Ether voor diesel brandstof

  • Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
2238715149_6ea242fe95_z.jpg
 
Kooten of de bie ???

Nee man Ernst is de beginner van de beginners hier .
Die heeft vast niet alles gezien en gedaan met brandstofmotoren.

Groeten Wiebe.
 
elke diesel heeft minder toeren maar minder kracht
Het laten lopen van een verbrandingsmotor op petroleum (in plaats van methanol of benzine) houdende brandstof verhoogt de verbrandingsdruk aanzienlijk.
Daarmee gaan de krachten in de motor ook omhoog.
Dat is de reden dat modeldiesels op een aantal punten een stuk steviger zijn uitgevoerd dan hun glow-familieleden.
De verplaatsing van het vlamfront door het brandstof/luchtmengsel gaat in dieselbrandstof een stuk sneller dan door methanol.
Het resultaat is, dat de drukstijgingsimpuls een stuk smaller, maar hoger wordt. Deze puls vernielt uiteindelijk een motor die daar niet voor is ontworpen.
Kom me dus niet aan met kletsverhalen dat het 'allemaal prima gaat', want je bent die motor aan het slopen.
Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Ik verwacht niet, dat als de motor eenmaal kapot is, je hier komt vertellen dat je ongelijk had....
 
Ondanks dat het een eigenwijs stuk vreten is, is hij lekker aan`t het experimenteren.
Ik heb even op zijn YouTube - Kanaal van robot797 kanaal gekeken, en moet hem nageven dat hij gewoon lekker op zijn manier met zijn hobby bezig is.
Ik mag dat wel. (ook al kost het wat motortjes)

De meeste jongeren kopen toch alles als ARF ofzo tegenwoordig.

Hier wat voorbeeldjes









Maarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks dat het een eigenwijs stuk vreten is, is hij lekker aan`t het experimenteren.

Ik mag dat wel. (ook al kost het wat motortjes)
v.w.b. dat laatste, dat is nergens voor nodig als hij even op het forum vraagt.
En de antwoorden van mensen die al decennia met deze technieken vertrouwd zijn,serieus neemt.

De meeste jongeren kopen toch alles als ARF ofzo tegenwoordig.
En jongeren niet alleen.....;)

Hier wat voorbeeldjes

Op 4'17" hoor je hoe de drijfstang al lekker doorbuigt, omdat 'ie met veel te veel compressie -voor de regelnaald afstelling van dat moment- probeert te draaien.
Zo'n type Cox is sowieso te licht gebouwd om als diesel te gebruiken. Nou ja, eventjes dan.....

'discovered fuel' .....:rolling:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel WK's en EK's heb jij ook al weer gevlogen? En hoe lang vlieg jij al Bruno?
Mijn eerste motor was een Webra Record 1,5 cc diesel, die startte ik voor het eerst midden december 1965....
Afgelopen augustus nog aan twee funwedstrijden meegedaan. De tweede gewonnen.
Samen met Henk de Jong, hij vliegen, ik de pitman.
In 4 min werktijd zoveel mogelijk vliegminuten maken met een pocketsize model met een.... Webra Record.
10 cc tank, dus tussenlandingen, tanken en weer starten. Ondertussen natuurlijk de beste snelheids/zuinigheidsverhouding er uit proberen te wringen...
Ik had de eerst manche nodig om deze Webra helemaal door te krijgen, maar in de tweede was het dus de spreekwoordelijke kat in het al even spreekwoordelijke bakkie.
No, I haven't lost my touch. And we had fun no end......
 
Heb trouwens al jaren een conversiekop van Davis liggen voor een OS61.
Binnenkort toch maar eens een keer een proefopstelling maken, want ik denk dat dit mogelijkheden bied om oude verstoffende hoogtoerige motoren een nieuwe kans te geven.
Weet iemand een adresje voor wat IPN (isopropyl nitraat)? Ether heb ik al een litertje staan.

Trouwens, nog even iets over motor constuctie. Ik twijfel geen moment dat een voor diesel ontworpen motor beter tegen de krachten kan die dan vrijkomen. Echter, ik heb een orginele Graupner 2,5cc Taifun Tornado liggen en eens naar de constructie gekeken. De drijfstang heeft geen bronzen bus in het big end, dus ik vraag mij af waarom de moderne OS met zijn stevige big end voorzien van bronzen lager het niet vol zou houden.
Update over ombouw volgt binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

heeft er iemand een adres waar de juiste ricinusolie te bestellen is? Ik heb een liter van een clublid gekregen maar die heb ik er al bijna doorgesjeest...
Ik kan het ook bij de apotheek bestellen maar dat is medicinale ricinus en is eigenlijk te geraffineerd (en ook te duur). Het liefst zou ik in bussen van 5 of 10 liter willen bestellen maar mijn vaste smeermiddelenleverancier heeft het niet in zijn gamma.
 
Hallo,

heeft er iemand een adres waar de juiste ricinusolie te bestellen is? Ik heb een liter van een clublid gekregen maar die heb ik er al bijna doorgesjeest...
Ik kan het ook bij de apotheek bestellen maar dat is medicinale ricinus en is eigenlijk te geraffineerd (en ook te duur). Het liefst zou ik in bussen van 5 of 10 liter willen bestellen maar mijn vaste smeermiddelenleverancier heeft het niet in zijn gamma.

bij Hobbyin Waalwijk.

Jan
 
De smerende bestanddelen zijn er zo goed als helemaal uit gefilterd. Eigenlijk is de olie dan niet echt geschikt meer om (gedeeltelijk) verbrandt te worden.

Nou, dat is dus volgens mij absoluut niet zo, wat er uit gefilterd is zijn de plantvezels etc.
Uit een olie kun je de smerende bestanddelen helemaal niet uit filteren, anders zou een oliefilter ook niet echt werken, he?
Anyway heb ik vroeger toen ik nog met dieseltjes speelde altijd gewoon medicinale olie gebruikt, omdat je toen nog als 14 jarig jochie gewoon Ether kon kopen bij de apotheker, en ik te lui was om naar de oliehandel te fietsen.... Mijn ouwe Webra Dieseltje heeft dat destijds helemaal overleefd hoor.

Bij mijn weten levert o.a. Castrol een olie voor de racerij die gewoon wonderolie is. Dat zou Castrol R30 moeten zijn en het lijkt mij dat het gewoon bij ieder Castrol verkooppunt leverbaar zou moeten zijn zijn, al kan het zijn dat ze het voor je moeten bestellen (de Merknaam Castrol is al een afgeleide van Castor-Oil ofwel wat wij kennen als wonder of ricinus olie).

Voor de volledigheid, dit is een lijstje met Castrol producten wat ik ergens van het net gevist heb:
Castrol Power 1 Racing
Castrol XR 77
Castrol K 997
Castrol A 747
Castrol M
Castrol R 30
Castrol B 353
Castrol Biolube

De olieën op dit lijstje zouden allemaal minstens voor een deel uit Ricinusolie bestaan, en mengbaar zijn met alcohol, dus bruikbaar in gloeiplug motoren.
Geen idee of dat ze ook geschikt maakt voor dieseltjes maar het is in elk geval weer voer voor experimenteerders :D

Groet, Bert
 
Hallo Brutus, bedankt voor het antwoord. Ik heb ondertussen contact gehad met Castrol Belgium. Zij hebben in hun huidige gamma nog slechts 1 ricinusolie, bij de detailhandel kan er nog een voorraadje staan maar daar hebben ze geen zicht op. Dit is de castrol 747. De standaardprijs voor 1 liter is 21.60 euro :evil:. Zij willen het wel naar een handelaar van keuze sturen en dan is de promotieprijs 20 euro per liter, maar de levertijd is zelfs bij hun niet bekend... Mijn ricinusolie bij de apotheek kost nog niet de helft en is onmiddellijk leverbaar... Moest er geen verschil zijn tussen de standaard ricinusolie en de olie van bij de apotheek, zou er ook geen probleem zijn. De olie van bij de apotheek is gewoon veel helderder (bijna appelsap) en veel vloeibaarder dan de olie die ik in het verleden gebruikt heb. De smurrie die de motor uitstoot is ook pikzwart in de plaats van bruin als ik de medicinale olie gebruik.
En ether koop ik nog steeds bij de apotheek hoor... In de hoeveelheden die ik wens. Net nog een 5L-fles laten voltappen.:p
 
Ik heb zo het vermoeden dat ze je dan geen pure wonderolie meegeven maar iets wat op enigerlei wijze chemisch behandeld (gewassen) is. Dan zou het goed kunnen dat het inderdaad niet meer als olie geschikt is.
De midicinale olie die ik destijds kocht was gewoon donkerbruine olie, zeg maar een mooi eikenhouten kleurtje, en die gaf gewoon de normale vette bagger uit de motor, geen zwarte smurrie.

Jammer van die Castrol, en heel vreemd van de prijzen, want normalerwijze (en bijna overal ter wereld) is ricinus olie goedkoper dan synthetische olie, en met de prijzen die jij noemt, is dat duidelijk niet het geval. Ik koop bijvoorbeeld Castrol RS gewoon voor 14.95 per liter

Waarom jij nog wel ether krijgt? Mogelijk is dat landelijk geregeld, maar hier in NL kijken ze je toch raar aan als je dat soort oplosmiddelen in grotere hoeveelheden wilt kopen....

Ik denk overigens, dat er ondertussen zat goede oliën zijn die de wonderolie in model diesel brandstof zou kunnen vervangen.... waarom doet er nooit eens iemand onderzoek naar?

Groet, Bert
 
Bert, hier in België hangt het ook af hoe je relatie met je apothekers is of je al dan niet ether meekrijgt. Mijn vriendelijke apotheekster ken ik al een jaar of 20, en zij weet ondertussen ook wel dat ik geen illegale substanties aanmaak met de ether. Zij weet ook waar ik mee bezig ben en zij voorziet mij ook van maatbekers, conserveerflessen, spuiten, slangetjes, enz...
Zij levert wel maximaal 5 liter per beurt want zij kan zelf maximaal 10 liter opslaan en zij verbruiken hier zelf ook nog steeds heel wat van.

Als ik de draadjes op rc-groups, rc-universe, enz... lees is er toch wel wat onderzoek naar olie voor dieseltjes gedaan, met telkens hetzelfde resultaat; ricinusolie is het meest geschikt. Omdat de shampoo- en haarverzorgingsproducenten grote afnemers zijn wordt bij bijna alle ricinusolieplantages al een zeer doorgedreven raffinage doorgevoerd. <Dit is een zeer eenvoudig proces met filters en centrifuges en kan op de plantages zelf uitgevoerd worden.
 
Back
Top