beginner easy glider pro

Hallo

Ik heb via het forum een easyglider pro over genomen.
Hij is met de stock multiplex setup.Hij is volgens de verkoper geballanceerd.

Ik heb zelf een futuba 6ex zender en ben bezig met een ontvanger aan te schaffen.

Nu zoek ik iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven voor de juiste instellingen van mijn zender en misschien wat tips.

alvast bedankt voor de moeite.

groeten

Peter
 
Welkom Peter, heel verstandig.

je hoeft geen nieuw draadje te starten over deze zwever. Als je even gaat zoeken op dit forum onder Easyglider dan kan je tot kerstmis blijven lezen. Volop informatie dus.
Via het forum is heeeeeeel veel te leren en moet het lukken om een zwever te beheersen. Uiteraard gaat het sneller en directer als je bij een club aanklopt, daar helpen ze je ook graag. Er is er altijd wel een in de buurt. Let wel op dat er ook leden zijn die zweefvliegen:D anders leren ze je helicoptervliegen:D:D...maar dat kan je al zo te zien aan je Avatar

Succes!!!
 
Idd het heli (vliegen) en bouwen heb ik zelf geleerd met hulp van forum leden en zelf heel veel lezen en uitproberen/bouwen en repareren.Ik heb hier heel veel moeite voor gedaan.En omdat het heli vliegen niet vergevings gezindt is ben ik hier mee begonnen voor erbij. Ik zoek nu iemand die me een klein beetje kan helpen met een pb of een mailtje over wat instellingen voor mijn zender(futuba 6ex mode 2). De zwever is op ontvanger na helemaal klaar.En om dan nu weer alles zelf te moeten gaan ontdekken vraagt wel heel veel doorzettings vermogen.

Ik ben uitteraard wel bezig met lezen en zoeken op het forum dus het is niet zo dat ik er makkelijk vanaf probeer te komen ofzo.

groeten Peter
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dus meer over het instellen van je zender begrijp ik.
Ook daar is al veel over te lezen.
E.e.a. is afhankelijk van de mode(1 of2) waarmee je wilt leren vliegen.
Gas links of rechts.

Het zweven leer je zo...een peulenschilletje t.o.v. het vliegen met de heli
 
Hoi Peter,

Welkom in de zweefwereld!

Onderstaand verhaal is dus voor een zender op mode 2!

Wanneer je de handleiding erop naslaat kun je vinden hoe je de ontvanger aan moet sluiten:
Kanaal 1= aileron. Hier komen de kleppen van de vleugels op. Meestal wordt er een y-kabel gebruikt om beide servo's te bedienen met 1 kanaal.
Kanaal 2= elevator. Dit is het hoogteroer achter op de staart.
kanaal 3= throttle. Dit is de "gasgever". hierop sluit je dus de toerenregelaar van de motor aan.
kanaal 4= rudder. Dit is je richtingsroer achter op de staart.
kanaal 5= landing gear. nvt bij de easyglider
kanaal 6= flaps. ook nvt bij de easyglider. Dit kanaal wordt ook wel eens gebruikt voor 1 van de 2 ailerons. Dan heb je dus een mix van kanaal 1 en 6. Gewoon een kwestie van uitproberen.

Wanneer je de instellingen gaat controleren zorg je eerst dat je de stekkers van de esc naar de motor lostrekt! Ik zal de eerste niet zijn die een tik op z'n vingers gekregen heeft doordat kanaal 3 gereversd was....

Nu leg je het toestel zo neer dat je tegen de staart van het vliegtuig kijkt, dus met de vliegrichting van je af.
Wanneer je de functies gaat testen moet je met je linker stick het richtingsroer achter op de staart kunnen bewegen. Stick links is ook het richtingsroer naar links.
Met je rechter stick beweeg je de ailerons en hoogte-roer.
Stick naar je toe, dan moet het hoogteroer omhoog gaan, van je afduwen brengt het hoogteroer omlaag.
Wanneer je de rechter stick naar links beweegt moet op de linker vleugel de aeleron omhoog gaan, en op de rechter omlaag.
Wanneer je diezelfde stick naar rechts beweegt zal de linker aeleron omlaag moeten gaan en de rechter omhoog.

Wanneer al deze functies kloppen kun je nog de draairichting- en throttle controleren. Linker stick naar je toe, dan moet de motor stil staan, van je af wil zeggen dat je in je snuffert geblazen moet worden. (dan klopt de draairichting ook namelijk)

Voor expo en andere instellingen zou ik me bij dit toestel niet te druk om maken. de naam zegt het al; het is een easyglider.

Verder zou ik, voor het eggie, toch de eerste keren de hulp inroepen van iemand die vaker met "gewone" toestellen gevlogen heeft, dit om grote teleurstellingen te voorkomen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Mochten er nog vragen zijn dan meldt je je maar weer!

Grt, en have fun!

Louis
 
@ loekie Thanks voor de uitleg!! Dit is wat ik nodig heb.Simpel en overzichtelijk.

Ik heb gelukkig ook de phoenix sim met de easy glider.Hier kan ik dus een beetje mee oefenen.Voor ontvanger ga ik voor de r617fs denk ik.

Ik heb al even in mijn zender instellingen gekeken.

Hierin staat in de setup:
REVR: dit snap ik(reversen van servo)
D/R : snap ik ook de snelheid van de servo (vaak gebruik in combi met expo)
EPA : Ik denk eind punten?.
TRIM: snap ik
PMX1: geen idee! weet ook niet of dit nodig is bij de easy glider.
PMX2: geen idee!
FLPR: % flapperons?
FLTR: %?
V-TL: V tail? niet nodig bij easyglider
EL VN: iets met elevator??
FS: fale safe.

Mocht je hier nog wat over kunnen vertellen hoor ik het graag!:D
Nogmaals bedankt!:D
 
@ loekie Thanks voor de uitleg!! Dit is wat ik nodig heb.Simpel en overzichtelijk.

Ik heb gelukkig ook de phoenix sim met de easy glider.Hier kan ik dus een beetje mee oefenen.Voor ontvanger ga ik voor de r617fs denk ik.

Ik heb al even in mijn zender instellingen gekeken.

Hierin staat in de setup:
REVR: dit snap ik(reversen van servo)
D/R : snap ik ook de snelheid van de servo (vaak gebruik in combi met expo) Dit is de dual-rate. Hiermee kun je m.b.v. een schakelaar de uitslagen kleiner of groter maken.
EPA : Ik denk eind punten?. inderdaad
TRIM: snap ik
PMX1: geen idee! weet ook niet of dit nodig is bij de easy glider.Hiermee kun je waarschijnlijk een kanaal meemixen met bijvoorbeeld het richtingsroer, bijvoorbeeld om een neuswiel te bedienen.
PMX2: geen idee! idem aan pmx1
FLPR: % flapperons? flaps mix. dit kun je gebruiken bij een 4-kleppen vleugel... n.v.t. dus
FLTR: %? flaps trimming, eveneens n.v.t
V-TL: V tail? niet nodig bij easyglider
EL VN: iets met elevator?? elevon mix, alleen van toepassing bij een heli...
FS: fale safe.

Mocht je hier nog wat over kunnen vertellen hoor ik het graag!:D
Nogmaals bedankt!:D

grt, Louis
 
Oke bedankt man!Nog een vraag.Wat kan ik het beste doen.Een y kabel kopen of de ailerons mixen kanaal 1 met 6. En hoe zou ik dat in de zender kunnen doen?:oops:

ps mocht iemand nog een r617fs ontvanger over hebben, hoor ik het graag.
 
Er zullen ongetwijveld meer vragen over geweest zijn maar mijn antwoord kan ik niet vinden.

Is er iemand die met de standaard power set van multiplex op de easyglider pro vliegt met een 3s lipo ipv de 2s??
De standaard power setup dus niet de tuning set.
Er zit nu een 2s 2000mah 12c lipo bij en ik ben benieuwd of dat beter kan !?!?

Himax C 2816-1220 brushless motor # 33 3017
1 MULTIcont BL-27/II speed controller # 7 2275
1 pair 10“x 6“propeller blades # 73 3490
 
Sorry Loeki, maar ik heb even gespiekt bij MPX en vond deze informatie......


1 Brushless-Motor Himax C 2816-1220 # 33 3017
1 Regler MULTIcont BL-27/II # 7 2275
2 Klappluftschraubenblätter 10“ x 6“ # 73 3490
1 Spinner Ø 54 mm, Blatthalter u. Mitnehmer (f. W.-Ø 4 mm) # 73 3500
Akkuempfehlung:
Li-BATT eco 2/1-2000 (M6) # 15 7230
Li-BATT eco 2/1-3000 (M6) # 15 7235


Groeten, JH
 
:oops: dan moet ik eens kijken of het niet de tunings-set is welke ik erin heb zitten....

Kom ik vanavond op terug!
 
Het is idd de tuning-set welke erop zit. Multiplex art. nr. 332642

1 Himax C 3516-1130 brushless motor # 33 3023
1 MULTIcont BL-37/II speed controller # 7 2276
1 pair 12” x 6” folding propeller blades # 73 3173
1 54 mm Ø spinner, blade holder and driver for 5 mm Ø motor shafts # 73 3183

Dit setje draait op 3 cellen bij mij....

Sorry...
 
Inderdaad Loeki,

Ze kunnen zowel op 2 als op 3 cellen draaien. Op 3 cellen weliswaar met een iets kleinere prop, maar toch.
Jouw tuning set trekt ook meer stroom. Gaat als de spreekwoordelijke brandweer.


Groeten, JH
 
Bullet, de romp zal waarschijnlijk wel een 3S accu weg kunnen werken aangezien de power setup op 3 cellen draait. Ik zou wel een kleinere prop nemen als je naar een 3S accu gaat, anders blaas je de motor of regelaar mogelijk op. Niet alleen de spanning neemt toe bij een overgang naar 3S, ook de stroom neemt fors toe. Het vermogen neemt dus dubbel toe.
Multiplex geeft voor deze motor op 2S een 11x4,7" prop op en voor 3S een 9x4,7". Jij draait nu een 10x6 op 2S, ik zou voor 3S kiezen voor een 8x6 (meer snelheid maar minder steil klimmen) of 9x5 (minder snelheid maar steiler klimmen) (niet berekend, puur op gevoel).
 
Oke dus kleinere prop er op en dan met 3s is de motor zeker niet te overbelasten?
Ik ben nog vrij nieuw met het motor zweefvliegen en vind de 2s met volgens de verkoper een loop tijd van 6 minuten(vol gas) een beetje weinig.De beschrijving zegt idd iets van 2s 1800 - 3000. En de regelaar zou die het aan kunnen?
 
Bullet,

Bij de set zoals jij die in je bezit hebt met de 10x6 prop hoort een 2 cellen lipo.
Daar gaat ie zeer fatsoenlijk mee de lucht in. Hij trekt er 19 A mee.
Als je persé 3 cellen wilt gebruiken moet er een prop op van 9x4,7 . Stroomopname is dan 22 A.
Wil je sneller omhoog dan moet er een andere motor in met bijbehorende onkosten.
Zelf heb ik de set met BLI motor en vertraging en ook 2 cellen. Meer dan zat.

Veel plezier!! JH
 
Oke wederom bedankt voor de reacties allen!!

2s 2000 mah heb ik nu.Kan dus beter op 2s blijven. Kan ik nog wat met de mah doen?En wat zouden dan de voordelen zijn bv 2s 2800 mah??
 
Back
Top