Helicopter piloten + Vliegtuig piloten, hoe doen andere clubs het?

Ik heb een aantal jaren bij de T.r.m.c. gevlogen met vliegtuigen. Deze club heeft de beschikking over de L.A. (light aircraft strip) op vliegbasis Twenthe. De heli vliegers hadden een apart veld ongeveer 600 m verderop. En wanneer er bijna geen vliegtuigen meer waren vlogen ze gewoon samen vanaf de L.A. strip. Maar deze situatie is natuurlijk wel een luxe positie.... Geluidsrestricties waren er voor deze modellen niet evenals het aantal dat tegelijk in de lucht mocht zijn... Dit is alweer 10 jaar geleden, geen idee hoe het nu is maar toen was het er heerlijk vliegen!
 
Laatst bewerkt:
wie gooit er een pylonracer of hotliner nou in de lucht als er 2 heli's laag blijven???
Het wordt pas gezellig als het andersom gebeurd.
Dat ze ineens 3 van die lawaaimakers gespreid over het hele veld voor je neus weghangen,
als je net met een lege accu zit en naar beneden MOET.
Dat is me al 2 keer overkomen dit seizoen.

Soms voelt het alsof heli vliegers denken dat het hele veld aan hun toebehoord zodra die bromtol begint te draaien.
Een nood duik moeten maken omdat zon apparaat weer eens ergens stil hangt is niets nieuws.
 
Bert zei:
want als een grote heli een klein electrokistje raakt, is het ook voor die heli over, dus die trekt zich er wel degelijk wat van aan. Alleen op een andere manier, want een heli is wat manouvreerbaarder....
En zo is dat precies! Een schuimpje offeren en je hebt zelf misschien voor een paar euro/uurtjes schade. Voor de heli is het dan gewoon game over == duur. Ik ga niet zeggen dat je het expres moet doen, maar wat betreft de waarde die je op het spel hebt staan ben je ver in het voordeel (zelfs met een goedkope hk450) tov je heli broeders. Daar mag je ook best naar vliegen denk ik.
 
Bij ons houden we normaal gesproken heli en plank gescheiden,omdat de
praktijk ons geleert heeft,dat door de wendbaarheid van een heli en het
geweld wat deze ontwikkeld,de piloten zich ongemakkelijk voelen.Als ik mijn heli ga starten wachten de vliegtuig piloten en andersom.
Dit geld trouwens ook voor het samen vliegen van beginnende en ervaren
plank piloten.;)
Verder word er bij ons geen verschil gemaakt tussen een schuimpje,een
drie meter kist,of een heli van 1200 euro.
Als dat schuimpje van een 12 jaar oude piloot is,zal deze voor hem net zo
waardevol zijn,als die heli die aan iemand toe behoort die niet op 100 euro
meer of minder hoeft te kijken.:rolleyes:
Als je van elkaar een beetje weet,wat het niveau van kunnen vliegen is,
kan je daar rekening mee houden en dat heeft verder niks te maken met
plank of heli.
Mensen die tijdens het vliegen geen rekening houden met elkaar,zijn vaak
ook de mensen die in het verkeer denken dat het rode stoplicht er voor de sier staat. :cool:
 
Tsja ondanks de waarde van nog geen 200 euro is mijn favoriete model toch eigenlijk wel onbetaalbaar. ;)
De Spacescooter wordt niet meer gemaakt, en er is echt niets te vinden dat erop lijkt.
Bovendien is het ook nog een met de hand beschilderd kunstwerkje van een vriend.
Die gooi ik liever niet tussen de helikopters in de veronderstelling dat ze hun 500 euro wel " effe moven". :p

1006__420x315_spacescooter-02-25.jpg


Ik weet et, eigenlijk maar een koddig schuimpje, maar ik ben toch zuinig op Pieter zijn acryl schilderingetje. ;)
 
jaaa dat schilderingetje is goud waard hoor :P hahahahah

de laatste keer dat ik op de club was ging het overigens al een stuk beter met helivliegers+vliegtuigvliegers.
 
Ja maar als ik al 7 minuten bezig ben met een accu van 10 minuten,
en dan ineens 3 van die molens erbij omdat ze alle drie nog even willen vliegen voor ze naar huis gaan om te eten..
"oh sh-!" zullen we maar zeggen. :lol:
 
Ja maar als ik al 7 minuten bezig ben met een accu van 10 minuten,
en dan ineens 3 van die molens erbij omdat ze alle drie nog even willen vliegen voor ze naar huis gaan om te eten..
"oh sh-!" zullen we maar zeggen. :lol:

klopt inderdaad, en vooral het feit dat "heli vliegers hem er wel even bij gooien" was het probleem.

er wordt de laatste tijd beter gecommuniceerd, en de laatste keer werd er zelfs gevraagd aan mij of ik er problemen mee had als er een heli bij kwam.

Ik zei netjes: geen probleem, maar ik ga binnen nu en een paar minuten landen.

Dat was geen probleem, heli vlieger ging netjes aan de kant, ik kon landen, pakte mijn vliegtuig (ook zo'n space scooter) en de heli vlieger ging weer verder.

Het KAN dus wel, ook bij ons op de club Sven, ik hoop dat het alleen maar beter zal gaan :)
 
Ben verleden jaar eens in Woerden wezen kijken ( en heli vliegen ) maar hier werd niet echt enthousiast gereageerd op onze aanwezigheid ondanks dat wij in de hoek stonden.
De wind bleek een beetje te draaien waardoor de ( ondanks praktisch windstille dag ) landings strip steeds verplaatste en wij dus ook constant in de weg stonden te hooveren.
Gevolg : geen lid geworden , dan maar wild vliegen , ook geen discussies.
Jammer wel , één ding is een feit , bij goede communicatie kunnen zulke problemen wel opgelost worden ( net als in je huwelijk , maar dat is een ander draadje )
:sniper: :nooo:
:agrue:
:proost:
 
Als vrouwlief je deken afpakt ga je ook mopperen, Henk. ;)

Maar inderdaad is het probleem meestal dat de heli piloten het moeilijk accepteren dat onze aanvlieg route wel eens veranderd.
"Jah, vorige week moesten we hier gaan staan van jullie, niet zeuren dan."

Het mooiste had geweest rug aan rug te vliegen.
Vleugels voor de keet, heli's erachter, dan heb je allebij 180' de ruimte om je uit te leven.
Maar hier is helaas wel een flink veld voor nodig.
 
Als vrouwlief je deken afpakt ga je ook mopperen, Henk. ;)

Maar inderdaad is het probleem meestal dat de heli piloten het moeilijk accepteren dat onze aanvlieg route wel eens veranderd.
"Jah, vorige week moesten we hier gaan staan van jullie, niet zeuren dan."

Het mooiste had geweest rug aan rug te vliegen.
Vleugels voor de keet, heli's erachter, dan heb je allebij 180' de ruimte om je uit te leven.
Maar hier is helaas wel een flink veld voor nodig.

Beetje quatsch: een heli moet (of zou dat moeten) ook gewoon tegen de wind in landen. Iedere helivlieger die dat niet doet, neemt feitelijk onacceptabele risico's. Met een schaalheli is er geen ontkomen aan in elk geval, dan moet je ook gewoon met het circuit mee. Als je lokaal bekend bent is dat ook geen enkel probleem. En als je dat als groep overlegt aan het begin van iedere vliegdag, zal geen énkele helipiloot reageren met "vorige week moest ik hier staan, dus....", want ook helipiloten hebben last van de zon, van turbulentie, van windrichting, etc etc.

Sorry, Sven, maar je doet een beetje alsof het allemaal alleen maar aan de helivliegers zou liggen. Andersom zijn vleugelvliegers echter ook erg vaak minder verdraagzaam, maar houden ook geen enkele rekening met wat een helivlieger wel of niet graag heeft. Ik heb vroeger gevlogen bij een club waar 45 minuten "vleugeltijd" afgewisseld werd met 15 minuten "heli-tijd". De keren dat ik reeds in de "helitijd" met stationair draaiende heli keurig stond te wachten tot de laatste vleugelvlieger uit de lucht was (en dat was uit beleefdheid, want ik heb er weinig last van dat er vliegtuigen vliegen) en vlak voordat de laatste binnen komt, jaagt er nog iemand "effe snel" zijn vleugelkist omhoog. Maar wél zeiken als de heli daarna een minuut te lang in de lucht bleef....
Ik heb ook wel bij andere clubs gevlogen waar vleugelvliegers hun landingsaanvlucht recht op de groep piloten uitvoerden. Gewoon, omdat ze dan minder ver hoefden te lopen. Dan moet je maar net afwachten of dat vliegtuig op tijd stil staat. Als je er wat van zegt krijg je als antwoord "ja, maar hij kan héél goed vliegen, dus niet zo zeuren hoor, wij worden ook bang van jouw heli!", terwijl volledig genegeerd word dat als ik als helivlieger geraakt word door zoiets, dat mijn heli op dat moment ook verandert in een ongeleid projectiel.

het is hier al veel vaker gezegd: het ligt niet aan of helivliegen wel of niet samen gaat met vliegtuigvliegen. Zolang iedereen zich een beetje aan normale gedragsregels in de lucht houd, gaat dat prima. Maar dat geld op straat net zo. Onverdraagzame mensen die niet communiceren en geen rekening met elkaar, en vooral met elkaars mogelijkheden en beperkingen houden, dát gaat niet samen....

Je had ook kunnen besluiten het "10 minuten vluchtje" van een paar postings terug, na 7 minuut en 5 seconden al af te breken, gewoon, omdat er nog meer mensen van het veld gebruik willen maken......

Het is niet als aanval bedoeld, en zeker niet persoonlijk, maar ik proef zo nu en dan wel erg een "ikke,ikke,ikke-sfeertje" in sommige reakties hier

Groet, Bert
 
Pff.. sta er echt van te kijken dat het op sommige clubs op deze manier gaat...?! Als de sfeer tijdens het vliegen al zo is, hoe is dat dan rondom de tafel met een bakkie koffie? Ook 2 kampen?

@ Sven: Vlieg jij je accu's altijd maximaal leeg om vervolgens gedwongen een landing in te zetten zodat iedereen voor jou moet wijken die dan toevallig boven het veld hangt?
 
Kippenhok

Het lijkt er op dat de "pikafstand" tussen heli's en vliegtuigen wel erg klein is, net als wanneer je te veel kippen in een kippenhok zet: heibel in de tent.:sad:
Please mensen, we willen allemaal graag vliegen en niet crashen, toch?
By the way (olie op het vuur?): helikoptervliegen is de moeilijkste tak van modelbouw/vliegen. Je ziet vaak dat deze mensen meer rekening houden met vliegtuigen dan andersom; zouden ze (eh we), zuiniger zijn op zowel onze helimodellen als die van vliegtuigpiloten?:wink:
 
@ Brutus: Een heli kan hoveren en dus landen/vliegen waar die maar wil.
Plank piloten zijn gebonden aan windrichting en (meestal) momentum.
Dus hoezo quatsch.. Helipiloten hebben dat maar gewoon te respecteren vind ik.
Bovendien kun je op een heli niet anticiperen bij het vliegen.
En inderdaad, sommige vleugelpiloten maken er ook een potje van,
maar is dat dan minder gevaarlijk dan rotorkoppen waar enorm veel energie in zit,
en die vlakbij de groep piloten blijven hangen omdat de piloot wat nieuws aan het testen is?
Bij ons op de club wordt het recht op de pitts vliegen/landen iig niet getolereerd.

Een heli KAN zich gedragen als een vliegtuig en dan is er niets aan de hand om bij elkaar te vliegen.
Maar een vliegtuig is een vliegtuig, daaraan kun je niets veranderen.
Daarom lijkt het of het altijd de heli vliegers zijn die moeten buigen,
en dat is ook zo want het kan gewoon niet anders.

En waarom zou ik mijn 10 minuten eerder moeten afbreken omdat er misschien wel eens een heli piloot omhoog wil?
Ik wacht ook gewoon tot een heli piloot klaar is met vliegen voor ik hem erin gooi,
waarom kan een heli piloot dan niet hetzelfde doen voor mij?
Kijk als ik nu een uur het veld bezet houd zou ik het begrijpen, maar 10 minuten..

@ Taya-Chan: Tsja, zoveel rekening werd er niet gehouden toen ze met 3 man het veld voor me blokkeerde. :roll:
Met kleine modellen moet je zelf ook laag blijven, daarmee kun je niet even 200 meter omhoog om buiten het heli geweld te kunnen genieten van het vliegen.
Dus ik zat gewoon klem met mijn 80cm model, ik kon niet meer omhoog of omlaag..
Dat betreffende moment was het overigens ook nog zo dat ik expres al een lange tijd had gewacht tot alle heli piloten klaar waren voor ik ging vliegen..

En ik ben als vliegtuig piloot echt niet de enige die moeite heeft met de andere partij,
helipiloten kunnen er namenlijk ook wat van, moet je dit maar eens zien: http://www.3dhelifreakz.nl/viewtopic.php?f=38&t=2178
Heli en plank, als het druk wordt op een club zal het niet boteren tussen die twee..
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het daar zo gaat, maarja, als men niet samen door een deur kan houdt het gewoon op :(
 
@ Sven:

je bent duidelijk geen heli piloot: Dat een heli kan hooveren wil niet zeggen dat je kunt landen waar je wilt. Ook dat is van het type heli en de vaardigheid van de piloot afhankelijk. Dat zou je moeten weten, want ik heb je al eens proberen te helpen, maar het was je allemaal vééél te moeilijk

Verder:

"helipiloten hebben dat maar te respecteren"

"Het zijn de helipiloten die moeten buigen, het kan niet anders"

"Waarom moet IK mijn vlucht eerder afbreken, zij wachten ook niet op mij"

"Er word ook geen rekening met mij gehouden"

zijn zo maar even vier uitspraken danwel strekkingen van betoog, die voor mij een enorm (en onterecht) "slachtoffer-gevoel" uitdrukken, maar ook een behoorlijk stuk gebrek aan wil tot communiceren.
Daarmee ga je een dergelijk probleem nooit oplossen. Nu ben jij dat toch al van mening, dat het onoplosbaar is. Wellicht heb je daarin gelijk, maar de reden van die onoplosbaarheid, die veroorzaak je met een dergelijke opstelling voor een groot deel zelf. Like it or not.

En het wijzen naar anderen ("helipiloten kunnen er ook wat van" gevolgd door een linkje) is in dat opzicht ook niet echt constructief voor het oplossen van het probleem. Daarmee zeg je niks anders dan "Zij doen het ook, kijk maar!" als rechtvaardiging voor je eigen gedrag, en dat is eerlijk gezegd, nivo basisschool groep 3 of 4.

Ik vlieg ondertussen zo ongeveer langer dan dat jij oud bent, zowel fixed wing als heli, en ik heb bij verschillende clubs zowel de problemen tussen heli en fixed wing meegemaakt, maar OOK ook dat het probleemloos samen gaat. Dat laatste betekent keihard, dat het samenvliegen mogelijk is, en als het problemen geeft, dat het dan aan de piloten ligt, niet aan de toestel-types. 3 Weken terug nog in Drachten een evenement, een stuk of 25 piloten van verschillende verenigingen, zonder dat er een "verkeersleiding" of duidelijke organisatie was, maar ook zonder één enkele wanklank twee dagen lang heli's en vliegtuigen samen op een airstrip. Zelfs zónder verenigingsverband strenge leiding of geforceerde vergaderingen, het kan dus wel.

Ofwel, hou eens op met de hakken in het zand te steken ("zij wachten niet op mij, dus ik niet op hen") of de slachtofferrol te spelen ("er word ook geen rekening met mij gehouden") en ga gewoon in overleg met elkaar. En hou er rekening mee, dat als een dergelijk overleg mislukt, dat dat dan ook wel eens aan jouw persoonlijke opstelling kan liggen. Ik heb al eens eerder geprobeerd jou via PB hulp aan te bieden omdat je niks kon met jouw CP helicopter, maar toen deed je ook érg moeilijk, alles moest precies aan jouw eisen voldoen, en het was nooit goed.....
Als je in zo'n overleg je ook zo opstelt, sorry Sven, maar dan zou ik ook geneigd zijn om me weinig aan te trekken van wat jij vind, ongeacht wie er vleugels of rotors vliegt

Maar je moet het zélf weten natuurlijk, het zal allemaal wel aan een ander liggen..... Da's wel zo makkelijk.

Groet, Bert
 
Even de rollen omdraaien :p

Sta ik even lekker het wedstrijdprogramma te oefenen met m`n nieuwe heli, komt er een knurft met zo`n 2 knaken schuimding mijn dag vergallen ! Waar slaat dit op ? dit is een vliegclub en geen speeltuin voor die gillende Blokker zooi !

Zo kom jij ongeveer over op de helipiloten Sven ! dus lijkt een oplossing ver weg.
 
Sven, als jij op het veld op dezelfde wijze communiceert als hier op het forum kan ik me voorstellen dat je problemen hebt.

Net zoals in andere draadjes hang je weer vreselijk de Calimero uit:
"Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk!"

Verder trap je met een aantal van je uitspraken een doorgewinterde heli-vlieger op z'n hart. Ook niet zo goed voor de onderlinge verstandhouding.
 
@ Brutus: Ik heb nog NOOIT een heli aan zien komen zoals een vliegtuig dat doet,
bij ons zakken ze gewoon omlaag, totaal geen aanloop nodig, dus ik snap niet wat je bedoelt.
En waarom zou ik nog lief doen over heli piloten, zij zijn in mijn geval begonnen met zieken.
>IK< wacht netjes op mijn beurt, terwijl zij hun heli er gewoon bij gooien op een onhandige plek als ik eindelijk een keer kan.
Respect moet je eerst zaaien, dan pas oogsten, ken je die Sire reclame nog?
Zolang zij mij behandelen als een blokker kleuter en mijn vliegplezier vergallen omdat mijn model de helft kost,
kunnen ze wat mij betreft allemaal met helikopter en al de boom in, want ik respecteerde ze maar zag daar niets van terug.
Ik speel geen slachtoffer, maar als een stel heli barbaren denken over mij heen te kunnen lopen, blijf ik uitteraard foeteren.
En tsja, als hier een stuk of wat helipiloten gaan vingerwijzen van "kijk wat een zeikerds zijn die vleugel piloten",
natuurlijk kom ik dan met een weerwoord waaruit blijkt dat ook heli piloten kunnen balken over de andere groep.

Bij ons op de club gaat het ook niet altijd met problemen, maar soms wordt het bloed onder de nagels vandaan gehaald,
niet alleen bij mij maar ook bij een legioen aan vrienden die dan OOK staan te mopperen dat hun vlieg plezier weer afgelopen is.

Dat overleg is er al geweest, de heli piloten hebben hun eigen hoek,
maar dat die hoek soms wel eens veranderd met de windrichting, dat is schijnbaar moeilijk slikken voor die heren.
Er wordt nauwelijks gehoor gegeven aan waar helikopters mogen hoveren, ze doen bij ons vaak maar wat.

En Brutus, laat die PB onzin er maar buiten, zelf wat je net zo tegendraads als ik, juist daarom is dat misgelopen.
Dat gezeur over "mijn" opstelling ook, denk je soms dat ik de enige vleugel piloot ben op onze club?

@Rheli: Fijn dat je toch begrijpt hoe de heli piloten ook op ons overkomen.
"Ga ergens anders spelen met je stuiterkistje, die van mij is 10 keer duurder dus veeeel belangrijker!"
"Voor mij ben je niets meer dan vieze lucht tot je ook met een heli van 700 euro vliegt."

@Roel: Ik kan altijd op je rekenen, al zeg ik niets dan keur je het nog af. :thumbsup:

Val me maar aan zoveel jullie willen, het zal me geen zier schelen,
maar denk er wel aan dat wat ik roep door velen anderen gedacht wordt.
Klinkt dat bekent? Reken maar.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top