Fokker E.III 1/4 schaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Teus,
dat ziet er allemaal prachtig uit alleen heb ik m'n twijfels over de servo plaatsing die een hevel aandrijft voor de wing-warping(er worden n.m.l grote krachten uitgeoefend op zo'n constructie en op deze manier is het naar mijn idee vragen om moeilijkheden)!!!
Waarom niet de servo in het midden zodat de aanstuurkabels direct op de servo worden aangesloten?
Daarbij zou ik ook de servo een kwart slag draaien met de as naar beneden zodat deze servo een grote belasting kan hebben wat z'n bevestiging betreft op het schotje waar deze servo op wordt gemonteerd!!

Hier een foto'tje van de montage van de wing-warp servo(16kg) zoals die in de Deperdussin is geplaatst!!
Als je de kabels aansluit zet er dan spanners tussen die op de uiterste stand staan zodat ze nog ingedraaid kunnen worden!
Bij de Deperdussin zijn de aanstuurkabels al zodanig uitgerekt dat ze weer gespannen moeten worden d.m.v deze spanners!
Voor de kabes gebruik ik lijnbesturingskabels van de dikste soort.
Dus kun je nagaan wat voor krachten erop komen te staan als je de vleugels aanstuurt d.m.v deze manier!


full



Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans bedankt voor je input,

Juist om de reden dat er krachten op de servo kan komen te staan als je de draden direct daarop aansluit heb ik voor deze oplossing gekozen, mede na praktijk ervaring van John Cole die inmiddels zijn tweede E.III heeft gebouwd. Bij de eerste was hij niet tevreden met de aansturing direct op de servo. (Zie foto zoals hij het heeft gedaan).

Voordeel van de tussenhevel is dat je de hevel nu met een kortere servo arm kan aansturen en zodoende meer kracht kan uitoefenen. Voordeel bij de E.III is ook nog dat het met deze tussenarm die er in het echt ook zit redelijk origineel is. Voor de krachten valt het wel mee denk ik daar er nog een "vertraging" zit in de arm die de draden daadwerkelijk gaat aansturen. Door deze opzet is het zelfs mogelijk om deze wingwarping met een redelijk normale sterkte servo aan te sturen volgens diverse gebruikers. Ik heb er nu een Hitec 645MG opzitten die bijna 10kg levert met 6v. Dus dat moet wel genoeg zijn denk ik.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Teus,
ik begrijp de beredenering van deze constructie maar heb toch m'n tweijfels hierover!
Als de hevel tussen 2 schotjes zou zitten dan kan ik me hier wel mee verenigen maar zoals die op deze foto zit gaat er absoluut speling komen op de bevestiging op het schotje waar het asje op is gemonteerd(as montage op schotje)!

Wat betreft de direkte aandrijving(dus gelijk de aanstuurkabels op de servo)heb ik wel vertrouwen in omdat de servo metalen tandwielen heeft!
Daarom heb ik voor een zware servo gekozen om ook de uitslag van de wing-warping toerijkend te laten worden(moet toch wel effectief werken i.p.v een bijna werkende wing-warping)!



Mvgr Hans
 
V.w.b. de constructie gaat het wel goed komen denk ik Hans. Op het metalen plaatje van mij zit een bus gesoldeerd met zilver en de as loopt door en door het schot heen. Dus de as is tevens gezekerd aan het schot en aan het plaatje wat ook op 3 punten vast zit aan het schot.

Maar de tijd zal het leren of er speling op gaat komen.

Gr. Teus
 
Teus,
ik hoop voor je dat het gaat en blijft functioneren zoals jij het hebt gemaakt en hebt gemonteerd!
Ik heb vertrouwen in jouw vertrouwen dat het blijft functioneren maar inderdaad zoals je schrijft:de tijd zal het leren!

Maar neem geen risico's als je naderhand toch twijfelt als het zover is want dit soort kisten hebben weinig tot geen eigen stabiliteit(geen V-stelling) en je bent dus echt afhankelijk van de wing-warping om de kist in de lengterichting stabiel te houden!


Mvgr hans
 
Rudder servo heeft ook zijn plaats gevonden. Op deze servo komen wel gelijk de pull pull stuurdraden omdat er geen plaats is voor een tussenschijf. In het schot heb ik nog wel twee geleidingsbusjes geplaatst.

Volgende project is de hoogteroer aansturing.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Teus , mag ik vragen waarom de draden door een messing buisje lopen die op een stip gesoldeerd zijn?
 
Vandaag eerst bezig geweest met het aanpassen van de geleiding van de stuurdraden van het richtingroer. Ik was niet helemaal tevreden met de geleidingbuisjes en heb deze dus verwijdert en het te grote gat in het Schot opgevuld met hout en daarin de gaten gemaakt voor de stuurdraden. Zo zit het bij het origineel ook, dus waarom bij mij niet :rolleyes:

Daarna een stuurkolom in elkaar gedraaid en gesoldeerd. Gelijk even ruw passen op het model en kijken of de stuurdraden goed lopen. Gelukkig is dat zo dus kunnen we verder met de montage van de kolom. De kolom gaat trouwens meebewegen met het hoogteroer.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De stuurkolom helemaal gereed gemaakt voor montage.

full


Gemonteerd in het model.

full


En gelijk even passen met de toekomstig piloot of alles goed vrij loopt.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ahhhhhhhh,der alte Heinrich hat sein platz in der Stuhl schon gefunden!
Das flugzeug wurde rund um der Alte Heinrich gebaut?

Mvgr Hans
 
Deze kist verdient een mooiere piloot dan deze hork, als ik zo vrij mag zijn. :mad:

Of is 'ie van de voorkant mooier? :confused:


jan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top