yak 3

102_0333.jpg


en de onderkant is nu aan de beurt
 
102_0338.jpg


102_0339.jpg


bij de laatste lagen ook kleur mee gedaan ,zodat er straks met het spuiten maar een minimale laag gebruikt hoeft te worden , en dus minder gewicht .was dus lijm opbrengen ,met een kaart weer afhalen (zo dun mogelijk dus ) dun laagje spuiten (beiden waterdragend ,de lijm en lak ), wachten tot de lak/lijm droog was en schuren maar weer .
 
Laatst bewerkt:
102_0374.jpg


voorkant accudeksel

102_0373.jpg


en achterkant met 2 magneetjes er in .

102_0372.jpg


de accuruimte ,waar ook 2 magneetjes ingelijmd zijn .

102_0371.jpg


en hier ligt ie geglasd en geschuurd ,klaar voor spuitwerk.
 
102_0376.jpg

mallen gemaakt mbv papier voor het cockpitglas .

102_0378.jpg


en cockpitglazen op het vliegtiug gezet .tevens een rood neusje gegeven .
 
102_0382.jpg


102_0384.jpg


servo verlengkabeltjes solderen .

102_0381.jpg


102_0385.jpg

servo's en roerhevels monteren

102_0385.jpg


roertje vlak leggen met de vleugel en de servo'sin neutraal en dan dus de stuurstangen klaarmaken

102_0380.jpg


102_0386.jpg


voor de staart dus het richtingsroerpull/pull gedaan mbv dynema wat ik heb liggen voor mijn boothengels (47kg trekkracht)

uitslagen voor hoogte zit op 14mm + en -
uitslag richting is 12mm+ en -

rolroer is 20mm + en 12mm -


na een verse batterij in de weegschaal bleek dat de eerste wegingen dus van geen kanten klopte .en dat dus het gewicht van 900 gram een lachertje was .

heb nu een gelijkwaardige motor er in zitten aan een axi 2820/12
met een 35 A regelaar en een grasupner electro prop 12x6
met een statisch vermogen van 332w
het toestel weegt geheel vliegklaar dus 1300gram .
nu nog wachten op mooi weer .
maar eerst moeten er natuurlijk de rode sterren op .
 
Het is een mooi vliegtuig geworden en een mooie bouwbeschrijving.
Is het CG nog goed gekomen.
Ben benieuwd naar de maiden.
Succes
Ton
 
cg zat aardig in de buurt . regelaar moest zelfs nog voor devlegel gelegd worden en de ontvanger moest ook nog naar voren . en toen moest er zelfs nog wel 15 gram lood in de neus bij
102_0390.jpg


102_0391.jpg
 
mooi weer vanmidaag he ?

dat vond ik ook . en de yak heeft gevlogen .
motorcombo is perfect
rolroer uitslagen zijn perfect
richting uitslag is afdoende ,hoogte uitslag is te veel .
zwaartepunt volgens tekening is precies zoals hij wezen moet .

vlieggedrag kun je vergelijken met een rolroertrainer ,uiterst goedmoedig en traag te vliegen . rudder is hij wat vervelend op om daar enkeltde bocht mee in te zetten .dus inzetten met rol en doortrappen met rudder en hoogte .

vandaag was het windkracht 3 in elten en dat was perfect te vliegen , je vernam het gewoon niet eigenlijk .

de motor die ik erin heb heeft ook in mijn la5fn gezeten ,deze heeft door de crash met de la5fn toch een tik gehad ,morgen maar verse lagers halen .
 
Leuk Serge dat je tevreden bent en de maiden geslaagd is.
Gelukkig alles heel gehouden!
Dus je aannames waren wel goed w.b.t. de tekening en CG.
Hier in de polder stond er toch een behoorlijk windje dus voor mij geen vliegweer maar lekker wandelweer.
Op naar de volgende uitdaging.
Ton

waar haal jij lagers?
Zijn dat standaard afmetiingen b.v. ook voor de HK motoren?
 
ina in barneveld ,daar betaal je tenminste geen 11 euro per stuk zodat eigenlijk 3 lagers net zoveel kosten als 1 nieuwe motor .
 
de lagers van mijn motor zij 2x 4x9x4 (binnen x buiten x dikte)
en 1x 4x12x4

over het algemeenzit eroveralwel een bedrijfje welke lagers,tandwielen,en riemen verkoopt 9daar kun je vaakook bouten enmoeren halen zoals bij de fabory of geha
 
Ik zag op een foto de rolroere aangestuurd door van die plastic kwiklinks.
Ik zou die er af halen en metalen versies plaatsen, die zijn toch wat meer bestand tegen stoten en dergelijke.
 
yheb daar alrekening mee gehouden .daar waar het bolletje doorkomt heb ik deze afgeborgd door deze te versmelten mbv een soldeerbout, zo krijg je 1 geheel en dus toch weer stevig .
 
vandaag info gekregen over de lagers er moesten 2x 4x9x4 in en 1x 4x12x4

aangezien we niet meer zelf rechtstreeks bij de ina konden halen , een prijsopgaaf laten doen door een bevriend bedrijf van ons , voor een 15 euro per lager ,kan ik net zo goed een andere motor halen (de verkoper vondt ze ook aardig aan de prijs )
dus toch maar de eerst geplande motor er in de dymond hq3650/900 met een 12x 6 levert deze ook het zelfde vermogen .motor is wel 20 gram zwaarder ,dus lood uit de neus(de hele 15 gram ) en de regelaar een 4cm naar achteren was afdoende .
 
dus ton,dan weet je wat je kunt bouwen:D.

als je de instelhoeken aanhoudt en het zwaartepunt inclusief sidethrust en domping ,gaat het niet fout. bouw wel een washout in in detippen van de vleugel ,dat maakt hem zo goed moedig (ik heb daarvooreen 6mm balkje gebruikt)


ikzie je bouw berichten wel in dit topic :thumbsup:
 
Back
Top