hulp gevraagd bij maken bril!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Alexander1, 12 nov 2010.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik ben wat snel door de bocht gegaan met verhitten en afkoelen, inderdaad het zal eer wel om draaien met welke temperaturen, hoe snel afkoelen,..
    Maar ik heb geen foute dingen gezegd denk ik. Dit is een goeie aanvulling.
    Maar het gaat om de kristallijne structuur, voor zover mijn chemische kennis reikt, kun je moleculen niet rekken of zo. Maar de info klopt wel, verwarmen van koud gewalst staal zorgt ervoor dat de kristalline structuur zich weer hersteld. Maar ik denk niet dat dit iets met het veren te maken heeft? Wel dat het harder staal wordt wanneer koud gewalst en terug "zachter" na verwarmen (zonder geforceerde koeling of zo).
    Maar terug: over welke temperaturen of zo we spreken, geen idee. Ik teer nog wat op mijn boekenkennis als student.

    Bedankt aan de TS om het resultaat te laten weten. Heel net. Ben benieuwd. Is het bv mogelijk om dat materiaal te lasersnijden dan zonder dat de lokale verhitting van de laser nadeling is? Of hou je het bij mechanise verspaning?
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het door TS Alexander genoemde rvs verenstaal 14310 is bij sommigen wellicht bekender onder de naam AISI 301 of onder de DIN aanduiding X12CrNi177. De harde verenkwaliteit van dit materiaal wordt verkregen door koud vervorming (meestal koud walsen). Dit is een materiaal dat niet door een warmtebehandeling te harden is, zoals bijvoorbeeld bij ongelegeerde of laag gelegeerde koolstofstaalsoorten wel het geval is. Bij te hoge temperaturen gaat de extra hardheid die door koud vervorming bereikt is weer geheel of gedeeltelijk verloren, en kan dus niet door een warmtebehandeling achteraf hersteld worden. Bij mechanisch bewerken (draaien, frezen, slijpen) moet daarom extreem goed gekoeld worden. Eenzelfde effect treedt op bij messing, waarover ik wel eens wat in het Modelbouw-wetenschapsforum heb geschreven.
    Er zijn wel rvs staalsoorten die door warmtebehandeling gehard kunnen worden, de zogenaamd precipitatie hardende soorten (een bekend type hiervaan wordt aangeduid met 17-7PH) . Dit vereist echter een twee-traps warmtebehandeling (afschrikken na autenitesering gevolgd door een precipitatie behandeling) die in een "hobby" omgeving niet zo maar te realiseren is. Het wordt ook wel in koud vervormde toestand geleverd, die na verwerking alleen een precipitatiebehandeling nodig heeft, maar deze is heel slecht bewerkbaar.
    AISI 301 is dan ook het meest populaire verenstaal, maar het moet wel met zorg behandeld worden.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Interessante les! Verenstaal wordt dus nog warmtebehandeld, tenzij bv om een haakje te maken op het einde van een spiraalveer? Ik denk maar aan mijn herstellingetjes van kapotte trekstarters, uiteinde opwarmen in een vlammetje zorgt ervoor dat het niet afkraakt bij plooien met een tangetje. Maar achteraf dus in een waterbekertje afkoelen, heeft weinig zin?
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    verenstaal dat eenmaal gehard is daat zet je geen boor meer in.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    das waar, toch niet de gewone hobby dingen.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als het 301 rvs is, wat het als het om gewone rvs dingen gaat meestal is, heeft dat inderdaad geen effect. Het verwarmen maakt het zachter, en beter vervormbaar. Maar na afkoeling blijft het zachter en minder sterk dan het oorspronkelijke materiaal. Veren van 301 rvs worden koud gewikkeld als het draad is, of koud omgezet als het bladveren zijn. Er wordt wel eens gezegd dat gloeien daarna op zo'n 250 tot 300 °C gunstig zou zijn. Het zou iets van restspanningen die zijn ontstaan door het koud vervormen kunnen verminderen, maar heel veel effect heeft het niet en bij hogere temperatuur wordt het gewoon zachter en minder sterk.
    En het al door warmtebehandeling geharde rvs, zoals het 17-7PH dat ik genoemd heb , kan je alleen met speciaal gereedschap te lijf gaan, niet met "hobby" gereedschap. En z'n maximale sterkte krijgt het dan pas als het daarna nog een warmtebehandeling krijgt.
    Bewerken gaat wel makkelijker met datzelfde materiaal in gegloeide toestand, maar dan moet het na bewerking een tweetraps warmtebehandeling ondergaan.

    Harden van staal door na verhitting af te schrikken in water of olie kan eigenlijk alleen maar met ongelegeerde en laaggelegeerde koolstofstalen. Maar ook veren van dit soort materialen, die soms aangeduid als "natuurhard verenstaal" of ook wel "pianodraadstaal" krijgen hun hardheid voornamelijk door koud vervorming en niet door harden via een warmtebehandeling.

    Je moet ook beseffen dat voor de meeste staalsoorten (er zijn gelegeerde uitzonderingen) harden een oppervlaktebehandeling is, om het oppervlak bijvoorbeeld minder kwetsbaar en/of slijtvaster te maken. De harding vindt dan aan het oppervlak plaats, waar de afkoelsnelheid bij het afschrikken voldoend hoog is om het beoogde effect te bereiken. De kern blijft dan gewoonlijk zachter.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ok, ok, met mijn kaarsje doe ik dus niet veel :)
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja hoor, is best wel gezellig!!!
     
  9. Alexander1

    Alexander1 Guest

    De deskundige heeft zichzelf onthuld;)

    Nogmaals dank en hulde aan Ad Bakker.

    Op dit moment ben ik nog altijd bezig om brillen klaar te krijgen voor presentatie, de afwerking op niveau krijgen is echt moeilijk. Of moeilijk voor mij:)

    Weet iemand (zeg ik met een knipoog) met welke korrel ik het rvs moet opschuren voor het lakken en of er bijzondere eisen zijn aan de lak?
    Tevens moet de lak bestand zijn tegen wat beweging omdat het verenstaal betreft.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Alexander,

    Veel rvs consumenten producten (bijvoorbeeld keuken apparatuur)worden geborsteld en (soms) gebeitst. Dat geeft een mooie uitstraling en is minder kwetsbaar (bijv. qua "vette vingers") dan hoogglans. De techniek van borstelen en beitsen ken ik verder niet, dit is bijvoorbeeld de eerste die ik vond na googelen op "rvs borstelen". Je zou eens verder kunnen kijken wat het procas zelf precies inhoudt, en wellicht weet iemand het hier.

    Voor hoogglans moet je echt naar polijsten met een polijstpasta. Dat is een tijdrovend proces wat op zich wel te versnellen is, maar voor enkelstuks productie blijft het toch het echte handwerk.Voor het maken van metaalpreparaten die misroscopisch onderzocht moesten worden gebruik(t)en wij speciale polijstschijven, maar dat is ondanks de relatieve eenvoud toch behoorlijk dure apparatuur.

    Dus eerst kiezen: wat wil je. Geborsteld of gepolijst. Als borstelen goed is, zou je het natuurlijk ook met het fijnst mogelijke schuurmiddel kunnen doen, je zou dan ook nog als laatste behandeling aan van die houshoudelijke schuurmiddelen (ook een vorm van polijstpasta) kunnen denken. Qua lakken/beisen zou ik het zo niet weten, wil je overigens een blanke laag of wil je ook nog kleur aanbrengen? Dit is overigens de eerste die ik vind op "rvs beitsen".

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  11. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Dag Ad:)

    Ja, ik had mijn vraag misschien moeten toelichten.
    Het borstelen lukt prima, evenals het polijsten. Voor het lakken vroeg ik me af of je het rvs dan moet opschuren naar korrel 1500, of misschien 2000. Misschien wel licht polijsten. M.a.w. welke voorbehandeling geef je het?

    Er is een bedrijf in Duitsland dat monturen lakt waar ik monsters heen wil sturen maar het kost me €30,- per monster, vandaar dat ik de vraag nog maar even hier opgooi. Zij hebben ook geen ervaring met mijn activiteiten alleen met bestaande montuurfabrikanten.
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Alexander,

    Moeilijk hoor. En zij kunnen jou zeker niet vertellen hoe zij de monturen van die brillenfabrikant aangeleverd krijgen?
    Het is altijd een compromis. Met schuren vergroot je het hechtoppervlak tussen lak en metaaloppervlak, maar het wordt natuurlijk doffer. Het hangt ook af van het type lak. Voor metalen worden bijvoorbeeld dikwijls etsende primers gebruiken, die zich door een chemische reactie aan het metaaloppervlak hechten. Maar ik heb geen idee wat voor soort lakken zij gebruiken, en of dat een meerlaagssysteem (primer+aflakken) is. Als je soms de adviezen leest dan is opruwen van het oppervlak daar meestal een onderdeel van, maar dan gaat het niet om esthetische toepassingen. Goed ontvetten is ook altijd een vereiste, maar ik veronderstel dat dat in ieder geval door dat bedrijf als voorbewerking wordt gedaan.

    Maar ik vraag me ook nog steeds af of het om een blanke lak gaat, die eigenlijk uitsluitend bedoeld is om inbijten van transpiratievocht tegen te gaan, of om een gekleurde lak om het montuur ook nog een kleur te geven.

    Als het bedrijf jou niet kan vertellen hoe het materiaal voorbewerkt aangeleverd moet worden, dan vrees ik dat "trial and error" onvermijdelijk wordt. Maar als het aantal "tries" oploopt gaat dat wel in de papieren lopen!!!!

    Groet,

    Ad
     
  13. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Oh, die papieren! Die stapelen zich ook op.
    Tsja, ik weet dat verschillende fabrikanten het kleuren al is het wel opvallend dat dat vaak grijstinten zijn en mat. Ik weet uit mn hoofd even geen fabrikanten met hoogglans rvs in kleurtjes..
     
  14. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Is dat met titanium gemakkelijker?
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Geen flauw idee. Zo op het eerste gezicht denk ik van niet.
    De lak is dus puur als bescherming bedoeld?
    Je hebt trouwens ook poedercoatingstechnieken, maar dat is dacht ik een moffelproces wat dan wel in kleur is. Daar zijn ook weer gespecialiseerde bedrijven voor, maar het probleem lijkt mij dat het daar dikwijls om bulkprocessen gaat. Ik heb geen idee of die ook kleine producten in enkelstuks (kunnen) doen. Dat zou je dan eens na moeten vragen.

    Groet,

    Ad
     
  16. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Het zou om kleuren gaan. Ik denk dat geborsteld rvs zichzelf genoeg beschermd.
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, ik zou dab gewoon maar als eerste uitproberen wat je zelf het mooist vint. Als dat niet volledig lukt moet je daarna kijken waar je consessies moet doen, en of je dat nog aanvaardbaar vindt.

    Het blijft een probleem als je op kleine schaal een industrieel proces wilt toepassen. Ik had dat ook met het chemisch of elektrolytisch zwarten van messing. Hat kan allemaal, maar als je dan een bedrijf had dat het wel wilde doen dan liep je toch weer tegen minimum order kosten aan, en die waren dan zodanig dat ik daarmee m'n hele boot zou kunnen zwarten. Ik ben bang dat je daar bijvoorbeeld met zo'n poedercoatingsproces ook weer tegenaan loopt. Die zouden je wel moeten kunnen vertellen of zo'n laag bestand is tegen vervormingen/ Als dat Duitse bedrijf hun lakproces ook op andere monturen toepast zal dat bij hun wel het geval zijn, hoewel jij met jouw ontwerp natuurlijk wel behoorlijk grote vervormingen hebt.

    Het blijft schipperen.

    Groet,

    Ad
     
  18. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Ik kreeg toevallig zojuist mail van dat bedrijf. Ze denken het gewoon te kunnen. Nu nog even de vraag met welke afwerking ik het montuur moet aanleveren. Opschuren met een bepaalde korrelgrofte en dergelijke.
     
  19. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Nou, krijg zojuist mail aus Deutschland. Ik mag het montuur in originele staat aanleveren, ongeschuurd. Dat vind ik risky! Ik zal toch de boel opschuren met een korrel 1000 denk ik. Doen we met auto's toch ook voor het spuiten. Want grof aanleveren is wel erg grof, dat is korrel 80 of zo.

    En wat zie ik, is zelfs Hollywood geïnteresseerd geraakt in de kunsten van Ad Bakker??;)
     

Deel Deze Pagina