Bouwverslag T.C. Piper PA-18

Omdat het licht en sterk is.

Ik lijm er al 15 jaar mee.

Alleen op hardhout delen waar een grote belasting op komt word met Epoxy of UHU Endfest 300 gelijmt .

Mvg Johan
 
Aha.

Als je wilt opschieten is CA-lijm voor 'normale' balsa-verbindingen door de bank genomen toch handiger, of zie ik dat fout? :?


jan.
 
Laatst bewerkt:
En dan valt de Piper bij de eerste hardere landing uit elkaar :D

CA neem ik alleen om iets snel te fixeren als het met klemmen anders niet gaat.

En opschieten heeft met de droog tijd van lijm niks te doen .

Deze vliegt binnen een half jaar .

Anderen bouwen meerdere jaren aan 1 model.
Ik bouw meerdere modellen in 1 jaar.:D

Mvg Johan
 
En dan valt de Piper bij de eerste hardere landing uit elkaar

:confused:

Test: twee proefstukjes op elkaar lijmen, laten drogen, onderste in de bankschroef, de twede met een hamer er vanaf slaan. :cool:

Als het goed is zie je houtvezels van het andere, in de lijm op het ene blokje . . . :Shock:

Maw., de lijmverbinding is sterker dan het materiaal zelf. :teachter:

Gaan we proberen met CA! :p


jan.
 
Een T.C. Piper heeft een romp gerust die achter uit hardhouten en balsa lijsten bestaat .

Die worden stomp op elkaar gelijmt .

Iemand die dat met CA gaat doen heeft niet lang genot van zijn piper.

Met CA kan je een schuimpje lijmen maar geen houten model.
Ik heb eens een keer een Funtana gekocht die uit 4 m naar beneden was gevallen .
Die was ook met CA gelijmt , de romp heb ik nieuw gelijmt en de vleugels helemaal nieuw gemaakt .

De amateure lijmen met CA , de Profi,s met Bruis of epoxy . :D

Mvg Johan
 
De romp delen die klaar zijn even droog gepast.

full


Kan het morgen gelijmt worden.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je hebt wel de verdubbelaar op de zijkanten volgens mij verder laten doorlopen als dat tony voorschrijft, of heb ik dat mis johan? wel geeft het extra stevigheid op deze manier:yes:
 
De 0,8 mm dubbelaar loopt iets verder.
Normaal word hij met de ronding mee gezaagt .
Maar direkt na de rondingen zijn de grenen latjes verbonden met elkaar omdat ze niet lang genoeg zijn en boven ook een knik zit .
Nu zit de dubbelaar ook over deze naden.
En het was lang genoeg

En je ziet het straks niet meer als de kist in de folie zit .

Jan@ Ook bij balsa verbindingen gebruik ik geen CA .
Met bruis verlijmt is alles mooi te schuren , met CA krijg je een harde naad die weer schlechter te schuren is.

En nu om te zeggen dat je met CA schneller kan bouwen geloof ik ook niet .

Mvg Johan
 
In moment die van Bison (de Formido is 3 straten verder)

Er zit niet veel verschil in de soorten , belangrijk is dat je kleine potjes koopt.

De grenen liggers voor de vleugels zijn ook met elkaar verbonden door UHU Endfest 300.
full


Kunnen we morgen ook met de eerste vleugel beginnen. :D

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het stabilo met roeren .
full


De zijvin met roer .
full


Alle scharnieren passen ook .

Kunnen nu op de kast tot ik met de romp zo ver ben. :D
De rondingen worden eerst later gedaan .

Ook de slagmoeren ingelijmt in het motorschot.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De amateure lijmen met CA , de Profi,s met Bruis of epoxy . :D

Mvg Johan

Pff gelukkig geen "amateur" :)

Over de bruislijm is niet voor niets een constructie lijm die voor veel doeleinden word gebruikt, ook weet je wanneer je teveel of te weinig gebruikt hebt, te veel: er bruist een halve bus lijm uit je verbinding, te weinig: er komt geen bruis uit je verbinding.

Er is tegenwoordig ook al bruislijm die snel drogend is (15min eindsterkte na 30min) daar hoef je het dus ook al niet meer voor te laten.

Het is maar net wat je fijn vind werken, ik gebruik voor bijna alles bruislijm krijg je wel van die mooie zwarte vingertoppen van :D
 
Er is tegenwoordig ook al bruislijm die snel drogend is (15min eindsterkte na 30min) daar hoef je het dus ook al niet meer voor te laten.

Linkje ?

Bij mijn informatie bestaat er geen bruislijm die na 30 min is uitgehard.

Je hebt wel een Expres of Belizell met een opentijd van 10 min .
De klemtijd word minder , dus zou je theoreties sneller kunnen.
Uitharden duurt ook bij deze 24 uur .

Mvg Johan
 
Die in de koker zijn ongeschikt in gebruik voor de modelbouw en de vezel versterkte heb ik ook gehat maar beviel niet door de vezels en je moet teveel persen (6 kg/cm²) , dat ga je zonder pers niet redden. :D

Ook het schuren na de uitdroog tijd van 6 uur gaat niet perfekt , hij heeft dan wel de max. sterkte bereikt maar de lijm is nog te zacht om mooi te schuren .

De gewone van Bison bevalt mij beter.
En door dat ik altijd meerdere dingen te gelijk doe heeft het tijd om te drogen. :D

Mvg Johan
 
De amateure lijmen met CA , de Profi,s met Bruis of epoxy . :D

Mvg Johan

Mwah dit ben ik toch niet met je eens, ik bouw vrij veel met CA, ook oudere modelen van mn vader rond de 20 jaar oud zijn met CA gelijmt en vliegen nogsteeds..
Als je maar een goede passende verbinding hebt, dan kan je prima CA gebruiken, Past het minder mooi, Wat je bij veel mensen ziet als ze zelf alles zagen, dan zou ik bruis gebruiken inderdaad.

Maar mn bigjim zit toch echt voor groot en deels met CA in elkaar

grt
 
Mijn delen die ik verlijm passen meestal perfekt , vooral de freeskits , maar ik neem ook dan geen CA.

Ik heb ooit een Diablotin (155) van JR gehat , die ik door een windstoot bij de landing een stevige landing gehat hat .
Opzich niet veel schade te zien .
Als ik de folie los maakte om de losse delen te verlijmen viel hij helemaal uit elkaar .

Ik hatte gewoon weer een bouwdoos. :D

Bij bruis was dat nooit gebeurt.

Nu begonnen met de dubbelaars op de hoofdribben te verlijmen met epoxy .
full


En de eerste spanten in de romp .
full


En met de linkervleugel begonnen.
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top