Beste Modelbouwers!
Ik was laatst mijn hanleiding (Stampede VXL) aan het doorlezen en ik zag dat op p.21 het volgende staat;
Op het Stampede-algemeen forum had ik mijn vraag al gesteld maar niet veel reacties gekregen (sorry Psygho, je was moeilijk te verstaan
), dus post ik het hier maar.
Ook heb ik erg lang op Google gezocht, voordat men boos wordt dat ik blind vragen stel
.
Mijn vraagjes zijn;
1. Om de hoeveel tijd moet een kogellager schoongemaakt worden? Ik deed mijn kogellager open en vond heel wat grijs smeer erin, ik neem aan dat dat geen vuil maar kogellagervet is?
2. Hoe moet een kogellager schoongemaakt worden? Wat ik zelf vond was dat de lagers met 'motor cleaner' worden bespoten totdat alle vuil en smeer eruit is, dan wordt er een heel klein beetje smeer ingedaan.
3. Waar kan ik 'motor cleaner' vinden hier in NL, ik heb bv PKRacing en RCRacing Twente geprobeerd, maar daar hadden ze niks. In Engeland aan de andere hand wel, is dit dan goed?Schumacher Bearing Blaster Motor Cleaner H1031. Of weten jullie ergens anders (of ander goed spul) zoals een garage oid waar ik zoiets kan halen?
4. Kan ik om mijn kogellagers te smeren mijn Protech High Speed Grease gebruiken, of als dat niet goed is wat dan?
Er staat op het potje;
5. Hoe moet ik mijn diff en transmissie onderhouden? Waar en met wat smeren jullie en hoe vaak (kan dat ook met mn Protech Grease)? Zouden jullie het me hier kunnen aanwijzen (qua nummers dan)?
http://www.traxxas.com/pdfs/3607_explodedviews_transmission.pdf
6. Zou ik de motor even uit elkaar moeten halen en het zand eruit kloppen (?) en dan de 2 lagers schoonmaken?
Nou, lang genoeg vragen gesteld, alvast bedankt:alien:!
ADDENDUM! Ik had juist gehoord WD-40 niet te gebruiken en gewoon voor een 'motor cleaner' te gaan, hoe zit dat?
Ik was laatst mijn hanleiding (Stampede VXL) aan het doorlezen en ik zag dat op p.21 het volgende staat;
(lubricating)... is necessary after extended wet use or if the vehicle wont be used for an extended amount of time. (lubricating)... is needed to prevent any trapped moisture from corroding internal steel components.
-Stub Axle housing bearings; remove, clean and re-oil the bearings
-Transmission; Remove, clean and re-grease the transmission components. Use a light coating of wheel bearing grease on the metal gear teeth.
-Velineon motor; Remove the motor, clean with aerosol motor cleaner and re-oil the bearings with lightweinght motor oil.
Op het Stampede-algemeen forum had ik mijn vraag al gesteld maar niet veel reacties gekregen (sorry Psygho, je was moeilijk te verstaan

Ook heb ik erg lang op Google gezocht, voordat men boos wordt dat ik blind vragen stel

Mijn vraagjes zijn;
1. Om de hoeveel tijd moet een kogellager schoongemaakt worden? Ik deed mijn kogellager open en vond heel wat grijs smeer erin, ik neem aan dat dat geen vuil maar kogellagervet is?
2. Hoe moet een kogellager schoongemaakt worden? Wat ik zelf vond was dat de lagers met 'motor cleaner' worden bespoten totdat alle vuil en smeer eruit is, dan wordt er een heel klein beetje smeer ingedaan.
3. Waar kan ik 'motor cleaner' vinden hier in NL, ik heb bv PKRacing en RCRacing Twente geprobeerd, maar daar hadden ze niks. In Engeland aan de andere hand wel, is dit dan goed?Schumacher Bearing Blaster Motor Cleaner H1031. Of weten jullie ergens anders (of ander goed spul) zoals een garage oid waar ik zoiets kan halen?
4. Kan ik om mijn kogellagers te smeren mijn Protech High Speed Grease gebruiken, of als dat niet goed is wat dan?
Er staat op het potje;
"High Tech Grease- for difs, gears and ball bearings.
Special sticky grease for difs, gears and ball bearings, water repellent."
5. Hoe moet ik mijn diff en transmissie onderhouden? Waar en met wat smeren jullie en hoe vaak (kan dat ook met mn Protech Grease)? Zouden jullie het me hier kunnen aanwijzen (qua nummers dan)?
http://www.traxxas.com/pdfs/3607_explodedviews_transmission.pdf
6. Zou ik de motor even uit elkaar moeten halen en het zand eruit kloppen (?) en dan de 2 lagers schoonmaken?
Nou, lang genoeg vragen gesteld, alvast bedankt:alien:!
ADDENDUM! Ik had juist gehoord WD-40 niet te gebruiken en gewoon voor een 'motor cleaner' te gaan, hoe zit dat?
Laatst bewerkt door een moderator: