CE certificaat

Dat klopt, CE is geen keurmerk dat kwaliteit garandeert. Daarvoor is het ook niet bedoeld.

Daarvoor dient voor onze apparatuur dan weer wél de verplichte garantieperiode van 24 mnd.

Dat zie je mij toch ook niet schrijven? Ik schrijf letterlijk: "als ik 50 euro uitgeef aan een produkt, verwacht ik dat een produkt wérkt zoals omschreven door de fabrikant. Dus geen vergelijking met welke andere zender dan ook; ik verwacht dat het apparaat doet wat de fabrikant claimt dat hij zal doen. En als ik vervolgens 5 tientjes door het toilet kan spoelen, omdat het ding dat niét blijkt te doen, word ik bijzonder onaangenaam.
Lijkt me een vrij logische reactie en geen flauw argument.

Het lijkt erop alsof jij meer een half glas leeg persoon bent, dan een half glas vol. ;) Het is voor dat geld onrealistisch om meer dan een half glas vol te verwachten ook al smaakt het drankje hetzelfde!

Het is dan ook eigenlijk wat vreemd om uit te gaan van worst-case scenarios.

Ik heb juist willen aangeven dat ongeacht je gevoel van qualiteit wat volgens velen gelijk staat aan een heel stevig prijskaartje, dat een product als deze zender ook voor die 50 euro best gewoon goed kan werken.

In het geval van de zenders en ontvangers die ik heb ontvangen van ze ís dat ook gewoon zo.

Ik heb dan ook géén 50 euro door het toilet gespoeld met de aanschaf van deze zender, maar juist een leuk en spotgoedkoop alternatief voor wat betreft zenders met enorm veel kanalen (8 vind ik in veel gevallen meer dan genoeg kanalen) en een iets grotere programmeerbaarheid.

Volgens mij is je angst voor een miskoop dan ook wat ongegrond. Ze sturen echt niet alleen maar kapotte zenders op ofzo.

Als Futaba of Spektrum mijn potentieel kapotte zender niet zonder meer gratis zou vervangen zou het ook een godsgeklaag zijn gezien het bedrag wat gemoeid is bij aanschaf. Dáárom is het dus logisch dat dat zo werkt.

Volgens mij betaal ik geen honderden euro's voor een idee, maar voor kwaliteit. En after sales, via de winkelier uiteindelijk in de vakbekwame handen van Corrien. En natuurlijk zit daar marge op: voor de gehele keten vanaf fabriek tot en met retailer. Die accepteer ik in ruil voor een stuk zekerheid. Zowel op kwaliteitsgebied als op gebied van consumentenbescherming in geval van disfunctioneren

Dat stuk zekerheid is nou juist dat idee waar ik het over had. Als jouw dure Futaba, Spektrum of wat dan ook kapot geleverd wordt, dan zou ik pislink worden. Voor die prijs zou dat nooit mogen gebeuren. Je zou dus voor een dergelijke prijs niet eens op de customer service aangewezen moeten zijn!!

Overigens kun je ook bij HobbyKing je zender gewoon laten repareren. Enige nadeel zijn de hoge verzendkosten die zowat gelijk zijn aan de aanschaf van de zender.

In hun voorwaarden, waar je uiteraard bij aanschaf mee instemt, valt te lezen dat ze pas producten vervangen waneer deze in nieuwstaat en met originele verpakking worden opgestuurd. Bij heel veel bedrijven ook in eigen land is dat niet anders geregeld.

Het is dan ook puur en alleen de verzendkosten waar je het over hebt. Of HobbyKing dan vervolgens voor die pakweg 50 euro ook een goede after sales service heeft zou ik je in ieder geval uit eigen ervaring niet kunnen vertellen.

Maar dat betekent naar mijn idee níet dat ze niets aan customer service doen. Of het de papierrommel en het geld waard is, is voor ieder weer persoonlijk.

Ik zou denk ik een nieuwe kopen als er iets fout mee blijkt te zijn, zelfs voor twee keer de prijs van die zender heb je nog steeds een goed alternatief.

Dat is echter de subjectieve kant van het verhaal. In feite is het onrealistisch te verwachten dat zenders van andere merken, zeker uit HongKong, wel in Nederland ook gerepareerd moeten kunnen worden door de fabrikant zelf. Zo werkt dat gewoon niet.

Maar het is wel een waardeoordeel te roepen dat deze zender dús niet het risico waard is. Bij mijn aanschaf bleek alles 100% te werken. :rolleyes:

Dat klopt, CE is geen keurmerk dat kwaliteit garandeert. Daarvoor is het ook niet bedoeld.

Daarvoor dient voor onze apparatuur dan weer wél de verplichte garantieperiode van 24 mnd.

Het is ook geen keurmerk, anders was het wel een garantie(claim!) op qualiteit geweest, dus laten we het vooral een 'markering' noemen. :rolleyes:

Overigens heb je niet gelijk voor wat betreft die garantieperiode, daar geldt een wettelijke verplichting op van 6 maanden. Bij de aanschaf heb je als consument recht op inname en gratis vergoeding of reparatie binnen 7 dagen na ontvangst en direct retourneren bij het defekt bevinden van het product, ook bij HobbyKing.

ConsuWijzer - Garantie

Allerlei andere bepalingen zijn vanuit pure goodwill van de fabrikant en geen wettelijke garantie.

Wat is niet waar over garantie?

Hieronder staan drie uitspraken over garantie. Veel mensen denken dat ze waar zijn, maar dat zijn ze niet. Hieronder leggen we uit waarom ze niet waar zijn.
"Ik krijg altijd mijn geld terug als een product niet goed is".

Hebt u een product gekocht, en is het product niet goed? Dan hebt u niet het recht om meteen uw geld terug te krijgen. U moet de verkoper altijd de kans geven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. Doet de verkoper dit niet op tijd? Dan kunt u de overeenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt.
Let op: maakt de winkel reclame met de regel: "niet goed, geld terug"? Dan kunt u de verkoper daar natuurlijk wel aan houden.
"Ruilen is een recht".

Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het niet wilt hebben. Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Maar dit mag alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan krijgt u soms een tegoedbon. Dat mag.
Let op: staat in de algemene voorwaarden dat u het product mag ruilen? Dan kunt u de verkoper daar wel aan houden.
"Als ik iets koop heb ik altijd een bedenktijd".

Koopt u iets in een gewone winkel? Dan hebt u geen bedenktijd. U hebt meestal alleen bedenktijd als u iets op afstand koopt. Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus. De bedenktijd duurt dan zeven werkdagen. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u het terugsturen binnen de bedenktijd. U hoeft niet te zeggen waarom u het product niet wilt hebben.
Hebt u iets aan de deur gekocht? Dan duurt de bedenktijd acht dagen. De bedenktijd gaat in nadat u een afschrift van de koopovereenkomst hebt ontvangen.

Laatst bewerkt:
Ik heb juist willen aangeven dat ongeacht je gevoel van qualiteit wat volgens velen gelijk staat aan een heel stevig prijskaartje, dat een product als deze zender ook voor die 50 euro best gewoon goed kan werken.

CE regelt niet de qualiteit maar de juiste werking volgens EU regels.

Daarom vlieg je met een verbodene zender.
Of die werkt of niet speelt helemaal geen rol.

In hun voorwaarden, waar je uiteraard bij aanschaf mee instemt, valt te lezen dat ze pas producten vervangen waneer deze in nieuwstaat en met originele verpakking worden opgestuurd. Bij heel veel bedrijven ook in eigen land is dat niet anders geregeld.

Je bent nergens verplicht om iets in de orginale verpakking terug te sturen in Nederland bij garantie , het word wel geadviseerd .

Het is dan ook puur en alleen de verzendkosten waar je het over hebt. Of HobbyKing dan vervolgens voor die pakweg 50 euro ook een goede after sales service heeft zou ik je in ieder geval uit eigen ervaring niet kunnen vertellen.

Maar dat betekent naar mijn idee níet dat ze niets aan customer service doen. Of het de papierrommel en het geld waard is, is voor ieder weer persoonlijk.

Mijn ervaring met China is dat je niet op service moet rekenen als je maar voor een paar dollar koopt.
Word door de chinesen ook niet incalculeert.

Mvg Johan

Als ik het goed heb is dit een wens maar wettelijk geen verplichting binnen Nederland, anders zitten hele huizen volgeduwd met dozen omdat de garantie nog loopt.

Overigens heb je niet gelijk voor wat betreft die garantieperiode, daar geldt een wettelijke verplichting op van 6 maanden.

Citaat uit Consuwijzer:

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voor onze RC-apparatuur geldt een verplichte garantietermijn van 24 mnd. Dat is geen goodwill van de fabrikant, maar sinds we zaken Europees regelen is dat verplicht. Vroegâh was het 6 mnd. en fabrikanten en leveranciers kermden indertijd, dat deze verlenging wel eens veel geld zou gaan kosten. In de praktijk valt dat reusachtig mee.

Uiteraard geldt deze termijn niet voor zaken, die je buiten de EER koopt. Daarvoor geldt wat in het desbetreffende land verplicht is.

Het is ook geen keurmerk, anders was het wel een garantie(claim!) op qualiteit geweest, dus laten we het vooral een 'markering' noemen. :rolleyes:
Een keurmerk garandeert kwaliteit. Zoals ik het schreef 'CE is geen keurmerk dat kwaliteit garandeert' zou je kunnen opmaken, dat ik het een keurmerk noem. Dat is fout, dat is het dus niet. Je moet dan natuurlijk wel een beetje kwaaddenkend over mijn schrijfsels zijn :wink:.

Laatst bewerkt:
Dat is echter de subjectieve kant van het verhaal. In feite is het onrealistisch te verwachten dat zenders van andere merken, zeker uit HongKong, wel in Nederland ook gerepareerd moeten kunnen worden door de fabrikant zelf. Zo werkt dat gewoon niet.

Maar het is wel een waardeoordeel te roepen dat deze zender dús niet het risico waard is. Bij mijn aanschaf bleek alles 100% te werken. :rolleyes:

En met dit stukje tekst heb je jezelf zojuist 100% schuldig verklaard bij welke verzekering dan ook.

A. je gebruikt illegaal spul.
B. je geeft aan er zelf al niet van uit te gaan dat het altijd goed werkt.

En intussen gaat het al lang niet meer over CE markeringen en of die nu verplicht zijn en wie er nu verantwoordelijk is als er iets mee mis blijkt te zijn.

Inplaats daarvan gaat het over of je mag verwachten dat een goedkoop product doet wat de fabrikant belooft en zo nee, of je mag verwachten dat evt. problemen worden opgelost.

Het valt me op dat Quasti een paar zaken beweert (onder andere dat iemand die voor eigen gebruik iets in het buitenland koopt voor de wet geen importeur is en dat fabrikanten in het buitenland verantwoordelijk zijn voor het voldoen van hun producten aan de eisen voor een CE keurmerk, ook al verkopen zij deze producten alleen in hun eigen thuisland.)
Vervolgens weerleg ik (en anderen met mij) deze bewering en voorzie dit van een onderbouwing en wat gebeurt er? Mijn post wordt volkomen genegeerd en men gaat vrolijk verder over het al dan niet redelijk zijn van het leveren van defecte producten als de prijs maar laag genoeg is.

Quasti, ik zou zeggen: bewijs nu eens dat de uitspraken die je doet ergens op gebaseerd zijn. Er staat nu naar mijn smaak iets te vaak "ik vind", of "volgens mij" in je beweringen.

Het lijkt erop alsof jij meer een half glas leeg persoon bent, dan een half glas vol. ;) Het is voor dat geld onrealistisch om meer dan een half glas vol te verwachten ook al smaakt het drankje hetzelfde!

Wederom lees je niet goed. Wat ik beweer is het volgende:
1) Een fabrikant biedt een produkt aan en vermeldt de specificaties/presaties.
2) Ik koop het produkt.
3) Ik verwacht dat het produkt werkt conform de specificaties van de fabrikant.
4) Als het produkt doet wat het conform de specificaties van de fabrikant moet doen: :D
5) Doet dat produkt het niet: :onweer:

Niks glas halfvol of halfleeg, ik ga af op de specificaties van de fabrikant. Daarom koop ik dat produkt. Of dat nou een zender, ontvanger,keukenmachine of een broodje kroket is, maakt niet uit.

En met dit stukje tekst heb je jezelf zojuist 100% schuldig verklaard bij welke verzekering dan ook.

A. je gebruikt illegaal spul.
B. je geeft aan er zelf al niet van uit te gaan dat het altijd goed werkt.

Het is helemaal niet illegaal. Jullie trekken de CE markering in twijfel, ik niet. Daarnaast functioneert het gewoon goed.

Wederom lees je niet goed. Wat ik beweer is het volgende:
1) Een fabrikant biedt een produkt aan en vermeldt de specificaties/presaties.
2) Ik koop het produkt.
3) Ik verwacht dat het produkt werkt conform de specificaties van de fabrikant.
4) Als het produkt doet wat het conform de specificaties van de fabrikant moet doen: :D
5) Doet dat produkt het niet: :onweer:

Niks glas halfvol of halfleeg, ik ga af op de specificaties van de fabrikant. Daarom koop ik dat produkt. Of dat nou een zender, ontvanger,keukenmachine of een broodje kroket is, maakt niet uit.

Sorry, maar ik geloof er niets van. :) Je laatste argument ging met name over de customer service als er gebreken op zouden duiken, maar dat is helemaal niet per definitie het geval bij deze zender. Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van de speculatie dat het alleen maar negatief kan zijn, puur omdat het goedkoop is en uit het buitenland komt. Ik ontken daarbij overigens niet dat je nooit problemen tegen zult komen, maar datzelfde geldt toch echt voor een bepaald percentage, zij het iets lager, producten van andere merken zoals Futaba, Spektrum and what not.

Als je uit was gegaan van wat de zender moet kunnen volgens de specificaties van de fabrikant, dan had je al lang geaccepteerd dat de CE markering van deze zender mogelijk gewoon in orde is. Niet in de laatste plaats omdat de markering op correcte wijze aanwezig is, maar vooral omdat gebruikers van die zender óók gewoon tevreden zijn over hoe het product werkt in praktijk.

Op dat punt is dus de aanname dat het product niet goed werkt absoluut achterhaald.

Laatst bewerkt:
Mijn post wordt volkomen genegeerd en men gaat vrolijk verder over het al dan niet redelijk zijn van het leveren van defecte producten als de prijs maar laag genoeg is.

Dat is niet waar die reactie om draaide. Het ging erom dat mensen doen alsof er geen customer support bestaat van HobbyKing uit en dat is onjuist. Verder is het zo dat het geld kost (verzending) om gebruik te maken van die klantenservice. Dat laatste is jammer, maar het is niet zo bijzonder om de verzendkosten te betalen wanneer het gaat om een bedrijf in het buitenland.

Citaat uit Consuwijzer:

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voor onze RC-apparatuur geldt een verplichte garantietermijn van 24 mnd. Dat is geen goodwill van de fabrikant, maar sinds we zaken Europees regelen is dat verplicht. Vroegâh was het 6 mnd. en fabrikanten en leveranciers kermden indertijd, dat deze verlenging wel eens veel geld zou gaan kosten. In de praktijk valt dat reusachtig mee.

Dat is dus niet waar. Europese regels overrulen niet zonder meer élke binnenlandse regel. Maar goed, laat uzelf vooral niets wijsmaken. :rolleyes:

Daarnaast geldt in de praktijk dat de fabrikant meestal wel 12 tot 24 maanden garantie geeft. Dus in feite kunnen we het sowieso hier wel bij laten.

Een keurmerk garandeert kwaliteit. Zoals ik het schreef 'CE is geen keurmerk dat kwaliteit garandeert' zou je kunnen opmaken, dat ik het een keurmerk noem. Dat is fout, dat is het dus niet. Je moet dan natuurlijk wel een beetje kwaaddenkend over mijn schrijfsels zijn :wink:.

Nee, dat komt puur en alleen omdat jullie het telkens een keurmerk noemen. Het is een markering, een indicatie. Niets meer en niets minder.

Als ik het goed heb is dit een wens maar wettelijk geen verplichting binnen Nederland, anders zitten hele huizen volgeduwd met dozen omdat de garantie nog loopt.

Als de winkel die (inruil-) garantie geeft en dus het product aan een ander wil doorverkopen, dan is dat meestal een voorwaarde. Volgens mij heb ik niet het woord wettelijk gebruikt. :rolleyes:

Quasti?

hoe dik is die plaat voor je kop?
ik begin het nu beetje zat te worden.
Er zijn duizend regels hier opgedreund waaruit blijkt dat jouw zender simpelweg illegaal is tot dat jij het certificaat kan overhandigen.

Dit kan je niet dus daarmee is de discussie al gesloten.

De zender mag niet gebruikt worden binnen Europa.
Doe je dit wel pleeg je een strafbaar feit.
Maak je brokken ben je niet verzekerd.

Waar is dan het certifikaat van jou zender. ?
Mvg Johan

De zender bevat de CE markering en er is geen aanleiding tot het aannemen dat deze CE markering onterecht is aangebracht. Verder zijn de betreffende merken geen onbekenden in de wereld van de RC.

Het is dan ook apatisch om te blijven volharden in je drogreden. Toon maar eens aan dat deze zender de Europese regels overtreed. :rolleyes:

Als consument hoef je niet te beschikken over een CE certificaat en wederom bewijs maar eens dat mijn gebruik valt onder het zijn van een importeur. Nogmaals, de enige verplichting die ik al zóu kunnen hebben is de CE markering constateren en bij afwezigheid in orde maken.

Aangezien de markering aanwezig is, is het een ongegrond argument ook al zou ik er naast zitten voor wat betreft de status van importeur.

Overigens wacht ik nog steeds op een reactie van HobbyKing zelf voor wat betreft jullie vraag om een certificaat.

Laatst bewerkt:
Quasti?

hoe dik is die plaat voor je kop?
ik begin het nu beetje zat te worden.
Er zijn duizend regels hier opgedreund waaruit blijkt dat jouw zender simpelweg illegaal is tot dat jij het certificaat kan overhandigen.

Dit kan je niet dus daarmee is de discussie al gesloten.

De zender mag niet gebruikt worden binnen Europa.
Doe je dit wel pleeg je een strafbaar feit.
Maak je brokken ben je niet verzekerd.

Goh, dus jij wordt het zat? Toe maar.

Interesseert mij niets, als je dan gewoon dit topic even links laat liggen of je ergenis via PB spuwt dan kan wellicht dit topic gewoon open blijven.

Verder heb je niet gelijk, ik ben bijzonder goed verzekerd. Ik pleeg ook absoluut geen strafbaar feit en het is nog steeds niet door jullie bewezen dat de zender niet in Europa gebruikt mag worden!!

Dus als je dan toch over platen voor de kop hebt, hè...

Toon overigens eens aan dat iets pertinent illegaal is totdat je een certificaat kunt overhandigen? Er is zoveel in mijn bezit waarbij wél een CE markering op het product aanwezig is, maar waarvan ik dat certificaat echt niet heb. Een groot aantal daarvan komt ook uit Europa zelf, dus die bewering lijkt me sowieso al onzin.

Laatst bewerkt:
Just did!

Geen certificaat traceerbaar = Illegaal.
Tot het tegendeel bewezen is.
jij dient dit tegendeel te bewijzen en dat lukt je tot op heden niet.

[mod] Deel bericht verwijderd. Poster weet waarom.[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back