DLE 111 loopt niet

emmeloord is nu niet naast de deur . :D

Maar op die akku,s werkt de ontsteking wel .

Draai de naalden maar eens helemaal dicht (met gevoel) en dan bijde 1 1/2 slag open .

Hij zou hier gewoon op moeten lopen .

Mvg Johan
 
johan. dat heb ik al meerere malen gedaan, of naar fabriek instellingen.
h 1.5 en l 1.25
je mag dan eventueel de hele dag komen vliegen als je komt;)

er is verder ook niets te meten lijkt mij of zie ik dat verkeerd?
 
Kijk eens of de pakking tussen je carburateur en inlaat niet verkeerd om ligt. Het kleine gaatje voor de benzinepomp van de carburateur moet wel een open verbinding maken naar het carter. Het lijkt er op dat je pompje niet werkt.
 
Arjan , hij heeft er al mee gevlogen , dus kan dat het niet zijn .

Ook heeft de dichting 2 gaatjes er voor , je kan hem nooit verkeert om plaatsen .
Zelfs de Carb kan je 180 grad draaien .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt:
We hebben bij ons op het veld ook problemen gehad met een DLE111.
Daar maakte de bougie doppen niet goed contact op de bougies zelf.
Boven op de cilinider is een gedeelte weg-gefreest voor de bougie-dop. Maar dit is zo minimaal, dat de bougiedop eigenlijk te weinig ruimte heeft.

Hierdoor liep onze DLE111 zo nu en dan wel. Maar andere keer was het een heel belabberde motor. We hebben op het uit einde van de bougies een veer gezet. Die precies past rondom de bougie-pen. Deze veer geeft altijd druk binnen in de bougie-dop, waardoor ook bij trillingen de motor nu goed blijft lopen.

Je kan het eens nakijken, of jij dit probleem ook hebt.
 
Biji de nieuw dle 111 zit er al een veer bijgeleverd voor in de bougiedop

In het siliconstuk van de CM-6 bougiedop hoort een veertje te zitten , deze valt er ook niet uit .

Je kan zo nazien of die er bij jouw inzit .

Op de eerste foto is hij niet te zien maar zit al in het siliconstuk .

full


Hier zie je hem zitten .

full


Ik heb deze setjes op voorraad omdat het siliconstuk snel doorslaat als je een kopstand hebt gemaakt op de bougiedop als de zylinder naar onderen gemonteerd is zoals bij de zenoah,s graag gedaan word .

Ook moet je de dop recht van de bougie af kunnen trekken met een draai beweging .

En als er een motorkap op zit mag de dop nergens geklemt zitten of aanliggen aan de kap.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zal vanavond na mn werk even een foto maken,
ik heb er inderdaad een silecone deel in zitten, wel hard silecone.
 
hier hebben ze het er ook over, alleen is mijn engels niet goed:(
dle 111 bad reeds out the box? - FlyingGiants Forums


Ik heb al even gekeken Raymon maar ze hebben het steeds over "reeds" nu is mijn Engels/Amerikaans ook niet zo goed dat ik begrijp wat ze bedoeling maar ze hebben het wel steeds over bepaalde lagers welke bij DLE snel kapot gaan en over dat de carberateur het hierdoor ook niet geweldig meer doet etc. Tevens zijn er een aantal die weer hele goede ervaringen hebben dus is beetje lastig.

De foto op dat Amerikaanse forum laat wel een of ander membraam in de carberateur zien welke door hun is vervangen... weet niet zeker of het membraam is of een of andere pakking bij de carberateur.
 
reeds valve .

full


Maar of deze carbonplaatjes al kapot zijn na een paar vluchten is niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb al even gekeken Raymon maar ze hebben het steeds over "reeds" nu is mijn Engels/Amerikaans ook niet zo goed dat ik begrijp wat ze bedoeling maar ze hebben het wel steeds over bepaalde lagers welke bij DLE snel kapot gaan en over dat de carberateur het hierdoor ook niet geweldig meer doet etc.

Tevens zijn er een aantal die weer hele goede ervaringen hebben dus is beetje lastig.

De foto op dat Amerikaanse forum laat wel een of ander membraam in de carberateur zien welke door hun is vervangen... weet niet zeker of het membraam is of een of andere pakking bij de carberateur.

De reed valves (zoals op de foto van Plotterwelt hierboven te zien is) zijn 1-richtings kleppen tussen de carburateur en de motor. Het lucht-brandstof mengsel wordt langs de reed valves de motor ingezogen en kan daarna niet meer terug de carburateur in, omdat de reeds dan dicht zitten. Je kunt de werking prima zien in de foto van plotterwelt. Die blauwe pijlen stellen het lucht-brandstof mengsel voor dat stroomt van de carburateur naar de motor. Stel je voor dat je de pijlen omdraait, dan zie je dat ze gestopt worden door de reeds die terugveren en de doorgang afsluiten.

Reedvalves slijten normaal gesproken heel langzaam en daardoor laten ze een deel van het mengels terug de carburateur in lopen. Dan wordt het steeds lastiger de motor te starten. Als er een reedvalve losschiet (boutjes die de reedvalves vasthouden zaten niet goed vast en trillen los) dan kan het opeens mis gaan.




Daarnaast heb je het nog over een membraam in de carburateur. In een normale walbro zitten er twee. Een pomp-membraan en een regel-membraam. Als die oud worden (en stijver) gaan ze ook minder werken en start je motor ook steeds slechter. Maar niet van het een op het andere moment niet meer starten.


Raymon: Als je hem aanslaat en hij 'kucht' en je slaat daarna door alsof je hem normaal zou starten, verzuip je hem dan ook echt? Als je een bougie eruit draait, is die bougie dan nat van de benzine? Dat zou wijzen op een defecte onsteking, want hij krijgt dan wel brandstof.

Als de bougies droog blijven en je moet echt 50x slaan tussen de 'kuchjes' door... dan verdenk ik toch de carburateur en/of brandstoftoevoer.

edit: ik lees de start-post nog een keer door. Hij 'kucht' na 3x slaan en dan elke keer weer na ongeveer 3x slaan? dan krijgt ie wel voldoende brandstof. Ken je iemand anders met een DL 2-cylinder motor? Dan zou je misschien even een ontsteking kunnen lenen.. Anders zou ik gewoon een nieuwe ontsteking laten komen. Grote kans dat die defect is. Vonken beide bougies wel goed (bougies eruit draaien, in de bougiedoppen stoppen en de prop handmatig ronddraaien.)
 
Laatst bewerkt:
ik ken helaas geen mensen met een andere boxer motor.
dus even testen is vrij lastig.
Ik bedenk me net dat ik er een filterclunk ik heb zitten.. zou die het hem mischien te moeilijk maken?
 
De fiterklunk is goed voor benziene's
Gewoon laten zitten
Tenzij je aspen vliegt dan zou het niet nodig hoeven zijn

Je zou een keer langs kunnen komen bij mij met de motor
Ik heb spullen om de dle motoren te kunnen nakijken en te testen
Dit omdat ik dle deeler ben
 
waar is hier?;)

En zou de garantie dan gewoon blijven?
Omdat de motor ongeveer 2 maanden oud is.
 
ik ken helaas geen mensen met een andere boxer motor.
dus even testen is vrij lastig.
Ik bedenk me net dat ik er een filterclunk ik heb zitten.. zou die het hem mischien te moeilijk maken?

Viltklunk lekker laten zitten. Die raakt niet verstopt. Ja, pas na jaren vliegen.

Als er iets mis gaat met brandstoftoevoer (klunk verstopt, ergens een lekje) zou je ook luchtbelletjes zien in de brandstofleiding naar de carburateur toe. Zie je die? Ja, als de kist even gestaan heeft, maar als je een paar keer slaat moeten ze weg zijn! Je ziet ze bij het aanslaan zo 'opgezogen' worden door de motor. Als er niet meer luchtbellen bijkomen, is het goed.



En het aanbod van j.weel hierboven lijkt me niet verkeerd. Even een ontsteking van hem proberen..
 
Back
Top