DIY GPS Antenna Tracker

kun je niet gewoon je toestel (met gps ontvangst) voor de tracker leggen (meter of wat er vandaan) tracker die kant op richten, callibratie knop indrukken, klaar?

of denk ik nou te simpel?

je wil natuurlijk niet je kist opgooien, en al vliegende erop gaan richten lijkt me :)

Nee, dat kan niet. Je kist ligt dan te dicht bij de tracker en ziet het dan als één coordinaat. Hij weet dan nog niet wat nu voor of achter is.

Voor een juiste en zuivere tracking, moet je de kist zo'n 30 meter, -wanneer je de tracker vertelt dat hij moet calibreren- in het verlengde van de tracker lopen, hem neerleggen, en dat punt bevestigen door op de tracker een knopje in te drukken ( wanneer je dus terug geholt bent, terwijl je kist 30m verderop ligt)

Dat richten tijdens het vliegen is toch geen probleem? Laat je kist wat hoger gaan, even richten en snel de knuppeld weer vast pakken.
Dat doe ik vaak zat, als ik even minder aandacht heb geschonken aan het goed calibreren van de tracker.

De beweging op en neer is dan wel een probleem:(..
 
Herkansing dan (vanaf een vaste PC):


De huidige bedachte procedure zou zijn:
- Zet je vliegtuig/GPS aan
- Plaats je tracker (grondstation)
- Leg je vliegtuig voor de tracker
- De tracker wacht op een geldige locatie van de GPS
- Als de positie gedurende bijv. 5 seconden stabiel is, is dat de plaats van de tracker
- Vliegen maar...

Helaas gaat dit alleen werken als je daadwerkelijk 360°x180° kunt volgen omdat elke positie van je vliegtuig een absolute positie is in de "halve bol" waar je je in bevindt als je de tracker altijd op dezelfde manier plaatst (referentielijn 0°/0° naar het noorden).

Als je de bewegingsvrijheid van de tracker gaat beperken tot bijvoorbeeld 180°x90° (horizontaal/vertikaal) dan kun en wil je niet altijd naar het noorden richten. Je kunt best wel eens als vliegrichting (recht voor je) zuid-oost hebben. Er moet dus aan de tracker verteld worden wat de referentielijn 0°/0° is. Dit kun je dus doen door voornoemde procedure uit te voeren en als de positie van de tracker bekend is, zo'n 15 tot 20 meter van de tracker af lopen waarbij de richting haaks is op de 180° van de horizontale richting (dus recht vooruit vanaf de tracker, de middellijn van het gebied waar je gaat vliegen).

Een calibratieprocedure ga je dus niet aan ontkomen tenzij je een elektronisch kompas gaat gebruiken. Dan kan bepaald worden welke richting de tracker op wijst.

Wel is de software in de tracker zo te maken dat je de calibratie niet kunt vergeten door eerst de horizontale servo "nee" te laten schudden totdat de positie van de tracker bekend is (te resetten met een knop op de tracker) en vervolgens "ja" te laten knikken met de vertikale servo om te vertellen dat je nog even 15 à 20 meter vooruit moet lopen. ;)


-edit-
Wat Remy zegt dus. ;) Net als de constructie van een Pan/Tilt is het zo ongeveer de enige eenvoudige manier. :yes:
 
Laatst bewerkt:
Of anders toch maar een 360' pan tracker verzinnen? ;)
Kwestie van een tandriempje en een plankje toch?
Scheeld softwarematig een hoop kopzorgen.
 
Laatst bewerkt:
Of anders toch maar een 360' pan tracker verzinnen? ;)
Kwestie van een tandriempje en een plankje toch?
Scheeld softwarematig een hoop kopzorgen.
Nope, softwarematig zelfs heel veel extra zorgen. Je kunt met twee knikpunten (servo's) niet voorbij de 359°, je moet dan weer terug naar 0° (dus helemaal terug rond) anders wikkel je je draden om de as. Bij die actie is er een behoorlijke blinde vlek (twee punten zelfs!) waarbij je de antenne wegdraait van/niet kunt richten op je vliegtuig. Om dat wel te blijven doen is een derde servo nodig. Dan kun je horizontaal helemaal terugdraaien en toch "zicht" houden op je vliegtuig. Daar heb je speciale algoritmes voor maar is dus wel extra veel rekenen en ingewikkeldere hardware/constructie.

Een elektronisch kompas kost op zich de kop niet (kuch) maar daarmee wordt het budget van 60 euro duidelijk overschreden. En dat alleen maar om luiheid van de piloot te elimineren. ;) :p
 
Zo doet die van eagle dat ook hoor. :p Die kiept em in een halve seconde ook de andere kant op, en de signaal conus van een gemiddelde patch vangt dat volgens mij toch al aardig op? En die dooie hoek is, als ik heel eerlijk moet zijn, minder erg dan dat de tracker na een halve draai al zegt "de koek is op, zie maar hoe je terug komt". ;)


Anders maak je toch effetjes zoiets?

Past net in je budget denk ik. :lol:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anders maak je toch effetjes zoiets?

Past net in je budget denk ik. :lol:
Yep, zie ook de lussen in de bekabeling. ;) Netjes een huls er omheen en alles beweegt mooi soepel. ;)

idd, je ziet ze HEEL erg snel van 360, terug naar 0 draaien. dus dat zou moeten kunnen toch?
Ja, kan maar vergt wel meer knutselwerk voor de servo's en meer elektronica om te bepalen wanneer een rondje een rondje is. Je kunt een eindeloos roterende eenheid maken met een coder zodat je weet wanneer je over het nulpunt gaat (en dus terug moet draaien) of andere constructies gaan bedenken waarmee je 360° rond kan. Maar dan is het niet echt meer universeel zoals het met twee standaard servo's wel is.

Daarbij komt dat iemand die met FPV 360° rond vliegt meestal dichtbij vliegt en het af kan met een dipooltje (standaard antenne), wie ver weg vliegt kiest meestal een bepaalde richting/object om heen te vliegen dus is 180° voldoende. :yes:

En zoals Remy al aangaf moet ook een 360° gecalibreerd/uitgelijnd worden bij gebrek aan een automagisch elektronisch kompas.
 
Hoezo meer electronica? Kun je toch gewoon herkalibreren? Of ben je dan teveel resolutie kwijt? En uitlijnen van een 360' tracker valt toch wel mee? Plak er zon compasje op van 10 cent, poot em neer als ie naar et noorden wijst, en laat maar zwieren toch? :p En moah, met een funjet heb je een rondje van straal 2km toch zo gemaakt? :lol:
 
Zou ook zo'n tracker kunnen kopen. Is niet zo duur.
The MyFlyDream AAT (Auto Antenna Tracker)
Main Features:
1. Unrestrained, continuous rotation
2. Plug and Play, with Digital Compass build in.
3. pan and tilt tracking.
4. High speed and accuracy.
5. Compact, robust design

aat1.jpg


Maybe it's the best Tracking Antenna? - RC Groups
 
dat is dus he-le-maal compleet, voor 200 euro?
TOCH nog redelijk wat geld, maar als je kijkt naar andere mogelijkheden....

Maar dan moet je natuurlijk wel een osd bijpassend hebben...
 
ja idd, de prijs zit hem in de ontwikkeling natuurlijk, da's logisch, maar dan is 200 euro nog steeds een hele hoop geld...

Is wel incl 2 servo's toch?
 
zou je niet een ardupilot kunnen gebruiken kost ook niet duur 23 dollar meen ik.
Ik gebruik nu de Arduino Mini Lite, kost maar €16,00. Meer is echt niet nodig (op een paar drukknoppen, condensatortjes, weerstandjes en LEDs na). ;)

Zou ook zo'n tracker kunnen kopen. Is niet zo duur.
The MyFlyDream AAT (Auto Antenna Tracker)
Main Features:
1. Unrestrained, continuous rotation
Zo te zien is dat na een paar rondjes alleen linksom of rechtsom toch echt wel afgelopen vanwege het opwikkelen van de draden. :?

Het mechaniek opzich is simpel zat. :p
Da's al een ingewikkeldere manier met dat wieltje aan de buitenkant. Alu bus met lagers nodig, rubber band die niet slipt en genoeg druk houden op de rubber band met je wieltje. Complexer dan een winch servo die 720° of 1080° doet. :yes:

ja idd, de prijs zit hem in de ontwikkeling natuurlijk, da's logisch, maar dan is 200 euro nog steeds een hele hoop geld...
Voor 200 euro kan ik ook wel wat mooiers incl. elektronisch kompas en touchscreen display maken. :yes: :D Ik hou het nog steeds bij een low budget oplossing, inclusief alle te compenseren tekortkomingen als gevolg van een beperkt budget. :yes:
 
Ik zou zeggen krik het budget omhoog naar 100 euro als je daarmee de de flexibiliteit van je tracker zo goed als verdubbeld, dat kost nog steeds de helft van een budget diversity. :p Ik wil best 100 euro betalen voor een simpele tracker die 360' doet, dus de eerste klant heb je al. ;) Hoe denkt de rest hierover? :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
 
Zo te zien is dat na een paar rondjes alleen linksom of rechtsom toch echt wel afgelopen vanwege het opwikkelen van de draden. :?

Nope zit nl. een sleepkoppeling op.
En ik quote de maker ervan

You can't see the buildin slip rings in this picture. The system is FULL CONTINUOUS ROTATION. you can see it in my video, and I will post a new flying test video few hours later.

Maar ook een andere quote (En die is pijnlijk:)):
Actually, this is a price list:
FlyingDream OSD system: 160 EUR
FlyingDream AAT System: 200 EUR
 
Laatst bewerkt:
Nog een quote

I have to describe it again. the slip ring IS INSIDE the "canister", the wires you have seen is the output wires of the slip-ring. The slip-ring is an electronic part that designed for this purpose.
slip-ring1.jpg

Maybe I haven't made the video clear enough to show the "continious rotation" feature? The slip ring has six channels. I have used 5 of them: POWER,GND,VIDEO OUT,AUDIO OUT, CONTROL SIGNAL. Any user can use the last channel if he want. for example, sending the RC transmitter PCM signal.

Again, It's REAL continious rotation.

Daarom is die prijs ook ernaar. Denk ik.
 
Back
Top