Het klopt dat hoe groter (zwaarder) de kist hoe meer hij vliegt als een full scale.
Toch zie ik de Funcub nog steeds als een kleine kist, met alle voor- en nadelen.
Het voordeel is dat hij zeer direct reageert op het gas, en je dus makkelijk uit problemen helpt.
Ander voordeel is dat door zijn lage gewicht een harde landing weinig schade geeft.
Een nadeel is wel dat hij door zijn lage gewicht wel wat wiebelig is en de snelheid er zo uit is als je te weinig gas geeft.
Je overtrekt dus erg snel als je te weinig gas geeft, maar dat is direct opgelost als je weer gas geeft.
Vergelijk ik de Funcub met beginnerstoestellen zoals de EZ* dan zie ik de volgende verschillen:
1) hij heeft heel veel power, als ik een paar weken niet gevlogen heb en nog even moet "wennen" start ik met 1/2 gas, hij is dan pas

na 3 meter los van het gras, maar vliegt rustig.
2) Tijdens het vliegen is het echt aan te raden om wat richting te gebruiken bij het inzetten van de bocht, net als bij de meeste grotere kisten.
3) In de landing moet je 10% gas houden, net zoiets als stationair gas bij een brandstof kist, je hebt dan meer landingsbaan nodig (zeg weer 3 meter i.p.v. 1 meter) maar je hebt veel meer tijd om goed af te vangen.
Zodra de wielen het gras raken kan de motor uit.
Land je met de motor uit dan krijg je snel dat je op 30 cm hoogte overtrekt en hard op het gras ploft (zonder schade overgens)
Ik vlieg meestal met een 6 kilo dubbeldekker, en daarbij heb je dit soort effecten nog veel meer, hoe zwaarder de kist hoe meer je je vlucht vooruit moet plannen.
Naar mijn mening is dat pas echt vliegen, niet moeilijker, maar je moet gewoon goed weten wat je doet.
Op een dag als gisteren is de Funcub echter ideaal, echt een kistje dat je snel pakt om even tussen de buien in te vliegen, en komt die bui, dan ben je met 10 seconden weer aan de grond.
Bij mij zit de accu helemaal achterin, en ligt het zwaartepunt toch nog iets voor het door MPX aangegeven punt.
Als ik de bekende zwaartepunt test uitvoer:
1) uitgetrimt zodat hij iets daalt met motor uit
2) daalvlucht laten maken 45 graden omlaag zodat de snelheid oploopt
3) hoogteroer loslaten
4) wachten tot wat hij doet
Dan gaat hij direct van 45 dalen naar 45 graden stijgen (met overtrek)
Ik denk dat het zwaartepunt nog iets naar achteren kan, zeker bij mooi weer.
Dat wordt dus lood in de staart plakken!
Dan kan ik wat meer spelen met het zwaartepunt.
Mijn motor is 130 gram, ik zou iedereen die een motor van dit gewicht of zwaarder heeft adviseren om bij de bouw direct al wat lood in de staart te plakken.
Geloof mij, 50 gram lood in de kist is natuurlijk niet ideaal, maar veeeeeel minder erg als een kist met een fout zwaartepunt!!
Groeten Willem