Q-Boat uit The World is Not Enough

...kwestie van de plus en min aan één van de snoeren om te draaien.

Dat gaat niet goed, dan kan je een servo afschrijven.
Het is wel goed mogelijk met je zender idd. Één vrije mixer heb je slechts nodig, het programmeren is maar een kleinigheid. En je hoeft ook geen y-kabel te gebruiken, iedere servo kan separaat in de ontvanger.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Thank you Aldert :worship:

Foto van de zender met indeling van de besturing,

CIMG5628kopie.jpg
 
Robbie, de servo wordt niet gestuurd door de polariteit te veranderen maar door het servosignaal te wijzigen. Het omdraaien van de polen zorgt dat je de servo weg kan gooien, deze brandt dan echt door.

Even een quote uit een ander draadje.

Je hebt een framerate van +/- 20ms
Iedere puls in een frame is een kanaal
Per kanaal wordt aan de servo-aansluiting alleen de puls voor dat kanaal doorgelaten.
De pulsbreedte van 1 tot 2ms bepaalt de aansturing van minimaal naar maximaal.
De pauze na het pulstreintje is een reset detectie voor een nieuwe pulstrein.

Nog wat info:
http://duteela.et.tudelft.nl/~elca/XilinxTutor/documents/servohack.pdf
R/C stuff servo's

servodemo.gif


Er bestaat nog iets als een hoge framerate wat niet altijd goed werkt met de aangesloten apparatuur, met name analoge servo's:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/56869-spektrum-dx3r-framerate-4.html

Moet duidelijk zijn lijkt me ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het echt nodig is kan een servo zelf ook wel omgepoold worden. Daarvoor moet het echter opengemaakt worden. Als je de motordraden verwisseld (tegenwoordig is dat meestal de motor van de print lossolderen en 180 graden gedraaid weer terugzetten) en ook de twee buitenste draden van de terugkoppel potmeter op de uitgaande as (vaak is dat de uitgaande as) verwisselen, dan draait hij de andere kant op.
 
We pluggen gewoon de servo's voor de keerklep in twee aparte kanalen in de ontvanger, daarna kijken hoe de zender geprogrammeerd kan worden zodat ze samengaan op één kanaal op de zender :yes:
Lukt dat niet, dan kan ik altijd nog (maar liever niet) één servo in de boot omdraaien en alsnog de Y connector ertussen zetten.
 
Net inkopen gedaan bij de LHS, dit weekend ga ik me eerst heel erg diep verdiepen in de techniek van lipo's, hoop dat ik eruit ga komen...

CIMG5633.jpg


CIMG5635.jpg


Het zal jullie misschien zijn opgevallen dat elektronica niet mijn ding is :nooo:
Maar goed, we zien wel waar het schip strand.
 
Hallo Robbie,

De MC-10 (ik heb er ook eentje), is relatief gemakkelijk in te stellen.

Terwijl de zender aan is, beide kleine schakelaars naast het display tegelijkertijd naar beneden drukken en je komt in het instelmenu.

Linker knop ophoog selecteert de modus.
Linkerknop naar beneden selecteert het kanaal.
Met de rechterknop verander je de instelling.

Als je vragen hebt, laat het me weten.

Waarom is jouw zender 'gereduceerd' tot een tweekanaals, als ik vragen mag?

Groeten, Jan.
 
Dank je wel Jan :thumbsup: Ben nu de zender aan het opladen zodat ik kan kijken hoe hij ingesteld kan worden, denk wel dat het gaat lukken.
De zender had ik naar twee kanalen gereduceerd voor de Generaal, tijdens het rijden 'gleed' ik steeds uit met de sticks naar de andere kanalen, daarom had ik er opzet stukjes op gemonteerd :-)

Foto-ZZVLPNYR-D.jpg


Vraagje over de lipo's, als ik het goed heb moeten de lipo packs in serie aangesloten worden zodat ze samen 14.8 volt leveren.
Als de lipo's aan elkaar verbonden zijn heb je dus in feite 1 accu (in tweeën) van 14.8V en 40C, klopt dat ?
 
Ja en nee,

Twee Lipo's in serie geeft het dubbele voltage, maar het enkele amperage, dus 14,8C 20C, waarbij ik hoop, dat 3,4 x 20 = 68A een voldoende hoge piekstroom is voor je motor.

Wat is de maximale motorstroom, die de fabrikant daarvoor opgeeft?

Groeten, Jan.
 
die 20c is nominaal he, piek zal wel iets van 30c zijn, dus de accu's leveren nominaal 68A (continu) en piek zal wel iets van 100 amp zijn dan.
 
Jan dat vroeg ik ook en er is ook al antwoord gegeven. ;)

Ja en nee,

Twee Lipo's in serie geeft het dubbele voltage, maar het enkele amperage, dus 14,8C 20C, waarbij ik hoop, dat 3,4 x 20 = 68A een voldoende hoge piekstroom is voor je motor.

Wat is de maximale motorstroom, die de fabrikant daarvoor opgeeft?

Groeten, Jan.

Voor de mensen die graag de rekensom willen maken, het is een ca. 800Kv TP motor van bijna 300 gram. Kan max 65 amps hebben. 1000 Watt verstouwd hij kortstondig, 700-800 watt kan hij continu aan.
 
4 minuten vaartijd kan ik mee leven, maar niet dat de lipo's boven de 60 graden gaan uitkomen. De lipo's zitten nog in de verpakking, misschien kan ik ze nog ruilen...

Hoe snel loopt de temperatuur op ?
Anders zou ik misschien om de 2 minuten een vaarpauze moeten nemen om het zaakje af te laten koelen, 't is een gedachte.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Robbie,

Als je het commentaar in de link bij de 3400mAh hebt gelezen, dan weet je dat de cellen voor gebruik in een auto en heli aanbevolen worden, daar worden ze ook gekoeld door de buitenlucht, in een boot gebeurt dan niet en zullen ze sneller opwarmen.

Persoonlijk vind ik de 'headroom' voor gebruik aan een jet (= permanente belasting als de jet draait) aan de magere kant en had ik liever 30 of 40C gehad, gecombineerd met een hogere capaciteit.

Daarnaast vind ik ze ook aan de dure kant, als je het vergelijkt met de prijs van de 3200mAh 20C...
Modellbau-Bichler -- Online-Modellbau-Shop, Versandhandel und Modellbaufachgeschäft

Groeten, Jan.
 
Commentaar in de link heb ik niet kunnen lezen, m'n Duits is niet zo best.

Ik zou misschien een ventilator in het motorcompartiment kunnen hangen, probleem is dat het compartiment vrijwel hermetisch is afgesloten om water buiten te houden, de warme lucht kan er niet uit.
 
van Essen vertaalservice:

Seehan is een van de leidende Koreaanse producten voor o.a. LiPocellen. Levert aan Samsung de cellen voor alle communicatie-apparatuur.
De voordelen van Seahan LiPo's:
Beste prijs-kwaliteits verhouding
Massieve eindkappen
bekleedde hoekence-performance ratio
flexibele siliconenkabels
laad/balanceer systeem voor Kokam/Graupner en Robbe
Beste kwaliteit en vakmanschap


m.b.t. die warmte:
Is er een mogelijkheid om middels een pijpje koele lucht voor de ventilator te krijgen en ergens in het compartiment een ander pijpje om de warme lucht af te voeren?
 
Laatst bewerkt:
Thanks Roel, maar ik bedoelde de eerste link die Jan gaf :-)
Wat mij betreft is het mogelijk om in het compartiment een lucht in en uitlaat te maken, risico is dan wel dat daar water doorheen kan komen als het fout gaat.
 
Goede morgen, Ik heb vannacht gedroomd dat ik de lipo's had voorzien van waterkoeling dmv koellichamen zoals op de regelaar :-D
Ik zou het kunnen maken maar of dat zo'n goed idee is weet ik niet...
 
Wat het koelen aangaat, waarschijnlijk heeft dat niet zoveel zin. Als de accu in 4 minuten leeg gaat zal hij pas na twee minuten echt heet worden. De tijd zal te kort zijn om nog iets zinnigs weg te kunnen koelen, zeker met lucht. Misschien met een waterkoelmantel om de lipo heen wel, maar dan nog blijft het behelpen. Als de lipo echt zo heet gaat worden kan hij gewoon de belasting niet aan en zal, ook met koeling, snel helemaal de geest geven. Als je nog kunt ruilen zou ik voor een 30 of 40C uitvoering gaan.

Aan de andere kant weet je nog niet echt zeker hoeveel stroom de motor gaat trekken. Misschien valt dat allemaal reuze mee, we denken nu alleen nog maar in theoretische waarden. Misschien is dat te testen door de boot in het water te leggen en de motor dan op 12 of 14 volt te laten draaien? Even twee 7,2 volt NiHm packs in serie voor de test? Moet je alleen wel een flink dikke amperemeter hebben ... en daarna de badkamer uitdweilen .. !
 
Back
Top