Platic rotorkop snelheid

@ Djamgils: je refereert een paar posts terug aan een ander draadje, en dat heb ik dus gelezen. Daarin stond voor mij absoluut niks nieuws, maar wat er niet in besproken was was nou net waar het hier over gaat: het gedrag van de regelaar als de regelaar t.o.v. de motor relatief groot bemeten is. Ik ben net als jij geen electronicus, maar, net als jij ben ik niet helemaal onbekend met meet en regel techniek. En hoewel de opleiding al heel wat jaartjes terug ligt, heb ik er toch wel aardig wat praktijk ervaring mee. Een van de dingen die onveranderlijk terug komt in de praktijk, of het nou pneumatisch gestuurde regelkleppen of electronisch gestuurde regelunits zijn: als de capaciteit van het regelende orgaan te groot is t.o.v. de maximale waarde van de geregelde grootheid, krijg je een dood gebied in het bovenste gedeelte van het regelbereik, waar de regelaar wel verder open stuurt, maar er domweg niet méér "doorheen" komt, en dat lijkt een beetje op wat Molen beschrijft. Nogmaals, mogelijk zijn de symptoombeschrijvingen niet volledig of correct, en dan staan we sowieso allemaal in het donker te gissen.

De waarde die op de regelaar staat. bijvoorbeeld 50A is de hoeveelheid die hij continu maximaal kan doorlaten (amperage is te vergelijken met flow, en voltage met drukverschil). De eenheid die geregeld wordt is het voltage en daarom heeft de doorlaat capaciteit van de regelaar geen invloed.

En voor de duidelijkheid, gezelligheid idd voorop maar ik heb het idee dat er bepaalde onjuistheden en onduidelijkheden in dit topic zitten en dat wil ik graag boven tafel krijgen. En uiteindelijk kunnen we er allemaal van leren, ik ook.
 
Laatst bewerkt:
Mijn probleem is inelkgeval opgelost, voor mij is het duidelijk.
Hoe het echt zit dan zal ik eerst een meter moeten kopen bij mijn volgende bestelling.
65% is de maximale in te stellen waarde, 20C accus Zippy en Turnigy,
Turnigy E500 4000kv motor voor 20A+ ESCs 11t pinion, gebruikte ESC 40A.
Op gehoor de juiste throttle vinden, tussen idle standen schakelen en het verschil beluisteren of er meer toeren gemaakt worden.
 
De waarde die op de regelaar staat. bijvoorbeeld 50A is de hoeveelheid die hij continu maximaal kan doorlaten (amperage is te vergelijken met flow, en voltage met drukverschil). De eenheid die geregeld wordt is het voltage en daarom heeft de doorlaat capaciteit van de regelaar geen invloed.

En voor de duidelijkheid, gezelligheid idd voorop maar ik heb het idee dat er bepaalde onjuistheden en onduidelijkheden in dit topic zitten en dat wil ik graag boven tafel krijgen. En uiteindelijk kunnen we er allemaal van leren, ik ook.

Dit is volgens mij niet helemaal waar: De regelaar werkt inderdaad met pulswijdtemodulatie (denk ik). Aangezien iedereen (en ik ook) toch iedere keer weer op vergelijkingen met water (druk en flow) uitkomt: Als ik een kraan in plaats van continue half open, iedere keer kortdurend vol open zet, maakt de doorlaatopening van die kraan wel degelijk uit.
Als ik een halfduims waterleiding afsluit met een 1 duims afsluiter, geloof me, bij ongeveer een kwart van de klepopening, neemt de waterflow niet meer toe. Of ik die klep nu gewoon geknepen open zet, of dat ik hem pulserend een kwart van de tijd open zet, de waterleiding (ofwel de overige componenten van de stroomkring, namelijk accu en motor en in mindere mate de bedrading) gaan nu bepalen welke stroom er loopt.
Iedereen ziet nu een denkfout: als de leiding maar een kwart van de tijd met de maximaal mogelijke flow stroomt zou je een kwart van de opbrengst hebben. Klopt, maar een dergelijke constructie en manier van regelen gaat kapot vanwege de drukpulsen, dus hier zul je een buffervat ("luchthelm") moeten inbouwen, waardoor het water in de leiding nog enige tijd door kan stromen tijdens het sluiten van de klep. Dit doen we bij een ESC ook, hier zitten steevast een paar relatief grote condensatoren, anders zouden volgens mij de hoogfrequente nevenfrequenties de pan uit lopen. Want ik denk dat er héél rare dingen gebeuren als je een accu gaat belasten met en hoogfrequent pulserende gelijkstroom, daar zul je iets moeten doen om die pulserende stroom af te vlakken. Ik geef toe, hier ben ik ook aan het gissen.

Ik ben zonder meer met je eens, dat je water en electriciteit niet één op één met elkaar kunt vergelijken. En inderdaad, die onduidelijkheden probeer ik ook boven water te krijgen, want hoewel ik echt wel mee kan denken in jouw theorie, blijkt dat een aantal gebruikers (nu inclusief ikzelf al vier stuks, Molen, EricW, Student en ikkezelf) toch iets heel ander ervaren.....
Namelijk, dat boven een bepaald percentage van het regelbereik, het toerental niet meer verder oploopt. In mijn geval (buggy die afwisselend met een standaard en modified motor reed) bleek dit verschil in regelgedrag toch echt aan de belasting te liggen, ofwel, aan de verhouding tussen maximaal optredende stroomsterkte en de maximaal toegestane stroomsterkte van de regelaar.

Het is en blijft moeilijke matierie, die electrische aandrijvingen, zucht....

Groet, Bert
 
Mijn probleem is inelkgeval opgelost, voor mij is het duidelijk.
Hoe het echt zit dan zal ik eerst een meter moeten kopen bij mijn volgende bestelling.
65% is de maximale in te stellen waarde, 20C accus Zippy en Turnigy,
Turnigy E500 4000kv motor voor 20A+ ESCs 11t pinion, gebruikte ESC 40A.
Op gehoor de juiste throttle vinden, tussen idle standen schakelen en het verschil beluisteren of er meer toeren gemaakt worden.

Ik begrijp het volgende nog niet: wat bedoel je met "65% is de maximaal in te stellen waarde"? Bedoel je daarmee, dat je boven de 65 % geen toename van het toerental meer waarneemt?

En wanneer schakel je tussen de idle up standen, tijdens het vliegen of terwijl de heli met 0 graden pitch op de grond staat? Of mogelijk terwijl de heli met -10 graden pitch op de grond staat, want dat maakt het plaatje ook weer totaal anders.

Je hebt nog niet vermeld of je de regelaar in normaal mode gebruikt of in governor mode

Groet, Bert
 
Dit is volgens mij niet helemaal waar: De regelaar werkt inderdaad met pulswijdtemodulatie (denk ik). Aangezien iedereen (en ik ook) toch iedere keer weer op vergelijkingen met water (druk en flow) uitkomt: Als ik een kraan in plaats van continue half open, iedere keer kortdurend vol open zet, maakt de doorlaatopening van die kraan wel degelijk uit.
Als ik een halfduims waterleiding afsluit met een 1 duims afsluiter, geloof me, bij ongeveer een kwart van de klepopening, neemt de waterflow niet meer toe. Of ik die klep nu gewoon geknepen open zet, of dat ik hem pulserend een kwart van de tijd open zet, de waterleiding (ofwel de overige componenten van de stroomkring, namelijk accu en motor en in mindere mate de bedrading) gaan nu bepalen welke stroom er loopt.
Iedereen ziet nu een denkfout: als de leiding maar een kwart van de tijd met de maximaal mogelijke flow stroomt zou je een kwart van de opbrengst hebben. Klopt, maar een dergelijke constructie en manier van regelen gaat kapot vanwege de drukpulsen, dus hier zul je een buffervat ("luchthelm") moeten inbouwen, waardoor het water in de leiding nog enige tijd door kan stromen tijdens het sluiten van de klep. Dit doen we bij een ESC ook, hier zitten steevast een paar relatief grote condensatoren, anders zouden volgens mij de hoogfrequente nevenfrequenties de pan uit lopen. Want ik denk dat er héél rare dingen gebeuren als je een accu gaat belasten met en hoogfrequent pulserende gelijkstroom, daar zul je iets moeten doen om die pulserende stroom af te vlakken. Ik geef toe, hier ben ik ook aan het gissen.

Ik ben zonder meer met je eens, dat je water en electriciteit niet één op één met elkaar kunt vergelijken. En inderdaad, die onduidelijkheden probeer ik ook boven water te krijgen, want hoewel ik echt wel mee kan denken in jouw theorie, blijkt dat een aantal gebruikers (nu inclusief ikzelf al vier stuks, Molen, EricW, Student en ikkezelf) toch iets heel ander ervaren.....
Namelijk, dat boven een bepaald percentage van het regelbereik, het toerental niet meer verder oploopt. In mijn geval (buggy die afwisselend met een standaard en modified motor reed) bleek dit verschil in regelgedrag toch echt aan de belasting te liggen, ofwel, aan de verhouding tussen maximaal optredende stroomsterkte en de maximaal toegestane stroomsterkte van de regelaar.

Het is en blijft moeilijke matierie, die electrische aandrijvingen, zucht....

Groet, Bert

ik heb zelf ook een vergelijking met hydraulica (water) geprobeerd te verzinnen maar vond het zelf toch te ver van elkaar af staan. Zoals je aangeeft is ook deze vergelijking niet helemaal correct. Misschien kom ik er nog op terug. (haha kom er nu al op terug) de eerste opmerking die me te binnen schiet is dat de flow door de kraan is afhankelijk van het drukverschil en de stand van de kraan bepaald de drukval over de kraan. Als jij een grotere kraan monteert maar de druk in de aanvoerleiding en de drukval over de kraan is gelijk dan staat idd de kraan verder dicht ( in graden draaihoek van de kraanhevel) en dit is te vergelijken met een esc die ten opzichte van zijn maximum minder Ampere langs voelt komen maar wel hetzelfde voltage afgeeft. Maar de flow en druk zijn gelijk en dus ook het doorgegeven vermogen.

Maar mijn punt is dat in deze de max hoeveel ampere van de regelaar niet de beperkende factor is maar het beperkte vermogen van de motor. Ik heb het nog niet analytisch kunnen uitwerken (moet ook gewoon werken tussendoor haha) maar ik weet vrijwel zeker dat wanneer je je throtle percentage met 10% verhoogt dit absoluut geen 10% verhoging van je toerental tot gevolg heeft. (Ervan uitgaande dat je geen governer gebruikt als een kontronik of yge). Hoeveel toerental toename je wel daadwerkelijk hebt is afhankelijk van het vermogen en daarmee de km waarde van de motor.

Overigens vind ik het ook vreemd dat er absoluut geen toerental toename zou zijn bij verhoging van het throttle %. Ik zou verwachten dat deze toename minimaal zou zijn. Maar vanuit mijn redenatie/standpunt is de verhouding 20A motor en 40A regelaar hier niet de veroorzaker van. Eerder de beoordeling van het toerental of een andere beperkende factor maar niet de hoeveelheid A die de ESC kan doorlaten.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dit is met 0% pitch getest op de grond, midstick.
Na 65% geen waarneembaar snelheidsverschil.
Verder gebruik ik geen govenor mode.
 
Was ik weer met een stuivertje :rolleyes:

Ook bij mij, met de standaard regelaar van de Align 450 se V2 (is een 35A) met de standaard brushless motor (3700kv) wil boven de 75% niet hoger in de toeren.

Ik heb geen governor aan staan.

Voor wat betreft de watervergelijkingen..
Alles valt en staat met druk
ga jij de leiding half afsluiten, maar verhoog je de druk, kom je na een bepaalde tijdseenheid alsnog op dezelfde hoeveelheid uit.
En dat is het leuke met stroom, de batterij blijft hetzelfde, motor en regelaar ook.

Even op de jbf manier geredeneerd: De motor vraagt een bepaalde stroom (excuses als ik de correcte benaming niet gebruik, maar het idee zou er moeten zijn...), welke de regelaar gewoon moet verwerken.
Is die stroom te groot, heb je een binnenbrandje en een esc minder.
Dus zou, in de hydraulica de regelaar gelijk staan met een regelbare afsluiter, die dus kapot kan op het moment dat er teveel druk op wordt gezet (immers, de regelaar is dan onderbemeten, dus probeer je teveel door een leiding te persen)

De accu is een ding dat gewoon geeft wat hij kan, en niet meer. De accu is in mijn geval een hyperion g3 35C 2200mah, dus theoretisch kan hij 77 ampere leveren. Zou de accu onderbemeten zijn, zit hij constant aan zijn piekvermogen, waardoor de interne weerstand etc mee gaan spelen en de batterij heet uit de lucht komt.
Dit is niet het geval bij de topicstarter, volgens mij was dit al gevraagd.
ook bij mij komt de accu gewoon koud/licht verhoogde temp. naar beneden.

Dus naar mijn idee moet dan de fout/oorzaak gezocht worden in de instelling of type van de regelaar.
Ik heb mijn toerental nooit echt gemeten, maar op gehoor draait die van mij harder als de 450 van een collega vlieger in mijn omgeving, dus de regelaar stuurt de motor wel degelijk volledig uit. Misschien dat er in de timing iets niet 100% oid?
Mijn motor blijft koel, dus of dat het werkelijk is, geen idee...

Misschien een programmeer foutje wat men er niet uit heeft gehaalt?
 
Ik moet nu wel heel hard lachen om dat youtube filmpje waar ze de motor Turnigy E500 afkraken.
Die gast draait 100% geen wonder dat ie kapot gaat, als maar 65% nodig is.
 
Als je een (overigens tamelijk verkeerde) set up hebt van bijvoorbeeld een regelaar die 100 A aankan, en de motor trekt maximaal 20 A onder belasting, dan zal de motor al bij 20% "gas" zijn maximale toerental draaien.

Groet, Bert


Dat slaat helemaal nergens op. Een regelaar kan een maximale stroom doorlaten maar dit heeft totaal niets te maken met de belasting.

Trekt je motor maar 20A dan is die 20A gewoon over het volledige bereik te regelen.
Je regelt namelijk de duty-cycle op de spanning. Ofwel aan-uit aan uit systeem en de tijd die hij aan of uit staat wordt een gemiddelde spanning. Weet overigens niet zeker of dit nog altijd het geval is in de huidige regelaars.

Zoals jij vergelijkt met water druk is leuk maar hier is het aanbod geven en bij een motor is het eigenlijk vragen. Alleen krijgt hij niet alles.

Het is dus meer een te grote leiding waardoor de weerstand heel laag is (geen warmte ontwikkeling door verliezen)
Andersom is het wel een probleem. Want dan probeer je meer door dat leidinkje heen te krijgen dan er eigenlijk doorheen kan en loopt de weerstand op.


Maar goed lees net dat er nog andere gedachten rond doen in dit topic.


Motortje loopt overigens prima met 30A continue en on gekoeld met een propeller tenminste.


Oh ja een lid had laatst ook in zijn zender een throttle limiet ingesteld staan zonder dat hij het wist. Zo stond hij standaard. Ding liep dus maar op 60% bij volgas.
 
Laatst bewerkt:
Dat slaat helemaal nergens op. Een regelaar kan een maximale stroom doorlaten maar dit heeft totaal niets te maken met de belasting.

Trekt je motor maar 20A dan is die 20A gewoon over het volledige bereik te regelen.
Je regelt namelijk de duty-cycle op de spanning. Ofwel aan-uit aan uit systeem en de tijd die hij aan of uit staat wordt een gemiddelde spanning. Weet overigens niet zeker of dit nog altijd het geval is in de huidige regelaars.

Zoals jij vergelijkt met water druk is leuk maar hier is het aanbod geven en bij een motor is het eigenlijk vragen. Alleen krijgt hij niet alles.

Het is dus meer een te grote leiding waardoor de weerstand heel laag is (geen warmte ontwikkeling door verliezen)
Andersom is het wel een probleem. Want dan probeer je meer door dat leidinkje heen te krijgen dan er eigenlijk doorheen kan en loopt de weerstand op.


Maar goed lees net dat er nog andere gedachten rond doen in dit topic.


Motortje loopt overigens prima met 30A continue en on gekoeld met een propeller tenminste.


Oh ja een lid had laatst ook in zijn zender een throttle limiet ingesteld staan zonder dat hij het wist. Zo stond hij standaard. Ding liep dus maar op 60% bij volgas.

Allereerst: ik ben geen electronicus (wel technicus, en redelijk bekend met electro, vermogensregelingen in het algemeen, varierend van warmte techniek, via dieselmotoren tot aan generatorbedrijf en dergelijke) dus ik ga niet beweren dat ik exact weet hoe het wél zit....

Het kan best wel nergens op slaan, wat ik zeg, ik probeer wat dat betreft ook maar een beetje te gissen.

Het probleem is alleen, dat wat jij zegt, in de praktijk niet waar BLIJKT te zijn. Ikzelf heb de ervaring dat het niet zo is (en die ervaring stamt al uit ongeveer 1988, toen ik me nog met electro offroad bezig hield, en waarbij de verhouding rated capacity/werkelijk gevraagd vermogen wel degelijk invloed had op het regelgedrag) en zowel Molen als Student als EricW melden dat diezelfde ervaring nu nog steeds opgeld doet. Boven een bepaalde waarde, loopt het toerental niet meer verder op. Dat betekent gewoon keihard, dat de spanning op de motor niet meer verder oploopt, want anders (en molen heeft het bij 0 graden pitch ofwel minimaal mogelijke mechanische motorbelasting nogmaals getest). had het toerental op moeten lopen. Als de spanning aan de motor (bij geringe mechanische motorbelasting) oploopt, moet de motor gewoon in elk geval gedeeltelijk zijn kV-waarde volgen, en het toerental in elk geval hoorbaar oplopen. Lijkt me geen enkele weg omheen mogelijk.... Als de motor nou zwaar mechanisch belast zou worden, dan zeg ik OK, méér kan de motor niet doen. Maar we hebben het hier dus over een motor die met 0 graden pitch belast word, en hij houd wat ik van Molen begrijp, het zelfde toerental ook vast als hij wél met pitch belast wordt. De enige omstandigheid die ik kan bedenken, waardoor we "gefopt" zouden kunnen worden, is als de regelaar op governor mode zou staan, maar Molen geeft uitdrukkelijk aan dat dat niet zo is.... Zo ook Student, en ook EricW....

Dus voordat je gaat stellen dat de rated capacity van de regelaar er niet toe doet, en de regelaar gewoon over het volle bereik proportioneel zou moeten regelen (en ik kan je redenatie en verklaring waarom dat zo zou moeten zijn volledig volgen en kan er ook geen gaten in schieten), verklaar dan eerst eens sluitend, waarom er hier vier mensen uit praktijkervaring stellen dat dat niet zo is.....

Nogmaals, IK weet het in elk geval NIET, maar ik heb in elk geval wel één ding in de praktijk geleerd: als de theorie niet klopt met de praktijk, klopt meestal de theorie niet, want praktijk liegt niet..... Als de theorie daarentegen klopt met de praktijk, is dat geen garantie voor een kloppende theorie, maar meestal wél een indicatie dat je in de buurt zit......

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn punt is dat in deze de max hoeveel ampere van de regelaar niet de beperkende factor is maar het beperkte vermogen van de motor. Ik heb het nog niet analytisch kunnen uitwerken (moet ook gewoon werken tussendoor haha) maar ik weet vrijwel zeker dat wanneer je je throtle percentage met 10% verhoogt dit absoluut geen 10% verhoging van je toerental tot gevolg heeft. (Ervan uitgaande dat je geen governer gebruikt als een kontronik of yge). Hoeveel toerental toename je wel daadwerkelijk hebt is afhankelijk van het vermogen en daarmee de km waarde van de motor.

Gelukkig hoef ik niet te werken (tenminste, voorlopig niet....)
Het is inderdaad te verwachten, dat met 10% meer (voor de duidelijkheid, 10% t.o.v. de aanvankelijke waarde) opensturen van de regelaar het toerental niet ook met 10% toeneemt. Dat zou gelden voor vrijdraaiende motor, en in het besproken geval hangt er nog een rotorsysteem aan, waarvan de weerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. De motor gaat dus duidelijk van zijn theoretische kV-waarde afwijken. Maar aangezien bij toenemende spanning van 10% ook de stroom met 10% toeneemt, neemt dus ook het opgenomen vermogen kwadratisch toe met (((1.10 kwadraat=1.21) *100%)-100%) = 21% en daarmee zouden vermogenstoename en weerstandstoename elkaar bij benadering moeten cancellen, en zou er dus nog steeds een in elk geval waarneembare toerentalverandering moeten plaatsvinden.

Tenminste, op de JBF methode geredeneeerd (mooie uitdrukking, Student....)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Even proberen om wat orde en duidelijkheid te scheppen.

Voor mij gaat deze discussie over 2(3 dingen)
1-waarom krijgt molen geen hoger toerental boven de 65% (en voor Student boven de 80%)
2-brutus zijn uitspraak dat dit door de verhouding amperage regelaar en amperage motor zou komen.

over punt 1. In eerst instantie ging ik ervan uit dat de toerentaltoename niet duidelijk merkbaar was of minder dan verwacht. Ondertussen lijkt het erop dat er absoluut geen toename is.
Ik heb op helifreak 1 ander bericht (waarom niet meer?) gevonden dat een align regelaar boven de 80% idd niet meer harder gaat. Voor mij kunnen dit 2 dingen betekenen (vooral omdat student zegt dat zijn grens bij 75% ligt). de throttle range inregeling is niet goed gedaan, of esc's reageren verschillend op de ingeleerde throttle range door andere merken zender/ontvanger. Of er is een andere beperkende factor zoals motortiming, pwm switching rate, of motorpool switching rate. En deze zou bij "goedkopere" regelaars de beperkende factor kunnenzijn.

Van punt 2 ben ik 100% zeker dat dit niet de oorzaak is van het fenomeen dat hier speelt. En dat dit fenomeen uberhaupt niet opgaat voor DC electromotoren. Je stelt namelijk met het throttle% niet het vermogen in maar een bepaalde snelheid en hoe dit exact werkt is per merk verschillend en sterk afhankelijk van wel/niet governer functie. Bij een verbrandingsmotor bepaalt de carburateur wel het vermogen en niet de snelheid.

ik ben heel benieuwd naar een toerentalmeting van molen bij deze 65% gas. Als zijn toerental ergens tegen de 2700~3000rpm zou zijn kunnen we stellen dat de motor wel degelijk zo snel draait als je bij 100% gas zou verwachten. Want bij 80% gas geen toename in rpm kan ik nog wel inkomen maar ik vind 65% wel erg laag.
Voor die 80% zou je nog iets kunnen bedenken dat dit is voor het verschil tussen piek en nominaal voltage van de lipo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op helifreak 1 ander bericht (waarom niet meer?) gevonden dat een align regelaar boven de 80% idd niet meer harder gaat. Voor mij kunnen dit 2 dingen betekenen (vooral omdat student zegt dat zijn grens bij 75% ligt). de throttle range inregeling is niet goed gedaan, of esc's reageren verschillend op de ingeleerde throttle range door andere merken zender/ontvanger. Of er is een andere beperkende factor zoals motortiming, pwm switching rate, of motorpool switching rate. En deze zou bij "goedkopere" regelaars de beperkende factor kunnenzijn.

Betreffende de inregeling van de throttle curve..
Ik heb de standaard bl 35x regelaar van align er in hangen.
Nu heb ik de throttle inregeling nooit gedaan, dit staat ook niet in de handleiding. Sterker nog, dit hele punt komt in de handleiding niet eens voor. Zelfde voor motortiming.

Enige waar je voor moet zorgen, is dat je normal curve lineair van 0 naar 100% loopt, en dat alles ook werkelijk op 100% staat. En dat stond het.

Hoe de regelaar bepaalt welke timing etc hij moet pakken, geen idee.
Misschien dat in die herkenning iets weel eens niet goed gaat, waardoor dit gedrag te verklaren is.
Even als achtergrond: de heli is ondertussen een jaar of 3 oud, (regelaar ook) heeft geen crashes gehad, en de motor en regelaar hebben naast dit kleinigheidje nog nooit iets raars gedaan.
 
.

Van punt 2 ben ik 100% zeker dat dit niet de oorzaak is van het fenomeen dat hier speelt. En dat dit fenomeen uberhaupt niet opgaat voor DC electromotoren. Je stelt namelijk met het throttle% niet het vermogen in maar een bepaalde snelheid en hoe dit exact werkt is per merk verschillend en sterk afhankelijk van wel/niet governer functie. Bij een verbrandingsmotor bepaalt de carburateur wel het vermogen en niet de snelheid.

Want bij 80% gas geen toename in rpm kan ik nog wel inkomen maar ik vind 65% wel erg laag.
Voor die 80% zou je nog iets kunnen bedenken dat dit is voor het verschil tussen piek en nominaal voltage van de lipo.

Volgens mij, spreek je nu jezelf tegen, je beweert namelijk al de hele discussie, dat je met de throttle van een ESC de spanning aan de motordraden instelt. En dat is ten eerste iets anders dan de snelheid, want die richt zich naar de belasting én de spanning, en ten tweede, dan zou je nog steeds een verschil in toeren moeten zien.

Dat laatste stukje, dat die 80% te maken heeft met het verschil tussen piek en nominaal voltage is natuurlijk ook maar een wilde slag in het rond.... Als je accu een piekspanning aan de klemmen heeft, word die net zo goed doorgegeven aan de motor, als wanneer (na enige belasting) de accu gedaald is tot zijn nominale spanning....

Maar zoals ik al zei (en in meerdere posts heb gezegd) ik ben hier geen expert, ik weet niet hoe het werkt, maar leg mij dan uit wat er wél gebeurt.... Zolang ik geen betere theorie hoor, ga ik vooreerst, gebaseerd op mijn eigen ervaring met diverse vormen van meet en regel techniek, toch echt uit van de invloed van de fysieke grootte van het corrigerend element in de keten....

Bij een carburateur bepaal je overigens absoluut niet het vermogen, en maar in zekere mate de snelheid. Je beïnvloed met een carburateur de vermogens-toerenkromme van een motor, en hoe de motor daarop reageert, is weer een heel ander (en tamelijk ingewikkeld) verhaal, wat te maken heeft met o.a. vullingsgraad, eindcompressiedruk en dat soort zaken
Hoewel benzinemotoren niet mijn forté zijn, is de vermogens,- en toerenregeling van zuigermotoren nou nét iets waar ik vanuit mijn werk weer wél redelijk veel van weet....

Groet, Bert
 
Omdat ze het niet op HeliFreak zeggen bestaat het niet ??? onzin.

Zulke mensen ken ik in het ECHT.
Als je ze iets vertelt geloven ze het niet, pas als IK het zelf op internet gepost heb, zodat hun het kunnen lezen, geloven ze het pas.
ALSOF ALLES WAT OP INTERNET STAAT KLOPT!?!?
iedere gek kan iets op internet schrijven.

Die gast van HeliFreak kraakt mijn Turnigy motortje af, omdat ze bij HeliFreak alleen maar denken dat je op 100% moet draaien om er bij te horen.
Deze mensen luisteren niet naar hun heli, en ze raggen hem het liefst kapot, zodat ze weer een nieuw zwak onderdeeltje hebben gevonden,
waarna ze dit als eerste kunnen posten, en nog stoerder zijn.
Zo van : Kijk wat IK heb ontdekt!!!

Even weer over mijn heli :
Op gehoor gaat ie niet sneller moet ik dit alsnog meten ??? onzin.
Sneller als 65% ga ik hem niet instellen, ook niet om te meten.
 
Betreffende de inregeling van de throttle curve..
Ik heb de standaard bl 35x regelaar van align er in hangen.
Nu heb ik de throttle inregeling nooit gedaan, dit staat ook niet in de handleiding. Sterker nog, dit hele punt komt in de handleiding niet eens voor. Zelfde voor motortiming.

Enige waar je voor moet zorgen, is dat je normal curve lineair van 0 naar 100% loopt, en dat alles ook werkelijk op 100% staat. En dat stond het.

Hoe de regelaar bepaalt welke timing etc hij moet pakken, geen idee.
Misschien dat in die herkenning iets weel eens niet goed gaat, waardoor dit gedrag te verklaren is.
Even als achtergrond: de heli is ondertussen een jaar of 3 oud, (regelaar ook) heeft geen crashes gehad, en de motor en regelaar hebben naast dit kleinigheidje nog nooit iets raars gedaan.

Ik heb exact dezelfde regelaar in mijn Walkera 60B gezet, en ik heb dat wél in de handleiding staan, inclusief timing etc dus dat is dan weer een beetje vreemd. (overigens gebruik ik wél governor mode...)

Overigens, dat inleren heb je als het goed is wél gedaan: je kunt er niet omheen wanneer je de programmering doet! Dat doe je nl. door in een bepaalde volgorde met de gasstick te manipuleren. Daarbij zoekt de regelaar automatisch uit wat de slag van de gasstick is, dus die kan dan niet verkeerd staan.
Maar aangezien de servo's van vrijwel alle merken, overweg kunnen met de zenders en ontvanger van alle merken, mag je er gerust van uit gaan, dat alle zendersets nagenoeg de zelfde "slag" hebben, en die regelaar ook gewoon weet welke slag de gas/pitch-stick maakt. Dus als je deze regelaar (die met een default programmering geleverd wordt) zo uit de doos monteert, zou hij in 99% van alle gevalle gewoon goed moeten zijn.

Groet, Bert
 
Maar aangezien de servo's van vrijwel alle merken, overweg kunnen met de zenders en ontvanger van alle merken, mag je er gerust van uit gaan, dat alle zendersets nagenoeg de zelfde "slag" hebben, en die regelaar ook gewoon weet welke slag de gas/pitch-stick maakt. Dus als je deze regelaar (die met een default programmering geleverd wordt) zo uit de doos monteert, zou hij in 99% van alle gevalle gewoon goed moeten zijn.

Niet dat ik alles in twijfel trek wat je zegt (ook al gaat dat nu wel zo over komen) Maar,
in de vstabi setup moet je je zendertravel calibreren en wordt er gezegd dat er dus wel een verschil in ranges zijn bij de verschillende merken.
Wanneer je dus de range niet inleert in je regelaar zou dit bij Student de reden kunnen zijn waarom 80% eigenlijk al vol gas is. Met de nadruk op zou.
@student, heb jij een futaba of spektrum zender?
 
Toch geven ze vaak wel op dat je moet inleren wat min en maximaal gas is op de stick.
Ligt er ook een beetje aan waar je trim staan.
Een keertje inleren kan geen kwaad.

Maar ook al eens op een andere servo uitgang de regelaar aangesloten of nog beter een zender zonder poespas zodat er niet ergens een verborgen mixje aan kan staan.

Futaba doet vaak moeilijk bij regelaars. Graupner is vaak plug en play.
 
Omdat ze het niet op HeliFreak zeggen bestaat het niet ??? onzin.

Zulke mensen ken ik in het ECHT.
Als je ze iets vertelt geloven ze het niet, pas als IK het zelf op internet gepost heb, zodat hun het kunnen lezen, geloven ze het pas.
ALSOF ALLES WAT OP INTERNET STAAT KLOPT!?!?
iedere gek kan iets op internet schrijven.

Die gast van HeliFreak kraakt mijn Turnigy motortje af, omdat ze bij HeliFreak alleen maar denken dat je op 100% moet draaien om er bij te horen.
Deze mensen luisteren niet naar hun heli, en ze raggen hem het liefst kapot, zodat ze weer een nieuw zwak onderdeeltje hebben gevonden,
waarna ze dit als eerste kunnen posten, en nog stoerder zijn.
Zo van : Kijk wat IK heb ontdekt!!!

Even weer over mijn heli :
Op gehoor gaat ie niet sneller moet ik dit alsnog meten ??? onzin.
Sneller als 65% ga ik hem niet instellen, ook niet om te meten.

Ik weet niks van een afkraak topic op helifreak en ik kraak jou setup en jou persoonlijk ook helemaal niet af. En zoals je het hierboven stelt heb ik het niet bedoeld.
Ik heb snel gegoogled en ik kwam 1 topic tegen waar 80% als de grens van de align regelaar werdt gegeven en dit werd bevestigd door enkele andere met toerentalmetingen. Daar bleek de hele range van 80-tot 100% op 2850toeren uit te komen. Wat ik vreemd vind is dat zij op 80% als grens komen en Student op 75%.

Ik geloof je dat boven de 65% je rotor niet sneller gaat draaien. Ik wil juist weten hoe snel hij op 65% draait. Is dit ongeveer 2850rpm of maar 65% van 2850rpm. Oftewel haal je wel degelijk het maximum uit je motor en is het een schaling "probleem" tussen je esc en zender of is er toch iets anders aan de hand.
 
Niet dat ik alles in twijfel trek wat je zegt (ook al gaat dat nu wel zo over komen) Maar,
in de vstabi setup moet je je zendertravel calibreren en wordt er gezegd dat er dus wel een verschil in ranges zijn bij de verschillende merken.
Wanneer je dus de range niet inleert in je regelaar zou dit bij Student de reden kunnen zijn waarom 80% eigenlijk al vol gas is. Met de nadruk op zou.
@student, heb jij een futaba of spektrum zender?


Ik ben niet Student, maar heb wél dezelfde regelaar, en zoals ik al zei, bij het installeren van de regelaar, ontkom je er bijna niet aan, om de slag van het gas in te leren: daar begint het programmeer proces namelijk mee.....

Ik denk dat je niet een V-stabi moet gaan vergelijken met een ESC, waarschijnlijk zijn V-stabi's ontworpen met een veel grotere flexibiliteit qua zenders in gedachten, en je kunt een ESC makkelijker een default setting meegeven dan een V-stabi omdat er aan een V-stabi sowieso véél meer in te stellen valt. ESC's zijn vaak zo out of the box al te gebruiken.

Ik zit er eigenlijk, hoe langer ik er over nadenk, veel meer mee in mijn maag dat iedereen beweert zijn regelaar NIET in governor mode te gebruiken. Ik snap dat niet Het is mij nog nooit gelukt om een electro heli ZONDER governor mode, maar MET een flat curve, een constant toerental te laten draaien. Als ik de governr mode uitschakel, moet ik ookeen throttle curve gaan instellen die NIET meer vlak loopt. Maar dat kan ook komen omdat ik en hekel aan achterlijk hoge toerentallen heb....


Ik weet dat er in elk geval één helivlieger is die met volledig opengestuurde regelaar, en door aanpassing van de overbrenging met een min of meer constant toerental vliegt doordat de motor "op zijn kV-waarde blijft hangen", maar dat is met een groot bemeten regelaar, en een groot bemeten motor met relatief lage kV-waarde, die gewoon niet tot het maximale belast wordt, en dus niet noemenswaard in toeren daalt onder belasting. Verder vliegt hij met pakketten die relatief licht belast worden, en dus is ook hier de spanningsdaling relatief klein. Dat is overigens wel een schaal-vlieger, geen 3D vlieger.
Maar ook hier zie je bijvoorbeeld dat door het dalen van de accuspanning het toerental gedurende de vlucht licht daalt door het afnemende voltage, en dat zou bij een regelaar dus ook moeten gebeuren als hij niet helemaal vol opengestuurd is.....

Groet, Bert

PS: trek gerust in twijfel wat ik zeg hoor! Dat is nu eenmaal DE manier om erachter te komen wat er nu precies gebeurt, en daar ben ik ook heel nieuwsgierig naar.....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top