hoe zit t nu precies met die c-waarde

In Jip en Janneke-taal:

Ik ben op zoek naar nieuwe 3s1p accu's......

Als ik een auto rijd met een 2s1p 5000mah 20C, dan kan die dus max 100Amp leveren,toch?

Dat is dan hetzelfde als wanneer ik rijd met een 2s1p 2500mah 40C? Want dat komt dan ook op 100Amp..

Ik heb t niet over snelheid of rijtijd, dat is me wel duidelijk - geloof ik-..maar gewoon over wat met elkaar gecombineerd kan/mag worden.

Die 100 Amp wat die accu kan leveren is dan gekoppeld aan hetgeen wat de motor max kan vragen en wat de esc toelaat?

Dus moet ik te weten komen hoeveel Amp mijn esc toelaat en wat mijn motor trekken kan, klopt zover?


Als dit klopt, weet iemand hier toevallig hoeveel Amp een titan775 kan vragen en hoeveel Amp de bijbehorende esc evx-2 kan hebben?
Dit laatste zal ik ook ff in het elektro auto posten..
 
In Jip en Janneke-taal:

Ik ben op zoek naar nieuwe 3s1p accu's......

Als ik een auto rijd met een 2s1p 5000mah 20C, dan kan die dus max 100Amp leveren,toch?

Dat is dan hetzelfde als wanneer ik rijd met een 2s1p 2500mah 40C? Want dat komt dan ook op 100Amp..

Ik heb t niet over snelheid of rijtijd, dat is me wel duidelijk - geloof ik-..maar gewoon over wat met elkaar gecombineerd kan/mag worden.

Die 100 Amp wat die accu kan leveren is dan gekoppeld aan hetgeen wat de motor max kan vragen en wat de esc toelaat?

Dus moet ik te weten komen hoeveel Amp mijn esc toelaat en wat mijn motor trekken kan, klopt zover?


Als dit klopt, weet iemand hier toevallig hoeveel Amp een titan775 kan vragen en hoeveel Amp de bijbehorende esc evx-2 kan hebben?
Dit laatste zal ik ook ff in het elektro auto posten..

Klopt volgens mij allemaal

Maar over dat stuk dat 100 Amp gekoppeld is aan wat de esc toelaat ben ik het niet helemaal mee eens. Als jij een 100 Amp accu hebt en je esc is maar 60 Amp is het niet zo dat je de esc roostert. je accu levert wat de esc vraagt dus in dit geval 60 Amp. Het probleem is dat je dan dus teveel geld betaalt voor je accu want die resterende 40 Amp doe je niks mee.

Dit is mijn visie, als het niet klopt moeten ze mij maar ff corrigeren want ik ben hier ook nog niet zo lang mee bezig.

En de Amp van motor en Esc kun je het best even googelen
 
Klopt volgens mij allemaal

Maar over dat stuk dat 100 Amp gekoppeld is aan wat de esc toelaat ben ik het niet helemaal mee eens. Als jij een 100 Amp accu hebt en je esc is maar 60 Amp is het niet zo dat je de esc roostert. je accu levert wat de esc vraagt dus in dit geval 60 Amp. Het probleem is dat je dan dus teveel geld betaalt voor je accu want die resterende 40 Amp doe je niks mee.

Dit is mijn visie, als het niet klopt moeten ze mij maar ff corrigeren want ik ben hier ook nog niet zo lang mee bezig.

En de Amp van motor en Esc kun je het best even googelen

@ Rolf....tx. T financiële plaatje speelde in deze ook wel mee in mijn hoofd, Volgens jou is het dus geen gevaar voor de esc..
Ik heb ook al vaker gehoord en gelezen dat t niet zo goed zou zijn voor je esc.....
Ik heb zeker gegoogled en gezocht naar de vermogens van de motor en de esc, maar kan t niet vinden.
De accu levert wat de esc vraagt en de esc levert weer wat de motor vraagt neem ik aan.
Dan mag ik er vanuit gaan dat de motor en en de esc in een rtr wel op elkaar afgestemd zijn.
Als ik dan onverhoopt t vermogen van de esc vind ben ik ver genoeg?

@ Bertus, ik vind het zo jammer dat je niet ziet aan mijn vraagstelling dat ik heus wel al heel veel gezocht,gelezen en geleerd heb, maar daardoor ook weer in verwarring kom en het dus in J en J-taal vraag.
Ik heb hier al heel veel tijd in gestoken.

Het lijkt hier af en toe wel een sport om mensen continu te corrigeren. Niet iedereen is zo snel en zo slim en heeft zoveel tijd als jij. Probeer eens wat empathischer te zijn.
Ik denk dat de meest geplaatste post hier, nog altijd zoiets als die van jou is....:teacher:
 
Als jij een 100 Amp accu hebt en je esc is maar 60 Amp is het niet zo dat je de esc roostert. je accu levert wat de esc vraagt dus in dit geval 60 Amp.

Dit klopt, maar dit mis ik er nog bij!!

Stel, je motor trekt 80A omdat er ergens iets niet soepel loopt, dan kan je accu toch voor die 80A zorgen! Maar dan loopt die 80A ook door je 60A regelaar! Als je regelaar daar niet tegen kan rooster je hem alsnog!!

Beste is om een Amperemeter te gebruiken, dan weet je precies hoeveel je motor verbruikt en kan je daar de rest van de setup op afstemmen!!
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt, maar dit mis ik er nog bij!!

Stel, je motor trekt 80A omdat er ergens iets niet soepel loopt, dan kan je accu toch voor die 80A zorgen! Maar dan loopt die 80A ook door je 60A regelaar! Als je regelaar daar niet tegen kan rooster je hem alsnog!!

Beste is om een Amperemeter te gebruiken, dan weet je precies hoeveel je motor verbruikt en kan je daar de rest van de setup op afstemmen!!

Je motor vraagt tog geen stroom? Dat krijgt hij tog van de esc? als een motor uit zichzelf stroom zou gaan vragen vliegt je auto er tog vandoor? zo denk ik dan :)
 


EEee, tx, had daar ook al gezocht...:(

Ok, daar staat dus 16.8 V, dus kan ik daar probleemloos 2s op aansluiten, maar 3s dus niet,he?

En dan worden er 3 currents genoemd, ik neem aan dat ik daarnaar moet kijken...

180/180 Is dat wat die gemiddeld gebruikt tijdens rijden of maximaal?
360 gebruikt die zoveel voor te remmen????
30 wat is dit dan? Is dit het gemiddelde?

Op welke van deze waardes moet ik nu letten bij aankoop van accu's en hun C-waarde.

En nu ga ik eerst eens ff de rustler uitlaten in de tuin..pfhhh, ff wat praktijk
 
Je motor vraagt tog geen stroom? Dat krijgt hij tog van de esc? als een motor uit zichzelf stroom zou gaan vragen vliegt je auto er tog vandoor? zo denk ik dan :)

JIJ vraagt een prestatie van je auto/boot/heli/vliegtuig.
Namelijk dat hij gaat rijden/varen/vliegen.
Daarvoor heeft de motor een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
JIJ zorgt dat die energie naar de motor gaat. (Knuppel - regelaar)
Maar op het moment dat de motor niet snel genoeg gaat, geef JIJ meer gas.
Als er dan iets de soepele loop van je motor verhinderd (vuil, kromme as) heeft de motor meer energie nodig om de gevraagde prestatie te leveren.
In plaats van 50A plotseling 80A.
Als jij een 60A regelaar hebt, gaat die regelaar dat niet fijn vinden.
Vandaar mijn advies om de handel altijd te zekeren met een amperage wat lager ligt dan de maximale stroomsterkte die de regelaar kan leveren.

Want zoals bij elke soort electronica, loopt ook een regelaar op rook.
Als de rook er uit is, zal de regelaar stoppen...
 
Laatst bewerkt:
EEee, tx, had daar ook al gezocht...:(

Ok, daar staat dus 16.8 V, dus kan ik daar probleemloos 2s op aansluiten, maar 3s dus niet,he?

En dan worden er 3 currents genoemd, ik neem aan dat ik daarnaar moet kijken...

180/180 Is dat wat die gemiddeld gebruikt tijdens rijden of maximaal?
360 gebruikt die zoveel voor te remmen????
30 wat is dit dan? Is dit het gemiddelde?

Op welke van deze waardes moet ik nu letten bij aankoop van accu's en hun C-waarde.

En nu ga ik eerst eens ff de rustler uitlaten in de tuin..pfhhh, ff wat praktijk

2s is 7.4v
3s is 11.1v
4s is 14.8v
5s is 18.5v
Volgens mij kan je er dus maximaal een 4s op aansluiten

De rest moet ik zelf ook nog ff naar kijken
 
JIJ vraagt een prestatie van je auto/boot/heli/vliegtuig.
Namelijk dat hij gaat rijden/varen/vliegen.
Daarvoor heeft de motor een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
JIJ zorgt dat die energie naar de motor gaat. (Knuppel - regelaar)
Maar op het moment dat de motor niet snel genoeg gaat, geef JIJ meer gas.
Als er dan iets de soepele loop van je motor verhinderd (vuil, kromme as) heeft de motor meer energie nodig om de gevraagde prestatie te leveren.
In plaats van 50A plotseling 80A.
Als jij een 60A regelaar hebt, gaat die regelaar dat niet fijn vinden.
Vandaar mijn advies om de handel altijd te zekeren met een amperage wat lager ligt dan de maximale stroomsterkte die de regelaar kan leveren.

Want zoals bij elke soort electronica, loopt ook een regelaar op rook.
Als de rook er uit is, zal de regelaar stoppen...


je motor vraagt

oei dan heb ik veel te dikke accu's in mijn auto!
+ het klinkt veel logischer als je een 60A regelaar hebt een de motor vraagt 80A dat hij maar 60A krijgt. Wat zit de electronica soms raar in elkaar
 
Laatst bewerkt:
JIJ vraagt een prestatie van je auto/boot/heli/vliegtuig.
Namelijk dat hij gaat rijden/varen/vliegen.
Daarvoor heeft de motor een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
JIJ zorgt dat die energie naar de motor gaat. (Knuppel - regelaar)
Maar op het moment dat de motor niet snel genoeg gaat, geef JIJ meer gas.
Als er dan iets de soepele loop van je motor verhinderd (vuil, kromme as) heeft de motor meer energie nodig om de gevraagde prestatie te leveren.
In plaats van 50A plotseling 80A.
Als jij een 60A regelaar hebt, gaat die regelaar dat niet fijn vinden.
Vandaar mijn advies om de handel altijd te zekeren met een amperage wat lager ligt dan de maximale stroomsterkte die de regelaar kan leveren.

Want zoals bij elke soort electronica, loopt ook een regelaar op rook.
Als de rook er uit is, zal de regelaar stoppen...


je motor vraagt

ik wil je graag geloven, maar vind t beetje lastig. Mn logika zegt me toch ook dat een motor nix vraagt. Ik stuur toch mijn esc aan en die zegt dan toch: "Zo, nu laat ik bij zoveel getrek aan de throttle 20 Amp door en bij zoveel getrek 40Amp".
En de motor krijgt dan toch gewoon dat aantal Amp en daar moet die t dan maar mee doen...?
Of zie ik dat fout?

Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of het Amp's of Volts of een combi is wat de esc doorstuurt, maar dat is nu mss ook niet van belang...


Maar hoe zit t nu met de "samenwerking"tussen de C waarde van de accu en de amperage van de esc? Aangezien er 3 verschillende amperages worden aangegeven bij traxxas voor de esc...
 
dit zijn de specs van mijn esc misschien kan iemand dit even vertalen?
Continuous current 60A, burst current 380A.
 
Continue stroom 60 Ampere, kortstondig 380 Ampere. Maar omdat je niet aangeeft hoe lang deze stroomsterkte is toegestaan ga ik er maar van uit dat dit gedurende een fractie van een seconde is. Dit soort "enorme" waarden zijn vaak afkomstig van de datasheets van de FET's en hebben weinig met de praktijk te maken.

Nog even het volgende: Een stopcontact in huis in gezekerd met 16 Ampere. Het stopcontact kan dus maximaal 16 Ampere "geven". Toch zal een 25 watt lampje je kamer niet in een hels kunstlicht zetten. Het is dus de verbruiker (lamp, motor) die bepaalt hoeveel stroom er wordt opgenomen. In het geval van een motor zal de ESC de hoeveelheid stroom "manipuleren" om de motor langzaam te laten draaien. Zie het maar als een dimmer die de lamp minder sterk laat branden.
 
ik wil je graag geloven, maar vind t beetje lastig. Mn logika zegt me toch ook dat een motor nix vraagt. Ik stuur toch mijn esc aan en die zegt dan toch: "Zo, nu laat ik bij zoveel getrek aan de throttle 20 Amp door en bij zoveel getrek 40Amp".
En de motor krijgt dan toch gewoon dat aantal Amp en daar moet die t dan maar mee doen...?
Of zie ik dat fout?

Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of het Amp's of Volts of een combi is wat de esc doorstuurt, maar dat is nu mss ook niet van belang...

Zucht.... Als je niet eens weet of je over volts of ampere's praat, wordt het tijd dat eens een spoedcursus natuurkunde volgt. Maar dat terzijde.

Zie het maar als een ketting: als je die teveel belast breekt de zwakste schakel.
Je motor verbruikt tijdens een bepaalde prestatie (helling op door het zand rijden bijv) 100 ampere.
Je regelaar kan er maar maximaal 80 leveren.
Wat is de zwakste schakel? Juist... je (dure!!) regelaar.

Rolf92 zei:
dit zijn de specs van mijn esc misschien kan iemand dit even vertalen?
Continuous current 60A, burst current 380A.

Als je dat niet kan vertalen, wordt het tijd dat je teruggaat naar Nikko.
Of een vertaalprogramme leert gebruiken.

Begrijp me goed: mensen willen hier best helpen. Maar als degenen die de vraag stellen niet kunnen lezen, wordt een antwoord geven wel erg moeilijk. Dan kan je Bertus wel gaan afkatten, maar die heeft in dit geval gelijk.
Er staat meer dan genoeg info op het modelbouwforum over accu's, regelaars en motoren. De grap is alleen dat je er naar moet zoeken.
Als zelfs dát teveel gevraagd is...
 
oei dan heb ik veel te dikke accu's in mijn auto!
+ het klinkt veel logischer als je een 60A regelaar hebt een de motor vraagt 80A dat hij maar 60A krijgt. Wat zit de electronica soms raar in elkaar
Je redeneerd achterstevoren.
Je moet beginnen bij een vliegtuig of auto van een bepaald gewicht welke een bepaald vermogen nodig heeft.
Kies dan een motor welke dit vermogen leveren kan bij een toerental dat goed past bij de aandrijving.
Is de prop te groot of de overbrenging te hoog dan wordt de motor overbelast gevolg einde motor.
Is het vermogen bekend kies dan een spanning(aantal cellen).
Bij een gegeven vermogen en een gegeven spanning kom je op een bepaalde stroom.
De regelaar moet meer stroom kunnen hebben als de berekende stroom dus over bemeten is geen probleem afgezien van het gewicht.
De accu tenslotte moet ook die stroom kunnen leveren(C waardeXcap).
Over bemeten van capaciteit is niet erg af gezien van het gewicht.
Een cel te veel is echter niet toe gestaan.
Een cel te weinig kan minder kwaad maar dan kom je niet aan de bedoelde prestatie.;)
 
Laatst bewerkt:
Je redeneerd achterstevoren.
Je moet beginnen bij een vliegtuig of auto van een bepaald gewicht welke een bepaald vermogen nodig heeft.
Kies dan een motor welke dit vermogen leveren kan bij een toerental dat goed past bij de aandrijving.
Is de prop te groot of de overbrenging te hoog dan wordt de motor overbelast gevolg einde motor.
Is het vermogen bekend kies dan een spanning(aantal cellen).
Bij een gegeven vermogen en een gegeven spanning kom je op een bepaalde stroom.
De regelaar moet meer stroom kunnen hebben als de berekende stroom dus over bemeten is geen probleem afgezien van het gewicht.
De accu tenslotte moet ook die stroom kunnen leveren(C waardeXcap).
Over bemeten is niet erg af gezien van het gewicht.
Een cel te veel is echter niet toe gestaan.
Een cel te weinig kan minder kwaad maar dan kom je niet aan de bedoelde prestatie.;)

Ik bedoelde eigenlijk dat mijn accu's meer Amp kunnen leveren dan mij esc aankan. het aantal volts is geen probleem is 2s, esc kan 3s hebben
 
Back
Top