Staart probleem vario xlv benzine

Hallo,

Ik ben bezig met een Vario xlv benzine trainer.

Nou heb ik het volgende probleem:de staart blijf continu wegdraaien.
Ik heb een GY401 met s9254 als gyro combi.Als ik hem op Heading lock zet gaat het beter,maar dat mag volgens de mensen van Vario niet bij een grote heli.

Ook is het volgens de tekening zo,dat de bladen min. 0 graden en max 50 mm uit elkaar moeten staan als ze ingeklapt zijn(staartrotorbladen),maar dan kom ik er helemaal niet.

Ik heb het idee dat het beter wordt bij een rotor toerental van 900 rpm,bij 750-800 rpm is hij bijna stuurloos?????

Volgens de voorschriften mag hij max 800-850 rpm draaien.
De gain heb ik op diversen standen gehad,de servo versteld(de stang tussen de servo en heckrotor is nl uit een stuk)maar hij blijft naar links draaien....
 
wanneer je de gyro in " normal mode " hebt staan, dan moet je 0 graden hebben op je staartbladen.

ik neem aan dat je de end point wel goed hebt ingesteld ? (zie de gebruiksaanwijzing )

het kan ook zijn omdat het toerental erg laag is, dat je dan wat grotere staartbladen monteerd, dan zou het ook wel beter worden.
 
???
Je staartbladen moeten voldoende pitchhoek hebben om de heli niet te laten roteren in normal mode.
Dat is eigenlijk nooit 0º, eerder 5-8º
Moet je dus mechanisch goed afstellen als je in normal mode zou willen vliegen.
In HH merk je er minder van als het op 0º staat, maar dan is je servo continu aan het drukken.
In normal goed afstellen, Daarna kan je hem gewoon in HH vliegen.
Vario is ook gewoon een RC heli, zou niet weten waarom je niet in HH kan vliegen.
 
Tis niet een kwestie van niet mogen, maar voor het schaalbeeld, staat een Rate mode gyro beter. rate gyro laat wat meer zelfsturing toe tijdens het rondvliegen.(zelfsturing. dus het volgen van de tail.)
 
Ho, normal is niet alleen voor het vliegbeeld

Op een grote heli zit vaak niet veel vermogen op de staart
Een hh gaat tegenwerken aan bv zijwind, wil jij dan net die kant opdraaien kom je op het eind van de staartuitslag, en doet ie het dus niet

Wat een interessante situatie op kan leveren

In normal voel je hoever de bladen staan, en weet je dus dat je bijna tegen de aanslag zit, dus stuur je gewoon niet die kant op

Dat had ik begrepen iig

Voor je probleem
Heb je links en rechts evenveel snelheid van draaien?
Oftewel, draait ie bv linksom erg snel, en rechts erg langzaam

Dat zou nl betekenen dat je hardwarematig je nul stand moet veranderen
 
???
In HH merk je er minder van als het op 0º staat, maar dan is je servo continu aan het drukken.

Tja zo stel ik ze altijd af, en vlieg ook altijd in HH mode, je hebt inderdaad gelijk, dat in normaal mode er wel iets wat graden moet zijn.

maar dan zou je de servo op de staart wat moeten gaan verschuiven, tot dat hij stil staat in in normaal mode.
 
Weinig schaalbeeld bij de benzinetrainer als je het mij vraagt ;)
Maar je kan hem absoluut in normal vliegen als je dat fijner vind, of als je wilt oefenen voor het "op schaal" vliegen.
 
Oke,

Bedankt voor jullie reactie's.Maar zit nog steeds met de vraag:grote heli wel of niet in hh mode??
Ik heb een stukje van Vario gekopieerd - Gebruik de gyro voor de staartrotor vooralsnog niet in de “heading-lock modus”. - In tegenstelling tot wat menige gyro-fabrikanten voorschrijven, hebben grotere helicopters op
grond van hun massa-traagheid een instelling op de zender van staartrotormixing in de
normaalmode nodig. - Staartrotorpositie bij pitch min 0° - bij pitch max. hebben de in de bladhouder samengeklapte
staartrotor-bladen een afstand tussen de bladeinden van ca 50 – 60 mm


Met deze bladuitslag cijfers kom ik er volgens mij helemaal niet,dat zou betekenen maar ongeveer 25% van de slag van de staart hevel!!

Iemand ervaring met 180-250 cm rotors met hh mode
 
Student:

Kan ik eigelijk niet zeggen,ik bedoel heb geprobeerd om hem bij te stellen.Maar krijg het idee dat het niet veel scheelt,wel op toerental.

Je kunt bij de XLV de servostang niet veranderen en ook de servo zit op een vaste plek,dus je kunt er zo weinig aan afstellen.......ik maak er wel sleufgaatjes van,dan kan ik experimenteren met de servo naar voren/achter te schuiven om zo een goed nul stelling te krijgen.
 
Hallo Tony,

Een grote heli NOOIT in HH vliegen, dat is levensgevaarlijk! Je kunt een grote heli namelijk alleen in crosswind hooveren als je weet wat je staart doet.
Je hebt met HH geen enkele feedback meer over hoe ver je de hekrotor belast, en ook al gaat alles bij zo'n grote jongen veel langzamer, als hij eenmaal begint weg te draaien omdat je de staart overbelast hebt, dan stop je hem niet zomaar meer af en zit je voor je het weet, zwaar in de problemen. En dan bedoel ik niet problemen met eventueel onverwacht nose-in hooveren of zo.... Je wilt een heli van dat formaat gewoon niet dat hij ook maar één millimeter beweegt in een richting die je niet zelf onder controle hebt. Je moet dat zo zien: driften met een kart is leuk, driften met een volgeladen vrachtwagen met oplegger is minder geslaagd....

NIET DOEN dus....

Verder is die GY 401 geen enkel probleem, maar de S9254 is véél (maar dan ook echt VEEL) te zwak voor deze heli (20 Ncm??? waarschijnlijk minder). Hier moet je geen risico nemen, en gewoon een servo in de categorie S9206 (100 Ncm) o.i.d. gebruiken.
Met heli's van dit formaat is dat ruim snel genoeg, je boekt zelfs geen enkele winst met een snellere servo. Met een goede servo zal zelfs een simpele G300 gyro al ruimschoots voldoen in deze heli.

Ook ABSOLUUT niet expirimenteren met hogere rotortoerentallen. Hoe groter een rotor word, hoe moeilijker het is om er een ruime veiligheidsmarge in te construeren zonder dat de boel onhandelbaar zwaar word. Tevens word het bij grotere rotordiameters toenemend moeilijk om op het gehoor een toerental in te schatten, m.a.w de situatie word al heel snel erg gevaarlijk.
Ik heb wel eens voorzichtig gevraagd, maar Vario weigert categorisch zelfs maar een indicatie van de veiligheidsmarge te geven, met als reden "voorkomen dat mensen dan de grenzen gaan opzoeken".
Zij weten bij welk toerental jouw rotor uit elkaar spat, jij weet dat niet. Zij garanderen dat hij tot 850 RPM veilig is, en dan is het niet verstandig daar ook maar iets overheen te gaan. Want in die 850 RPM zit bijvoorbeeld ook een veiligheidsmarge voor onbedoeld optoeren bij een snelle afdaling. Die marge ben jij nu aan het uithollen....

Ik bedoel dit absoluut niet lullig....
maar als je met dergelijke grote heli's aan de gang gaat, kun je je beter wat verdiepen in de verschillen tussen een .60 heli en dit soort gevaartes qua uitrusting, en ook al weet ik dat Vario niet Gods woord of zaligmakend is, het is toch écht aan te raden absoluut hun aanwijzingen op te volgen wat betreft uitrusting en instelling. Dus géén HH, en kijk nog maar eens goed in de handleiding, want ik weet tamelijk zeker, dat er géén S9254 aanbevolen word, maar vrij waarschijnlijk minimaal een S9206 of vergelijkbaar.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert,

Even een voor de duidelijkheid:ik wil absoluut niet boven de 850 gaan,ik heb er ook een gv1 op zitten met dit als max.Ik krijg alleen de indruk dat hij nl beter reageerd op 850 als op 800 rpm(mijn 2e stand)

Deze heli is door een kennis compleet gekocht bij flycam nieuw niet gebouwd maar wel met deze servo e.d,vandaar.

Ik heb zelf een benzine trainer en vlieg daarmee bijna een jaar,deze is nl ook uitgerust met dezelfde servo de s9254.

Op de swatch zitten wel de 9206 van futaba,deze zijn als ik het goed heb analoog toch,kunnen die dan goed bij de gy 401 ?

Ik vervang dan inderdaad liever de 9254 voor deze 9206.
Voor wat betrefd de hh modus,bij mijn benzine trainer vlieg ik nl ook nooit in hh mode!dat heb ik van Joop van Lent duidelijk meegekregen,dus dat wilde ik met de xlv ook niet doen,alleen lees ik hier en daar dat andere dat soms wel doen,vandaar mijn vraag.

Kortom:jij denk dat een futaba s9206 op de staart goed werkt met een gy401?
 
Hoi Tony,

OK, ik meende dat je al met 900 gevlogen had, misverstandje, sorry.

Denk er om, dat je boven de 2 m diameter de minimum pitch niet lager zet dan 0 graden (ook niet in autorotatie), anders kan hij bij een steile daling nog steeds boven het ingestelde toerental gaan, governor of niet. Gewoon even als opmerking. Je kunt dat optoeren niet horen als de motor loopt, dus wees gewaarschuwd.

De S9254 is feitelijk geschikt to max .60 heli's; een benzinetrainer met zo'n ding uitrusten is al gevaarlijk. De standaard hekrotor van een benzinetrainer gaat nog, maar zodra je die BT in een romp gaat zetten gaan er vaak iets grotere hekrotorbladen op, en dan loop je al gevaar. Die servo trekt nu eenmaal niet veel meer dan 2 kilo met een hevel van 1 cm, en de standaard Vario hekrotor kan al een feedback van 1 kilo opwekken. De meeste mensen gebruiken een servohevel van 1.5 cm, dus je houd dan niet heel veel stelkracht meer over....

Dat het toch goed gaat? Tsja, met gladde banden rijden houd niet in dat je automatisch een ongeluk krijgt, maar het vergroot de kans wel he?

Een GY 401 kan feitelijk met alle servo's overweg: ik heb hier een SkyFox Evo staan, die met een GY 401 en een S9250 niet af te stellen viel, maar het prima doet met een supersimpele S3001 op de staart. Da's uiteraard niet 3D-vriendelijk, maar je kunt nog steeds probleemloos met (harde) rugwind hooveren, al word het met een schaalromp dan wat minder. Maar met een schaalromp is het sowieso niet verstandig om dat soort dingen te doen.

De GY 401 gaat met 100% zekerheid goed werken met een S9206 zolang je de gyro op "analoog" instelt en niet in HH gebruikt
Zelfs opstarten in normaal mode of HH mode maakt niks uit.

Er zijn helaas veel mensen die die kombi GY401/S9254 te pas en te onpas gebruiken, maar de GY401 is "gewoon" een gyro die in principe met alle servo's overweg kan, maar met welke servo hij het beste presteert hangt gewoon van heligroote en gebruiksdoel af.

Hoe groter de heli, hoe minder de gyro te doen heeft, en dus kun je met een grote heli met simpeler gyro's toe. Ik vlieg zelf alles boven .60 grootte, met niet hoger dan een G300 of G400, uitsluitend in normaalmode, en ik heb wel eens een GY401 geprobeerd, maar ik kon absoluut geen verbetering merken. Als hekrotorservo's gebruik ik eigenlijk alles wat niet langzamer is dan 0.10 tot .15 sec en sterker is dan 3 kilo bij een .60, sterker dan 5 kilo bij grotere heli's. Digitaal of analoog, maakt weinig tot niks uit als je normaalmode vliegt.

Groet, Bert
 
Bert,

Ik heb de pitch ook inderdaad op 0 graden min.staan.
Dus ik kan gerust een s9206 gebruiken,ga ik dan ook zeker doen.\

Volgens mij heb jij hier veel ervaring mee,dus nu twijfel ik ook of ik mijn servo op mijn bezinetrainer ook ga vervangen voor een s9206.
Toch jammer dat een heli speciaalzaak deze combo bij een xlv levert.......nouja het was gelukkig niet mijn geld!

Heb dus nog een bijna ongebruikte s9254 over iemand nog interesse?

Bert nogmaals dank voor je wederom heldere uitleg (jammer dat je zover weg woont....)
 
Het lijkt mij ook sterk dat een 9254 niet gebruikt zou kunnen worden op een grote benzine trainer,waar relatief rustig mee gevlogen word,als die
servo zich in de 3D wereld al lang bewezen heeft op 90er heli's,waar
die servo dan 6 tot 8 minuten lang zwaar op zijn flikker krijgt.
In een schaal heli van 10 tot 15 kilo kan ik me nog iets erbij voorstellen.
Ik denk zelf dat het belangrijker is in wat voor frequentie de servo aan gestuurt word.
Veel staart problemen vooral bij bezine heli's worden veroorzaakt door
trillingen die door gegeven worden aan de gyro.De kunst is om hiervoor de
geschikte servo te monteren,en trillingen zoveel mogelijk eruit te halen natuurlijk.Deze zijn niet altijd zichtbaar aanwezig,maar ze zijn er wel.
 
Goede demping onder de gyro zal ook nodig zijn (gyropad).
Align heeft Bijv. Gyropad materiaal van PU, zou je ook kunnen proberen.
 
@ Tony:

Die S9254 in je Benzinetrainer, als die het goed doet, is er weinig reden tot vervangen. Je zit redelijk aan de grens van wat die servo aankan, maar ze zijn behoorlijk "bomvrij" dus zolang de servo beweegt (niet geblokkeerd word) zal het op zich wel goed blijven gaan. Je verliest wel deels het voordeel van de snelheid: De S9254 is meen ik 17 Ncm bij 0.04 sec op 4.8 V. zet er maar eens een willekeurige digitale servo in die 50 Ncm bij 0.08 sec doet, en ik denk dat je het verschil niet zult merken.. Met een .60 heli waar de S9254 niet aan de grens van zijn kunnen werkt, ga je dat verschil waarschijnlijk wél merken...
Waarom de winkel dit geleverd heeft, geen idee! maar het kan natuurlijk net zo goed zijn dat de oorspronkelijke eigenaar per sé die combo wilde....
Als je toch per sé je hekservo van de BT wilt vervangen, zet er dan een S9202 op. Gauw vier tientjes goedkoper, ruim sterk genoeg en nét een tikje sneller als de S9206....
Als ik het zo begrijp, heb jij een tamelijk rustige vliegstijl, en dan is een digitale servo alleen maar zonde van het geld: Je hebt hem niet nodig en je zult nauwelijks verschil merken.

@ Raptor:

Het heeft niet zoveel met rustig vliegen of wild raggen te maken: Bij 3D is het de hekrotor zelf die zwaar op zijn flikker krijgt, niet de servo. Een moderne digitale servo moet vaak gekoeld worden, maar dat heeft met de aanstuurfrequetie e.d. te maken, niet met de mechanische belasting. Sluit een gewone servo op een gyro in "digitaalstand"aan, en de servo piept al door bij stilstand......
Verder heeft een .90 3D heli meestal een niet al te grote hekrotor (26~28 cm) waarvan de bladen vaak wat beter ontworpen zijn om de terugmeldkrachten te reduceren. Daar heeft zo'n servo het niet zo heel zwaar.

Een BT heeft een behoorlijk grotere hekrotor, (31 cm) en die bladen zijn wat minder gericht op kleinere terugmeldkrachten. De servo moet daar behoorlijk harder trekken en heeft minder reserve.
Ik zal niet beweren dat het niet gaat, daarvoor vliegen er teveel met die servo, maar zelf zou ik het nooit doen, want je hebt gewoon te weinig stelkracht-reserve naar mijn smaak, en het voordeel van de hoge stel-snelheid gaat daardoor ook grotendeels vberloren.

@ Eric:
Hangt heel erg van de gyro af (en van alles beter dan een GY 401 weet ik gewoon veel te weinig) maar een G300, G400 of GY401 kun je min of meer gewoon met dubbezijdig tape rechtsstreeks op het RC frame van de BT plakken.
Betere gyro's dan de GY 401 heeft gewoon weinig zin. Daar merk je weinig tot niets meer van, of je moet gaan proberen 3D te vliegen, maar daar is zeker de "gewone" BT, niet echt geschikt voor....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert,

Ik,ga hem toch vervangen voor een s9206,veiligheid boven alles.
Wat zou een maximale beweging op de pitch slider mogen zijn bij een grote heli denk jij?
 
Bij mijn weten geeft Vario niet een bepaalde max beweging op, ze zeggen alleen dat er niks mag binden.
Dus ik ga altijd als volgt te werk:
Gyro nog niet aansluiten, en in zender checken of de uitslag op 100 % staat. Eventuele revo mix (mix pitch=>hek) uitschakelen.
Met haakse servo hevel en stick in midden, stuurstang afstellen tot hevel aan hekrotorhuis haaks is.
Stuurstang aan hekrotor in buitenste gaatje, en op servo zodanig, dat met stick in de hoek het zaakje nét niet bind (beide richtingen checken). (EDIT: ik heb even rondgekeken, maar ik kom bij AL mijn Vario's waar Futaba servo's in zitten uit op het vierarmige servo-kruis, een na buitenste aansluitgaatje. Ongeacht heligrootte en type)
Mechanisch is alles nu goed ingesteld.
Nu gyro er tussen, normaal mode gain op 60% (uitslagbegrenzing kanaal 5 in de zender. Meestal blokkeer ik de HH kant volledig als dat gaat.
Revomix ongeveer 10%, en stuuruitslagen van de hekrotor in de zender verkleinen tot 50 à 55% (G300/G400) of ongeveer 70% (GY401) naar RECHTS, naar LINKS ongeveer 5 a 10% MINDER: Elke heli stuurt asymmetrisch. Met HH merk je hier niks van omdat de gyro stuurt en niet jijzelf, met normal mode zul je hier licht moeten corrigeren. Hoe groter de heli, hoe meer je dit merkt, maar de correctie is ongeveer gelijk, groot of klein....

Als de rest van de heli ook een beetje fatsoenlijk is ingesteld, geeft dit bij mij eigenlijk vanaf de allereerste start een goed vliegende heli waar hooguit hier en daar een procentje bij of af moet, en wellicht de stuurstang een slagje langer of korter draaien.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Toch begrijp ik nog steeds niet wat nu het GEVAAR is van de HH mode op een grote heli Bert.
(misschien mijn onwetendheid, wil graag leren)
Als zowel jij als de gyro gebruik kan maken van het pitchbereik wat beschikbaar is tussen de limits, dan loop je toch geen extra risico?
De gyro stuurt zelf niet in HH mode, hij gaat verdraaiing tegen die niet wordt ingegeven door de bestuurder.
Stel dat in normal mode het moment van de kop door de staart niet te corrigeren is met de uitslag tegen de limit aan.
Dan sta je met de stick te duwen maar blijft de heli toch door roteren.
beslis je dan om maar een andere vluchtlijn te volgen om de heli uit zijn rotatie te halen dan stuur je wat terug neem ik aan en vervolgt je weg.
Een Gyro in HH modus doet exact hetzelfde volgens mij.
als je een tegengekeerde stuurpuls geeft zal hij stoppen met proberen te corrigeren en de nieuwe stick input overruled dan de controlloop van de gyro....
 
Laatst bewerkt:
Dan gebruik je dus niet de limiet knop op de gy 401?Dus alleen vanuit de zender begrenzen?

Is de revo mix noodzakelijk?
 
Back
Top