beginnertje even hulp nodig

Hoi hallo. :)

Ik ben nog niet zo lang bezig met heli's, maar zit met een probleempje. Na een crash met de copterx 450, zit hij met ongewenste trillingen.

Bij het zeer traag draaien, heeft hij het niet, van zodra ik de toeren wat opvoer, heeft hij het wel, en ik heb de indruk dat hij op hoge snelheid opnieuw geen last meer heeft van het euvel.

Feather shaft is vervangen, blades zijn zelfde gewicht, zo goed als mogelijk getrackt, main shaft vervangen, ... Ik weet het niet meer nu.

Wat kan er nog zoal aan zijn? Wat moet ik nog nakijken?

Hoe ga ik best verder vanaf hier?

Hij vliegt momenteel nog wel, ... Klein beetje tail wag sinds vervangen van de tail servo, maar dat krijg ik er hopelijk wel uit.

Setup: 450ae v2 met voor de swash gewone e-max servootjes, voor de tail een wat snellere savox servo. Motor = turnigy en regelaar ook. Helemaal geen high-end stuff, maar wel voldoende om te leren vliegen (of om zacht te leren crashen ;) )

Alvast dank bij voorbaat...

ps: ik ben van het verre west vlaandere in België, mocht hier of daar een goeie ziel in de relatieve buurt zitten die me wat kan helpen, would be much appreciated.

Grtjs,
Koen :cool:
 
Probeer eens je hoofd rotor bladen wat losser te zetten.

Met het risico heel stom over te komen: je bedoelt losser in de zin dat ze in het horizontale vlak waarin ze draaien meer speling hebben?

Nu zitten ze idd behoorlijk vast...

I'll try that one.

Grtjs,
Koen
 
dat ze niet zo strak in de blade grips zitten.

Als je de heli bij de staart pakt en hem loodrecht naar beneden laat hangen met de bladen helemaal horizontaal moeten ze blijven staan. schud je een beetje aan de heli mogen ze vallen dan zit je ongeveer goed.
 
Ik had ze net even heel los gezet (ik test graag met uitersten om te zien of het enig soelaas biedt), geen beterschap qua trillen.

Ik heb ze nu terug wat vaster gedaan, zoals hierboven beschreven, maar ook geen hulp :(

Zeer vreemd (voor mij :D k ben er zeker van dat er vast een logische verklaring voor is)
 
heb je ook de lagers gecontroleerd op speling. ik heb helang met een onverklaarbare hunt gezeten dit bleek een slecht lagertje lager vervangen probleem opgelost.

even optoeren zonder rotor hub (kale as) en langzaam aan de kop opbouwen tot deze gaat trillen bij het laatst geplaatste deel zitje probleem
 
heb je ook de lagers gecontroleerd op speling. ik heb helang met een onverklaarbare hunt gezeten dit bleek een slecht lagertje lager vervangen probleem opgelost.

even optoeren zonder rotor hub (kale as) en langzaam aan de kop opbouwen tot deze gaat trillen bij het laatst geplaatste deel zitje probleem

Niet gecontroleerd.

Als je de blade grips vast neemt, met je vingers, ... mag daar iets van speling op zitten? Of is het de bedoeling dat deze verticaal (omhoog en omlaag dus) helemaal niet mogen bewegen? Ik vind namelijk dat er behoorlijk wat speling op zit... Geen idee of 't normaal is echter. Ik heb er te weinig ervaring meer om te kunnen inschatten waar wel en waar geen speling op mag.

Bedankt in ieder geval voor de tips. Zo leert een mens heel snel dingen bij :)

Mvg,
Koen
 
Mss de main as niet meer 100% recht of de blades niet in balance of uw geraamte van de heli is krom getrokken(zeer miniem) door de crash.
 
Als die inclusief de as beweegt, dus links en rechts tegelijk zouden het kapotte dempers kunnen zijn.. maar in principe moeten de bladegrips alleen maar kunnen draaien.. niet heen en weer kunnen bewegen..
 
Ik heb net bij het "voelen" ontdekt dat een schroefje langs een kant van de feather shaft niet diep genoeg ingedraaid was, waardoor speling mogelijk was... Beginnersfout lijkt me.

Dadelijk ff testen of dit m'n tril probleem van de baan helpt. Indien wel, zit ik enkel nog met het tail wag probleem :D
 
Na het proper vastmaken (beginnersfoutje) van de feather shaft en opnieuw tracken van de blades (heeft er wss mee te maken) lijkt het resonantie issue nu binnen de grenzen van het aanvaardbare te zijn... hij wiebelt al niet meer van tafel, als ik hem gewoon laat opspinnen. Is het de bedoeling dat hij echt helemaal stil blijft staan? Zonder echt het minste beetje "slag" ? Of is iets of wat van beweging acceptabel?

Bij opspinnen tot snelheid waarmee hij in de lucht zou gaan, staat hij nu wel helemaal stil, en is er geen enkele trilling meer waarneembaar in de kop.

Nogmaals bedankt. Leuk dat ook een noobje qua heli's hier aan deftige antwoorden raakt :D
 
Back
Top