Robbie TPC
Forum veteraan
Wat het koelen aangaat, waarschijnlijk heeft dat niet zoveel zin. Als de accu in 4 minuten leeg gaat zal hij pas na twee minuten echt heet worden. De tijd zal te kort zijn om nog iets zinnigs weg te kunnen koelen, zeker met lucht. Misschien met een waterkoelmantel om de lipo heen wel, maar dan nog blijft het behelpen. Als de lipo echt zo heet gaat worden kan hij gewoon de belasting niet aan en zal, ook met koeling, snel helemaal de geest geven. Als je nog kunt ruilen zou ik voor een 30 of 40C uitvoering gaan.
Aan de andere kant weet je nog niet echt zeker hoeveel stroom de motor gaat trekken. Misschien valt dat allemaal reuze mee, we denken nu alleen nog maar in theoretische waarden. Misschien is dat te testen door de boot in het water te leggen en de motor dan op 12 of 14 volt te laten draaien? Even twee 7,2 volt NiHm packs in serie voor de test? Moet je alleen wel een flink dikke amperemeter hebben ... en daarna de badkamer uitdweilen .. !
Ikzelf denk ook dat ruilen de beste optie is, beter safe than sorry. 'Probleem' is dat ik nu ben overgeleverd aan wat Bloemendaal in huis heeft, als ik de lipo's kan ruilen.
Lipocellen
Misschien dat ik de boot kan testen met NiHm packs, probleem is dat ik er maar één van 7.2 volt heb liggen.
Het zou inderdaad kunnen dat het allemaal wel meevalt hoeveel stroom de motor gaat trekken, echter is dat wel een risico.
Ik heb nog een paar dagen om alle risico's tegen elkaar op te wegen, als ik ze kan ruilen dan zal dat pas dinsdag worden.