dap goo rechtstreeks op mijn chassis te plakken. Het oog wil ook wat zeg maar.
Hoef ik voor de modified iig niets meer te doen. ;)

Ik heb er al een 4700uF 16v 105C op zitten. Ik ga deze ook maar vervangen voor de zekerheid alsmede de sensorkabel. Dan heb ik in ieder geval een nulpunt om te kunnen vergelijken.
 
Ik heb tot nog toe nergens last van met de GM hoor... Die van mij blijft gewoon doorgaan en andere in de Pro10 die met een GM rijden hoor ik er ook niet over. Maar ik hoop voor je Alexander dat je het kan oplossen man. Zou gaaf zijn voor je...
 
Is niet mijn bedoeling om een welles-nietes discussie op te laten bloeien. Ik zeg alleen dat ik het wel heb gezien, zeer duidelijk zelfs. Dat ging weliswaar over een 13.5t tourwagen, maar dat terzijde. Maar ik zie geen reden om dit soort zaken uit mijn mouw te toveren. Dat het bij jou en anderen niet voorkomt, wil niet zeggen dat mijn waarnemingvermogen of geloofwaardigheid in twijfel hoeft te worden getrokken.

Desalniettemin hoop ik ook dat het probleem opgelost kan worden voor Alex.
 
Laat ik even hardop denken....
Een lipo accu geeft bij "net van de lader af" een spanning van 8.4+V (8.44)
Je steldt je "RPM Power turbo moment" wat we even Turbo Boost noemen in op een X waarde die we even 10K RPM geven. bij de hoge spanning haalt de motor makkelijk, en snel deze toeren en komt dus "makkelijk" in zijn Turbo Boost.
Wanneer de spanning lager wordt (de 8.44V is immers een piek spanning die relatief snel inzakt) komt de motor steeds moeilijker bij de 10K Rpm, om vervolgens in zijn turbo modus te komen. Dit alles is nog ongeacht de warmte die vrijkomt. Kan dus zijn dat de Turbo te laat in komt, en het dus "lijkt" dat de power fade. Of dat hij te zwaar verplaatst staat.

Zeg ik iets stoms? Geen idee, het is even hardop denken. Afgelopen weekend geprobeerd samen met iemand anders een Tekin in te stellen en we zagen daar een snel "fade" beeld van de power. Terwijl mijn eigen Speed Passion dat nauwelijks heeft. Alleen met een lipo die "gisteren" is geladen merk ik dat.

Succes Alexander!

Groet Robert
 
Is niet mijn bedoeling om een welles-nietes discussie op te laten bloeien. Ik zeg alleen dat ik het wel heb gezien, zeer duidelijk zelfs. Dat ging weliswaar over een 13.5t tourwagen, maar dat terzijde. Maar ik zie geen reden om dit soort zaken uit mijn mouw te toveren. Dat het bij jou en anderen niet voorkomt, wil niet zeggen dat mijn waarnemingvermogen of geloofwaardigheid in twijfel hoeft te worden getrokken.

Desalniettemin hoop ik ook dat het probleem opgelost kan worden voor Alex.

Ooh zeker niet Govert, daar twijfelde ik ook niet aan hoor. Gaf alleen even ook mijn ervaringen. Het is en blijft electronica en dat is altijd lastig als het niet 100% werkt, ongeacht welk merk en type. Was ook totaal niet mijn bedoeling om zo'n discussie los te maken dus... ;) (trouwens, moet nog steeds wennen aan je nieuwe kapsel haha...)

Hopelijk doet die reset en opnieuw uploaden van de software zijn werk samen met koeling en een goede condenstator. Dan is het opgelost en kan je weer knallen Alexander.
 
Laat ik even hardop denken....
Een lipo accu geeft bij "net van de lader af" een spanning van 8.4+V (8.44)
Je steldt je "RPM Power turbo moment" wat we even Turbo Boost noemen in op een X waarde die we even 10K RPM geven. bij de hoge spanning haalt de motor makkelijk, en snel deze toeren en komt dus "makkelijk" in zijn Turbo Boost.
Wanneer de spanning lager wordt (de 8.44V is immers een piek spanning die relatief snel inzakt) komt de motor steeds moeilijker bij de 10K Rpm, om vervolgens in zijn turbo modus te komen. Dit alles is nog ongeacht de warmte die vrijkomt. Kan dus zijn dat de Turbo te laat in komt, en het dus "lijkt" dat de power fade. Of dat hij te zwaar verplaatst staat.

Zeg ik iets stoms? Geen idee, het is even hardop denken. Afgelopen weekend geprobeerd samen met iemand anders een Tekin in te stellen en we zagen daar een snel "fade" beeld van de power. Terwijl mijn eigen Speed Passion dat nauwelijks heeft. Alleen met een lipo die "gisteren" is geladen merk ik dat.

Succes Alexander!

Groet Robert

Klinkt nog niet zo gek.

Maar ik heb zelfs last van als ik geen "turbo" gebruik. De turbo is alleen maar extra vertiming zoals de meeste wel weten dus stel ik nu de turbo laag in en speel ik meer met de rpm based timing ("boost"). Zelfs daar merk ik het na 2-3 minuten. Het is echt een stuk softer na een tijdje. Zou dus ook best kunnen dat de spanning zakt en de regelaar dus niet de timing erin gooit waardoor de motor dus progressief minder snel wordt. Op zich een interessante materie.

Ik vraag me alleen af waarom sommige hier wel last van hebben en andere niet. Zou het aan de lipo's liggen?

ps:
of zou de start rpm lager moeten? Ik zit nu op ca 9500 rpm voor start en 28000 eind. met 48 boost. 0.7 sec, ramp 1 en iets van 7 turbo. Dus echt niet schokkend of zo. Hiermee ging hij wel als een kogel de eerste 2-3 minuten.

Voor het binnen seizoen zat ik op iets van 2500 start en 9000 eind en hiermee bleef hij doorgaan. hmmm is het testen waard.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik even hardop denken....
Een lipo accu geeft bij "net van de lader af" een spanning van 8.4+V (8.44)
Je steldt je "RPM Power turbo moment" wat we even Turbo Boost noemen in op een X waarde die we even 10K RPM geven. bij de hoge spanning haalt de motor makkelijk, en snel deze toeren en komt dus "makkelijk" in zijn Turbo Boost.
Wanneer de spanning lager wordt (de 8.44V is immers een piek spanning die relatief snel inzakt) komt de motor steeds moeilijker bij de 10K Rpm, om vervolgens in zijn turbo modus te komen. Dit alles is nog ongeacht de warmte die vrijkomt. Kan dus zijn dat de Turbo te laat in komt, en het dus "lijkt" dat de power fade. Of dat hij te zwaar verplaatst staat.

Zeg ik iets stoms? Geen idee, het is even hardop denken. Afgelopen weekend geprobeerd samen met iemand anders een Tekin in te stellen en we zagen daar een snel "fade" beeld van de power. Terwijl mijn eigen Speed Passion dat nauwelijks heeft. Alleen met een lipo die "gisteren" is geladen merk ik dat.

Succes Alexander!

Groet Robert

Ooh zeker niet Govert, daar twijfelde ik ook niet aan hoor. Gaf alleen even ook mijn ervaringen. Het is en blijft electronica en dat is altijd lastig als het niet 100% werkt, ongeacht welk merk en type. Was ook totaal niet mijn bedoeling om zo'n discussie los te maken dus... ;) (trouwens, moet nog steeds wennen aan je nieuwe kapsel haha...)

Hopelijk doet die reset en opnieuw uploaden van de software zijn werk samen met koeling en een goede condenstator. Dan is het opgelost en kan je weer knallen Alexander.

Haha, mijn quote kwam er serieuzer uit dan bedoeld is Joost! Kapsel is voor tijdelijk, is wat koeler dan het andere ;). Staat vast dat het inderdaad altijd lastig blijft met elektronica. Vooral omdat er zoveel factoren meespelen. De materie die Robert aandraagt is ook wel een interessante.

@ Robert: Het vreemde vind ik dan in dit verhaal dat de spanning (uitgaande van jouw theorie) geleidelijk per ronde daalt, wat dus resulteert in minder toeren voor de motor en dat het moeilijker wordt de ingestelde vertiming en turbo te behalen. Correct me if I'm wrong!
Dus het vreemde in de deze kwestie is dan dat er dus een geleidelijke afname van de spanning blijkt te zijn per ronde ipv in het begin, wanneer de piekspanning eraf is... Als ik even voor mezelf spreek, heb ik die ervaring totaal niet bij modified. Ik kan 6 à 7 minuten constante punch en topsnelheid behalen zonder dat dus de spanning merkbaar per ronde afneemt (dus vertiming moelijker te behalen en dus turbo moeilijker te behalen). BTW ik gebruik in de modified ook dynamische vertiming en turbo. In het begin (2 à 3 ronden) heb ik inderdaad een merkbaar hogere snelheid en punch, wat te wijten is aan piekspanning lijkt mij.

Valt er nog iets te halen uit het feit dat de turbo gerelateerd is aan een tijdsinstelling (0.1 sec, 0.2 sec enz...)? Dus bijv 0.2 sec gas voluit, dan komt de turbo erin...
Komt hij moeilijker in de turbo boost wanneer de spanning aan het zakken is?
 
Ik realiseer me opeens het feit dat eric zonder vertiming het snelheidsverschil ook ervaard. :confused:

hmmm

De acceleratiesnelheid en ook de tijd gebonden vertiming is compleet weg na 2-3 minuten
 
Laatst bewerkt:
ok, heb de nieuwe versie wederom van de website gedownload. Eerst heb ik een factory reset gedaan van de regelaar. Daarna versie 180 geinstalleerd. Daarna weer versie 203 erover. (wel elke keer computer gereset en het programme ge-deinstalleerd). Een ventilator op mijn chassis gezet. Tja als dit niet werkt.....:rolleyes:

Volgende test (hopelijk woensdag).

begin rpm ca. 5.600
eind rpm ca. 25.000
Boost 50
Turbo 0
Neutral width 15

De rest is standaard

Tevens heb ik gecalibreerd met 100% epa op de throttle en de throttle epa na calibreren omhoog gezet naar 120%. Dit is ook een truukje waar blijkbaar sommige zender-regelaar combinaties last van hebben dat de throttle input niet altijd goed gezien wordt en dus de regelaar ook soms de turbo of bij andere merken super charged etc etc. er niet in laat gaan. Ik ga vooralsnog niet testen met de turbo maar heb het toch maar even gedaan.

rpm van een 10.5t is geloof ik rond de 3.800 en 4.200.
nominaal 7.4 volt x ca. 3.800 = 28.120 toeren dus met de eind rpm van 25.000 zit ik hopelijk goed als de voltage net wat minder word als 7.4 volt.

Een iets lagere start rpm met een hoge eind rpm geeft een lagere timing oploop per 1000 toeren wat het throttle gevoel wel ten goede komt. Het is dan geen aan-uit switch. De afgelopen zaterdag was de accelaratie heel goed en gelijdelijk met 10.000 begin en 28.000 eind rpm.

Met een rollout wat ze normaal rijden met een ca. 7.5t brushless moet het met de motor temperatuur in ieder geval wel goed komen :D
 
Eric, even uit intresse, wat zou dat verval kunnen zijn? En na het opsturen is het probleem van geen snelheid meer hebben na 2-3 minuten verleden tijd? Heb je dit al een keer uit eigen ervaring mee gemaakt? Ik bedoel een regelaar had na 2-3 minuten geen snelheid meer en na het opsturen was hij weer 100% in orde?

Ik vraag dit omdat de snelheid in de eerste 2-3 minuten met een 10.5t echt gigantisch is en ik gebruik niet eens de volle 100% van de regelaar. Het is echt frustrerend om dan na 2 minuten zo soft rond het circuit te gaan lol.

Alexander,

Heb je de v208-software al geprobeert?? Ik kan nu de tijden veel vlakker houden (op 0 graden dan) en de remwerking is ook ernstig verbeterd.

groet,

Eric
 
Heb ik een aantal weken geleden geprobeerd. De nieuwe software leek op het rechte stuk wat snelheid te missen maar ik heb het niet vergeleken kwa rondetijden. Dat iets langzamer aanvoelt wilt niet zeggen dat het ook daadwerkelijk langzamer is kwa rondetijden dus een dagje testen zal nodig zijn.

Het leek bij het opnieuw instaleren van v203 (een tijdje geleden) met het resetten van de regelaar en naderhand het recalibreren van de zender min of meer gelukt te zijn om de snelheid over langere periode te behouden. Helaas heb ik naderhand v208 erop gezet dus heb het niet langer kunnen testen.

Met het instaleren van v208 lijkt het fenomeen weer terug te zijn maar wederom heb ik het niet lang genoeg kunnen testen of dit daadwerkelijk ook zo is. Het is al weer wat geleden dat ik heb gereden dus volgende week als het mooi weer blijft weer het een en ander bekijken.

@ govert, is je aanbieding om jou regelaar even over te zetten en uit te proberen nog geldig?
 
Laatst bewerkt:
@ govert, is je aanbieding om jou regelaar even over te zetten en uit te proberen nog geldig?

Jazeker hoor. Dat zal dan vanaf vrijdag wellicht kunnen (als ik er ben!). Dan heb ik inmiddels een nieuwe motor ontvangen die ik gewoon met mijn LRP gebruik. Dus de Tekin kan je dan gewoon proberen.
 
dit heb ik van Fabian Simonini die fabrieksrijder is voor Tekin: De Tekin ESC's hebben een interne klok die de impulsen regelt.
Als de ESC warm wordt, vertraagt die interne klok. Hoe het precies zat weet ik niet meer maar Fabian legde me uit dat de ESC dan "denkt" dat hij niet meer aan de volle 100% throtle komt .. en dus minder snel overgaat naar de turbo-functie.
Fabian raadde me aan om op m'n zender de throthle eerst de kalibreren met de ESC en vervolgens op de zender de throtle op 105% te zetten (endpoint).

Kan dit misschien jullie probleempjes van "faden" verklaren?
 
Klopt, dat is al een oud trucje om de regelaar zo in te stellen. Dit had ik eerst ook zo gedaan maar zelfs dan werd hij soft onderin.

Ik moet wel zeggen dat het soft worden na een paar minuten nu ogenschijnlijk wel weg is op dit moment. Het is welwat kouder buiten 's avonds dus maar afwachten wat die volgend jaar doet met warm zomer weer.

Na 7 minuten poken op een 1:8 baan maar 55 graden op de 10.5t motor. Dat vindt ik een goeie prestatie gezien de hoge snelheid die er in zit van over de 90-95 km/u

Ik gebruik nog maar een milde instelling maar de snelheid ligt toch hoog en de motor temperaturen zijn ontzettend laag.
Ik ben uitermate tevreden met v208.
 
Laatst bewerkt:
benamingen

Hoi,

Vind dit een heel interessant draadje maar kan nog niet alles terug vinden wat ik wil weten :-(

wat wil zeggen "neutral width" en wat doet dit met je wagen.

Bij "timing Profile" kan ik 1 2 3 4 5 C1 of C2 instellen??? Ik neem aan dat 1 2 3 4 5 voor brushed motoren zijn en C1 en C2 voor Brushless? Maar wat is het verschil?

Current Limit is ook een begrip dat ik niet snap, moet ik deze dan gewoon op 0 instellen?

is er eigenlijk een gewone standaart instelling voor deze regelaar?

ik rij met het setje RS Pro met een LRP X11 10.5turns.

zijn misschien stomme vragen bij maar vraag het liever dan dat ik stukken rij :-)

kan iemand mij helpen?
 
en "Neutral Widht" is de speling van je gashendel tot aan zijn eerste gas punt.
Zet je dit heel krap zal je bij het minste zuchtje wind tegen je gastrigger al beweging hebben in je auto. Zet je hem heel ruim zal het "even duren" voordat de auto reageert als je aan de gastrigger zit.

Groet Robert
 
Back
Top