formula offroad.

nou ik ben weer een stukje verder met de formula offroad:p
de aandrijving voor de 2x 36/60 brushless motoren is gereed.
moet alleen de achteras nog verlengen.
verder de kap maken en de accu baken inboord krijgen.

motoren moet nog besteld worden samen met de 2 esc's.

hier vast een plaatje.

gr Sander.

madforce011.jpg

madforce013.jpg

madforce014.jpg

madforce015.jpg
 
Ziet er mooi uit! Maar je gaat 2 brushless motoren op een spur zetten, die werken elkaar alleen maar tegen;) Want geen regelaar is hetzelfde, dus er zit een minimaal verschil tussen de rpm van de motoren. Daardoor werken ze elkaar tegen.. Je kan er beter 1 grote motor opzetten, als je voor snelheid wil gaan een MMM combo, voor minder snelheid maar veel torque een lager kv motor.
 
klopt maar er komt sensor loos in.
dus het zal prima moeten werken.
en ik heb met 2 motoren meer power dan 1 grote.
+ de spur blijft op zijn plaats, en zal niet opzij geduwt worden.
vandaar dat ik 2 motoren er in ga zetten.

mocht het niet goed werken kan ik altijd nog naar 1, 36/70 motor.

iig bedankt voor het meedenken ;).

gr Sander.
 
Dat is weer eens wat anders zeg :D Ben benieuwd hoe dat gaat worden .... Hoe zit je met het COG in dit chassis, de auto staat nu nog een beetje hoog op de poten voor een formula offroad, of niet ?

Ik blijf dit volgen, succes Sander !
 
Dat is weer eens wat anders zeg :D Ben benieuwd hoe dat gaat worden .... Hoe zit je met het COG in dit chassis, de auto staat nu nog een beetje hoog op de poten voor een formula offroad, of niet ?

Ik blijf dit volgen, succes Sander !
ja hij moet nog iets omlaag idd.
en de accu's komen wel voorin te liggen ;).

Nope.. dat gaat alleen goed bij brushed motoren. die kun je namelijk op 1 regelaar zetten, dus krijgen de motoren dan dezelfde spanning.

denk dat het wel mee valt.
en ik heb nog nooit gezien dat het niet werkt. wel dat het wel werkt.
ik hoor wel altijd dat het niet werkt.
maar ja "van horen zie je niks" ;).

gr Sander.
 
is dit geen leuk motortje voor je ?

fJS4c36tcjs[/media] - Badger's Rock racer test

Holmes Hobbies LLC / Holmes Bikes :: Motors :: Brushed :: Holmes Hobbies Cobalt Puller

Recommended lipo battery-

6t- 2s only. 40a continuous
7t- 2 to 3s (3s may result in overheating). 45a continous 11.1v use, 35a continuous 7.4v use
10t- 2 to 3s. 40 amps continuous 11.1v use, 30 amps continuous for 7.4v.
14t- 3 to 6s. 35a continuous 22.2v use, 25a continuous 3s use

Slightly longer than a standard 540 motor. Uses standard 1/8" pinions, and 25mm motor mount spacing- bolts up like a normal 540 motor. **Some stock uses 4-40 mounting screws that are included**



Super Strong cobalt magnets
7 slot armature
6.5 ounces,
2.5" long, 1.35" diameter
5-10 volts
160*F max

6t- TBD
7t - 2800 rpm/volt
10t- 1800 rpm/volt
14t- TBD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het ziet er wel leuk uit de motor.
maar hij is te langzaam:(.
ik wil +- 4000kv motoren hebben voor 7,4 volt.
of 2000 kv op 14,8 volt.
en met de vertanding ga ik het dan ook niet hallen.
nu kan ik nog hoger of lager gaan met de tandwiel afstelling.

en wil meer power hebben dan een 36/70 motor.
dus vandaar dat ik 2x 36-60 motoren wil.

gr Sander.
 
nee nog niet echt.
ben overal druk mee.
keuken afmaken, bijna klaar.
net begonnen de douch leeg te trekken.
kinderkamer moet gedaan worden.
ben nog bezig met een tt-01 drift.
dus verlopig ben ik druk zat. :(.

maar als ik weer een beetje gespaard heb kunnen de regelaars en motoren komen. :p.

gr Sander.
 
zo de motor en regelaar zijn ook binnen.
het is toch 1 motor en 1 regelaar geworden.

een vriend van mij die is ingenieur eletronica en hij vond het wel een uitdaging om dus twee esc en twee brushless motoren te koppelen zodat ze elkaar kunnen lezen met een stukje elektra ertussen.

we hebben dus samen 2 goedkope regelaars en motoren met sensor gekocht voor 50 euro.

omdat de sensor bepaalt waar de motor draait en moet gaan draaien is die vriend van mij aan de gang gegaan.

na veel doormeten en zoeken op internet is er een stukje elekra onstaan waar de senor kabel en de motor draden op kwamen.

toen hij klaar was alles aan gesloten en hopla het werkte :p.

toen de motoren aan elkaar gekoppeld zodat de assen met elkaar verbonden waren.

dit ging ook super, mooi soepel op nemen en bij volle toeren ook.

en ja het zat er aan te komen. :rolleyes::confused:.

de esc's vonden het waarschijnlijk toch geen goed idee.

dus poef een hoop rook en vuur uit bijde esc's tegelijk:(.

maar goed het werke wel even.

omdat er op die goedkope esc's diodes en chips gebruikt worden waar het type van afgefijld is kon mijn vriend dus niet zien welke waarde er gebruikt is.
dus hij moest veel gokken wat hij ging gebruiken voor het stukje elektra.
dus waarschijnlijk zit het daarin dat ze in de vik vlogen.

maar goed het is dus deze motor geworden
Brushless Motor - B36-74-08XL [hy-029] - US$67.59 : hobbydream.com

en deze esc.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Brushless Car ESC 100A w/ Reverse (Upgrade version)

foto's volgen nog.

alleen wel jammer de motor as is 5mm.
de pinion 3,17mm :rolleyes: dus even in de draaibank dan maar.

gr Sander.
 
had je dan niet beter die 2 regelaars met een kabeltje aan 1 ontvanger kunnen zetten? in parallel natuurlijk niet in series, dan is je probleem toch opgelost?

verder is het echt een heel mooi project om te zien, en we willen zeker filmpjes zien als hij rijd:)

mvg mick.
 
idd,
omdat ze nooit gelijk draaien wilden we ook de ecs's met de sensor op het gemaakte printje laten draaien zodat we de esc's dus gelijk konden laten schakelen . omdat de sensor dus bepaald waneer de esc moet schakelen.

maar het ging even goed ;).

dus we doen gewoon 1 motor en 1 esc ;).

gr Sander.
 
dat gaat met brushless niet.
met brushed kon het idd wel.
2 brushless motoren in een auto gaat eigenlijk nooit echt lekker en als het zou gaan is een grote op alle fronten beter
 
idd bij brushed motoren word er stroom op het anker gezet dus de spoel trekt zich naar het magneet.
hoemeer stroom hoe sneller de motor draait.

dus als de motor dan geremd word maakt het de motor of esc niks uit.
deze geeft stroom en de motor draait naar hoe hard hij kan.

dus 2 brushed motoren op 1 esc is geen probleem.

alleen bij brushless werk het toch weer heel anders.

de esc geeft pulsen aan elke spoel.
waardoor het magneet er naar toe geroken word.
maar omdat er dus door het magneet ook stroom opgewekt wordt bij de spoel die dan even niks doet.
daar krijgt hij een retoer stroom van, deze gaat de esc weer in en weet dan ook weer waneer hij de volgende puls moet geven aan de andere spoel.
de sensor is er eigenlijk alleen maar voor second opinion voor de esc.

dus een esc leest de motor waar hij draait en moet gaan draaien. ook zonder sensor.

de sensor bevestigd alleen dat hij daar nu draait en waar hij moet zijn.
hierdoor is de motor beter te lezen voor de esc dus loopt het veel soepeler.
en dan juist met het opnemen van de start.
ook de vertijming wordt dan door de sensor geregeld (als dit in te stellen is via de esc).

maar we zijn nog niet klaar met dit gedoe.
we hebben het idee om zelf een esc te maken waaraan we 2 brushless motoren kunnen hangen.

dus het is weer veel zoekwerk (nou ja voor die vriend van mij ;)).

gr Sander.
 
nou we zijn een tijdje bezig geweest met 1 ESC en 2 motoren.

het werkt wel,
alleen de esc word te heet wat we ook probeerden.
de motoren draaide precies gelijk, ook als we 1 motor remde ging de andere ook lanzamer draaien.
dus we hebben het wel voor elkaar dat ze gelijk blijfen draaien.

alleen de esc heeft het te zwaar.
ook met 2 lichte motoren woord het te heet.
we hebben 2 esc opgebrand met dit project :D.

dus we zijn er een beetje klaar mee :(.

ik heb maar een dikke motor motor besteld 2200 kv en draait straks op 4s.

ook maar 2 stuur servos van 14 kilo per stuk.
verder moet er nog een hoop gebeuren. maar dit is een project dat af en toe eens aandacht krijgt.

een fototje zoals hij er nu bij staat.

gr Sander.

madforce020.jpg

madforce025.jpg

madforce017.jpg

madforce021.jpg

madforce022.jpg

madforce024.jpg

madforce023.jpg
 
Back
Top