Bouwverslag T.C. Piper PA-18

Hij vliegt alleen niet hoog, zonder snelhied en geen vermogen. Is het een model dat een diorama wordt :lol:

Ziet er goed uit de instrumentenpaneel.

Groetjes Rob.
 
Word ook tijd dat die klaar word , Pipermeeting is in Augustus . ;)

Mvg Johan

Johan,

We doen ons best, we zijn de Piper van een overleden vriend aan het afbouwen. Probleem in deze is beschikbare tijd en het afmaken van een projct waar inmiddels diverse personen aan hebben gewerkt.
Gelukkig is de bouwdoos redelijk compleet we missen bijvoorbeeld de mal voor het maken van de vleugeltips.
Doelstelling is om oa in augustus deel te nemen aan de Piper meeting.

Ronald
 
Johan,

Als ik je foto's bekijk en deze vergelijk met de TC Piper die wij aan het afbouwen zijn zie ik wel het een en ander aan verschillen. Is de bouwdoos de TC ooit gewijzigd qua materiaal en bouwwijze?
In de vleugel bijvoorbeeld gebruik jij voor beide hoofdligger grenen hout in de versie die wij bouwen is de achterstre ligger van balsa?

Ronald
 
Ik heb hier de nieuwste versie.

De piper van TC bestaat al sinds 1976

De konstruktie is iets verandert , vleugelprofiel is verandert en nog meer dingen zijn al klaar gefreest of hardgesoldeerd .
Zo zijn alle liggers uit grenen hout en is al de schuine kant er aan gefreest om ze te verlengen.

De mallen op de foto,s zijn zelf gemaakt (is mijn derde piper)
In de bouwdoos zit nu een MDF stuk in de vorm van de randboog waar je de delen langs kan buigen en lijmen.

Kan je krijgen zou je in de buurt komen. ;)

Mvg Johan
 
Hij ligt voor je klaar Ronald.
Gaten voor de klemmen (of knijpers) zijn geboort . ;)

En een update.
De sleepkoppeling is ook gehardsoldeerd en ingelijmt zoals de aansluitribben.
full


En de helling voor het stabilo is ook gelijmt .
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag het hoofd landingsgestel in elkaar gesoldeerd met zilversoldeer.

full


Moet het nog wel schoon borstelen met de dremel .

Maar het past precies .;)

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook even een vraag.

De vleugels worden bevestigd tegen de twee ribben die tegen de romp zijn gelijmd. Het hele toestelgewicht hangt aan die ribben? De constructie lijkt nogal fragiel. De ribben lijken gewoon tegen de rompspanten gelijmd Dat is een lijmoppervlak van enkele vierkante centimeters.

De TC Piper bestaat al heel lang. Er zal dus best over de constructie zijn nagedacht, maar dit lijkt nogal zwak.
 
Johan, je gaat die benzinemotor toch niet op rubbers zetten als ik die foto zie?

Er komt een Hydromount System op om hem heel stil te krijgen .
Ook de uitlaat komt in de romp achter de motor .

De TC Piper bestaat al heel lang. Er zal dus best over de constructie zijn nagedacht, maar dit lijkt nogal zwak.

De constuctie is sterk genoeg , gelijmt word dit alles met UHU Endfest 300 of 24 uurs Epoxy .
En er komen overal nog versterkingen in .

Heb nog niet gehoort dat een TC Piper daar uit elkaar is gevallen bij het vliegen . :D

Mvg Johan
 
Beste Johan,

Ik volg dit draadje al een tijdje op de achtergrond. Leuk om de ontwikkelingen te volgen!

Ik zie nu een ingenieuze constructie van het landingsgestel. Kan het alleen niet goed genoeg zien. Is dit onderstel verend gemaakt? Ben zeer nieuwsgierig.

Groeten,

Jan-Willem


Vanmiddag het hoofd landingsgestel in elkaar gesoldeerd met zilversoldeer.

full


Moet het nog wel schoon borstelen met de dremel .

Maar het past precies .;)

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit gestel uit RVS zit bij de kit en werkt als het orginal .

Het is kompleet verend uitgevoert.;)

full


full


full


Er word een 4 mm elastiek omgewikkeld wat straks de dempers ingedrukt houd in de vlucht .
Het model kan ongeveer 4 cm inveren en dat voorkomt het springen bij de landing.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
moeten er geen eind stops op de "cylinders" zodat hij niet uit elkaar kan ???

Ziet er allemaal heel strak en netjes uit Johan
 
Normaal worden de binneste ringen aan de buis gesoldeerd en die schuiven dan over de as.

Dat moet je ook doen als je het elastiek er niet strak oplegt , de veer weg is dan anders te groot .

Maar ik wikkel het elastiek er met voorspanning op zodat hij ook bij grote belasting nooit geen 15 mm uit komt.

En een nadeel is dat je maar 10 mm veerweg hebt als je een ring aan de buis soldeert.
Ik heb zo zeker 20 mm voor het kritisch word .

Dit zie je wel vaker modelbouwers doen. ;)

Mvg Johan
 
Johan,

graag enkele tips mbt de electrische aandrijving.
Is het nodig om een powerbox of digiswitch te voorzien ?

Welk type batterijen, voltage en hoeveel mAh zal je voorzien voor de aandrijving van servos en ontvanger?

Dank
Paul
 
Hallo Paul

Powerbox of digiswitch gebruik ik niet .

En ik ga weer 2x 4zellen paketten Eneloops gebruiken.
Bij 2x 2000 mAh heb ik dan genoeg voor een hele dag berenvliegen .

Zat ook in mijn laatste Piper en nooit problemen er mee gehat .

Mvg Johan
 
Ben het met Johan eens : Keep It Simple
Heb vorig jaar met TC piper tijdens een zeer drukke para wedstrijd ruim 50 para's naar boven gebracht met een gewone 2,4 ontvanger en 1x5cellen NiMh2400mAh accu (tijdens de middag pauze een beetje bijgeladen voor de veiligheid)
totaal ongeveer 1300mAh verbruikt voor de hele dag
[post103]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb nog niet gehoort dat een TC Piper daar uit elkaar is gevallen bij het vliegen . :D
Je zult het niet geloven, maar ik heb het een keer zien gebeuren.
Motor, compleet met brandschot, viel van 30 meter hoog in de klei....
Toen ik vroeg naar de lijmsoort: 'witte houtlijm' :confused: :hammer:
Je hebt er onnozelen bij.....:rolling:
 
Back
Top