Ether voor diesel brandstof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Delcam, 2 mei 2003.

  1. robot797

    robot797

    Lid geworden:
    25 jul 2009
    Berichten:
    107

    lol
    dus hij is een "noob"
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Kooten of de bie ???

    Nee man Ernst is de beginner van de beginners hier .
    Die heeft vast niet alles gezien en gedaan met brandstofmotoren.

    Groeten Wiebe.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En onthoudt: 3x toeteren betekent: "Mag ik van u een stekje?"
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het laten lopen van een verbrandingsmotor op petroleum (in plaats van methanol of benzine) houdende brandstof verhoogt de verbrandingsdruk aanzienlijk.
    Daarmee gaan de krachten in de motor ook omhoog.
    Dat is de reden dat modeldiesels op een aantal punten een stuk steviger zijn uitgevoerd dan hun glow-familieleden.
    De verplaatsing van het vlamfront door het brandstof/luchtmengsel gaat in dieselbrandstof een stuk sneller dan door methanol.
    Het resultaat is, dat de drukstijgingsimpuls een stuk smaller, maar hoger wordt. Deze puls vernielt uiteindelijk een motor die daar niet voor is ontworpen.
    Kom me dus niet aan met kletsverhalen dat het 'allemaal prima gaat', want je bent die motor aan het slopen.
    Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
    Ik verwacht niet, dat als de motor eenmaal kapot is, je hier komt vertellen dat je ongelijk had....
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, die term hadden we, gezien de dingen die je hier trots presenteert, helemaal voor jou gereserveerd.
    Met 'dom' en 'eigenwijs' wilden we nog even wachten....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoeveel WK's en EK's heb jij ook al weer gevlogen? En hoe lang vlieg jij al Bruno?
     
  8. NoNo123

    NoNo123

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Den Haag
    Ondanks dat het een eigenwijs stuk vreten is, is hij lekker aan`t het experimenteren.
    Ik heb even op zijn YouTube - Kanaal van robot797 kanaal gekeken, en moet hem nageven dat hij gewoon lekker op zijn manier met zijn hobby bezig is.
    Ik mag dat wel. (ook al kost het wat motortjes)

    De meeste jongeren kopen toch alles als ARF ofzo tegenwoordig.

    Hier wat voorbeeldjes













    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    pieter M vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    v.w.b. dat laatste, dat is nergens voor nodig als hij even op het forum vraagt.
    En de antwoorden van mensen die al decennia met deze technieken vertrouwd zijn,serieus neemt.

    En jongeren niet alleen.....;)

    Op 4'17" hoor je hoe de drijfstang al lekker doorbuigt, omdat 'ie met veel te veel compressie -voor de regelnaald afstelling van dat moment- probeert te draaien.
    Zo'n type Cox is sowieso te licht gebouwd om als diesel te gebruiken. Nou ja, eventjes dan.....

    'discovered fuel' .....:rolling:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mijn eerste motor was een Webra Record 1,5 cc diesel, die startte ik voor het eerst midden december 1965....
    Afgelopen augustus nog aan twee funwedstrijden meegedaan. De tweede gewonnen.
    Samen met Henk de Jong, hij vliegen, ik de pitman.
    In 4 min werktijd zoveel mogelijk vliegminuten maken met een pocketsize model met een.... Webra Record.
    10 cc tank, dus tussenlandingen, tanken en weer starten. Ondertussen natuurlijk de beste snelheids/zuinigheidsverhouding er uit proberen te wringen...
    Ik had de eerst manche nodig om deze Webra helemaal door te krijgen, maar in de tweede was het dus de spreekwoordelijke kat in het al even spreekwoordelijke bakkie.
    No, I haven't lost my touch. And we had fun no end......
     
  11. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Toch heb ik wel sucesvolle ombouw van OS .60 en .61 gezien met behulp van Davis Diesel conversion kits in de VS.
    Daar vloog iemand met een trainer die opviel door stille motorloop en een uitlaatslang die doorliep tot het einde van de romp.
    Bij navraag bleek dat al heel lang goed te gaan.
    Ondertussen is Davis nog steeds aan de weg aan het timmeren.
    Performance Model Diesel Engine Components by Davis Diesel Development
     
  12. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Heb trouwens al jaren een conversiekop van Davis liggen voor een OS61.
    Binnenkort toch maar eens een keer een proefopstelling maken, want ik denk dat dit mogelijkheden bied om oude verstoffende hoogtoerige motoren een nieuwe kans te geven.
    Weet iemand een adresje voor wat IPN (isopropyl nitraat)? Ether heb ik al een litertje staan.

    Trouwens, nog even iets over motor constuctie. Ik twijfel geen moment dat een voor diesel ontworpen motor beter tegen de krachten kan die dan vrijkomen. Echter, ik heb een orginele Graupner 2,5cc Taifun Tornado liggen en eens naar de constructie gekeken. De drijfstang heeft geen bronzen bus in het big end, dus ik vraag mij af waarom de moderne OS met zijn stevige big end voorzien van bronzen lager het niet vol zou houden.
    Update over ombouw volgt binnenkort.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2010
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo,

    heeft er iemand een adres waar de juiste ricinusolie te bestellen is? Ik heb een liter van een clublid gekregen maar die heb ik er al bijna doorgesjeest...
    Ik kan het ook bij de apotheek bestellen maar dat is medicinale ricinus en is eigenlijk te geraffineerd (en ook te duur). Het liefst zou ik in bussen van 5 of 10 liter willen bestellen maar mijn vaste smeermiddelenleverancier heeft het niet in zijn gamma.
     
  14. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    bij Hobbyin Waalwijk.

    Jan
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is daar het nadeel van?
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    De smerende bestanddelen zijn er zo goed als helemaal uit gefilterd. Eigenlijk is de olie dan niet echt geschikt meer om (gedeeltelijk) verbrandt te worden.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat is dus volgens mij absoluut niet zo, wat er uit gefilterd is zijn de plantvezels etc.
    Uit een olie kun je de smerende bestanddelen helemaal niet uit filteren, anders zou een oliefilter ook niet echt werken, he?
    Anyway heb ik vroeger toen ik nog met dieseltjes speelde altijd gewoon medicinale olie gebruikt, omdat je toen nog als 14 jarig jochie gewoon Ether kon kopen bij de apotheker, en ik te lui was om naar de oliehandel te fietsen.... Mijn ouwe Webra Dieseltje heeft dat destijds helemaal overleefd hoor.

    Bij mijn weten levert o.a. Castrol een olie voor de racerij die gewoon wonderolie is. Dat zou Castrol R30 moeten zijn en het lijkt mij dat het gewoon bij ieder Castrol verkooppunt leverbaar zou moeten zijn zijn, al kan het zijn dat ze het voor je moeten bestellen (de Merknaam Castrol is al een afgeleide van Castor-Oil ofwel wat wij kennen als wonder of ricinus olie).

    Voor de volledigheid, dit is een lijstje met Castrol producten wat ik ergens van het net gevist heb:
    Castrol Power 1 Racing
    Castrol XR 77
    Castrol K 997
    Castrol A 747
    Castrol M
    Castrol R 30
    Castrol B 353
    Castrol Biolube

    De olieën op dit lijstje zouden allemaal minstens voor een deel uit Ricinusolie bestaan, en mengbaar zijn met alcohol, dus bruikbaar in gloeiplug motoren.
    Geen idee of dat ze ook geschikt maakt voor dieseltjes maar het is in elk geval weer voer voor experimenteerders :D

    Groet, Bert
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo Brutus, bedankt voor het antwoord. Ik heb ondertussen contact gehad met Castrol Belgium. Zij hebben in hun huidige gamma nog slechts 1 ricinusolie, bij de detailhandel kan er nog een voorraadje staan maar daar hebben ze geen zicht op. Dit is de castrol 747. De standaardprijs voor 1 liter is 21.60 euro :evil:. Zij willen het wel naar een handelaar van keuze sturen en dan is de promotieprijs 20 euro per liter, maar de levertijd is zelfs bij hun niet bekend... Mijn ricinusolie bij de apotheek kost nog niet de helft en is onmiddellijk leverbaar... Moest er geen verschil zijn tussen de standaard ricinusolie en de olie van bij de apotheek, zou er ook geen probleem zijn. De olie van bij de apotheek is gewoon veel helderder (bijna appelsap) en veel vloeibaarder dan de olie die ik in het verleden gebruikt heb. De smurrie die de motor uitstoot is ook pikzwart in de plaats van bruin als ik de medicinale olie gebruik.
    En ether koop ik nog steeds bij de apotheek hoor... In de hoeveelheden die ik wens. Net nog een 5L-fles laten voltappen.:p
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zo het vermoeden dat ze je dan geen pure wonderolie meegeven maar iets wat op enigerlei wijze chemisch behandeld (gewassen) is. Dan zou het goed kunnen dat het inderdaad niet meer als olie geschikt is.
    De midicinale olie die ik destijds kocht was gewoon donkerbruine olie, zeg maar een mooi eikenhouten kleurtje, en die gaf gewoon de normale vette bagger uit de motor, geen zwarte smurrie.

    Jammer van die Castrol, en heel vreemd van de prijzen, want normalerwijze (en bijna overal ter wereld) is ricinus olie goedkoper dan synthetische olie, en met de prijzen die jij noemt, is dat duidelijk niet het geval. Ik koop bijvoorbeeld Castrol RS gewoon voor 14.95 per liter

    Waarom jij nog wel ether krijgt? Mogelijk is dat landelijk geregeld, maar hier in NL kijken ze je toch raar aan als je dat soort oplosmiddelen in grotere hoeveelheden wilt kopen....

    Ik denk overigens, dat er ondertussen zat goede oliën zijn die de wonderolie in model diesel brandstof zou kunnen vervangen.... waarom doet er nooit eens iemand onderzoek naar?

    Groet, Bert
     
  20. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Bert, hier in België hangt het ook af hoe je relatie met je apothekers is of je al dan niet ether meekrijgt. Mijn vriendelijke apotheekster ken ik al een jaar of 20, en zij weet ondertussen ook wel dat ik geen illegale substanties aanmaak met de ether. Zij weet ook waar ik mee bezig ben en zij voorziet mij ook van maatbekers, conserveerflessen, spuiten, slangetjes, enz...
    Zij levert wel maximaal 5 liter per beurt want zij kan zelf maximaal 10 liter opslaan en zij verbruiken hier zelf ook nog steeds heel wat van.

    Als ik de draadjes op rc-groups, rc-universe, enz... lees is er toch wel wat onderzoek naar olie voor dieseltjes gedaan, met telkens hetzelfde resultaat; ricinusolie is het meest geschikt. Omdat de shampoo- en haarverzorgingsproducenten grote afnemers zijn wordt bij bijna alle ricinusolieplantages al een zeer doorgedreven raffinage doorgevoerd. <Dit is een zeer eenvoudig proces met filters en centrifuges en kan op de plantages zelf uitgevoerd worden.
     

Deel Deze Pagina