Setup voor 2.8m TA152H

Ik heb in de afdeling schaal een draadje lopen over de bouw van een TA152H.
Echter werd ik gewezen op het feit dat mijn gekozen setup waarschijnlijk veel te zwaar zou zijn. Daar ik al wat twijfels had, post ik toch eens voor advies.

De informatie:
fw-ta152-h1-bouwverslag-1-5-andersen
Wingspan is 2m80
lengte 220 (rudder TE tot punt motoras)
huidig gewicht 5.4kg, incl servo's, powerbox en overig kleingoed.
Streefgewicht volgens de tekeningen zou ongeveer 9kg moeten zijn.

Mijn huidige setup:
Turnigy 80-100-A 180Kv Brushless Outrunner (
TURNIGY K-Force 120A-HV OPTO 5-12S Brushless
op 12S 5000mAh

Deze setup heb ik gekopieerd van iemand met een soortgelijk toestel, een Zero. Deze had dezelfde wingspan en gewicht, en is ook een jager.
Echter weegt deze motor wel zo'n 1450 gram schoon aan de haak, gecombineerd met 1,5kg aan accus is dat 3 kilo.
Via Motocalc kreeg ik niet echt een duidelijk beeld van wat nu precies de beste setup zou zijn.

het probleem waar ik tegen aan liep, was dat de motor zo zwaar was, dat ik de accus vrij ver achterin het toestel weg moest werken:
TA152H_244.jpg

TA152H_241.jpg

Zoals je ziet zitten ze nu in de cockpit. Oorspronkelijk was ik van plan ze te plaatsen waar de benzine tank zat. Maar dan moest ik te veel gewicht in de staart toevoegen.

Han wees me erop dat deze setup veel te zwaar was, en dat een lichtere setup meer dan genoeg zou zijn.
Zo kwam hij met deze motor:
Model: C63-64-A
Input Voltage : max. 37V (10S Li-po)
Kv : 280 rpm/V within 10%
No. of turn : 16
DeltaMax. efficiency current : 50ACurrent
capacity : 65A/60s
Internal Resistance : 28 mohm
No Load current @ 7V: 2.16ADimensions : 82mm X 63mm
Shaft diameter : 10mm / 0.39in
Weight with cables : 640g / 22.58oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 5000~10000g / 176~352oz
Power equivalent : .90-150 GLow Engine
Stator Size: 52-30

Ikzelf heb natuurlijk ook niet stil gezeten, ik kom hier: KV rating vs watts - RC Groups
tegen dat ik omgerekend ongeveer 200 watt per KG nodig heb.
Wat voor mij ongeveer 1800wat oplevert uitgaande van 9kg vlieggewicht.
uitgaande van een 6S pack trekt dat ongeveer 80A.
Mijn packs zijn 5000mAh en 20C, dus dat zou fijn zijn, dat scheelt al 750 gram.

han kwam ook met deze link:
Static Thrust Calculator - STRC
Als ik daar een beetje mee speel met de huidige prop en de motor voorgesteld door han kom ik op 1100watt.


Mijn vragen:
Is mijn huidige setup te zwaar/heftig?
Met mn huidige setup kom ik uit op 2400 watt. Maar waarschijnlijk dat het qua gewicht efficienter kan, aangezien mn motor tot 7000W zou kunnen?
hoeveel watt heb ik nodig? Is de beredeneerde 1800W genoeg/te veel?
Kloppen mijn redenaties die ik geschreven heb?
Wat raden jullie aan qua motorisering?
Hoeveel cells accus? 6, of 12?
(ik heb 2x 6S als pack nu, het zou fijn zijn als ik die kan blijven gebruiken)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ergens moet er ook nog iets zijn met verhoudingen in gewicht tussen model en setup, maar dat kan ik niet zo snel meer vinden.

Wel nog het volgende:
Een buitenloper levert ca. 2-3 Watt per gram motorgewicht.
 
Laatst bewerkt:
100W/kg voor zwever
150W/kg voor minimale grondstart
200W/kg voor redelijk vlot vliegen
400W/kg+kunstvlucht (op FAI niveau

Persoonlijk zou ik een 10S setup overwegen met deze motor:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 160 SK Series 63-64 230Kv / 3150W

10S 4000mAh lipo.
2700W met een 20x10 Xoar prop. Voor iets meer snelheid en rekening houdend met het feit dat je met een dergelijke schaalkist niet veel volgas zult vliegen kun je naar een 20x11 a 20x12 Xoar of, naar een 20x11 APC prop voor een optimaal rendement op kruissnelheid.

12S lipo betekent een motor met een laag kv om nog een bruikbare propmaat over te houden. Echter motoren met een laag kv zijn over het algemeen groot en zwaar.
Met 6S lipo ga je niet aan het benodigde vermogen voor een dergelijk groot toestel komen, zonder bij hele hoge stromen uit te komen. Het is een jager, en die mag best wat vlotter vliegen dan een Piper Cubje....

Groet,
Gerben
 
Voor een jager van 9kg zou ik dan uitgaan van 12S. Zo´n ding zal je toch veel met flink gas vliegen. Met 6s en 80A zullen je vluchten te kort zijn, want het is verstandig om lipoś niet helemaal leeg te vliegen.
 
Wat voor prop denk je daar dan bij te gebruiken?
Voor een dergelijke snelle jager lijkt 150km/h me zeker een reëele snelheid.
Met een kv van 171 kom je bij 12S op 171x 3.6V x 12 = 7387rpm onbelast.
Belast zo rond de 0.8x 7387rpm= 5910rpm.

Voor een pitch speed van 150km/h heb je dan al 17"spoed nodig.
Niet echt makkelijk verkrijgbaar in deze propmaten. Een iets hoger kV zou wellicht handiger zijn.

Groet,
Gerben
 
Gerben,
Op een grote kist moet de prop ook weer niet te klein worden.
Menz heeft trouwens spoeds tot 14 en soms 16 (20x16 bestaat)
Propeller

Straks maar even motocalc op de andere PC opstarten.
De vraag is welk snelheids gebied moet je afdekken (jij noemde kruissnelheid en vlt vliegen).
Wat is de overtreksnelheid van deze kist op basis van de vleugelbelasting? motocalc mikt altijd op 2.5 tot 3 keer de overtreksnelheid voor pitchspeed volgas (dit is een meer dan 20 jaar oude vuistregel uit het handboek astroflight).

Combineer ik jouw voorstel voor 10s met de wens om 12S te gebruiken kom ik op
(230/12x10 =Kv191.
Daar vind je er niet zoveel van. Hacker heeft wat met A60-18 Kv190.
A60-18 M, kv: 190 | Hacker A60 | Motoren

Edit:Of deze axi met Kv197 en 650g
http://www.modelmotors.cz/index.php?page=61&product=5330&serie=24&line=GOLD
met 12S gebruik je het dan in de overspanning.
2000 watt moet lukken met deze maat motor (ca 3gram per watt)

Wil je meer dan toch zwaarder vind ik. Vond er nog 1:
Kv200 en 900g
http://www.hobbycity.com/hobbyking/...=HXT_63-74_200kv_Brushless_Outrunner_(Eq:5240)
 
Laatst bewerkt:
Wow, een hele hoop reacties, dank hiervoor.

Ik zie de snelheid van 150km/h langs komen, ik heb geen idee met wat voor snelheid het zal vliegen. Zodra het vliegt kan ik het je vertellen, want ik heb er een pitottube inzitten, maar dat is voor later.

Ik heb ook even zitten rekenen, en met een setup van 2000W op 12S komt het neer op een vliegtijd van ~7,5 minuut, met een belasting van ~45A
Dat is een hele mooie vliegtijd, aangezien je nooit continu vol gas rond scheurt.

Ik heb ruimte voor een 18x. prop, anders zit ik te veel gras te maaien, en wordt het kritisch met starten en landen. Nu helpt het qua diameter zowiezo dat ik een 3 blads erop wil hebben.

Edit:Of deze axi met Kv197 en 650g
http://www.modelmotors.cz/index.php?...e=24&line=GOLD
met 12S gebruik je het dan in de overspanning.
2000 watt moet lukken met deze maat motor (ca 3gram per watt)
In hoeverre kan zo;n motor dat hebben? 12s, wanneer het gerate is op max 10S?

Zowiezo heb ik al door dat ik gemakkelijk 700gram schrap op deze manier. Dat is altijd fijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Die 10S is een voorstel voor een veelgebruikte toepassing.
10S is een veelgebruikte accu voor grote modellen, maar het is geen absolute bovengrens.
Mischien speelt mee dat 10S net van de lading 42volt is, en dat geldt in veiligheidsland nog als ongevaarlijke laagspanning voor ons "speelgoed".
Het kan zijn dat fabrikanten officieel niet mogen zeggen dat je boven 42volt mag komen, omdat ze dan weer allerlei veiligheids voorschriften moeten hanteren.
Het werkt echter wel, al zal je voor 12S weer minder regelaars vinden als voor 10S.

Wat is de grens van een motor?
Een motor gaat stuk door:
- meer toeren dan het mechaniek aan kan.
- Te veel (rest)warmte door slecht rendement en/of te veel vermogen.

Dezelfde motor is ook met Kv230 of hoger te koop.
Die maakt dan met 10S even veel toeren als een Kv190 met 12S. Dat zal dus geen probleem zijn.
Als je een kleinere prop neemt dan jebij 10S zou gebruiken, dan valt het met het vermogen ook mee. Sterker nog: doordat je met hogere spanning en lagere stroom gaat werken heb je een beter rendement.

Algemeen:
- Een motor heeft geen voltage, maar wel een grens aan toerental.
- Zolang een motor niet te heet wordt zal het niet stuk gaan.

Als je bijvoorbeeld 80% rendement hebt bij 2000watt, dan moet je toch 400 watt (standje 1 van de kachel) af zien te voeren. Een beetje massa helpt daar bij. Vandaar dat ik 3 watt per gram motor noem als veilige grens. Kom je daarboven, dan moet je weten waar je mee bezig bent, zoals een hoger rendement, of het piekvermogen slechts korte tijd elke keer.
 
Laatst bewerkt:
Die 10S is een voorstel voor een veelgebruikte toepassing.
10S is een veelgebruikte accu voor grote modellen, maar het is geen absolute bovengrens.
Mischien speelt mee dat 10S net van de lading 42volt is, en dat geldt in veiligheidsland nog als ongevaarlijke laagspanning voor ons "speelgoed".
Het kan zijn dat fabrikanten officieel niet mogen zeggen dat je boven 42volt mag komen, omdat ze dan weer allerlei veiligheids voorschriften moeten hanteren.
Het werkt echter wel, al zal je voor 12S weer minder regelaars vinden als voor 10S.

Wat is de grens van een motor?
Een motor gaat stuk door:
- meer toeren dan het mechaniek aan kan.
- Te veel (rest)warmte door slecht rendement en/of te veel vermogen.

Dezelfde motor is ook met Kv230 of hoger te koop.
Die maakt dan met 10S even veel toeren als een Kv190 met 12S. Dat zal dus geen probleem zijn.
Als je een kleinere prop neemt dan jebij 10S zou gebruiken, dan valt het met het vermogen ook mee. Sterker nog: doordat je met hogere spanning en lagere stroom gaat werken heb je een beter rendement.

Algemeen:
- Een motor heeft geen voltage, maar wel een grens aan toerental.
- Zolang een motor niet te heet wordt zal het niet stuk gaan.

Als je bijvoorbeeld 80% rendement hebt bij 2000watt, dan moet je toch 400 watt (standje 1 van de kachel) af zien te voeren. Een beetje massa helpt daar bij. Vandaar dat ik 3 watt per gram motor noem als veilige grens. Kom je daarboven, dan moet je weten waar je mee bezig bent, zoals een hoger rendement, of het piekvermogen slechts korte tijd elke keer.
Dus ik kan het op 12S laten lopen, ik moet alleen het toerental en het amperage in de gaten houden, zodat ik niet over het maximale wattage heen ga?
 
juist. dus een kleinere prop gebruiken dan voor de 5330/24 met 10S wordt gebruikt.

Als voorbeeld 2 motoren vergelijken (5330 F3A met 5330/24):
De 5330 F3A motor heeft als aanbeveling een 20x13 prop bij 10S. Deze motor heeft een K235.
Nemen we even 3.7V per cell, dan heb je als reken toerental:
10 x 3.7= 37V x 235 = 8695 rpm.

Neem je de ander motor met Kv197 op 12S krijg je:
12 x 3.7 x197 = 8747 en dat is bijna hetzelfden toerental.
De Kv197 motor o 12S zal hetzelfde presteren als een Kv235 op 10S.
De KV197 motor zal dan 10/12de van de stroom trekken.
10/12de van de stroom x 12/10de van de spanning = zelfde vermogen.
Zet dus een 20x13 prop (of kleiner) op de 5330/24 met 12S.
MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM
 
Back
Top