Kogellagers schoonmaken en ander onderhoud

Beste Modelbouwers!
Ik was laatst mijn hanleiding (Stampede VXL) aan het doorlezen en ik zag dat op p.21 het volgende staat;
(lubricating)... is necessary after extended wet use or if the vehicle wont be used for an extended amount of time. (lubricating)... is needed to prevent any trapped moisture from corroding internal steel components.
-Stub Axle housing bearings; remove, clean and re-oil the bearings
-Transmission; Remove, clean and re-grease the transmission components. Use a light coating of wheel bearing grease on the metal gear teeth.
-Velineon motor; Remove the motor, clean with aerosol motor cleaner and re-oil the bearings with lightweinght motor oil.

Op het Stampede-algemeen forum had ik mijn vraag al gesteld maar niet veel reacties gekregen (sorry Psygho, je was moeilijk te verstaan:bye:), dus post ik het hier maar.
Ook heb ik erg lang op Google gezocht, voordat men boos wordt dat ik blind vragen stel:(.
Mijn vraagjes zijn;

1. Om de hoeveel tijd moet een kogellager schoongemaakt worden? Ik deed mijn kogellager open en vond heel wat grijs smeer erin, ik neem aan dat dat geen vuil maar kogellagervet is?
full

2. Hoe moet een kogellager schoongemaakt worden? Wat ik zelf vond was dat de lagers met 'motor cleaner' worden bespoten totdat alle vuil en smeer eruit is, dan wordt er een heel klein beetje smeer ingedaan.

3. Waar kan ik 'motor cleaner' vinden hier in NL, ik heb bv PKRacing en RCRacing Twente geprobeerd, maar daar hadden ze niks. In Engeland aan de andere hand wel, is dit dan goed?Schumacher Bearing Blaster Motor Cleaner H1031. Of weten jullie ergens anders (of ander goed spul) zoals een garage oid waar ik zoiets kan halen?

4. Kan ik om mijn kogellagers te smeren mijn Protech High Speed Grease gebruiken, of als dat niet goed is wat dan?
full

Er staat op het potje;
"High Tech Grease- for difs, gears and ball bearings.
Special sticky grease for difs, gears and ball bearings, water repellent."

5. Hoe moet ik mijn diff en transmissie onderhouden? Waar en met wat smeren jullie en hoe vaak (kan dat ook met mn Protech Grease)? Zouden jullie het me hier kunnen aanwijzen (qua nummers dan)?
http://www.traxxas.com/pdfs/3607_explodedviews_transmission.pdf

6. Zou ik de motor even uit elkaar moeten halen en het zand eruit kloppen (?) en dan de 2 lagers schoonmaken?

Nou, lang genoeg vragen gesteld, alvast bedankt:alien:!
ADDENDUM! Ik had juist gehoord WD-40 niet te gebruiken en gewoon voor een 'motor cleaner' te gaan, hoe zit dat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik zo'n trilbakje van Topcad, werkt prima.
Ik vul hem met WD40 wat zowel reinigt als smeert, lekker makkelijk...

Over vet en olie is veel te zeggen, vetten blijven langer in het lager zitten maar omdat het in koude toestand zwaar aanvoelt zijn velen geneigd om het vet eruit te halen. Vaak zal het vet tijdens het rijden lekker soepel worden en zal je niets van de weerstand merken.

Dan wordt er dus door velen olie gebruikt en ook hier geldt hoe dunner de olie des te lichter de lagers zullen lopen maar ook de smering minder lang goed/aanwezig blijft.

wij hebben op het werk een oliepen wat bijna echt wonder middel is.

7in1 maar kan even niet op de fabrikant naam komen.
Spul is onwijs dun en smeert goed. lost ook vuil op. en Seconde lijm maakt het zacht.
tast verder zover ik weet geen kunststoffen aan.

WD40 = water displacement 40th attempt. Maar dit is een tijdelijke verplaatsing dus moet je goed bijhouden.

geld tevens toch al dat je moet bijhouden maar zelf ben i kgeen voorstander van wd40 omdat ik de smerende werking minder vind.

Laatst bewerkt:
Insoline spuitjes zijn werelds voor dit werk, je kunt ze vullen met een olie of heel misschien een dunne vet en als je het eindpuntje van de naald een schuine kant geeft heb je iets wat je zo onder het rubberen sealtje kunt steken om het lager zijn smering te geven.

Lagers schoonmaken zou met 'motor cleaner' moeten gaan, hard spuiten door de lagers heen en dan insmeren toch? Is mijn Protech Grease hier geschikt voor?

Zouden jullie me ook kunnen zeggen waar ik zo'n 'motor cleaner' of equivalent kan vinden en of mijn Protech grease geschikt is (en uiteraard antwoord op mn andere 4 vragen geven als dat kan:p), als het niet teveel moite is.
Ik had juist gehoord WD40 niet te gebruiken voor de kogellagers, want dan zou je ze om de maand (bij wijze van;)) weer moet schoonmaken.

Motorcleaner is iets zoals remmenreiniger. WD40 is inderdaad een slechte smeermiddel want er zou maar voor 15% olie in zitten maar ik moet zeggen dat het wel goed werkt, ik gebruik het al een tijdje en heb weinig problemen met mijn lagers. Nu ben ik ook geen echte sleutelaar en laat dan ook regelmatig wat WD40 zo de lagers in lopen terwijl ze nog in de auto zitten.

Voordat dit topic doodvalt; zou iemand mij kunnen aanbevelen waar ik motorcleaner zou kunnen vinden en of mijn Protech Grease geschikt is?
Mvg,
Okan

In een winkel of in ee auto garage of bij een fietsenwinkel.

Die hebben altijd wel een bus staan..

Kijk eens bij Acer Racing daar heb ik een Bearing Blaster gekocht. Je doet het lager erin met seals en al. Dan de remmenreiniger aankoppelen met een dun slangetje en cleanen maar. Als het lager droog is met een of twee druppels bearing lube behandelen. Hier zie je meer : mH8JdiD1ldI[/media] - RPM Bearing Blaster

Ik ben even gaan kijken bij Acer Racing (mooie site trouwens, aanradertje!). Heb daar het volgende dan ook gevonden; http://www.acerracing.com/Lube_Ball_Bearing_Cleaner-69-1.html
De eerste is 'Sin Oil'; die heb ik eerder gehoord, best populair in de VS enzo...

The BEST RC bearing oil ever! A superior blend of synthetic base oils and additive technology allows bearings to run cooler, smoother, faster, longer and quieter. This revolutionary synthetic bearing oil displaces moisture & protects against rust & corrosion while forming a slippery synthetic ionic bond & micro-polishing bearing elements. Formulated to be extremely thin and light for the least resistance. If you use the best bearings, why not use the best synthetic lubricant? Available in a convenient 1 ounce squeeze bottle.

Dat is dus lichte spul wat werd aanbevolen omdat je lagers dan gemakkelijker kunnen bewegen itt grease.

Maar verderop in de tekst hebben ze ook ACERGoo, wat idem dito is met mijn Protech Grease;

ACERGoo is the highest performance synthetic grease on the planet. It can be used in ball bearings, gears, CVD joints, anywhere traditional grease is used. It is made of the same synthetic base oils as our SIN bearing oil but in a grease, allowing bearings and gears to run smoother, cooler and quieter. It has excellent oxidation resistance and outstanding extreme pressure properties. Special additive technology creates an ultimate slippery coating on parts helping to prevent metal to metal and ceramic to metal contact in bearings and gears. As with our SIN bearing oil, ACERGOO displaces water from metal surfaces and protects against corrosion. For high performance racing applications we recommend SIN bearing oil as it is a lightweight oil which will not slow down yourball bearings like a grease can; however, ACERGOO is perfect for clutch bearings, 1:5 scale bearings, gears, dogbones, CVD joints, air filters, skate bearings and any high load high stress location where a super high performance synthetic grease is required. Any grease will cause greater friction than oil inside a ball bearing; however, many bearing applications do not require top speed or the engine/motor is displacing so much torque that bearing resistance is not an issue. Hence ACERGoo is also ideal for these situations.

Deze zou dus ook kunnen, maar er worden een paar nadelen van grease ten opzichte van lube oil (de SIN-oil) genoemd;

1. For high performance racing applications we recommend SIN bearing oil as it is a lightweight oil which will not slow down your ball bearings like a grease can.
2. Any grease will cause greater friction than oil inside a ball bearing

Alleen is er een kanttekening;
many bearing applications do not require top speed or the engine/motor is displacing so much torque that bearing resistance is not an issue. Hence ACERGoo is also ideal for these situations.

Conclusie?= De Protech Grease zou wel voor de lagers gebruikt kunnen worden maar ik kan het beter laten liggen en voor lube oil gaan, en de grease maar voor mijn difs gebruiken (zou iemand dat ook kunnen uitleggen, waar ik die grease dan precies kan gebruiken?).

Resteert er me een ding... Waar kan ik goede lube oil voor rc kopen??? En is zo'n lube wel "durabel", dus dat ik hem niet om de 5x moet schoonmaken, maar zeg, meer om het jaar of half jaar (of om de hoeveel doen jullie het schoonmaken?). Want als ik steeds zo lube moet gaan vervangen... Hmm:( Dus het liefst lube dat tegen vuil kan en goed en lang mee zal gaan. Ik neem aan dat mijn rijwielolie niet geschikt is?????????

Hier ook een hele goede manier om ze schoon te maken...old school;)
[media=youtube]T_yhucQjFBg[/media]

Wij van WC-eend adviseren alleen maar.....

Het belangrijkste aan een lager is dat je er smering in hebt en al het vuil eruit haalt, al pak je een een tube naaimachine olie van een euro zal het werken zoals ook WD40 bij mij prima werkt.
De fout die veel mensen maken is dat vet zwaar loopt. Ja, koud in de hand is dat zo maar rij eens een paar rondjes en voel dan eens de lagers, dan zal het allemaal veel soepeler lopen. En de hamvraag is als je met het rijden wel merkt als een lager met een druppel vet of met een druppel olie is gesmeerd.

Probleem met dit soort Amerikaanse sites en hun Amerikaanse klanten is dat een groot deel van de Amerikanen niet kunnen denken of beslissen en daarbij ook niet eens wat anders durven te proberen en dus de commercie daar goed op in speelt. Als je op www.rctech.net rond hangt kan je dat prima tussen de regels door concluderen.

En dan... als je lagers maar een paar dollarcent kosten zorg je toch dat je een voorraad lagers hebt en doe je toch niet moeilijk om er maximaal tijd in te steken om er wat extra levensduur uit te halen?

Okan, als je even de zoekfunctie gebruik, dan komen er nog veel meer draadjes naar boven over dit onderwerp, allen met ongv dezelfde strekking.

Roelofs WC eend verhaal vat het wel aardig samen, er bestaan heel veel claims over breed werkende smeermiddelen, maar voor als nog is dat “praktisch niet mogelijk”, het enigste wat daarmee misschien “goed geolied loopt” zijn de verkoopcijfers. Ik heb destijds wel eens verschillende oliën en vetten getest tegenover een vet en een olie van SKF welke specifiek voor onze doeleinde geschikt was, het resultaat was teleurstellend tot dramatisch te noemen. Helaas kan je de producten van SKF alleen in grootverpakking afnemen of moeten speciaal ingevoerd worden voor jouw toepassing, aangezien ze niet echt veel handel hebben in “miniatuur lagers” zoals wij die veelal gebruiken. Laat ik de prijs die je hiervoor moet betalen, daar nog maar even buiten houden. Het weerstand verschil op bedrijfstemperatuur (vet/olie) wordt pas boven de ongv 45km p/u een beetje merkbaar, met de beste smeermiddelen van beide categorieën, daarnaast deed het beste vet het nog beter dan de meeste rc olieen.

Tips voor het cleanen: welke methode je ook gebruik (blaster of ultrasoon), wanneer je de lagers niet regelmatig reinigt (zwaar laat vervuilen) bestaat de kans dat het vuil zich gaat hechten aan de schildjes of andere delen van het lager, dus als je ze echt schoon wil hebben, moeten deze er toch echt vanaf.

Tips voor nieuw vet en olie: het lager slechts max voor 1/3 vullen met vet en maar enkele druppeltjes olie toedien, niet laten verzuipen. Geen vetten of oliën op siliconen ceramische basis gebruiken, en geen moly-grease (molybdenum) dat is speciaal voor druklagers zoals in het diff, dus niet in je lagers doen.

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat er een verschuiving is in after market lagers, in het verleden waren ze “altijd gevuld met grease” tegenwoordig worden ze ook wel geleverd met olie smering, misschien verbeterd men nu ook wel de smeer oliën voor deze lagers in de rc wereld???

PS Roelof waar haal jij vloeibare WD40 vandaan, of heb je een goede tip om de spuitbus makkelijk te ledigen, het blijf nl een beetje een knoeiboel zoals ik het doe.

Het vullen van mijn bakje met WD40 gaat prima via het rietje wat erbij zit.

moeilijk niet had ik haast en wou ik snel nog ff wat goede karma in koppen, ja:)

Zal in het vervolg niet als ik al te laat ben nog snel ff iemand proberen te helpen:)

Na mijzelf Griffon White Grease met PTFE gekocht te hebben vraag ik me alweer af of dat wel zo slim was... Het is namelijk in een spuitbus en ik zie toch echt iedereen olie noemen, dus niet uit een spuitbus.
Geen vetten of oliën op siliconen ceramische basis gebruiken, en geen moly-grease (molybdenum) dat is speciaal voor druklagers zoals in het diff, dus niet in je lagers doen.
Dus... Polutherafluoretyleen (PTFE)/Teflon is wel een goed smeermiddel?

Ik hoop dat jullie me toch verder kunnen helpen richting goede olie om de lagers mee te olien, als jullie ten minste denken dat het nodig is (?).

het is nodig en JANG is een fan van cowrc's lube, ben ff de naam vergeten... Hij heeft een video gemaakt die het voor mij iig erg makkelijk maakt om zijn punt te zien... moet je op youtube maar iets van Ultimatercnetwork bearing cleaning ofzo zoeken...

EDIT: of kijk de laatste post op de vorige pagina even:P heb ik een link staan

Back