onregelmatig toerental

Ik heb volgende probleem met mijn Trex450Pro (all-stock, met 2200mAh/25C PolyQuest batterijen):
Sinds ik de throttle curve heb verhoogd naar 100-90-85-90-100 krijg ik na ~4min (3D-light) vliegen een onregelmatig toerental (tevoren had ik 100-85-75-85-100, en vloog ook rustiger). Het toerental gaat met een freq van ong 1Hz nogal op-en-neer, zelfs bij hoveren. Als ik terugschakel van Stunt-mode naar Normal-mode (veel lager RPM dus) dan verdwijnt het weer. Ik stel wel vast na de vlucht dat zowel motor als batterij vrij warm zijn (volgens mijn IR temp metertje zo'n 50°C).

Vraag ik teveel van die batterijen? Kan ik beter naar batterijen met hogere C-waarde gaan? Of is er een probleem met de motor zelf?
De ESC (35A) wordt nauwelijks warm, dus dat lijkt mij niet het probleem te zijn?

Wouter
 
Ik denk dat je accu het niet aankan, probeer eens een "vers" exemplaar, 20 C zou voldoende moeten zijn, maar de accu kan slecht geworden zijn.
 
Ik heb 4 (zo'n identieke) PolyQuest batterijen, waarvan 2 nog maar relatief recent aangeschaft (~15 vluchten elk). De twee andere heb ik tegelijk met de heli aangeschaft en hebben dus al wat meer vluchten meegemaakt. Maar ik krijg dus bij alle vier de batterijen hetzelfde fenomeen momenteel.

[Ik voel wel een verschil tussen die twee nieuwere batterijen en de "oude", in die zin dat de heli iets krachtiger reageert met de nieuwere batterijen als ik full-pitch geef.]
 
Wouter,

Mogelijk kunnen meer mensen met je meedenken als je ook even aangeeft welke combinatie van electronica je in gebruik hebt (merk en type regelaar, motor etc).
Aan de hand van je beschrijving zou ik op dit moment kunnen roepen dat de regelaar hier meespeelt

John
 
Ik denk dat je accu het niet aankan, probeer eens een "vers" exemplaar, 20 C zou voldoende moeten zijn, maar de accu kan slecht geworden zijn.

+1 dit zijn zeker je LiPo's, ik had het zelf ook met een "slecht" 25C pakket.

Haal dus gewoon 2 verse 30C paketten en vrijwel zeker ben je er dan vanaf
 
Super om als heli-beginner hier al zo snel diverse reacties en tips te krijgen!

waarom geen flatline nemen op bv 95?
zie effe wat ie dan doet?

Is eenvoudig uit te proberen, maar ik begrijp niet direct wat mij dit gaat leren.

+1 dit zijn zeker je LiPo's, ik had het zelf ook met een "slecht" 25C pakket.
Haal dus gewoon 2 verse 30C paketten en vrijwel zeker ben je er dan vanaf

Ik heb het met alle 4 mijn (identieke) 25C paketten, waarvan 2 recent nieuwe. Ik kan mij niet voorstellen dat ze alle 4 "slecht" zijn, of heeft PolyQuest zo'n flauwe reputatie misschien? Het kan toch ook niet de bedoeling zijn om telkens na 10-15 vluchten al nieuwe LiPo's te moeten aanschaffen.:confused:

Of suggereer je dat het dan toch gewoon aan de te lage C-waarde ligt? Rhelie suggereert anderzijds dat 20C zou moeten volstaan.
Hoe kan ik trouwens de minimaal vereiste C-waarde berekenen/schatten?

Mogelijk kunnen meer mensen met je meedenken als je ook even aangeeft welke combinatie van electronica je in gebruik hebt (merk en type regelaar, motor etc).
Aan de hand van je beschrijving zou ik op dit moment kunnen roepen dat de regelaar hier meespeelt

De ESC wordt dus nauwelijks warm (heeft nochtans een deftige koelvin erop staan), vandaar dat ik er initiëel niet vanuit ging dat deze het probleem zou vormen.

Ik gebruik enkel de stock-parts van de "TREX450 Pro Super Combo" (bouwdoos bevat alle electronica, op de batterij en RX na). Dit is in principe onderstaande (moet ik thuis nog even double-checken op mijn heli, ik weet bv. dat ze over de tijd met twee verschillende motorisaties werden geleverd, zonder dat dit specifiek werd aangegeven als verschil):
325 Align Carbon blades
RCE-BL35X 35A Brushless ESC
RCM-BL450M 3500KV Brushless motor (en dus niet de overal aangekondigde "430SP Brushless motor(3700KV)") (confirmed)
DS410M (Metal Gear) Digital servos
DS520 Digital servo (tail)
GP780 Head lock gyro

Specification
Length: 635mm
Height: 230mm
Main Rotor Diameter: 710mm
Tail Rotor Diameter: 158mm
Motor Drive Gear: 13T
Main Drive Gear: 150T
Autorotation Tail Drive Gear: 106T
Tail Drive Gear: 25T
Drive Gear Ratio: 1:11.5:4.24
Weight(w/o power system): 450g
Flying Weight: Approx. 780g
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel procent van de accu houd je over na het vliegen? Ik bedoel, je weet zeker dat je je accu niet tever leeg trekt?
 
Zou het niet kunnen dat je per toeval de governor geactiveerd hebt in je ESC ? Aligngovernor in die ESC is niet wat het zijn moet.
 
Hoe kan ik trouwens de minimaal vereiste C-waarde berekenen/schatten?

Jouw lipo's : 2,2 A/h, de C-Waarde is 20 dat wil zeggen dat jouw lipo 44A (2,2 x 20) als continustroom kan leveren.

Je moet daar nog wat verliezen aftrekken, en misschien nog wat overenthousiasme van de producent (afhankelijk van het merk).

Hoe hoger je C-waarde, hoe minder zwaar je de lipo's belast. 20C moet zeker volstaan, maar als je stevigt doorvliegt zou ik toch minimaal voor 25 gaan, gaat de levensduur ten goede komen.
 
Alle commentaar wordt ge-apprecieerd! Hier weer een compilatie van mijn bedenkingen hierbij:

Hoeveel procent van de accu houd je over na het vliegen? Ik bedoel, je weet zeker dat je je accu niet tever leeg trekt?

Bij het heropladen kom ik meestal uit op een gemiddelde toevoer van 1800mAh (2200mAh Lipo), een enkele keer zit ik net aan 2000mAh. De beginspanning bij het opladen (3s) zit gemiddeld op 10.7V, een enkele keer zit het op 10.5V. Alles wordt telkens netjes genoteerd voor en na elke laadbeurt, dus ik ken de volledige voorgeschiedenis van elke batterij. Maar misschien leg ik mijn ontlaad-grenzen toch nog te ver?

Zou het niet kunnen dat je per toeval de governor geactiveerd hebt in je ESC ? Aligngovernor in die ESC is niet wat het zijn moet.

De ESC (evenals de rest van de heli) is door de verkoper (EP-Fun in Beveren-Waas (B)) voor mij afgeregeld voor de eerste test-vlucht (super service daarzo!). En daar hebben ze wel enige ervaring met Align toestellen. Maar ik zal het voor de zekerheid nog eens nakijken.

Jouw lipo's : 2,2 A/h, de C-Waarde is 20 dat wil zeggen dat jouw lipo 44A (2,2 x 20) als continustroom kan leveren.

Zover was ik ondertussen ook, maar dan komt de hamvraag: hoeveel Ampere heb ik eigenlijk nodig bij deze heli met mijn vliegstijl, en hoe kan je zoiets "berekenen"? Maar het feit dat de ESC (slechts) een 35A exemplaar is, kan die 44A (of beter 55A want het zijn 25C LiPo's) in theorie geen bottle-neck zijn!? Is mijn 35A ESC dan toch de bottle-neck? Maar dan zou die toch ook behoorlijk moeten opwarmen?

.

Note: Bij controle blijkt de meegeleverde motor dus inderdaad niet de overal aangekondigde "430SP Brushless 3700KV" maar een "RCM-BL450M 3500KV Brushless" (grootste probleem daarbij was trouwens dat de leads daarbij aan de pinion kant van de motor naar buiten komen, wat bij het inbouwen wat lastig was (en wat bij de 430SP blijkbaar niet het geval is))
 
Laatst bewerkt:
Ja, eigelijk ontlaad je je lipo's te ver. Dat heeft er weer een nadelig affect op. 80% van 2200 mah is 1760 mah, meer dan dat zou ik er niet uithalen. Voltage is niet zo'n goed idee om vanuit te gaan, want aan het eind van je vlucht zakt dit vrij snel. Daardoor gaan op het laatste moment de stromen een stuk omhoog.

Je ESC is in principe geen bottleneck, deze kan meestal nog piekstromen verwerken die hoger liggen dan de continu waarde. 35A is meestal ook ruim voldoende voor een 450 size heli.
 
probeer eens met een vlakke curve te vliegen en check zoals gezegd of je governer aanstaat (governer uitzetten) en of je low voltage cutoff aanstaat. De low voltage cut kun je ook best uitzetten.
 
zal idd aan je lipo liggen.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn pro.

Wat ook kan helpen is de voltage cut off van de esc op LOW instellen. En zorgen dat je esc op softstart zonder governor staat geprogrammeerd.

en een 20 C lipo is veel te weinig voor een PRO zeker als je met een 14 T pinion vliegt. Min 25 C lipo en beter nog 30 of of meer .
 
Wouter,
wij hebben mekaar gesproken deze week via de pb over dit probleem.
Nu heb ik net met mijn 450 sport het ingesteld zoals Gevaho het voorstelde.
"Wat ook kan helpen is de voltage cut off van de esc op LOW instellen. En zorgen dat je esc op softstart zonder governor staat geprogrammeerd."
Mijn voltage cutt offstond op high en mijn regelaar stond toch niet op govenor mode omdat ik las dat deze niet goed was.
Nu met de lipo die het probleem veroorzaakt (extreme v-2 3s2500mah 25c) ben ik van het euvel af en kan gewoon 6 minuten op me gemak een beetje rond toeren.
Vliegtijd bij mij ingesteld op 6 min.
Na een 15 min heb ik de lipo aan de lader gehangen en er blijkt nu per cel 3,7 volt over te wezen.Niet te leeg dus.
Was het proberen waard in mijn ogen dus.
mvg phil
 
Ook een C waarde van 25 C of meer is aan te raden.

Heb je 2200Mah lipo's en je wil onder de 80 % blijven zorg dan dat je niet meer ontlaad als 80% van 2200=1760 Mah dan zit je goed. Iets minder is uiteraard beter voor de levensduur van je lipo.

Ik vlieg met mijn PRO 4,5 min op flat 100% en laad rond de 1600 Mah terug.

Sports flying met loops flips and rolls. Voor vette 3D zou de vliegtijd nog wat naar beneden moeten.

Iig goed te horen dat het opgelost is .
 
Ik heb ondertussen ook mijn ESC geherprogrammeerd van "High" naar "Middle" Cut-Off Voltage (volgens de bijgeleverde handleiding is "Low Cut-Off" geen optie). Daarna gelijk uitgetest met alle vier mijn batterijen, en ik had het probleem nu ook niet meer. Super!

Tegelijk had ik nu ook wel mijn timer teruggebracht tot 5min (ipv 6min tevoren). Maar tevoren kreeg ik het onregelmatige toerental sowieso al na 4min.

Als ik het goed begrijp is het verschil tussen high/medium/low cut-off een verschil in graad van bescherming tegen het te ver ontladen van de batterij. Bij "Middle" gaat de ESC dus gewoon iets langer door met de gevraagde stroom te leveren, alvorens de veiligheid (=stroombegrenzing) op te zetten. Dus ik ga ervan uit dat het die stroombegrenzing is wat het onregelmatige toerental tot gevolg heeft. Dat kan ook verklaren waarom dit fenomeen zich niet voordeed als ik terugschakelde naar normal-mode, en dus minder stroom nodig had.

Het komt er nu dus wel op aan om extra te letten op het totale verbruik, en het liefst nu zelfs niet zover te laten komen dat de stroombegrenzing weer moet tussenkomen. Vandaar mijn keuze om over te gaan naar 5min vliegtijd. Na het herladen zal ik weten of dit binnen de 80% ontladings-grens blijft, en dit eventueel nog bijstellen.

Ter info: de ESC stond weldegelijk al ingesteld op Soft-Start, en zonder Governor Mode.

Als iemand meent dat ik hierboven foute conclusies trek, hoor ik het graag! Maar alvast iedereen al bedankt voor het meedenken en het snelle resultaat!

PS. ik zit (sinds eind mei) ondertussen aan 92 vluchten met deze Trex450Pro, mijn allereerste CP heli, en nog steeds crash-vrij. Houden zo...:yes:

PS2. Bedankt Phil65 om proefkonijn te spelen voor mij :oops:
 
Het is altijd gewoon een proef ondervindelijk proces. Je vliegtijd in stellen en dan kijken wat je terug laad in je lipo. Blijf je beneden de 80% van je capaciteit zit je goed.

Mijn vliegstijl is de laatste tijd veranderd en ik verbruik dus meer van de packs. Dus vliegtijd aangepast(half minuutje eraf) . ik zorg dat ik altijd onder de 1650 Mah( bij 2200 Mah packs). Wordt er dan een keer nog wilder :p gevlogen zit ik altijd onder de 80%.

Dus je zit goed met je conclusies

En idd netjes die 92 vluchten schade vrij!!!! Ik heb mijn Pro ook sinds eind mei en zit nu op 150 schade vrij vluchten !!! ( ging bijna verkeerd gisteren maar de reflexen hebben me gered gelukkig)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top