Crouze knutselt weer een Charter

Zo,


Vliegtuig knutselen en de zomer gaan niet goed samen, heb ik nu al gemerkt. Ik moest ook weer zo nodig naar Engeland én een stukje lopen in en rond Nijmegen. Desondanks ligt de bouw niet helemáál stil, tussen de bedrijven door gebeurt er af en toe wel degelijk iets op de knutsel tafel.

Het heeft wat hersenactiviteit en gepriegel gekost, maar de aansturing van het "gas" (bovenste servo stang) en het neuswiel (onderste servo stang) lijkt nu in orde:

full


In beide gevallen moest er een 'L' draaipunt bij aan te pas komen om het vlotjes te laten lopen zonder dat deze te veel ruimte in beslag nemen...

full


Volgende uitdaging wordt de ruimte voor de brandstoftank maken. Deze komt bovenop de servo stangen en 'L' stuk, uiteraard zonder deze te hinderen. Voorlopig houd ik het op een afneembaar lichtgewicht horizontaal tussenschot waar uiteindelijk het schuimrubber én tank bovenop komen te liggen.


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mooi weer staat ook bij mij het vliegtuig bouwen op een laag pitje.
De donkere en gure dagen komen helaas weer sneller als je wilt en dan is het heerlijk om te knutselen.

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Hallo Crouze en mede bouwers,

Ik ben nieuw op dit forum, en ben me een beetje aan het verdiepen in het rc vliegen en het zelf maken van een model.

Zelf zat ik ook te denken aan een Charter van Robbe.
Het model is al aardig wat jaartjes oud, maar word nog steeds veel gebouwd.
Tevens is het model aardig verbeterd, o.a. met de rolroeren.

Ik heb al aardig wat bouwverslagen gelezen, en zullen me daar aardig bij helpen, dit bouwverslag dus ook. Ik moet zeggen dat je manier van bouwen mij wel aanspreekt, oog voor detail en afwerking.:cool:

Ik heb begrepen dat de servo's van de rolroeren aan de onderzijde van de vleugels te zien zijn, dat wil ik in mij model wel proberen weg te werken.:rolleyes:

Eerst maar eens de modelbouwdoos kopen.:p

Ik blijf in ieder geval wel je bouwverslag volgen.

Groeten,
Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dennis,


Welkom op het forum, en uiteraard bedankt voor de complimenten!

Een Charter kan ik alleen maar aanbevelen, het mooie is dat je zelf de keuze hebt tussen elektro of brandstof motorisering. Bovendien kan je redelijk out of the box bouwen, of, zoals ik liever doe, er een behoorlijke dosis eigen ziel en zaligheid in investeren. Misschien niet in alle opzichten even verstandig voor een les-toestel welke ongetwijfeld nog wel een keer "gekraakt" gaat worden, maar dat is nu eenmaal mijn stijl, en bovendien: het bouwen moet ook leuk blijven ;)

Ik heb begrepen dat de servo's van de rolroeren aan de onderzijde van de vleugels te zien zijn, dat wil ik in mij model wel proberen weg te werken.:rolleyes:
Dat is ook mijn voornemen, uiteraard wel zodanig dat de servo's toegankelijk blijven.

Als je begint met bouwen, niet vergeten om meteen een bouwverslag te beginnen...:yes:


Groeten,
Marco
:bye:
 
en dit is de mijne en wel vliegend de moter is n elektro!!!vliegt supergoed:yes:

full


mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor Johan,


Je hebt nu zeker toch al weer een paar maanden vliegplezier met je Charter?

Johan's bouwverslag is voor elke Charter-bouwer de moeite waard om eens door te lezen, zijn "nose job" was voor mij zeker een bron van inspiratie! ;)
charter-elektro-met-graupner-mc-20-besturing-stukje-nostalgie


Groeten,
Marco
:bye:

het was zeker n hele (nose job) maar zeker de moeite waard:yes: hij heeft intussen nog niet erg veel gevlogen de laatste keer was in juni geloof ik:yes: had toen n probleempje met de prop die kreeg ruzie met mn neuswielkapje en heeft daar ook n stukje uitgeslagen:sad: met andere woorden is mn 12/6 te lang en zal ik terug moeten naar n 11/7/8 binnenkort ns even proberen eerst mn neuswielkapje keurig netjes repareren en opnieuw spuiten komt weer helemaal goed :wink:

en die van jou crouze gaat ook lekker opschieten waneer is zn eerste vlucht geplant?????

mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Johan's bouwverslag is voor elke Charter-bouwer de moeite waard om eens door te lezen, zijn "nose job" was voor mij zeker een bron van inspiratie! ;)
charter-elektro-met-graupner-mc-20-besturing-stukje-nostalgie
Het bouwverslag van Johan is zeker de moeite waard.
Zeker het folieen gaat hem goed af, ziet er goed uit.


Vraagje Crouze, welke lijm of lijmen gebruik jij voor het model.
Zelf wil ik het eens proberen met PU lijm van Beli-zell, wat denk jij ervan?

Mijn model wil ik ook uitvoeren met een brandstofmotor (het oor wil ook wat):D, weet alleen nog niet hoe zwaar die zal worden.

Verder het uitzoeken van de elektronica lijkt mij ook lastig, wat een keuze allemaal. Ben al bij een vliegclub geweest, daar werken ze met zenders van Futaba, die keuze is wat makkelijker. Ze kunnen dan de zenders met het lessen aan elkaar koppelen.

Als het allemaal zover is zal ik zeker het e.e.a. verslaan.

Volgens mij is jou tweede hobby schrijven, schitterend om te lezen.

Groeten,
Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dennis,


Vraagje Crouze, welke lijm of lijmen gebruik jij voor het model.
Zelf wil ik het eens proberen met PU lijm van Beli-zell, wat denk jij ervan?
Het merk ken ik niet, dus veel zinnigs kan ik daar niet over zeggen. Ik gebruik PU lijm (van Pattex) voor verbindingen waar ik wat extra sterkte noodzakelijk acht, en/of het redelijk vullende vermogen van PU. Let er wel op dat je met PU al heel snel teveel lijm gebruikt, want het gaat bruisen en voor je het weet zit je met dikke klodders uitgeharde lijm... Verder gebruik ik merendeels gewoon de oude vertrouwde witte houtlijm. Daarnaast ook secondenlijm waar nodig, niet voor complexe houtverbindingen (ik wacht liever op het drogen van de witte houtlijm of PU) maar soms wel makkelijk om iets snel te fixeren. De secondenlijm koop ik voor een prikkie bij de Action hier om de hoek, prima spul voor een paar centen. Tenslotte gebruik ik twee-componentenlijm waar nodig, bijvoorbeeld voor het verlijmen van hard kunststof en metaal.

Mijn model wil ik ook uitvoeren met een brandstofmotor (het oor wil ook wat):D, weet alleen nog niet hoe zwaar die zal worden.
Laat je goed hierover voorlichten, je wilt geen te lichte motor in je Charter, maar ook geen te zware. Bovendien kan jouw (toekomstige) vliegclub mogelijk strikte geluidseisen hebben waardoor je dan verplicht bent om 4-takt te gebruiken, extra dempers of zelfs elektro...

Verder het uitzoeken van de elektronica lijkt mij ook lastig, wat een keuze allemaal. Ben al bij een vliegclub geweest, daar werken ze met zenders van Futaba, die keuze is wat makkelijker. Ze kunnen dan de zenders met het lessen aan elkaar koppelen.
Futaba wordt ook mijn keuze (digitaal), volgens mij kan je daar niet mis mee gaan. En inderdaad belangrijk dat jouw toekomstige instructeur(s) ook al met Futaba werken. Beknibbel niet op het aantal kanalen maar koop een beetje "op de groei", het zou zonde zijn als je voor een volgend model al een nieuwe zender zou moeten kopen omdat je dan met 4 kanalen al te kort komt.

Volgens mij is jou tweede hobby schrijven, schitterend om te lezen.
Bedankt! Altijd fijn om te horen. En ja, ik heb er wel enige ervaring in... ;)


Groeten,
Marco
:bye:
 
Hoi Marco,
Het merk ken ik niet,...............................

Plotterwelt gebruikt het ook zie:
hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner

zie ook:
lijmen-met-belizell
en
2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen


Laat je goed hierover voorlichten, je wilt geen te lichte motor in je Charter, maar ook geen te zware. Bovendien kan jouw (toekomstige) vliegclub mogelijk strikte geluidseisen hebben waardoor je dan verplicht bent om 4-takt te gebruiken, extra dempers of zelfs elektro...
De geluidseisen van de betreffende club zijn volgens mij max 80dB, gemeten op een afstand van 7 meter.

......................................... Beknibbel niet op het aantal kanalen maar koop een beetje "op de groei", .................................
Je bedoelt als ik bijvoorbeeld nog eens wilt heli-vliegen?
Ik weet het, ik loop wat vooruit. ;)
Als ik de zender ga kopen kom ik er zeker op terug, eerst maar eens bouwen.

Ook moet ik nog wat afbouw werkzaamheden in huis doen...;)


Groeten,
Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dennis,


Je bedoelt als ik bijvoorbeeld nog eens wilt heli-vliegen?
Nee, maar goed mogelijk dat je volgende toestel, of je derde, bijvoorbeeld flaps heeft, of een intrekbaar landingsgestel. Om maar eens twee voorbeelden te noemen...


Groeten,
Marco
:bye:
 
Ik zeg maar zo...


Wat moet je anders, als het buiten regent en dondert en de kraaien achteruit voorbij het raam lijken te vliegen? Dan kruip je zelf maar weer aan de knutseltafel.

De vorige keer waren we blijven steken bij de servo stangen in de neus, en zoals toen al geschreven was de volgende uitdaging het creëren van een mooie ruimte voor de brandstoftank. Et voila!

full


Links is zo'n beetje waar we de vorige keer waren gebleven, op het bevestigingspunt voor de brandstof vulnippel (midden bovenaan), en wat kleine details na. Ook zichtbaar is wat triplex en balsa voor het horizontale tussenschot. En die zien we dan weer terug op de rechter foto! Deze is gefabriceerd in drie delen zodat het uitneembaar blijft. Hier bovenop komt uiteindelijk schuimrubber en de brandstoftank. Niet dat de driedelige bodem nu los ligt te rammelen, maar het schuimrubber zal deze uiteindelijk stevig op hun plaats gaan houden. Althans...dat is de theorie...gelukkig blijkt theorie in de praktijk ook vaak de waarheid.

full


Kijk toch eens wat fraai! (is mijn eigen enthousiasme merkbaar?) De brandstoftank (provisorisch met een paar stukjes afval triplex min of meer op z'n plek gehouden) compleet met slangetjes en de hele rataplan. De tank ligt hier nog iets verder naar achteren dan uiteindelijk de bedoeling is. Op elk potje past een dekseltje en dus ook hier, dat zien we dan weer op het rechter plaatje tevoorschijn komen. Het rode dopje is natuurlijk het dopje van de vulnippel, het is nog even afwachten of deze in de praktijk strak genoeg blijft zitten. Ik heb nu al visioenen van een gelanceerd rood dopje wanneer de motor loopt en de tank een beetje onder druk komt...maar ik zal wel overdrijven...mezelf kennende. Even heb ik overwogen om de slangen naar de motor en demper ook meer onder de deksel weg te werken, echter bleek hiervoor vooral de slang naar de motor teveel bochten te krijgen en ook veel te lang te gaan worden. Dus dan zo "maar", en eigenlijk gewoon de beste en nog steeds chique oplossing.

full


Gewoon: omdat het kan. Nog maar eens twee plaatjes van de complete neus. Mocht iemand zich nog afvragen wat die twee rondjes onder de demper te beteken hebben: dat zijn respectievelijk de verlenging van de sproeinaald (draaien) en smoorklep (uittrekken).

Genoeg gezeverd voor vandaag. Nog wat kleinigheidjes aan de romp (onder andere de servo stangen naar achteren) en dan beschouw ik deze voorlopig als "af".


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En hoe staat het ervoor na bijna 4 jaar? Is hij al af of ligt ie op de zolder te verstoffen? :p

Ik kwam dit leuke verslagje tegen op zoek naar informatie rondom de Robbe Charter, denk dat ik er binnenkort ook maar een aan ga schaffen. Na alleen maar op auto's te hebben gefocust lijkt het me leuk om de lucht in te gaan (met een vliegtuig de atmosfeer in dus ;))

mvg,
Feraz
 
Tip om de ramen netjes te monteren zonder te lijmen!
Zij raam uit een stuk maken, en met folie vast zetten zie schets en foto.
Dit zit bij mijn Charter al zo'n tien jaar.

DSC06092_JPG.jpg


DSC05994_JPG.jpg


gr EJJK.
 
Is de Robbe Charter trouwens een beetje gemodelleerd naar een echt bestaand vliegtuig of is het puur door Robbe zelf ontworpen om zo goed mogelijk mee te vliegen?

mvg
Feraz
 
De Charter is geen schaalmodel, maar een eigen ontwerp van Robbe.
Toch herken ik iets van een Cessna erin. Maar dan moet je er veel bij fantaseren..

De Charter vliegt als een...als een... als een Charter!
Prima om mee te leren vliegen.
Hoewel daar de meningen wel over verdeeld zijn.
De Calmato's van tegenwoordig vliegen veel stabieler. Veel strakker.
Kwestie van keuzes maken...

Grt Frank
 
Ik vond het ook al wat op een cessna lijken. Trouwens de topic starter is hier voor en OS FS-40S 4takt motor gegaan, is dat echt de beste keuze ook als je later voor een iets groter vliegtuig gaat? Ik zie ze echter nergens nieuw te koop aangeboden? wat is de richtprijs van zo'n motor. Ik ben alleen bekend met Nitro auto's.

mvg,
Feraz
 
Back
Top