Ja, maar dat is natuurlijk wel een drogreden:
Ik loop nu al wat jaartjes mee in de helivliegerij, en als instructeur zie ik nogal wat voorbijkomen. Het instap-budget mag dan lager liggen, het totale kostenplaatje ligt meestal minimaal gelijk, zo niet hoger.
De opmerking "crashen hoort er bij" of "crashen ga je toch" is net zo waar als dat je hem zelf maakt... En in mijn ogen hoort het er NIET bij!
Als je kalm aan doet, en je een beetje laat begeleiden, dan valt dat reuze mee met dat crashen.
Natuurlijk, als het een drogreden is, waarom les je dan met een KDS en niet met een Align, Beam of Outrage? budget kwestie toch? Verder vliegt het toch prima, nietwaar? Als dat klopt is een dure heli is dus niet noodzakelijk. Met een ietwat minder dure heli kan je ook kalm aan en evt begeleid leren vliegen zoals je daarmee indoor lest.
Kijk als een crash met een logo zomaar ruim 200,- kost, zoals Tjeerd eens postte, heb ik persoonlijk meer last van faalangst en een goede kans dat ik daardoor fouten maak die ik anders niet zou maken. Daarnaast durf ik het met mogelijk hoge crash-kosten in het achterhoofd niet de volgende stap te maken en wat nieuws te leren. Dan blijf je in de comfort-zone, gewoon doen wat je kent; niets mis mee, maar eigenlijk niet wat ik wil.
Mijn streven is te kijken hoe ver ik kan gaan, gewoon hoveren en vliegen was ooit onmogelijk maar heb ik geleerd en zo wil ik gewoon proberen verder te komen en op een gegeven moment bijvoorbeeld een inverted funnel kunnen vliegen. Helaas is daarbij geen hulp behalve uitleg/video van ervaren piloten, de sim en m'n trouwe 450 sport die een mix is van kloon, turnigy, scorpion, align en hyperion onderdelen :smile:
Misschien is het gemakkelijker met een grotere heli met top elektronica maar ik zou die niet riskeren.
Het is toch ook niet voor niets dat er mensen zijn die nieuwe figuren eerst op een 450/500 proberen omdat een fout dan financieel minder wordt 'afgestraft'. Gaat het goed, dan is een grotere heli toch gemakkelijker.
Het is meer het feit dat de meeste mensen er blijkbaar een enorme weerstand in zien om zich te laten instrueren, zelf bezig gaan, wat snuffelen op Internet en dan maar god zegene de greep aan het vliegen gaan, wat crashes oplevert. Dat kost uiteraard geld (en ja, bij een goedkope heli minder dan bij een dure) maar dat levert angst om te crashen op.... En die angst, die zorgt er voor dat je vaker gaat crashen....
Leren gaat veelal gepaard met fouten maken, zeker zonder hulp, en de eerste stappen had ik graag les gehad als ik wist dat het kon (er is niet eens een winkel in de buurt, zw-friesland, dus mogelijkheid voor lessen had ik ook niet verwacht).
Bij een club vliegen doe ik niet omdat ik juist wanneer je mag vliegen, 1 dag in de week en in het weekend, vaak weinig tijd heb.
Velden om de hoek, waar ik toestemming heb om te vliegen, kan ik ten aller tijde even naartoe en geeft een 450/500 heli of m'n funcub geen overlast.
Eigenlijk vind ik de kleinere maat toch ook erg leuk vliegen, gewoon snel, wendbaar en toch met de gemiddelde weersomstandigheden goed te vliegen.
Maargoed, allemaal wel erg offtopic zo
