Ether voor diesel brandstof

  • Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Waar kan ik ether krijgen (kopen dus) voor het mengen van diesel brandstof. Vroeger haalde je dat voor een paar kwartjes per liter bij de drogist of de apotheek maar het kost nu 20 euro per liter en is alleen te krijgen in flesjes van 150 ml....Ik wil een 6.5 cc Irvine diesel die ik eens in Engeland kocht gaan gebruiken.

Hans Delemarre
 
Ik zit met hetzelfde probleem Hans. Ik heb een drogist gevraagd of hij een liter verpakking voor me kon bestellen maar helaas. Ether schijnt op één of andere lijst te staan voor drugs grondstoffen of zoiets. De grootste verpakking die men mag verkopen is volgens hem 150cc flacons. Zo gouw iemand grote hoeveelheden wil kopen moet hij dat melden!
Belachelijk natuurlijk zelfs toen ik hem aanbood dat hij die hele liter rechtsreeks in een jerrycan mag gieten waar de overige ingrediënten al in zitten wilde hij het niet doen.
Ik heb nu nog een heel klein beetje brandstof en zal weer naar Engeland moeten om weer nieuw te kunnen kopen. In Nederland heb ik nog geen modelbouw winkel kunnen vinden die dieselbrandstof verkoopt. Enkele wilden het wel bestellen maar voor een prijs waar je zelf voor naar Engeland kunt!
Mocht je iets vinden laat mij het ook weten dan kan ik weer vaker vliegen met m'n Elder met een 3,5cc Irvine diesel.
 
Ernst,

In de lijnbesturingswereld wordt toch nog steeds diesel gebruikt of heb ik dat mis? Zo ja: waar halen die vliegers hun brandstof dan vandaan?
Dit is dus eigenlijk meer een aanvullende vraag naar/aan een andere groep modelbouwers.

Groet, Hans Delemarre

P.S. Ernst, zodra ik wat weet, weet jij het ook!
 
Bruno,

Een 6,5 cc Irvine diesel die ik een aantal jaren geleden in Engeland kocht (nieuw) voor een belachelijk lage prijs. Ik heb hem een paar maal gebruikt op een Telemaster. Werkt prima en loopt zeer betrouwbaar ook in lagere toerentallen. Kan een behoorlijk grote prop rond duwen zonder te sputteren. Laat zich goed "drosselen" en is mooi gefabriceerd. Nog geheel in blank metaal en niet dat rood van Irvine van tegenwoordig.
Toen ik hem zag moest ik hem hebben want ik vind het een levende herinnering aan de begin tijd van mijn modelvliegen en die heerlijke lucht die je een beetje aan Schiphol doet denken.....
Ik ga proberen of ik wat meer info kan krijgen bij "fly by wire"

Hans Delemarre
 
Dag,

Heb tijd geleden bij IMA dieselbrandstof gekocht. Misschien dat hij het nog steeds in het programma heeft.

Groeten,
Gerben
 
Gerben,


...IMA...kan je wat meer vertellen want mij zegt dat niet zoveel.

Groet en dank voor je reactie, Hans Delemarre
 
mensen kent iemand een vervanger voor ether

ik heg het nu in mijn brandstof zitten om de olie en de petrolium (lampolie) te laten mengen

ik heb het niet nodig om de motor te laten lopen (hybride diesel)
 
Voor de ether bestaat hier geen vervanger.
Een model dieselmotortje heeft de ether nodig om te kunnen draaien. Het zit namelijk niet de brandstof om de (smeer) olie en de petroleum (lampolie) te laten mengen!!!!
Het is de ontsteker voor de petroleum. Door de hoge compressie wordt de temperatuur van het brandstof-luchtmengsel zo hoog dat de ether ontbrand en zo de petroleum aansteekt wat het merendeel van de energie oplevert die we willen hebben.
 
Voor de ether bestaat hier geen vervanger.
Een model dieselmotortje heeft de ether nodig om te kunnen draaien. Het zit namelijk niet de brandstof om de (smeer) olie en de petroleum (lampolie) te laten mengen!!!!
Het is de ontsteker voor de petroleum. Door de hoge compressie wordt de temperatuur van het brandstof-luchtmengsel zo hoog dat de ether ontbrand en zo de petroleum aansteekt wat het merendeel van de energie oplevert die we willen hebben.
bui mij is er geen ether nodig omde temperatuur te verlagen ik heb een hybride (gloeplug en kop shimings) ik heb het aleen om de olie en de lampolie te mixen
 
Sorry robot797 maar je begrijpt me verkeerd.
De ether heeft niets met temperatuurverlaging te maken. Het zit in de brandstof om het tot ontsteking te KUNNEN brengen. Bij een modeldiesel gebeurt dat door de hoge compressie. Bij jouw motor door de gloeiplug. Petroleum kan je met een gloeiplug niet (snel genoeg) ontsteken dus zal je motor niet kunnen draaien.
Je hebt dus echt ether nodig om de motor te kunnen laten draaien, zonder zal het niet lukken.

Overigens zijn dit soort motoren heel erg lastig om goed draaiend te krijgen. De mengverhouding van de brandstof is behoorlijk krities net als de afstelling. Ook de keuze van de juiste gloeiplug is lastig omdat er geen gloeipluggen voor dit doel worden gemaakt. Je zal met een gloeiplug voor een methanol motor moeten werken en de juiste vinden kan lastig zijn.

Hier in Nederland heb ik deze motoren nooit gezien. Alleen in Engeland heb ik bij twee clubs iemand ontmoet die een dergelijke motor had. Beide waren omgebouwde methanol motoren!
Deze mensen hebben ook geprobeerd de motoren op benzine te laten draaien. Ook dat lukte wel maar dat was nog kritieser dan met "diesel" brandstof. Een bijkomend nadeel was dat met benzine de motor merkbaar minder vermogen had.
 
Zet hier even een foto bij van deze motor, dan kunnen we je adviseren voordat je iets kapot maakt..
Zo te horen heb je een gloeiplug motor en die hebben een brandstofcomponent nodig die veel heter brandt dan petroleum.
 
laatmaar jullie snappen niet wat ik bedoel

want de motor loopt er al lang op en heeft minder toeren maar veel meer kracht

het is een kyosho gx-12
vangaag gaat een kyosho gs-11r op diesel lopen

mijn brandstof is erg geschikt voor dit doel
aleen ik heb een ander soort middel nodig om de olie en de lampolie te mengen

(olie drijft als kleine bubels rond in de lampolie en dat lijkt me niet zo veilig)
maar hij loopt er wel op

hier is mijn diesel
[URL="
- kyosho diesel rc[/URL]

ik vergat ff
de brandsof op het fimpje heeft wel ether
en zoals je ziet loopt ie prachtig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp jou wel maar jij mij niet ;);).

Dat de ether de olie beter doet oplossen is een bijkomstigheid, dat is niet de reden van de toevoeging van de ether! Als de olie niet goed oplost is dat een teken dat je niet de juiste olie gebruikt.
Lampolie kan je NIET met een gloeiplug ontsteken daar heb je ether bij nodig! ZONDER ether zal je motor NIET draaien, je krijgt hem niet eens gestart!

Zoals ik al schreef is wat jij doet niet nieuw. Toen de gloeiplug motoren net waren "uitgevonden" is hier veel meer mee geëxperimenteerd. Daar is men al redelijk snel mee gestopt omdat de gloeiplug motoren meer vermogen leveren en veel beter handelbaar zijn met een methanol/olie/nitromethaan mengsel. Toch zijn er mensen die graag experimenteren en daar is niets mis mee. Alleen heb ik tot nu toe nog niemand in Nederland meegemaakt die hiermee bezig was, alleen in Engeland.
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je gedaan om de vlamfront snelheid (i.v.m detonatie) omlaag te brengen?
Want deze motor is gebouwd op drukstijgingssnelheden die bij methanolbrandstof horen.
Het pingelgedrag van etherbrandstof vraagt om toevoegingen of om een steviger constructie.
Uit je beschrijving van het motorgedrag (minder toeren, meer kracht) mag worden geconcludeerd dat je het arme ding aan het slopen bent.
Maar het duurt even voordat je dat merkt.
 
elke diesel heeft minder toeren maar minder kracht

de auto loopt er prima op maar de temperatuur blijft te laag waardoor deze afslaat op lage toeren

dus als iemand een koelkop voor me heeft van een kyosho gs-11r (hele motor mag ook)
dan sloop ik de vinnen ervan af en dan kan ik het zeker weten

en nee de motor sloop je er niet mee
en met de shimings pas je de ontstekingtijd aan
als de motor erg heet word is het te vroeg en als ie niet mooi loopt te laat

mijn compressie is perfect
 
Back
Top