Zelfbouw motorblok

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het verchromen is om de motor duurzamer/slijtvaster te maken.
Doe je dit niet dan is hij binnen korte tijd versleten.
De cilinders worden ook wel eens met een nicosil laag behandeld en dit is helemaal slijtvast maar wel duur.

mvg Roy

waarom zou je uberhaupt gaan vergromen????????
als je met hittebestendige lak spuit ziet het er toch ook mooi uit?
 
zet er dan wel bij dat hier om HARDverchromen gaat.
anders zullen er zeer waarschijnlijk personen bij zijn die denken dat het om het blinkende effect gaat ipv een anti slijt laag
 
Als je er dan ook nog bij zet dat je de binnenkant van de cilinderbussen moet verchromen en dat je die -als de motor in elkaar zit- niet meer ziet, wordt het misschien helemaal duidelijk dat het hier niet om bling-bling gaat ;)
 
Aan de andere kant als je verstand van zaken hebt heeft dat geen uitleg nodig.... nuf said....
 
Zat maar te dollen maat
Oh, dat geloof ik graag.

Zomaar even uit nieuwsgierigheid; wordt het een tweetakt, of een viertakt?
In het eerste geval:
- dwars-, omkeer-, ring-, kruis-, of gelijkstroomspoeling?
- zuiger-, membraan- of draaischijfsturing?
- blower, ja of nee? Zo nee, hoeveel carburateurs?

In het laatste geval:
- kleppen of kopschijf? In het eerste geval; twee of vier kleppen per cilinder? nokkenassen: onder of boven? In het eerste geval; stoterstangen of aandrijfriemen? In het tweede geval: aandrijfriemen of koningsassen?

- Hoe had je gedacht de drijfstanglagers uit te voeren; naaldlager of glijlager?
- En de drijfstangen zelf; deelbaar, of deelbare krukas?
- Losse kop en bus, of kop en bus uit 1 stuk?
- Cilinder(bussen); staal, brons of aluminium?
- Compressieverhouding?
- Korte slag of lange slag?
- Brandstof: benzine of methanol?
- Ontsteking: bougie of gloeiplug? en in het eerste geval; mechanisch of electrisch?

Zomaar een paar vragen die spontaan bij me opborrelen.
 
Laatst bewerkt:
Pffrt, dat zijn nogal wat vragen voor 90% ken ik de termen, maar er is nog 10% wat ik niet snap of begrijp, maar goed dat heb je vast niet nodig bij reparatie van blokken ;)

Suc6 met het bouwproject, ik blijf dit volgen!
 
Dat dachten we ook van de man met de alu draagarmen van zijn bigscale ;),eerst uit plexiglas, en later toch echt wel uit alu, en geef toe, NIEMAND had dat verwacht!!!

Ik houd alle opties open ;)
 
Dat dachten we ook van de man met de alu draagarmen van zijn bigscale ;),eerst uit plexiglas, en later toch echt wel uit alu, en geef toe, NIEMAND had dat verwacht!!!

Ik houd alle opties open ;)


Klopt..... maar als je ineens de beschikking hebt over een freesbank wordt het ineens een heel stuk makkelijker om een vormpje uit een plaat alu te halen. Met een meer-cilinder zelfbouw motor red je het alleen niet als er ineens een draai/freesbank tot je beschikking staat, materiaalleer en toleranties speelt een veel grotere rol dan alleen het bewerken ervan.
 
:rolleyes:
post_old.gif
17 augustus 2008, 20:30 #1 (permalink) Rene Witteman

Lid sinds: 12 augustus 2005
Leeftijd: 47
Berichten: 259


icon1.gif
V12 Modelmotor
Naast het stoomgebeuren, wat van mij de hoofdhobby is bouw ik ook nog wat andere zaken.

Hier een klein fotoverslag van de door mij in aanbouw zijnde V12 modelmotor.
Het geheel wordt gebouwd volgens tekeningen van VTH uit Duitsland.
Het model van mij wordt tevens een 1/2 x vergroot.

Hierbij wat basisgegevens:
cilinderinhoud ca.300cc
zuigerdiameter 29mm
slag 31mm
24 kleppen 2 per cilinder
2 buitenliggende nokkenassen met klepstelen.
3 carburateurs
lengte ca.540mm
breedte ca.260mm
hoogte ca.250mm
2 verdeelkoppen
brandstof benzine


[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8633d070cb.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a86696cefb9.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a866ca1aeb3.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a866b9ecb86.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a866827d6cc.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8662ce4641.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8666226fd4.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a86673d515a.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8665161355.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a866d97b437.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a866fc9f1f2.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a866e999784.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8670c736e7.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8672de219d.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8673e84d98.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8675f51f2d.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8675000518.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8676fdff90.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a867805887c.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a8678f7dc27.jpg"][/URL]

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_340648a867b02fbda.jpg"][/URL]




dit wat je ongeveer te wachten staat
user_offline.gif
 
Laatst bewerkt:
oke ik heb dus in tussentijd al wat geexperimenteerd...
een 1 cilinder blokje op lucht(via compressor)
zat opzich wel rottig in elkaar(komt ook door formaat 2cc)
fotos hiervan komen binnenkort
 
Klopt..... maar als je ineens de beschikking hebt over een freesbank wordt het ineens een heel stuk makkelijker om een vormpje uit een plaat alu te halen. Met een meer-cilinder zelfbouw motor red je het alleen niet als er ineens een draai/freesbank tot je beschikking staat, materiaalleer en toleranties speelt een veel grotere rol dan alleen het bewerken ervan.

aan machines is gen probleem...
mijn vader heeft een metaal bewerkings machine handel en die machines mogen wij in redelijke mate ok gebruiken;)
en ik krijg dit jaar mijn diploma metaal bewerking dus dat zit me wel
 
Oh, dat geloof ik graag.

Zomaar even uit nieuwsgierigheid; wordt het een tweetakt, of een viertakt?
In het eerste geval:
- dwars-, omkeer-, ring-, kruis-, of gelijkstroomspoeling?
- zuiger-, membraan- of draaischijfsturing?
- blower, ja of nee? Zo nee, hoeveel carburateurs?

In het laatste geval:
- kleppen of kopschijf? In het eerste geval; twee of vier kleppen per cilinder? nokkenassen: onder of boven? In het eerste geval; stoterstangen of aandrijfriemen? In het tweede geval: aandrijfriemen of koningsassen?

- Hoe had je gedacht de drijfstanglagers uit te voeren; naaldlager of glijlager?
- En de drijfstangen zelf; deelbaar, of deelbare krukas?
- Losse kop en bus, of kop en bus uit 1 stuk?
- Cilinder(bussen); staal, brons of aluminium?
- Compressieverhouding?
- Korte slag of lange slag?
- Brandstof: benzine of methanol?
- Ontsteking: bougie of gloeiplug? en in het eerste geval; mechanisch of electrisch?

Zomaar een paar vragen die spontaan bij me opborrelen.

een tweetakt , 1 cilinder toch maar...
ik hoorde al van meerdere dat 2 of 4 wat te hoog gegrepen is...
de carburateur e.d. wil ik van een puchje of iets anders gebrijken..
het is gewoon puur en aleen de zuiger, kop,nokkenas (Edit: krukas bedoelde ik, echt een lullige fout nietwaar? ;) ),enz...( zou zo ff plaatje bij voegen van wat ik alemaal wil gaan maken)
deze conclusie komt door het ontwerp van de bugie waar hij in komt te zitten;),
die V12 ziet er trouwens mooi uit hoor,
maar ik ben niet iemand die makkelijk opgeeft zodra ik mijn camera mee kan nemenzou ik ff fotos maken van dat op lucht werkende motortje:D
 
Laatst bewerkt:
een tweetakt , 1 cilinder toch maar...
ik hoorde al van meerdere dat 2 of 4 wat te hoog gegrepen is...
de carburateur e.d. wil ik van een puchje of iets anders gebrijken..
het is gewoon puur en aleen de zuiger, kop,nokkenas,enz...( zou zo ff plaatje bij voegen van wat ik alemaal wil gaan maken)

mja.... alleen het vetgedrukte geeft maar weer aan dat je nog wat huiswerk te doen hebt.....
2-takt...... poorten, spoeling, timingen......roterende inlaat of inlaat via de zuiger....

Hier wat studeerwerk: Gordon Jenning's Archivek

Met name: http://edj.net/2stroke/jennings/2-stroke-guide_r2.zip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top