@ Djamgils: je refereert een paar posts terug aan een ander draadje, en dat heb ik dus gelezen. Daarin stond voor mij absoluut niks nieuws, maar wat er niet in besproken was was nou net waar het hier over gaat: het gedrag van de regelaar als de regelaar t.o.v. de motor relatief groot bemeten is. Ik ben net als jij geen electronicus, maar, net als jij ben ik niet helemaal onbekend met meet en regel techniek. En hoewel de opleiding al heel wat jaartjes terug ligt, heb ik er toch wel aardig wat praktijk ervaring mee. Een van de dingen die onveranderlijk terug komt in de praktijk, of het nou pneumatisch gestuurde regelkleppen of electronisch gestuurde regelunits zijn: als de capaciteit van het regelende orgaan te groot is t.o.v. de maximale waarde van de geregelde grootheid, krijg je een dood gebied in het bovenste gedeelte van het regelbereik, waar de regelaar wel verder open stuurt, maar er domweg niet méér "doorheen" komt, en dat lijkt een beetje op wat Molen beschrijft. Nogmaals, mogelijk zijn de symptoombeschrijvingen niet volledig of correct, en dan staan we sowieso allemaal in het donker te gissen.
De waarde die op de regelaar staat. bijvoorbeeld 50A is de hoeveelheid die hij continu maximaal kan doorlaten (amperage is te vergelijken met flow, en voltage met drukverschil). De eenheid die geregeld wordt is het voltage en daarom heeft de doorlaat capaciteit van de regelaar geen invloed.
En voor de duidelijkheid, gezelligheid idd voorop maar ik heb het idee dat er bepaalde onjuistheden en onduidelijkheden in dit topic zitten en dat wil ik graag boven tafel krijgen. En uiteindelijk kunnen we er allemaal van leren, ik ook.
Laatst bewerkt: