hulp gevraagd bij maken bril!

  • Topicstarter Topicstarter Alexander1
  • Startdatum Startdatum
A

Alexander1

Guest
Hallo,

Laat ik mij eerst voorstellen. Ik ben Alexander, ik ben werkzaam als opticien en vind het leuk om in mijn vrije tijd ook bezig te zijn met mijn vak.

Nu wil ik zelf eens een montuur maken en daarvoor zoek ik materiaal. Nu heb ik al twee soorten geprobeerd; grade 2 titanium en rvs 301 verenstaal. Beide werken niet.
En ze werken niet omdat ze niet genoeg veerkracht hebben. Het montuur dat ik wil maken doet namelijk denken aan die hele veerkrachtige die je misschien wel eens gezien hebt zoals Silhouette en dergelijke.

Ik heb een filmfragment waarin het te zien is, skip naar 0:40 voor de actie.
the company | ic! berlin

Kan iemand me zeggen wat dit is?

Alvast reuze bedankt.
Groeten,
Alexander.
 
hallo
stuur die gast een mailtje om het te vragen,
maar dat het zo veerkrachti is dat heb ik ergens gezien met een veiligheidsbril,zoek bij google daar eens naar,
heb het ook zo iets gezien bij motorcross in de dakar tijdje geleden,
mvg markioo
 
Dank jullie wel voor het meedenken. Ik heb de betreffende fabrikant idd gemaild. Toen leerde ik dat het spring steel is en stainless steel. Maar welke precies willen ze niet zeggen. Begrijpelijk wel.
 
Ik weet dat ik destijds in mijn diensttijd een dienstbril kreeg. deze was van zeer buigzaam materiaal en vrijwel onbreekbaar.

Misschien eens kijken naar het materiaal waar deze van gemaakt werden ?

Groet,
Theo
 
De dienstbrillen waren tot een jaar of tien gelden inderdaad erg goed. Veerscharnieren en meestal krulveren. Topspul, maar niet wat ik zoek;)
 
Misschien moet je wel op dit adres zijn voor verdere studie en materialenkennis...
Vakschool Schoonhoven
Of bij een van de opleidingen tot horlogemaker. (aangezien de veer een energie opslag vorm is voor uurwerken) Een veer leren maken is vast en zeker een onderdeel van de opleiding.

Bladveer laat zich lastig bewerken door de hardheid van het oppervlak.
Veelal is de vorm eerst vastgelegd, en wordt de verende eigenschap naderhand met verhitten en koelen in stappen aangebracht.

Kan zijn dat het 'verenstaal' of een legering die Silhoutte gebruikt, een eigen ontwikkeling is, afgeschermd door patenten. Dan kom je alleen aan het materiaal als je een 'bewezen' ontwerper bent.

Mocht je schets overigens dermate fraai zijn, kan je natuurlijk altijd proberen aan te kloppen bij dit bedrijf, en volstaat reeds een conceptmodel. (...of een trits aan ontwerpen, mocht je het flink in de vingers hebben)
 
Laatst bewerkt:
Springsteel en stainless steel zijn verensoorten, misschien een idee om gewoon eens wat veren-boeren aan te schrijven?
 
Ik heb inderdaad al tientallen metaalbedrijven aangeschreven met weinig resultaat. Het moet bestaan, ik moet het alleen even vinden..

De opmerking over naderhand de verende eigenschappen aanbrengen met verhitten en koelen fascineert me. Kun je daar iets meer over zeggen?
 
verhitten en koelen helpt de verende eigenschappen net om zeep dacht ik. Verhitten zorgt er wel voor dat je een stuk veerstaal kunt buigen zonder dat het barst, maakt het dus minder bros. Bij gewoon afkoelen wordt het min of meer weer verend zoals voorheen. Koelen maakt het harder (en minder verend dacht ik): afschrikken dus (zoals de smid). Verhitten verandert de kristallijne structuur. Voor jouw toepassing niet vandoen lijkt mij. Ik heb jouw vraag eens gevraagd bij een kennis die bij een brillenontwerper werkt.
 
hallo
op discovery is ooit een uitzending geweest over geheugen matrialen,
je kon het alle bochten bewegen maar als het verwarmd of elec lading kreeg kreeg het zn uit eindelijke vorm weer aan,
moet je maar op google of discovery zoeken,
is wel lang geleden hoor,
mvg markioo
 
verhitten en koelen helpt de verende eigenschappen net om zeep dacht ik. Verhitten zorgt er wel voor dat je een stuk veerstaal kunt buigen zonder dat het barst, maakt het dus minder bros. Bij gewoon afkoelen wordt het min of meer weer verend zoals voorheen. Koelen maakt het harder (en minder verend dacht ik): afschrikken dus (zoals de smid).

Dat verhitten en afkoelen moet je even goed uitzoeken. Het is van belang hoeveel je het verhit en hoe snel + waarin je het afkoelt. De kleur van het staal is een indicatie van de verhittingstemperatuur; behalve in water kan je ook in olie koelen; bewegen en niet stilhouden als je koelt (dan vormen zich luchtbellen en erosie) ... en dat soort wetenswaardigheden.

Verenstaal veert omdat het koud gewalst is, waardoor de moleculen zijn 'gestrekt'. Ga je het verhitten dan gaan de moleculen weer in 'rust' en is de veerkracht weg. Het is dus niet zoals ShadesInBlack dacht.

Dat wil zeggen, als je een verenstaal landingsgestel in elkaar soldeert en je verhit de verbinding plaatselijk met een soldeerbout, dan gaat het goed. Gebruik je een grote vlam, dan veert het niet meer. Dat het bros kan worden als het (verkeerd?) afgekoeld wordt, klopt.

Even goed uitzoeken dus voordat je er aan begint.
 
Alexander, ik heb je even een PB gestuurd i.v.m. dat ik nog een apart klusje heb voor een opticien. ;)
Ik wou het uit China laten komen maar misschien hoeft ik het niet zover te zoeken.
 
Dank jullie wel voor jullie hulp. Ik heb inmiddels uitstekende deskundige hulp bij het zoeken naar het juiste metaal via dit forum gevonden.
 
Lijkt me een leuke uitdaging. Verenstaal bewerk je voor zover ik weet in "zachte" toestand en daarna hard en ontlaat je het waardoor het zijn gewenste eigenschappen verkrijgt.

Lang geleden iets voor getekend. Materiaal had een treksterkte na harden van 1300 N/mm2 als ik me goed herinner.
 
Hallo allemaal,
Het is altijd het leukst wanneer een topic wordt afgesloten met het resultaat, niet in de laatste plaats omdat anderen er dan ook wat aan hebben.
Nou, komt ie.
Ten eerste heb ik buitengewoon deskundige hulp gevonden via dit forum. Ik heb besloten om de identiteit niet prijs te geven omdat ik dat wel zo netjes vind t.a.v. mijn bron. Als jullie soortgelijke hulp zoeken dan gewoon de hengel uitgooien en als het project interessant genoeg is dan komt die persoon vanzelf kijken denk ik.
Ook kunnen jullie nu met vragen bij mij terecht, ik zal mn best doen ze goed te beantwoorden.
Ten tweede, voor de toepassing voor brilmonturen en in het bijzonder die monturen met flexibele (geen scharnier) veren is het gebruik van rvs verenstaal (14310) aan te raden. Het is prima verkrijgbaar en tegen een redelijke prijs.
Het geheim zit hem in de dikte. De bewerking is gewoon koud, de dremel doet al wonderen. Verhitten tot 200 graden en weer afkoelen heeft in mijn beleving niets toegevoegd.
De dikte die ik nu gebruik is 0.3 en 0.4mm. Dan heeft het materiaal de voor mij wenselijke veereigenschappen. Voor de neusbrug gebruik ik 1.0mm materiaal omdat de neusbrug volkomen stijf moet zijn.
Thans ben ik aan de gang met siliconen om oortips en neuspads van te maken. Wordt vervolgd dus. Het resultaat wordt bijzonder, mooi, origineel en marktwaardig.

Als opticien droomde ik al een tijdje van de ideale glasbril. Een randloze bril zonder schroefjes, zonder busjes, waar het glas volkomen vrij is, makkelijk schoon te houden, lichtgewicht en tegelijk sterker dan welke randloze bril dan ook, ooit. Dit lijkt te gaan lukken.

Zodra ik foto's heb zal ik ze plaatsen. Of wanneer dat hier niet kan een link plaatsen naar foto's.


Tot slot een hele diepe buiging naar de deskundige op dit forum die me geholpen heeft en zijn kennissen. De kennis en vernuft op dit forum is van zeer hoog niveau. Dank voor alle reacties!
 
Back
Top