Q-Boat uit The World is Not Enough

Wat het koelen aangaat, waarschijnlijk heeft dat niet zoveel zin. Als de accu in 4 minuten leeg gaat zal hij pas na twee minuten echt heet worden. De tijd zal te kort zijn om nog iets zinnigs weg te kunnen koelen, zeker met lucht. Misschien met een waterkoelmantel om de lipo heen wel, maar dan nog blijft het behelpen. Als de lipo echt zo heet gaat worden kan hij gewoon de belasting niet aan en zal, ook met koeling, snel helemaal de geest geven. Als je nog kunt ruilen zou ik voor een 30 of 40C uitvoering gaan.

Aan de andere kant weet je nog niet echt zeker hoeveel stroom de motor gaat trekken. Misschien valt dat allemaal reuze mee, we denken nu alleen nog maar in theoretische waarden. Misschien is dat te testen door de boot in het water te leggen en de motor dan op 12 of 14 volt te laten draaien? Even twee 7,2 volt NiHm packs in serie voor de test? Moet je alleen wel een flink dikke amperemeter hebben ... en daarna de badkamer uitdweilen .. !

Ikzelf denk ook dat ruilen de beste optie is, beter safe than sorry. 'Probleem' is dat ik nu ben overgeleverd aan wat Bloemendaal in huis heeft, als ik de lipo's kan ruilen.
Lipocellen

Misschien dat ik de boot kan testen met NiHm packs, probleem is dat ik er maar één van 7.2 volt heb liggen.
Het zou inderdaad kunnen dat het allemaal wel meevalt hoeveel stroom de motor gaat trekken, echter is dat wel een risico.

Ik heb nog een paar dagen om alle risico's tegen elkaar op te wegen, als ik ze kan ruilen dan zal dat pas dinsdag worden.
 
Misschien dat ik de boot kan testen met NiHm packs, probleem is dat ik er maar één van 7.2 volt heb liggen.

Van iemand er één lenen, of je 12 volt accu uit de auto (1:1 versie) ervoor gebruiken? Met 12 volt krijg je ook wel een beeld denk ik, amperage dan delen door 12 en vermenigvuldigen met 14.4, dan zit je goed in de richting.
 
Een nihm accu lenen zou kunnen, maar die heb ik dan op z'n vroegst dinsdag in huis.
12 volt auto accu gebruiken word lastig denk ik, heb zelf geen auto en volgens mij gaat de snelheidsregelaar (voor lipo's) het daar niet mee eens zijn.
Heb nog wel een (NiHm)snelheidsregelaar liggen maar die zit in m'n bus van Speed.
 
... volgens mij gaat de snelheidsregelaar (voor lipo's) het daar niet mee eens zijn....

De regelaar doet het ook prima op de 14 cellen NiMh in serie. Dit is idd een prima test, je krijgt dan een indicatie betreffende welke stromen gaan lopen, en ook een indicatie van de kracht die je model gaat krijgen.
Let wel, met 4cellen Lipo in serie gaat het wel een (behoorlijk) stukje sneller.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Aha, ik dacht dat ik met deze regelaar volledig was overgeleverd aan lipo's.
Denk dat ik het volgende ga doen, Bloemendaal kan niet aan de HK lipo's komen maar hebben misschien wel een geschikte vervanger (mits ik ze nog kan ruilen).
Mocht ik ze nou niet kunnen ruilen of ze hebben geen vervanger dan kan ik altijd nog kijken of iemand de lipo's die ik nu heb wil ruilen met lipo's die wel geschikt zijn voor de boot.

Opzich is het geen probleem dat de packs een hardcase hebben, zo kan ik ze ook voor toekomstige projecten (bv in auto's) gebruiken.
 
Ik zou gewoon eerst eens gaan meten. Meten is weten, en ik verwacht dat het allemaal nog meevalt qua stroomverbruik. Het is tenslotte geen borstelmotor, die stroom gaat trekken wanneer je hem belast naar minder toeren.
De combi is niet zo heftig dat hij direct de geest geeft, je hebt tijd voldoende om even te meten. Mocht de meting aangeven dat de stroom toch te heftig is, dan kan je alsnog beslissen om het anders te doen, tot die tijd zou ik me niet druk maken. I.m.o. heb je de juiste keuze gemaakt, een meting zal dat kunnen bevestigen!
Wat Lex aangeeft, méér capaciteit zal leuk zijn i.v.m. langere vaartijd.

Pin me er niet op vast, het is ook niet berekend maar natte vinger werk (leuke woordspeling ;)), waarschijnlijk zal je stroom bij statische tests rond de 40 amps komen. Al varende neemt dat ietsje af richting 35-30 amps.
Met deze stromen houden je lipo's het goed! Je komt dan i.i.g. op 6 minuutjes varen. Grotere lipo's kan dan alsnog, mocht het doel zijn om langer te varen.
Verdiep je lekker in de Lipo techniek en de lader, dan genieten wij allemaal van je bouwprojecten!

Mocht de motor en/of regelaar het begeven, dan stuur ik je andere!


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Mijn dank is groot Aldert voor je rustgevende woorden :worship::thumbsup:
Ben het met je eens dat meten weten is, probleem is dat ik niet de juiste meetapparatuur in huis heb, zou ik misschien wel kunnen lenen maar dat word dan ook op z’n vroegst dinsdag.

De vaartijd is voor mij (net als de prestaties/vermogen van een model) totaal geen issue, ik vind het uiterlijk en het bouwen van een model veel leuker dan het besturen ervan.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat als het model gaat varen met een setup die risico’s met zich meebrengt waardoor de lipo’s en of de regelaar + motor gaan doorbranden, in het ergste geval kan de boot afbranden of eindigen met een prachtige explosie op het water :mrgreen:

Ik ga vandaag verder werken aan de boot, moet nog steeds dat stuk hout in de boot zetten zodat de torpedomodule vastgezet kan worden. De servostangen moeten ook nog bevestigd worden aan het roer en de keerklep, als dat gelukt is ga ik morgenochtend de boot in het water leggen.

Morgenavond wil ik de knoop voor de lipo’s doorhakken.
Vanavond komt een nieuwe bouwupdate :yes:
 
De stangen voor het roer heb ik in de juiste positie gebogen, de keerklep stangen kunnen recht blijven.

Foto-TVUBVABZ-D.jpg


De keerklep servo's krijgen wel andere armpjes want degene op de foto is te kort, bij de stuurservo zit het zaakje goed.

Foto-XZAWUVQ8-D.jpg


Eén van de roerbladen liep een beetje stroef, heb de as een beetje geschuurd zodat het wat soepeler loopt, de hendels van de roerbladen krijgen een druppel seconde lijm zodat ze er niet af schieten.

Foto-WWMDEYPZ-D.jpg


De fundering voor het stuk hout om de torpedomodule vast te zetten ligt erin, opgebouwd uit een aantal lagen triplex.

Foto-LHKM7Q7I-D.jpg


Morgen next update, als alles goed gaat :-)
 
hallo

robby moeten daar geen rondelletjes op met een schroefje door?????
want zo bestaat de kans dat je de roeren verliest

groetjes raf
 
Volgens de beschrijving schijnt een beetje seconde lijm voldoende te zijn :yes:

Foto-P4COL7DU-D.jpg


Maar, ik denk dat het niet zo verkeerd is om er een borgpinnetje doorheen te doen.

Dit is beter, en dan krijg ik vannacht geen nachtmerries dat ik een roerblad verlies tijdens het varen :thumbsup:

Foto-QPDZVH38-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Pas je op dat je in je onderbewuste niet te vaak met de boot bezig bent Robbie? Als je er steeds over gaat dromen wordt het tijd voor een praatgroepje .. ! ;) :rolleyes: :rolling:
 
Vannacht gedroomd dat de boot aan het lekken was, toen ik wakker werd bleek dat ik in m'n bed had geplast :mrgreen:

Maar even zonder gekheid, ik heb fantastisch nieuws, hij drijft !!! (zonder te lekken)

CIMG5668.jpg


CIMG5667.jpg


CIMG5666.jpg


CIMG5671.jpg


CIMG5674.jpg


CIMG5673.jpg


Ik had voor deze test wel een stuk gereedschap (is iets te zwaar) voorin de boot gelegd ter compensatie van het gewicht, de achterkant van de boot is best zwaar.
Als de torpedomodule en het dashbord erin zit kan ik kijken in hoever de boot nog gebalanceerd moet worden.
Al met al ben ik zeer tevreden hoe hij erbij ligt, ik had verwacht dat hij dieper in het water zou liggen, valt gelukkig reuze mee :yes::thumbsup:
 
hij drijft !!! (zonder te lekken)

Er is wel eens een discussie geweest of boten/schepen nu wel allemaal per sé vrouwelijk zijn. Maar één ding weet ik zeker, Robbie, de boot van 007 is per definitie vrouwelijk!!!!!

Overigens gefeliciteerd met het prachtige resultaat. Het is een schoonheid!!!
 
Hoi Robbie,

Ligt er mooi bij zo, compliment! Hij ligt inderdaad mooi hoog in het water.

Wat de balancering aangaat, zo'n jetboot hoort wat achterover in het water te liggen. Met de accu's. instrumentarium en torpedo systeem erbij, en het gereedschap er weer uit zul je misschien al best goed uitkomen. In principe moet de jetdrive zelf helemaal onderwater liggen om een luchtbel bij de impeller te voorkomen, dan komt hij slecht van de plek. Als start voor het zwaartepunt kun je 2/3 van de boeg, 1/3 van de spiegel af nemen. Dan gaan varen en kijken hoe de boot zich gedraagt. Als het zwaartepunt teveel naar achter ligt gaat hij 'stuiteren'; steeds met de boeg op en neer slaan. Als het te veel naar voren ligt blijft de boeg te diep te liggen en heb je een flinke boeggolf en gooit de boeg veel water naar opzij weg. Het beste punt is een kwestie van proefondervindelijk uitproberen. Als de romp mooi glijdt en net niet meer met de boeg slaat zit je goed.

Dan wel iemand meenemen om foto's te maken, die willen we natuurlijk wel zien!!! Ik ben erg benieuwd.
 
Back
Top