Build log: Multiplex funcub

Ik heb me de regenachtige dagen in de herfst een funcub besteld om te bouwen.. :-)

De servo's: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
Propellers: APC13x4-E JXF 12x8, JXF 10x6, JXF 11x6,
De motor: TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner
ESC: Hobbyking SS Series 50-60A ECO ESC / TURNIGY

Vandaag kwam de funcub al binnen.

DSC07839.jpg

De doos, alles netjes ingepakt.

DSC07840.jpg

De inhoud

DSC07841.jpg

Het wiel.


DSC07842.jpg

De motorsteunen ingelijmd.

Later meer als de bestellingen binnen zijn.
 
Een beetje verder

DSC07845.jpg

De steunen op de canopy gelijmd.

DSC07846.jpg

DSC07847.jpg

De glasvezel staven in de vleugels gelijmd.

DSC07848.jpg

Alvast de wielen in elkaar gezet.

Nu wachten op de bestelling.
 
Valt mee hoor, deze kisten gaan geen 100km\u. ;)
De paar keer dat ik ermee gevlogen heb ging et prima met HXT900.
 
HXT is een top servo maar ik denk dat ze wat te zwak zijn maar gezien sven al lang met zijn dun vliegt heb je der geen last van denk ik ;)
 
Moah zo lang vlieg ik er niet mee hoor, heeft tot nu toe op 2 vluchten na stil gestaan door motor pech.
Maar wat ik wil zeggen is iets waar et model op moet landen kun je beter geen plastic servos voor nemen.
Die staart servos komen er ook niet zo gemakkelijk weer uit denk ik, dus beter stevige gebruiken.
 
Onder watervliegen is al veel over de Funcub geschreven.
Ik heb HTX900 in de vleugels maar voor hoogte en richting wat sterkere servo's met metal gear.
Dit omdat tijdens transport je de staart weleens ergens tegenaan stoot.
En daar kan die HTX900 slecht tegen weet ik uit ervaring.
Verder zijn het goede servo's voor dat geld.

Let op dat als je bouwt volgens de manual het zwaartepunt veel te ver naar voren ligt.
Het zwaartepunt in de manual is goed, maar klopt alleen als je of:
1) 50 gram lood in de staart doet.
2) De accu helemaal achterin plaatst, boven de koellucht uitgang in de romp (lastig wisselen)

Maar het is een hele leuke kist!
Vliegt het beste met een prop die veel trekkracht geeft, zoals de aanbevolen 13x4 prop

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:
Waar ligt het goede zwaartepunt dan?
Bij mij leek hij zelfs staart lastig (in de bochten met zijn neus omhoog willen).
 
Let op dat als je bouwt volgens de manual het zwaartepunt veel te ver naar voren ligt.
Het zwaartepunt in de manual is goed, maar klopt alleen als je of:
1) 50 gram lood in de staart doet.
2) De accu helemaal achterin plaatst, boven de koellucht uitgang in de romp (lastig wisselen)

Met de orginale setup en de aan gegevene servo,s en lipo ?

Mvg Johan
 
Maar ik had iets gelezen dat MPX gewoon het zwaarte punt van de EasyCub aanbeveelde voor de Funcub n.a. het dezelfde romp is.
 
Is het normaal dat bij dit formaat kist de neus vanzelf omhoog gaat in een bank bocht?
Het verraste me nogal de eerste keer dat ik met zon grote knoeperd vloog.
Ik denk dat het zwaartepunt gewoon tever naar achteren lag, maar misschien hoort het zo?
 
In eerste instantie zet ik er geen sleephaak op. Maar deze wordt wel bijgeleverd door Multiplex. Er zit ook een sparing voor de servo om de sleep los te koppelen in de vlucht.

Ik heb nog twee corona's besteld voor hoogte en richtingsroer. :-)
 
Laatst bewerkt:
Is het normaal dat bij dit formaat kist de neus vanzelf omhoog gaat in een bank bocht?
Het verraste me nogal de eerste keer dat ik met zon grote knoeperd vloog.
Ik denk dat het zwaartepunt gewoon tever naar achteren lag, maar misschien hoort het zo?

Stuur je wel mee met 't richtingsroer? Wat je waarschijnlijk merkte was het haakeffect (adverse yaw). De neergaande aileron veroorzaakt meer luchtweerstand dan de opgaande aileron, waardoor het vliegtuig met z'n neus de bocht uit wil. Dat effect is te verminderen door wat aileron differential in te stellen, maar je zal altijd iets moeiten corrigeren met 't richtingsroer.

Wat die HXT900 servo's betreft, ik ben er geen fan van. Ja, ze zijn goedkoop, sterk en betrouwbaar, maar ze trekken belachelijk veel stroom. Een lineare BEC trek je er zo mee onderuit. De Hitec HS-55 trekt ongeveer de helft. Zelfs een grotere Hitec HS-81 verbruikt minder (piekstroom is net zo hoog, alleen veel korter). Hier heeft iemand een aantal metingen gedaan.
 
Ja dat heb ik dus gedaan na de eerste vlucht, maar ik wist niet dat dat normaal was. ;)
Bij mijn kleinere modellen heb ik daar nul last van, zon bullebak is toch net wat anders.
Het is voor mijn gevoel toch wel "echter" vliegen met de funcub.
 
Het klopt dat hoe groter (zwaarder) de kist hoe meer hij vliegt als een full scale.
Toch zie ik de Funcub nog steeds als een kleine kist, met alle voor- en nadelen.
Het voordeel is dat hij zeer direct reageert op het gas, en je dus makkelijk uit problemen helpt.
Ander voordeel is dat door zijn lage gewicht een harde landing weinig schade geeft.
Een nadeel is wel dat hij door zijn lage gewicht wel wat wiebelig is en de snelheid er zo uit is als je te weinig gas geeft.
Je overtrekt dus erg snel als je te weinig gas geeft, maar dat is direct opgelost als je weer gas geeft.

Vergelijk ik de Funcub met beginnerstoestellen zoals de EZ* dan zie ik de volgende verschillen:
1) hij heeft heel veel power, als ik een paar weken niet gevlogen heb en nog even moet "wennen" start ik met 1/2 gas, hij is dan pas :) na 3 meter los van het gras, maar vliegt rustig.
2) Tijdens het vliegen is het echt aan te raden om wat richting te gebruiken bij het inzetten van de bocht, net als bij de meeste grotere kisten.
3) In de landing moet je 10% gas houden, net zoiets als stationair gas bij een brandstof kist, je hebt dan meer landingsbaan nodig (zeg weer 3 meter i.p.v. 1 meter) maar je hebt veel meer tijd om goed af te vangen.
Zodra de wielen het gras raken kan de motor uit.
Land je met de motor uit dan krijg je snel dat je op 30 cm hoogte overtrekt en hard op het gras ploft (zonder schade overgens)

Ik vlieg meestal met een 6 kilo dubbeldekker, en daarbij heb je dit soort effecten nog veel meer, hoe zwaarder de kist hoe meer je je vlucht vooruit moet plannen.
Naar mijn mening is dat pas echt vliegen, niet moeilijker, maar je moet gewoon goed weten wat je doet.

Op een dag als gisteren is de Funcub echter ideaal, echt een kistje dat je snel pakt om even tussen de buien in te vliegen, en komt die bui, dan ben je met 10 seconden weer aan de grond.

Bij mij zit de accu helemaal achterin, en ligt het zwaartepunt toch nog iets voor het door MPX aangegeven punt.
Als ik de bekende zwaartepunt test uitvoer:
1) uitgetrimt zodat hij iets daalt met motor uit
2) daalvlucht laten maken 45 graden omlaag zodat de snelheid oploopt
3) hoogteroer loslaten
4) wachten tot wat hij doet
Dan gaat hij direct van 45 dalen naar 45 graden stijgen (met overtrek)

Ik denk dat het zwaartepunt nog iets naar achteren kan, zeker bij mooi weer.
Dat wordt dus lood in de staart plakken!
Dan kan ik wat meer spelen met het zwaartepunt.

Mijn motor is 130 gram, ik zou iedereen die een motor van dit gewicht of zwaarder heeft adviseren om bij de bouw direct al wat lood in de staart te plakken.
Geloof mij, 50 gram lood in de kist is natuurlijk niet ideaal, maar veeeeeel minder erg als een kist met een fout zwaartepunt!!

Groeten Willem
 
@Sven: Jij noemt de funcub al een bullebak? :confused:

Als ik de bekende zwaartepunt test uitvoer:
1) uitgetrimt zodat hij iets daalt met motor uit
2) daalvlucht laten maken 45 graden omlaag zodat de snelheid oploopt
3) hoogteroer loslaten
4) wachten tot wat hij doet
Dan gaat hij direct van 45 dalen naar 45 graden stijgen (met overtrek)

Ik denk dat het zwaartepunt nog iets naar achteren kan, zeker bij mooi weer.
Dat wordt dus lood in de staart plakken!
Dan kan ik wat meer spelen met het zwaartepunt.

Dat snap ik niet. Hij wil dus nu met de neus omhoog, dat betekent toch juist dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt? Als je nu lood in de staart plakt dan wil'ie toch juist nog meer met de neus omhoog?
 
Back
Top