Lama v4 Upgrade.. Upgrade

Hallo mensen !

Als volledig nieuw lid van het forum heb ik wat zitten bladeren en lezen.. erg veel interessante dingen hier ! Ik heb sinds een maandje een Lama v4 Upgrade. Leuk ding ! Vlieg er graag buiten mee als het (zo goed als) windstil is.. binnen gaat snel vervelen als je in de te beperkte ruimte alleen maar wat hovert en op en neer/rondjes vliegt.

Nou heb ik een vraag.. ook al wat gezocht hier op het forum, maar kan er (nog ?) niets over vinden (of slecht gezocht natuurlijk). Ik wil de volgende rotorbladen bestellen voor de Lama.. iemand er ervaring mee ?? Het zijn Phase II Acro bladen; zou outdoor een verbetering moeten zijn: voor indoor adviseert men Extreme bladen.

M-W-Modellbau | Rotorblätter Acro Glasfaser Gelb | online kaufen

Over de standaard bladen ook nog een vraag: ik lees dat deze eigenlijk vrij moeten kunnen scharnieren in horizontale richting. Als ik dat doe vind ik de heli erg wiebelen (in de staart).. als ik de bladen vast zet (en ze dus alleen nog moeilijk kunnen scharnieren) en uitricht is de heli wel stabiel. Wat is nou eigenlijk de bedoeling ? Scharnieren, of vastzetten ?

Dan heb ik zelf al wat zitten experimenteren met de stabilisator bovenop.. heb gemerkt dat je de gewichtjes naar binnen kunt schuiven; deze leg je dan aan tegen het omgebogen stangetje aan: scheelt 1cm. De heli wordt hierdoor wat wendbaarder, maar is iets minder stabiel. Iemand hier ervaring mee ?? Wil ipv de standaard versie deze kopen (is 18cm ipv 21cm):

M-W-Modellbau | Paddelstange Tuningzubehör | online kaufen

Dan de laatste vraag.. ik merk dat de grens van kunnen voor mijn Lama nog niet bereikt is: boven- en onderblad sukkelen nog niet van ellende tegen elkaar aan als ik gek doe :-). Hoe kan ik zorgen dat er iets meer snelheid in het Heli'tje komt ? Ligt dit aan de hoeveelheid beweging die de swashplate aankan, en is een grotere slag van de servo (dus een ander heveltje er op) voldoende om meer verplaatsing te maken ?

Verder dan de bovenstaande veranderingen wil ik trouwens niet gaan met de Lama; wil graag over een tijdje een Honey Bee FP2 kopen, lijkt mij een logische stap in het vlieggebeuren (heb alleen (veeeel) ervaring in het benzine-rc-auto's gebeuren.. maar dan mis je toch (minimaal) 2 kanaaltjes op je zender).

Een hoop vragen... hoop dat iemand zich de moeite wil doen om er even op in de gaan :-)

Greetz, Martijn
 
Welkom op het forum.
Je heli kan zeker harder :D
De servo armpjes 1 gaatje verlengen zorgt voor 100% meer controle over je heli, maar ook voor blade strike die je al noemde. Een iets langere inner shaft lost dat voor een 10tje op. Ik heb er een van +8mm, ze zijn er ook van +11 en +13mm. Die laatste zou ik nu kopen, maar die kende ik destijds nog niet :)
De bladen zou ik makkelijk beweegbaar in de bladhouders zetten, maar zet de schroefjes wel vast met locktight. De schommeling van je staart komt waarschijnlijk door een iets krom asje (main-, of innershaft van de rotor)
Die bladen zien er leuk uit. Ik vlieg met Xtreme bladen en heb er enorm veel meer lift door, dus langere vliegtijden of harder vliegen, ook kun je een foutje makkelijker opvangen vóór je te laag zit door het toegenomen rendament. Ze blijven daarnaast mooi heel. Die zijn zeker de meoite waard, maar de bladen uit uw link zijn de moeite waard om eens te proberen. Monteer áltijd boven én onder dezelfde bladen, maar dat is logisch.
De aangepaste paddelstange heb ik niet gekocht. Door een langere servo arm en iets langere innershaft is hij enorm wendbaar, de stabiliteit heb je dan wel nodg in het begin. Wel heb ik gespeeld met de gewichtjes wat hetzelfde effect heeft, maar een stuk goedkoper is.
Als je de V4 kan dromen en ook op snelheid met de neus naar je toe gekke dingen kan laten doen en de sim met collective pitch vertrouwd aanvoelt is het tijd om er een fixed pitch heli zoals de Honey Bee FP2 of zoiets aan te schaffen. Die zal dan ook geen verrassingen geven door de FP, maar wel weer een flinke stap zijn richting de CP Heli's. Uitdaging kan hem ook zitten in figuren vliegen als het hoveren en rustig rondjes vliegen verveelt ;) Met de V4 is al veel mogelijk, met een CP veel meer en met een CP 3d alles :D
De sky is the limit!
Ik heb mijn V4 volledig geupgraded, en had beter eerder een E-sky Belt oid. kunnen kopen. Maargoed uiteindelijk ben ik ook waar ik wezen wilde, het kost alleen wat meer. De lama gebruik ik overigens nogsteeds af en toe, ook om kinderen te laten zien bijvoorbeeld.
Jakko
 
..

Hoi Jakko !

Thanks voor je uitgebreide antwoord !

Ik heb de bestelling net de deur uitgedaan.. Phase II acro bladen (in geel) besteld en op jouw advies dan ook de verlengde shaft (8mm overigens.. andere kon ik niet vinden) met een alu-kop; deze adviseren ze ook bij de verkorte paddelstang. De servo-armpjes had ik niet meer liggen en die op de Lama zitten zijn meteen na het 1e gaatje (door de fabriek) afgeknipt, dus die heb ik ook meebesteld en tot slot ook nog de xtreme bladen. Prijs viel mee.. 38 euro incl verzenden.

De rotorbladen ga ik dan maar ff loshalen.. heb gelezen dat naaimachineolie er in de fabriek ook opgedaan wordt, dan met schroevenvast weer 'vast'. Hmz.. het ziet er dan trouwens wel erg 'flapperig' uit allemaal hahaha.

Ik denk dat het voor mij wijs is te beginnen met het monteren van alleen de verlengde shaft, en eventueel al de verkorte paddel. Daarna de bladen en tot slot de servo-armpjes. Ben wel benieuwd hoe het apparaat dan vliegt :-) ! Zoals gezegd.. voor mij is dit ook alles wat ik wil doen: daar eens eens aan wennen en dan de FP kopen.

Groetjes, Martijn
 
.. verder..

Zow.. de delen zijn binnen ! Denk laat het toch ff zien.. wellicht dat het op dit forum door vele mede-enthousiastelingen al 100x gepost is ;-)

Heb de Phase II Acro bladen gemonteerd op de 8mm verlengde binnenste rotoras; vooralsnog heb ik de paddelstang standaard gelaten aangezien ik er op deze manier eens mee wil vliegen; het ziet er met de alu-rotorkop best goed uit moet ik zeggen ! Alles past zoals het ook hoort, en montage duurt nog geen 10 minuten. Gaaf !

Eerste reactie: de Extreme bladen hadden onbalans.. de Acro bladen niet; deze zien er een stuk beter uit vind ik persoonlijk en het zal een dezer dagen buiten wel blijken wat ze daar doen !

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


7.JPG
 
..

Hoe hij vliegt heb ik helaas alleen binnen kunnen proberen vandaag: in ieder geval zijn de Acro bladen in mijn ogen stabieler/rustiger dan de Extreme bladen die wat onbalans leken te hebben. Morgen weet ik hopelijk meer !

Overigens.. ik heb heel eigenwijs de bladen weer gewoon vastgeschroefd (met beleid natuurlijk) en zo zitten ze er dus redelijk strak en onbeweeglijk in. Op de scharnierende manier vind ik het toch allemaal minder gaan eigenlijk !

Vandaag ook nog met de coax heli van pa geknutselt: daar blijkt (de gewone Lama v4) dat de servo-armpjes tegen de canopy aankwamen waardoor de heli af en toe een eigen leven leek te leiden. Na het bewerken van de canopy ter hoogte van de servo-armen was het probleem verholpen.
 
Pendel effect ?

Heb de bladen weer los gezet.. merk eigenlijk niet echt verschil.

Wel een probleem.. hij vloog goed, nu echter draaid hij met de neus naar voren in rondjes; dit is gekomen na wat geexperimenteer met de stabilisator (flybar ?); die verkorte was helemaal erg, daar maakte hij vrij snel grote rondjes mee (met de neus dus min of meer dezelfde richting uit). Het bal-linkje wat er bij zit is ook niet instelbaar !
Heb daarna de originele stabilisator teruggezet en het probleem is er nog steeds, maar wel iets minder. Erg vervelend dit met landen.

Ik lees vanalles over bladetracking.. maar buiten wat tips over het gebruik van een laserpointer kan ik niets concreets vinden. Hoe doe ik het ?

Hoe stel je verder de flybar goed af: ik heb met een schuifmaat van het midden van de rotor-as gemeten en de afstand is identiek (dus balans ?); als ik de flybar op het oog horizontaal zet staan de platte vlakjes op de rotorbladen ook horizontaal..

Tips ?
 
Pendel ?

Hmz.. de flybar is het niet (heb de ball-connector nu enkele slagen uitgedraaid en ingedraaid gehad.. geen verbetering).. heb de Acro bladen vervangen door (weer andere) Extreme bladen.. geen verbetering (dus geen blade-tracking denk ik dan). De assen zijn zo ver ik kan beoordelen recht (zonder rotorbladen trilt er niets). Damn.. wat zorgt er dan voor dat het ding in de lucht rondjes draait ?
 
Heb de bladen weer los gezet.. merk eigenlijk niet echt verschil.

Wel een probleem.. hij vloog goed, nu echter draaid hij met de neus naar voren in rondjes; dit is gekomen na wat geexperimenteer met de stabilisator (flybar ?); die verkorte was helemaal erg, daar maakte hij vrij snel grote rondjes mee (met de neus dus min of meer dezelfde richting uit). Het bal-linkje wat er bij zit is ook niet instelbaar !
Heb daarna de originele stabilisator teruggezet en het probleem is er nog steeds, maar wel iets minder. Erg vervelend dit met landen.

Ik lees vanalles over bladetracking.. maar buiten wat tips over het gebruik van een laserpointer kan ik niets concreets vinden. Hoe doe ik het ?

Hoe stel je verder de flybar goed af: ik heb met een schuifmaat van het midden van de rotor-as gemeten en de afstand is identiek (dus balans ?); als ik de flybar op het oog horizontaal zet staan de platte vlakjes op de rotorbladen ook horizontaal..

Tips ?

Rondjes met de neus in dezelfde richting heet TBE wat Toilet Bowl Effect betekent. Hoofdoorzaak is het niet soepel genoeg bewegen van de flybar, zodat deze continue net te laat corrigeert, met het rondje als gevolg. Beweegt alles nog soepel genoeg? Een flybar moet zo losjes bewegen dat je hem naar beneden kunt blazen, en na een tikje erop moet hij een paar keer op en neer bewegen.
 
Dat heet het TBE effect zoals Indoorvlieger het zegt.
Draaien je motoren en je assen goed ?
En rol je flybar op een tafeltje en kijk of ie scheef is .
Met een tik erop moet hij 3 keer op en neer.
 
..

De flybar beweegt extreem soepel.. zoals je zegt: ik kan hem als wip op en neer blazen. Tik er tegen en hij beweegt idd minimaal 3x op en neer.

Krom is hij ook niet: heb er een nieuwe (de ingekorte) naastgehouden, en ook over de tafel gerold: is recht (in ieder geval even recht als de nieuwe).

Met de rotorbladen verwijderd kan ik niet zeggen dat de assen wiebelen.. op het oog is alles netjes. Hoe controleer ik of ze soepel genoeg draaien ?

Heb de Acro bladen weer gemonteerd en vind toch dat het dan erger wordt (dan bij de Xtreme bladen). Bladetracking.. hoe controleer ik dat ? Lees vanalles over laserpennen, maar snap het niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Ok !

Ok.. na wat research was de oplossing de binnenste rotor-as. Deze was net nieuw, maar schijnbaar met een windvlaag waarbij ik (in mijn ogen) niet erg hard op de grond terechtkwam toch krom gegaan. Aan de as (die je los kunt bekijken aangezien de alu kop er af kan) is echt niets te zien.. kaarsrecht. Het moet dus de alu-kop zijn die een tik gehad heeft !):

Der Koax Heli fliegt einen imaginären Kreis

Voor mensen die geen Duits kennen:

Vliegt de Heli in een cirkel Rechtom dan moet de binnenste as gewisseld worden (was dus bij mij aan de hand).

Vliegt de Heli in een cirkel Linksom dan moet de buitenste as gewisseld worden.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik wel.
Maar de as word krom als je hard land ???
Doe je blades en flybar erop en dan moet je de binnen-as draaien , dan moet die binnen as iets van 5 keer rondjes draaien.
Of laat je motoren van de heli draaien stick op 25% en dan stick op 0% dan moet je binnen as iets van 10 of 12 keer ronddraaien .
 
Back
Top