De Lama V4 Xtreme Upgrade

Wat je allemaal moet kopen? de hele rimram zeker, ik heb een paar jaar geleden ook een boel dollars in mijn Lama gepimpt. Blijft vliegen als een Lama.
En bovendien, overlijdt hij sneller. :2gunfire:

Mijn idee? Weggegooid geld, maar niet meer het mijne.:banana:
 
Ik denk dat het handig is als een Lama specialist eens een FAQ draadje hierover opent, de vraag wat en hoe je een Lama kan upgraden, en of het wel zin heeft (volgens mij kun je van dat geld ook een leuke FP kopen, met wat onderdelen om crashes te kunnen fixen, en vliegt die FP beter dan welke coax dan ook...) komt wel erg vaak voorbij, zeker de laatste tijd... :rolleyes:
 
Wat je allemaal moet kopen? de hele rimram zeker, ik heb een paar jaar geleden ook een boel dollars in mijn Lama gepimpt. Blijft vliegen als een Lama.
En bovendien, overlijdt hij sneller. :2gunfire:

Mijn idee? Weggegooid geld, maar niet meer het mijne.:banana:
Vliegt hij niet beter na de upgrade?
 
Over het algemeen vliegt de Lama v4 zo goed of slecht als dat de piloot kan vliegen. Bij een beetje wind is het een zogenaamde “vechtheli” maar dat kan ook zijn leuke kant hebben.
Ik heb een normale versie en een versie met de volgende Xtreme onderdelen.

Xtreme Tail
De Xtreme Tail geeft een iets rustiger vlieggedrag en is iets minder vatbaar voor wind. Voor degene die er van houdt oogt de Xtreme staart mooier.

Xtreme Motoren
De Xtreme motoren geven veel meer power. Zeker handig als je je uit een moeilijke situatie moet redden. Tevens langere vliegtijden en de motoren blijven koeler dan de originele motoren.

Xtreme Inner shaft
De innershaft heeft m.i. geen invloed op het vlieggedrag en is vaak een bron van TBE. Nadeel is dat de flybar niet weg kan springen bij een crash en verbuigt. Ander nadeel is dat het plastic flybar-kogelgewricht in aluminium draait en daardoor sneller slijt. (Edit) Voordeel van de Xtreme as is wel dat deze langer is. Daardoor is er minder kans is op blade strikes.

Xtreme Lager (zit bovenop de outher shaft)
Bij het standaard lager zit de boring voor de as en het lager vaak niet in het midden. Dit veroorzaakt trillingen en/of TBE. De aluminiumversie van XTreme is perfect geboord.

Xtreme blades
De Xtreme blades geven meer power en zijn flexibeler. Bij mij zijn ze nooit meer kapot gegaan, ook niet na een deathroll-crasch en blade strike op 10 meter hoogte. Nadeel is dat ze soms niet helmaal gelijk van vorm zijn maar dat kun je corrigeren door de bladen te richten. (wrijven en tegelijk richten of draaien)

Xtreme swashplate
De Xtreme swashplate heeft als voordeel dat de bollinkjes niet kunnen afbreken en de swashplate bij een crash niet uit elkaar valt zoals de orginele dat kan doen. Vliegtechnisch merk ik nauwelijks verschil.

Ik heb geen ervaring met Xtreme bladhouders en lees hier verschillende berichten over. Zelf zie ik het nut er niet zo van in en heb ik nooit problemen gehad met de originele. Bij een crash kan het aluminium verbuigen en/of de assen sneller krom raken. Vaak wil men de Xtreme versie omdat ze mooier ogen.

Over het algemeen is mijn mening dat de plastic onderdelen van de V4 goed voldoen en de helikopter bij een crash minder schade heeft.

Mocht ik ooit nog een keer een V4 aanpassen dan zou ik de volgende onderdelen aanpassen.
Tail (incl. Xtreme Canopy), motoren, lager en de rotorbladen. Beginners zou ik willen aanraden om, als ze een Lama V4 aanschaffen, eerst met de originele onderdelen te gaan vliegen en niet meteen alles om te bouwen naar Xtreme. Ombouwen zou je überhaupt per onderdeel moeten doen om te weten wat voor effect het nieuwe onderdeel heeft.

Bert
 
Laatst bewerkt:
Hydrox,

Het is handiger om je vragen in één topic te stellen. Dat kun je het beste hier doen. Dit is jouw topic. Je kunt eventueel de naam van het onderwerp aanpassen zodat voor iedereen duidelijk is waar dit topic over gaat.
Overigens is dubbleposten volgens mij niet toegestaan.

Bert
 
Hydrox,

Het is handiger om je vragen in één topic te stellen. Dat kun je het beste hier doen. Dit is jouw topic. Je kunt eventueel de naam van het onderwerp aanpassen zodat voor iedereen duidelijk is waar dit topic over gaat.
Overigens is dubbleposten volgens mij niet toegestaan.

Bert

Oeps...Ik wist het niet maar bedankt voor de uitleg over de upgrades.:)

(hoe kan ik precies de titel wijzigen?)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb enkele onderdelen voor mijn Lama V4 2.4 Ghz gevonden:

Xtreme Canopy – Color type (no paint) (for Lama v4)

Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production main_page=product_info&cPath=80_204_149&products_id=2383

ESL401-C Euro:6.55



Xtreme Landing Skid (Type A) Full Set (for Lama v4)
Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production

ESL402 Euro:8.99


Xtreme Production
Graphite Tail boom Kit (for Lama v4)

Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production
ESL403

Mijn vraag is nu of het klopt dat ik mij een Lama V3 hoofdframe moet afschaffen om het landingskid te kunnen monteren.
 
Mijn vraag is nu of het klopt dat ik mij een Lama V3 hoofdframe moet afschaffen om het landingskid te kunnen monteren.

Volgens mij hoeft dit niet. Ik heb deze Xtreme V4 landing skid ook gemonteerd op een V4 en kan me niet herinneren dat dit niet paste.

Wel is het zo dat je bij de Xtreme landing skid ook de Xtreme straartupgrade en canopy nodig hebt of je moet allerlei aanpassingen plegen aan de originele V4 canopy.

Bert
 
Ik heb zelf eerst met een niet-geupgrade coax gevlogen tot deze door het vele vliegen (en het daarbijhorende crashen) aan vervanging toe was.
Daarna ben ik met een lama V4 begonnen. Eerst standaard en dan geupgrade.

Als upgrades heb ik enkel de extreme tail, landing skid, canopy, blades en lipo.
Mijn ervaring hiermee:
De blades zijn zeker sterker als de standaard blades. Heb ze enkel nog maar gebroken tgv een blade strike. En ze geven ook meer lift en dus een iets langere vliegtijd.
De hele tail, skid en canoy is ook minder crashgevoelig. De standaard canopy vond ik nogal zwak in het geval van een crash. Bij sommige crashes overleeft deze het niet maar de extreme wel.
Door de meer openingen is hij ook minder windgevoelig moest je buiten willen vliegen.
 
Ik heb zelf eerst met een niet-geupgrade coax gevlogen tot deze door het vele vliegen (en het daarbijhorende crashen) aan vervanging toe was.
Daarna ben ik met een lama V4 begonnen. Eerst standaard en dan geupgrade.

Als upgrades heb ik enkel de extreme tail, landing skid, canopy, blades en lipo.
Mijn ervaring hiermee:
De blades zijn zeker sterker als de standaard blades. Heb ze enkel nog maar gebroken tgv een blade strike. En ze geven ook meer lift en dus een iets langere vliegtijd.
De hele tail, skid en canoy is ook minder crashgevoelig. De standaard canopy vond ik nogal zwak in het geval van een crash. Bij sommige crashes overleeft deze het niet maar de extreme wel.
Door de meer openingen is hij ook minder windgevoelig moest je buiten willen vliegen.
OK bedankt, denk je dat ik dit als beginner allemaal kan upgraden?
 
Volgens mij hoeft dit niet. Ik heb deze Xtreme V4 landing skid ook gemonteerd op een V4 en kan me niet herinneren dat dit niet paste.

Wel is het zo dat je bij de Xtreme landing skid ook de Xtreme straartupgrade en canopy nodig hebt of je moet allerlei aanpassingen plegen aan de originele V4 canopy.

Bert
Thanks
 
OK bedankt, denk je dat ik dit als beginner allemaal kan upgraden?

Het upgraden zelf vond ik vrij vlot gaan. Er zat ook een goeie beschrijving bij van hoe je het allemaal moest doen.

Persoonlijk zou ik eerst leren vliegen zonder upgrades. Dan weet je ook hoe de lama vliegt en reageert. Als hij na de upgrade totaal niet meer vliegt of reageert, dan weet je dat het aan de upgrade ligt en niet aan de heli.
 
Het upgraden zelf vond ik vrij vlot gaan. Er zat ook een goeie beschrijving bij van hoe je het allemaal moest doen.

Persoonlijk zou ik eerst leren vliegen zonder upgrades. Dan weet je ook hoe de lama vliegt en reageert. Als hij na de upgrade totaal niet meer vliegt of reageert, dan weet je dat het aan de upgrade ligt en niet aan de heli.
Nog een vraagje had jij ook de paarse of grijze set voor de rotors?
Welke van de twee is de beste set of is er geen verschil, kvind die paarse wel iets hebben.
 
Back
Top