CE certificaat

Het gaat hier (weer) over slechts één zender en daar is een algemeen CE draadje niet voor bedoeld. Overigens is het bij zelfimport nauwelijk interessant om er over te discussiëren omdat je zelf toch eindverantwoordelijke blijft en er niet op terug kunt vallen.

Gezien de discussie is het juist bijzonder handig dat we kunnen discussiëren met die ene zender als het leidend voorwerp.

Daarnaast klopt het niet dat je een product letterlijk importeert wanneer je het koopt voor eigen gebruik. In feite breng je niets als verkoper zijnde op de markt en zelfs dan heb je als importeur niets te vrezen omdat de verplichte markeringen aanwezig zijn.

Dan ligt de gehele verantwoordelijkheid dus gewoon bij de fabrikant voor wat betreft het wel of niet voldoen aan Europese norm en regels.

Een ander verhaal geldt voor het gebruik van het product en het zorgen voor een veilige context om schade in z'n geheel zo veel mogelijk te voorkomen, maar daar maakt men zich onterecht véél minder druk om bij dit hele verantwoordelijkheidsgedoe. Dat laatste is overigens geen sneer naar jou persoonlijk, maar meer een constatering in het algemeen. Mensen die vliegen in woonwijken, in de nabijheid van auto's en kinderen, speeltuinen etc.
 
Een ander verhaal geldt voor het gebruik van het product en het zorgen voor een veilige context om schade in z'n geheel zo veel mogelijk te voorkomen, maar daar maakt men zich onterecht véél minder druk om bij dit hele verantwoordelijkheidsgedoe. Dat laatste is overigens geen sneer naar jou persoonlijk, maar meer een constatering in het algemeen. Mensen die vliegen in woonwijken, in de nabijheid van auto's en kinderen, speeltuinen etc.

Ik meen in de diverse topics die nu over HK-zenders lopen toch een aantal malen kreten als: "Leuk voor een schuimpje!" en "ik zou er geen groot model aan toe willen vertrouwen!" gelezen te hebben.
Stel, ik zou zo'n zender gaan kopen, zou ik 'm misschien voor een zeilboot gebruiken, of een rustig varend jachtje of zo.
In ieder geval niet voor een van mijn Schnellboote uit de S-100 klasse...

Overigens is de laatste zin mij uit het hart gegrepen, overigens niet alleen voor vliegers, met hij geldt net zo goed voor RC-rijders en -schippers.
Maar dat is weer een hele andere discussie.
 
Daarnaast klopt het niet dat je een product letterlijk importeert wanneer je het koopt voor eigen gebruik. In feite breng je niets als verkoper zijnde op de markt en zelfs dan heb je als importeur niets te vrezen omdat de verplichte markeringen aanwezig zijn.

Dan ligt de gehele verantwoordelijkheid dus gewoon bij de fabrikant voor wat betreft het wel of niet voldoen aan Europese norm en regels.

Of je 1 voor eigen gebruik of duizend voor de verkoop maakt niks uit .

Het in verkeer brengen maakt geen verschil tussen privat en zakelijk.

Als je iets importeert moet je het certifikaat kunnen aantonen.
En de importeur (jij dus) word aansprakelijk gemaakt.
Niet de fabrikant.

Mvg Johan
 
Daarover kan ik slechts 1 ding zeggen en dat is dat mijn Turnigy 9x zenders in al die maanden dat ik ze gebruikt heb nooit ook maar een verschijnsel van storing hebben vertoond en dat ze nog steeds goed werken.

Beetje off topic wellicht....

Maar moeten we nu onder de indruk zijn?
Mijn FC 28 is tweedehands, en ik weet niet hoe lang die al probleemloos werkt
Mijn FC 18 doet het in elk geval al 6 jaar probleemloos, en mijn FC16's doen het al MINSTENS 15 jaar volledig probleemloos (zo lang dat ik niet eens meer bij benadering weet wanneer ik die gekocht heb.....).

Van dat soort getallen krijg ik een indruk of iets goed is of niet.... niet van een paar maanden storingsvrij gebruik.....

Groet, Bert
 
... Een ander verhaal geldt voor het gebruik van het product en het zorgen voor een veilige context om schade in z'n geheel zo veel mogelijk te voorkomen, maar daar maakt men zich onterecht véél minder druk om bij dit hele verantwoordelijkheidsgedoe. ...
Hoe weet jij dat? Wéér insinuaties en generalisaties omdat je het het verantwoordelijkheidsgedoe van anderen overdreven vindt. Hier gaat het over CE. punt.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast klopt het niet dat je een product letterlijk importeert wanneer je het koopt voor eigen gebruik. In feite breng je niets als verkoper zijnde op de markt en zelfs dan heb je als importeur niets te vrezen omdat de verplichte markeringen aanwezig zijn.

OK, ik kan er naast zitten maar je zegt dus dat ze in Belgie de HK zenders dus niet door de schredder mogen gooien omdat je hem niet importeert maar voor eigen gebruik gaat gebruiken.

Zo werkt dat dus niet. De zender gaat gebruikt worden in een land waar dergelijke apparatuur aan bep. eisen moet voldoen en de goedkeuring ervan is aantoonbaar door de CE certificaat. Dit is een algemeen bekend iets als je iets uit een ander continent laat komen.
De markeringen zeggen niets, die kunnen iedereen erop drukken/plakken, ik dacht dat we het daar al over eens waren.

Dat de Flysky versie wel CE is mag misschien wel zo zijn maar het zou ook best kunnen zijn dat Turnigy misschien een prijsdruk erop gezet heeft en er mogelijk een mindere kwaliteit componenten zijn gebruikt of hier en daar een filtertje is weggelaten "omdat die het dan ook gewoon doet".
 
Zoals velen al zeggen, een CE stickertje zegt niks.
Ik weet uit eigen ervaring dat er bij een grote winkelketen gewoon losse stickertjes op de produkten geplakt werden om ze zogenaamd CE te krijgen (ja, ik heb zelf mee staan plakken).
Bij zendapparatuur moet een conformiteitsverklaring zitten.
Als je iets veranderd aan de apparatuur zou hij in theorie opnieuw gekeurd moeten worden.
De eindverantwoording bij een verzekeringskwestie zal altijd bij de gebruiker gelegd worden, toon maar aan dat de zender conform de eisen is.
Vroeger... moest je op het postkantoor een zendvergunning halen, volgens mij moest je toen ook nog de conformiteitsverklaring tonen, je kreeg dan een sticker op je zender en de politie en de mensen van de RCD konden je controleren.
Misschien zou dat weer een leuke melkkoe kunnen zijn om "illegale" apparatuur te kunnen weren, en het begrotingstekort aan te vullen.

GJ
 
Dat plakken van CE stickers was in 1996. Bestaande voorraad, die aan de oude, per land bepaalde keuringseisen voldeed, mochten winkeliers toen zelf van stickers voorzien. In de tijden daarvóór toen er nog een vergunning benodigd was moest het apparaat voldoen aan een typegoedkeuring. Daartoe moest de importeur drie zendersets ter keuring inleveren, compleet met alle accessoires. Later werd dit één keuring in een Europees land en een homologatie in Nederland. Het was toedertijd echter al zo en dat is nog steeds zo, dat de gebruiker aansprakelijk is voor het produkt, maar deze verantwoordelijkheid (via zijn leverancier) op de importeur kan afwentelen. Je hoeft dus niet zelf aan te tonen, dat de zender conform de eisen is, dat moet de importeur doen. Dat heeft de winkelketen, waar jij het over hebt al eens meegemaakt.

Nog even als reaktie op Roelof's posting:

In de Europese richtlijnen wordt gesproken over het in de handel brengen of voor de eerste maal in gebruik stellen. Uiteraard gelden voor het in de handel brengen aanvullende eisen.

Uiteraard ben je ook voor zelfgebruik degene, die de apparatuur importeert als het van buiten de EER komt. Je hoeft daarbij uiteraard niet te voldoen aan aanvullende eisen, die gelden voor het in de handel brengen. Formeel gesproken mag je het produkt dan echter niet doorverkopen, ook niet 2e hands.

Uiteraard is de fabrikant verantwoordelijk voor CE-aspecten. Die mag de zaak niet belazeren. Een fabrikant, die zelf buiten de EER is gevestigd en er ook geen vertegenwoordiging heeft kan echter nooit worden gedagvaard op basis van de wetten, die binnen de EER gelden. De importeur blijft daarbij verantwoordelijk voor CE-aspecten.

Mijn mening, dus geen vaststaand feit:
Het is natuurlijk uitzonderlijk als een fabrikant gezorgd heeft voor alle CE-verplichtingen met alle daaraan verbonden kosten en er vervolgens voor kiest het produkt niet op de Europese markt te brengen of te laten brengen door een derde. Ik kan dan ook alleen maar adviseren achterdochtig te zijn als het produkt niet in de reguliere Europese handel te koop is.
 
Laatst bewerkt:
Jan, dit was niet in 1996, het was "grijze" import via Sablon, dus Futaba (geen Robbe) uit de US.

GJ
 
Sablon was de officiële Futaba importeur voor België, dus dat was minder grijze import dan je denkt. Ze mochten van Futaba niet in Nederland verkopen, dat is wat anders. Wel raar, dat ze niet zelf de stickers plakten. Zelf ben ik vele jaren servicedienst voor Sablon geweest, vandaar dat ik dit weet. Opmerkelijk genoeg ben ik indertijd mede door Robbe gevraagd om dit te doen.
 
OK, ik kan er naast zitten maar je zegt dus dat ze in Belgie de HK zenders dus niet door de schredder mogen gooien omdat je hem niet importeert maar voor eigen gebruik gaat gebruiken.

Zo werkt dat dus niet.

Laat ik tenminste voorop stellen dat ik echt niet goed op de hoogte ben hoe het er aan toe gaat in België, maar ik geef toe je bruggetje naar je eigen speculatie vind ik wel creatief bedacht. Ik kan er naast zitten, maar toch is het zo.. ofzo? ;) :)

In Nederland geldt in ieder geval dat je, in tegenstelling tot wat hier vaak te pas en onpas geroepen wordt, niet zomaar de status van 'importeur' krijgt wanneer je het product in kwestie voor eigen gebruik aanschaft vanuit het buitenland. Je bent pas importeur wanneer je een product op de Nederlandse markt brengt.

Dit is iets wat ook plotterwelt merkwaardig genoeg ook al zei toen hij reageerde op het stopcontact voorbeeld; [126346] turnigy-9x-9ch-transmitter-w-module-8ch-receiver-4

Het gaat puur en alleen om het in de handel brengen van, voor wat betreft de Nederlandse markt. Pas dán ben je importeur en anders ben je gewoon klant van een producent / winkel, waarbij je nét even iets meer rechten hebt in de context van handelen ter goedertrouw.

De markeringsplicht ligt bij de producent en/of importeur, wanneer de markering niet aanwezig is. Maar laat nu net bij die Turnigy zender, het voorbeeld zullen we maar zeggen, die markering aanwezig zijn.

Dan vervalt op dat punt sowieso al de plicht vanuit het oogpunt van een échte importeur in dit scenario, dus het doet er echt niet echt toe. :rolleyes:

Ik vind het ook een beetje een belachelijk argument worden dat jullie weliswaar accepteren dat het er de schijn naar heeft dat de CE markering aanwezig is (zoiets is het toch?), maar dat desondanks het product nog niet hoeft te voldoen aan waar het CE voor staat?

Ik kan mij vergissen, maar dat heb ik in m'n allereerste post hier ook al aangegeven. Als je extreem skeptisch en achterdochtig bent en een fabrikant per definitie niet vertrouwt, tja dan zal zo'n CE markering voor jou nooit overtuigend zijn.

Creatief is dan wel weer dat die CE markering van FrSky dan wel geaccepteerd wordt, puur omdat er via een link op het web een document beschikbaar blijkt te zijn. Het gaat notabene om een OEM product en hoewel de zendmodule écht door Turnigy gemaakt schijnt te zijn, vind ik het toch wel een bijzondere speculatie 'dat het wel niet' correct CE gecertificeerd zal zijn. :p

Nogmaals, wat voor bewijzen hebben jullie daar dan voor dat jullie daar dan zo hardnekkig in lijken te geloven? Het is naar mijn idee pure speculatie die je niet hard kan maken.

Dat mensen de zender in kwestie wel toevertrouwen aan 'schuimpjes' zegt naar mijn idee meer over die personen in kwestie dan de zender zelf. Ik zou met mijn Esky zender ook mijn schaalmodellen vliegen zonder panisch achterdochtig te zijn over de qualiteit.

Naar mijn idee past de Turnigy 9x v2 in hetzelfde straatje.

Maar zoals ik ook al elders zei. Als je dan toch al modellen vliegt van honderden euro's of misschien wel duizenden euro's, dan lijkt me de aanschaf van een 'merk' zender geen financieel probleem. Of dat dan zich ook in directe zin en evenredig vertaald naar qualiteit, is nog maar de vraag. (Persoonlijk denk ik het op zo'n neutraal mogelijke wijze eigenlijk niet, perfect zijn die big budget zender merken geen van allen.)

Vergeet dan ook niet dat ik ook nergens deze zender ADVISEER voor mensen met behoorlijk dure modellen, ook al zou ik het zelf wel aandurven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje off topic wellicht....

Maar moeten we nu onder de indruk zijn?
Mijn FC 28 is tweedehands, en ik weet niet hoe lang die al probleemloos werkt
Mijn FC 18 doet het in elk geval al 6 jaar probleemloos, en mijn FC16's doen het al MINSTENS 15 jaar volledig probleemloos (zo lang dat ik niet eens meer bij benadering weet wanneer ik die gekocht heb.....).

Van dat soort getallen krijg ik een indruk of iets goed is of niet.... niet van een paar maanden storingsvrij gebruik.....

Groet, Bert

Volgens mij valt dit zoals ze zeggen onder op de man spelen???

Daarnaast ging het mij meer om het ontkrachten van opmerkingen in de trant van 'zender valt spontaan uitelkaar na x aantal dagen', vrij vertaald natuurlijk maar ik heb dergelijke opmerkingen ook hier al voorbij zien komen.

Ik heb overigens nergens gezegd dat de zender bijvoorbeeld 'beter is dan x of y...'. Ik heb wél gezegd dat ik vind en denk dat het in de buurt ligt van wat je tegenwoordig zoal bij RTF heli's terugvindt. CopterX, Walkera, Esky etc.
 
Ik vind het ook een beetje een belachelijk argument worden dat jullie weliswaar accepteren dat het er de schijn naar heeft dat de CE markering aanwezig is (zoiets is het toch?), maar dat desondanks het product nog niet hoeft te voldoen aan waar het CE voor staat?

De schijn naar heeft schrijf je zelf al .:D

Dat certifikaat is dat wat je moet kunnen aantonen als je zelf iets importeert van buiten de EU.

Ook al staan er hondert stickers of stempels in .

Mvg Johan
 
quasti als je niet weet hoe het zit dan .............................................!

tevens ben je voor de wet wel degelijk aansprakelijk. En daar draait het om.

En op de man spelen??? ik weet niet maar lees je eigen berichten eens na... Je schildert andere mensen af als dat ze hier de boel bedriegen waaronder een aantal mensen die er aantal wolkenkrabbers kwa hoogte meer verstand van hebben omdat het nota bene hun werk is.

Tevens turnigy maakt niets koopt het in.
Frsky is niet gemaakt door turnigy.

en wat is speculatie??? er is nog niemand hier die de CE papieren heeft laten zien van de desbetreffende zender. Zolang die papieren er niet zijn *of niet in orde zijn*. Is de zender simpelweg illegaal om te gebruiken in nederland en belgie.

Als we dan toch het kopje kwaliteit erbij halen. Wat gebeurt er als jouw chinese turnigy zender mijn Robbe FC-28 dusdanig verstoort dat mijn telekraan op hol gaat.

Vervolgens land deze telekraan over 16 vrachtwagens met een gemiddelde waarde van 2500 euro.

Geloof me de verzekering weet je te vinden.
Ik kan aantonen dat mijn model en zender 100% in orde zijn en goed onderhouden. Ik gebruik CE gekeurd materiaal.

Echter jij loopt op die beurs met een Chinese zender zonder CE keur. Ook al is niet direct aanwijsbaar dat jouw zender de schuldige is je bent zwaar de klos in zo'n situatie.

Er kleven gewoon grote nadelen aan die Chinese zenders.
 
Dit is iets wat ook plotterwelt merkwaardig genoeg ook al zei toen hij reageerde op het stopcontact voorbeeld;

Je gebruikt dan spullen met een CE .

Hetzelfde als je zelf een PC samenstelt , met spullen die een CE hebben geen probleem.

Mvg Johan
 
Volgens mij valt dit zoals ze zeggen onder op de man spelen???

Daarnaast ging het mij meer om het ontkrachten van opmerkingen in de trant van 'zender valt spontaan uitelkaar na x aantal dagen', vrij vertaald natuurlijk maar ik heb dergelijke opmerkingen ook hier al voorbij zien komen.

Ik heb overigens nergens gezegd dat de zender bijvoorbeeld 'beter is dan x of y...'. Ik heb wél gezegd dat ik vind en denk dat het in de buurt ligt van wat je tegenwoordig zoal bij RTF heli's terugvindt. CopterX, Walkera, Esky etc.

Als je dit "op de man spelen" vind, dan mijn oprechte excuses, want zo was het écht niet bedoeld. Het spijt me dat je het zo opvat en ik zal het proberen te verduidelijken/in een ander licht te zetten:

Hoe het wel bedoeld was: De hele discussie gaat over keurmerken, kwaliteit en aan normen voldoen. Mijns inziens iets wat best belangrijk is.

En opeens word er als argument aangevoerd, dat een of ander apparaat het "al een paar maanden probleemloos doet".
Dat is geen argument wat betreft normering, dat is geen argument wat betreft keurmerk, en als indicatie van kwaliteit is het nietszeggend....
Een Silverlit piccooz doet het al gauw een paar maanden probleemloos, maar is toch echt geen "kwaliteits-heli"

Dat mijn zenders het al heel erg lang doen, is ook niet per sé een indicatie van kwaliteit overigens, want een ander weet niet hoe ik met mijn zenders om ga.
Voor het zelfde geld leg ik ze in de kast en kijk ik twee keer per jaar of het display wat doet als ik hem aan zet.....

Zo was het bedoeld. Nogmaals, sorry als het verkeerd over kwam.

Groet, Bert
 
In Nederland geldt in ieder geval dat je, in tegenstelling tot wat hier vaak te pas en onpas geroepen wordt, niet zomaar de status van 'importeur' krijgt wanneer je het product in kwestie voor eigen gebruik aanschaft vanuit het buitenland. Je bent pas importeur wanneer je een product op de Nederlandse markt brengt.
Die status krijg je wel, Nederland ligt binnen de EER. Hoe je het beestje ook noemt, de regel is: Als gebruiker zelf importeert van buiten de EER neemt hij de verantwoordelijkheid van de importeur over


Daarnaast ging het mij meer om het ontkrachten van opmerkingen in de trant van 'zender valt spontaan uitelkaar na x aantal dagen', vrij vertaald natuurlijk maar ik heb dergelijke opmerkingen ook hier al voorbij zien komen.
Kun je ook laten zien waar je dat voorbij hebt zien komen? Of roep je nu maar zo weer wat?
 
HobbyKing Forums - Turnigy 9x software issues - Page 1

en als je dan zoveel kwaliteit zegt te halen uit die zender hier toch een hele batch met klachten op het hobbyking forum. Echter spoorloos en nergens terug te vinden op hobbyking zelf maar wel in google cache.

om no maar te zwijgen over wat ik hier zie gebeuren op 1:09
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top