Ik heb in de afdeling schaal een draadje lopen over de bouw van een TA152H.
Echter werd ik gewezen op het feit dat mijn gekozen setup waarschijnlijk veel te zwaar zou zijn. Daar ik al wat twijfels had, post ik toch eens voor advies.
De informatie:
fw-ta152-h1-bouwverslag-1-5-andersen
Wingspan is 2m80
lengte 220 (rudder TE tot punt motoras)
huidig gewicht 5.4kg, incl servo's, powerbox en overig kleingoed.
Streefgewicht volgens de tekeningen zou ongeveer 9kg moeten zijn.
Mijn huidige setup:
Turnigy 80-100-A 180Kv Brushless Outrunner (
TURNIGY K-Force 120A-HV OPTO 5-12S Brushless
op 12S 5000mAh
Deze setup heb ik gekopieerd van iemand met een soortgelijk toestel, een Zero. Deze had dezelfde wingspan en gewicht, en is ook een jager.
Echter weegt deze motor wel zo'n 1450 gram schoon aan de haak, gecombineerd met 1,5kg aan accus is dat 3 kilo.
Via Motocalc kreeg ik niet echt een duidelijk beeld van wat nu precies de beste setup zou zijn.
het probleem waar ik tegen aan liep, was dat de motor zo zwaar was, dat ik de accus vrij ver achterin het toestel weg moest werken:
Zoals je ziet zitten ze nu in de cockpit. Oorspronkelijk was ik van plan ze te plaatsen waar de benzine tank zat. Maar dan moest ik te veel gewicht in de staart toevoegen.
Han wees me erop dat deze setup veel te zwaar was, en dat een lichtere setup meer dan genoeg zou zijn.
Zo kwam hij met deze motor:
Model: C63-64-A
Input Voltage : max. 37V (10S Li-po)
Kv : 280 rpm/V within 10%
No. of turn : 16
DeltaMax. efficiency current : 50ACurrent
capacity : 65A/60s
Internal Resistance : 28 mohm
No Load current @ 7V: 2.16ADimensions : 82mm X 63mm
Shaft diameter : 10mm / 0.39in
Weight with cables : 640g / 22.58oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 5000~10000g / 176~352oz
Power equivalent : .90-150 GLow Engine
Stator Size: 52-30
Ikzelf heb natuurlijk ook niet stil gezeten, ik kom hier: KV rating vs watts - RC Groups
tegen dat ik omgerekend ongeveer 200 watt per KG nodig heb.
Wat voor mij ongeveer 1800wat oplevert uitgaande van 9kg vlieggewicht.
uitgaande van een 6S pack trekt dat ongeveer 80A.
Mijn packs zijn 5000mAh en 20C, dus dat zou fijn zijn, dat scheelt al 750 gram.
han kwam ook met deze link:
Static Thrust Calculator - STRC
Als ik daar een beetje mee speel met de huidige prop en de motor voorgesteld door han kom ik op 1100watt.
Mijn vragen:
Is mijn huidige setup te zwaar/heftig?
Met mn huidige setup kom ik uit op 2400 watt. Maar waarschijnlijk dat het qua gewicht efficienter kan, aangezien mn motor tot 7000W zou kunnen?
hoeveel watt heb ik nodig? Is de beredeneerde 1800W genoeg/te veel?
Kloppen mijn redenaties die ik geschreven heb?
Wat raden jullie aan qua motorisering?
Hoeveel cells accus? 6, of 12?
(ik heb 2x 6S als pack nu, het zou fijn zijn als ik die kan blijven gebruiken)
Echter werd ik gewezen op het feit dat mijn gekozen setup waarschijnlijk veel te zwaar zou zijn. Daar ik al wat twijfels had, post ik toch eens voor advies.
De informatie:
fw-ta152-h1-bouwverslag-1-5-andersen
Wingspan is 2m80
lengte 220 (rudder TE tot punt motoras)
huidig gewicht 5.4kg, incl servo's, powerbox en overig kleingoed.
Streefgewicht volgens de tekeningen zou ongeveer 9kg moeten zijn.
Mijn huidige setup:
Turnigy 80-100-A 180Kv Brushless Outrunner (
TURNIGY K-Force 120A-HV OPTO 5-12S Brushless
op 12S 5000mAh
Deze setup heb ik gekopieerd van iemand met een soortgelijk toestel, een Zero. Deze had dezelfde wingspan en gewicht, en is ook een jager.
Echter weegt deze motor wel zo'n 1450 gram schoon aan de haak, gecombineerd met 1,5kg aan accus is dat 3 kilo.
Via Motocalc kreeg ik niet echt een duidelijk beeld van wat nu precies de beste setup zou zijn.
het probleem waar ik tegen aan liep, was dat de motor zo zwaar was, dat ik de accus vrij ver achterin het toestel weg moest werken:


Zoals je ziet zitten ze nu in de cockpit. Oorspronkelijk was ik van plan ze te plaatsen waar de benzine tank zat. Maar dan moest ik te veel gewicht in de staart toevoegen.
Han wees me erop dat deze setup veel te zwaar was, en dat een lichtere setup meer dan genoeg zou zijn.
Zo kwam hij met deze motor:
Model: C63-64-A
Input Voltage : max. 37V (10S Li-po)
Kv : 280 rpm/V within 10%
No. of turn : 16
DeltaMax. efficiency current : 50ACurrent
capacity : 65A/60s
Internal Resistance : 28 mohm
No Load current @ 7V: 2.16ADimensions : 82mm X 63mm
Shaft diameter : 10mm / 0.39in
Weight with cables : 640g / 22.58oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 5000~10000g / 176~352oz
Power equivalent : .90-150 GLow Engine
Stator Size: 52-30
Ikzelf heb natuurlijk ook niet stil gezeten, ik kom hier: KV rating vs watts - RC Groups
tegen dat ik omgerekend ongeveer 200 watt per KG nodig heb.
Wat voor mij ongeveer 1800wat oplevert uitgaande van 9kg vlieggewicht.
uitgaande van een 6S pack trekt dat ongeveer 80A.
Mijn packs zijn 5000mAh en 20C, dus dat zou fijn zijn, dat scheelt al 750 gram.
han kwam ook met deze link:
Static Thrust Calculator - STRC
Als ik daar een beetje mee speel met de huidige prop en de motor voorgesteld door han kom ik op 1100watt.
Mijn vragen:
Is mijn huidige setup te zwaar/heftig?
Met mn huidige setup kom ik uit op 2400 watt. Maar waarschijnlijk dat het qua gewicht efficienter kan, aangezien mn motor tot 7000W zou kunnen?
hoeveel watt heb ik nodig? Is de beredeneerde 1800W genoeg/te veel?
Kloppen mijn redenaties die ik geschreven heb?
Wat raden jullie aan qua motorisering?
Hoeveel cells accus? 6, of 12?
(ik heb 2x 6S als pack nu, het zou fijn zijn als ik die kan blijven gebruiken)
Laatst bewerkt door een moderator: