HOBBYIN PUMA ombouw naar elektro!!!

zo weer wat vorderingen rompje gestript lipo luikje gemaakt hier wat fotos

full

hier hebben ze wel 5 mm triplex tussen neuspoot en moterspant gelijmt:confused: laat ik zitten en werk het keurig weg is lekker sterk:yes:
full


full

hier het lipo luik afgetekend:yes:
full

hier kun je goed zien dat het lipo luikje keurig en op passende hoogte komt te liggen met de romp:yes: want het in natuurlijk de bedoeling dat je dr zo min mogelijk van ziet:yes: natuurlijk kom je daar nooit onderuit maar je moet wat:yes: dit is gewoon de eenvoudichtste manier om je lipo te wisselen zonder dat de vleugel verwijdert hoeft te worden toch dat word erg sjiek zo:yes:
full

en hier is het luikje klaar op de magneetjes en greepje na dan :wink:
full


nu is het wachten op de setup moet ik nog bestellen:yes: en ook de mallen voor de moterkap en cocpitkap van @busking die ik daar erg dankbaar voor ben:yes: twijfel nog of ik met 4/5cel ga vliegen???
al met al gaat het niet zo slecht:nooo:de volgende stap zal zijn moter opbouwen en evt moterkapje pasmaken of zelf moterkapje maken,daarna lipo slee maken voor het vastleggen van de lipo:yes:

dit kwam ik ook nog tegen erg slordig en een bonk lijm :sad: gehele neuspootaansturing ga ik vervangen:yes:

full





mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Making Progress :D

Mijn puma 1 was 2,5KG met een 6,5CC die net iets minder weg trok. Zeg 2,4Kg.

300Watt trekt ongeveer 1kg weg. Dan is dat dus 2,4x300 = 720Watt.

Op 4s á 14,5Volt 720/14,5 = 50A
of op 5s = á 18,3Volt = 720/18,3 = 40A

Het scheelt dus wel behoorlijk en als je nog meer vermogen wilt dan zou ik toch een celletje meer nemen met een iets lagere capaciteit.
Net wat je wilt. Stroom loopt op 4s nog niet de pan uit dus als je wel al de 4sjes hebt liggen zou ik daar voorgaan. Je kan met je kv's er een beetje tussen gaan hangen dan hoef je alleen een maatje kleinere prop te nemen als 4s toch niet bevalt. Regelaar gewoon vast ruim nemen. Bv 80/85A

Gr. Dennis
 
ik heb de 4 sjes nog niet dus dat kan ik zeker nog aanpassen meschien ga ik dan wel voor n 5s 4000 das nog n leuk pakket en ik kan daar ook mn pawnee mee vliegen:yes:verder heb ik deze moter in gedachte:yes: wat voor n prop zou ik hier moeten gebruiken in combinatie met n 5s 4000???


PRODUCT ID: TR35-48C-800
RATED:
TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826

full






TURNIGY AerodriveXp

Model: TR35-48-B
Input Voltage : 7.4V~18.5V (2~5S Li-po)
Kv : 800 rpm/V within 10%
Current capacity : 55A/60s
Dimensions : 35mm X 55mm / 1.38in X 2.17in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight with cables : 163g / 5.75oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 1500~2900g / 52~98oz
Power equivalent : .30 to .35 glow engine
Stator Dimentions: 28x26mm

Suggested ESC: 60A
Suggested prop: 11x6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
deze lijkt me anders ook wel wat:yes: die heeft op 5s power genoeg voor n pumatje denken jully niet??

PRODUCT ID: TR4250B-600
RATED:
TR 42-50-B 600kv Brushless Outrunner


full





TURNIGY AerodriveXp


Model: TR42-50B-600kv
Max efficiency :38A
Max Load : 43A
Kv : 600
Weight : 195gr
Pull/Thrust : 900~2100gr
Voltage Range: 9~15v
Power equivalent : .30 to .40 glow engine
Suggested Prop: 12x6

*All Turnigy motors come with a 12 month warranty

of deze lijkt me ook wel wat:yes:

PRODUCT ID: SK4250-650
RATED:
TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w





TURNIGY AerodriveXp SK Series
AerodriveXP SK Series motors are designed for those who want the very best in outrunner technology for their R/C plane. Typically an efficiency improvement of around 8-10% can be seen over similar classed motors. This is in part due to the following;
Stator Laminations: .2mm
Magnet Type: N45SH
Bearings: Dual oversize (Japanese)
full



Model: SK42-50-650
Kv: 650rpm/v
Turns: 6
Resistance: 32
Idle Current: 1.2A
Shaft: 5mm
Weight: 230g
Rated Power: 1150w
ESC: 60A
Cell count: 4~7 Lipoly
Suggested Prop: 13x8, 14x7, 12x10
Power equivalent : .42~60 glow engine

zou deze wat zijn met n 12/8of 13/9 13/8 weet ik aleen niet zeker of dat zal gaan ivb grondspeling:confused:

mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie vraag. Even gezocht op google voor de 800kv en in de HK reviews maar heel duidelijk wordt het niet.
Of er een berekening voor is, zal vast maar ik weet hem niet.
Neem aan dat je best op basis van vermogen naar een prop terug kunt rekenen.

In de reviews draaien ze allemaal vrij tam. op 4s met te kleine prop.

Deze kwam ik wel tegen

7S A123 with APC-E 12x8 show 48A and over 900W

Die zit aardig in de richting tov 5's lipo. Eigenlijk bijna 6s lipo.

Met een 12x6 op 4s lipo zitten de meeste net iets boven de 30A/35A en tegen de 2kg thrust aan.
14,5x30 á 35= 435W/507W. Strook niet helemaal met mijn 300Watt voor 1kg thrust regeltje. hmmm.


of deze

High Quality Motor. Smooth on 5S1P 2250 Mah United Hobbies Lipo. It flies a Sig Senior Kadet (80" wingspan) with authority. I had to add 5 "D" cell batteries to the nose (1 Lb) just to get the plane to balance. The plane weights 6.9 pounds and I have logged 12 min. flights. The is airborne in 30 feet. I am running an 11x7 wood gas prop and getting 9200 rpm on the ground.

11x7 @ 9200 rpm in de prop cal is 1,8kg thrust @ 98km/h
12x6 @ 9200 rpm = 2,6kg thrust @ 84km/h

[edit]
Denk dat ie wel aan de krappe kant is. Die 600kv is beter maar mag minder stroom hebben dus schiet ook niet heel veel op.

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Deze is denk ik ook nog een optie
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w

Tested two props with 4S and 5S packs. The two props I tested with are 4 blade Zinger - equivalent to 2 blade will be 12 x 8 and 13 x 8.

On a 4S / 5S pack I got the following reading for 12 x 8
Volts 14.2 / 17.32
Amps 41.9 / 55.4
RPM 7,417 / 8,640
Watts 593 / 965
Thrust 2048g / 2200g

For the 13 x 8 - with the 5S pack, the motor started smelling badly - it showed over 3000g of thrust, I had to stop. Reply to this..

12x7 zit je dan denk ik ook wel goed of 13x6 op 5s lipo

of

Zippy 4000mAh Lipo 25-35C 18.5v(5S) 13x8 APC E 54.10 A 18.58 v 1005W 9120rpm 3497g

Meer

SK4250-650 Turnigy
 
ik kan waarschijnlijk( heb even nagemeten) :yes:max n 12 inch prop kwijt met n 13 inch heb ik ongeveer 3 cm grondspeling das niet voldoende :nooo: het zal max n 12/8/10 moeten worden of kleiner natuurlijk:yes:we zullen nog eens zien welke voor de puma de beste keus is op 5s 4000:yes:

mvgr johan snijders
 
ok knoppers we komen in de buurt:yes:zou deze dan werken op n 12/8/10???

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w

de 12/7 is berekent op 4s/5s toch??

mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt:
Op zich zit je met de 650kv op 5s met een 12x8 wel goed. Volgens het laatste linkje nog 2,87kg thrust. Moet voldoende zijn lijkt mij.
11x8 kan natuurlijk ook maar dan lever je wat in.
 
erg veel dank met alle hulp knoppers:worship: deze moter gaat het dus zeker worden:yes:deze puma gaat petrus de hand schudden denk ik hahaha erg leuk vroeger zetten we ook n 10cc webra er rustig op dus dit moet zeker kunnen:mrgreen:

mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt:
Hoi Johan

Ik zie nu dat je een Puma van Hobby-Inn electro gaat maken.
Ik heb deze Puma in 2006 gemaakt voor electro met een andere setup omdat ik deze nog had liggen.
Motor Mega 22-45-3e
Regelaar Jeti 40 Amp met Lipo-save
Accu 5S 3200 Kokam
Prop 11x6 APC
4 standaard servo's
Aanpassing vleugel: ribben 3 mm Balsa
Indek vleugel 1,5 mm
Vuren liggers
Aanpassing romp zijkant 5 mm balsa
Boven en onderkant 1,5mm balsa
Landingsgestel onder romp de i.p.v. in de vleugel.
Gewicht 2215 gram
Puma Electro
Maar nu met de buitenlopers kun je beter en goedkoper uit de voeten.
Hopelijk heb je iets aan de foto's die ik toen gemaakt heb.

Succes Hans
 
erg leuke fotos hans bedankt hier heb ik zeker wat aan:yes: ik wil ook zeker naar 5 cel lipo wel heb je n erg leuke maat prop 11/6 das eigenlijk de maat die ik ook zou willen voeren:yes:je gewicht is iets gunstiger hans:yes: maar ik zit nu aan net even gerekent en gewogen zo,n 2120 met die laatst aangegeven setup en 5cel 4000 lipo zonder folie op het rompje!! en zonder ondvanger:yes:ik denk dat ik vliegklaar ongeveer uitkom op zo,n tussen de 2200/2300 gr!! dat is n schating:yes: jij hebt hooftwielen de mijne laat ik in orgionele staat met neuspoot, en ik wil proberen n orgioneel moterkap en cockpit op te krijgen:yes: nu eerst n setupje bestellen:yes:

mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt:
toch wel een beetje jammmer ben toch meer van het brandstof.
maar de puma vliegt wel fantastisch en het is een mooi model.

-paul-
 
Johan,

De Turnigy SK 650kv is onze standaard motor voor 6.5-7.5cc conversies. Zijn er diverse van in gebruik bij onze club.
Met een 12x8 a 12x9 prop en 5S lipo heb je een zeer sterke aandrijving die de 6.5-7.5cc brandstofmotoren doet verbleken.
Capaciteit van de lipo liefst richting 5S4000mAh voor een behoorlijke vliegtijd. hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel vermogen je gebruikt.

Groet,
Gerben
 
Ha! Gerben,
Dat was het receptje voor electrificeren!
Ik sla de informatie direct op.
En welke regelaar wordt er dan in het algemeen genomen?

Welke vliegtijd wordt er dan gehaald?

Er is ook nog iemand die een aandrijving zoekt voor z'n Robbe Portertje.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
hoi bas ik wilde eigenlijk deze regelaar bestellen voor de puma

Hobbyking SS Series 60-70A ESC :Yes:

ik denk dat de vliegtijd toch n 10 min is:yes: hmmm hoop ik:mrgreen:


@gerben bedankt ik dacht al dat ik ongeveer goed zat maar alle hulp is welkom toch:wink:

mvgr johan snijders
 
Johan,

Wij hebben goede ervaringen met de Turnigy Plush serie regelaars.
De SS hoor je varierende berichten over.

Groet,
Gerben
 
Johan,

Ja is prima.
Overigens zou ik geen BEC gebruiken maar een los ontvangeraccutje. Heel soms brandt een regelaar spontaan af (en dat beperkt zich niet alleen tot "china" regelaars), met een BEC kun je je toestel in ieder geval nog veilig landen. Gebruik je BEC is het toestel in zo'n geval ook meteen total loss, da's zonde.

Groet,
Gerben
 
Back
Top