Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Zie, daar ligt het probleem. Bij het NK DLG vliegen kijken ze ook niet naar hoe je landt ;) (al zal dat meestal in de hand zijn)

Het vreemde is, met mijn Art Tech mustang gaat landen prima (zolang ik dat niet probeer in aangevroren sneeuw dan :( ) maar die komt veel sneller binnen. De Hercules probeer ik juist zo langzaam mogelijk te landen, misschien is dat wel fout.
 
Die ik vroeger gezien hat konden ook niet landen . :D

Mvg Johan

Jij hebt 1 wedstrijd gezien met 3 prima landingen na een doorstart met een oud 2m wedstrijdmodel met een gigantische vleugel en piepkleine retracts die nagenoeg op het zwaartepunt zatten. Vroeger is hier het kernwoord, dat is imiddels meer dan 2000 vluchten geleden. Je bent welkom om dit jaar weer eens te komen kijken :)

Overigens: als mensen toen tegen mij zeiden dat het landen niet goed ging; had ik gezegd 'je hebt gelijk' ;)

Voor de rest ben ik niet scherp van tong in deze, maar zeg ik gewoon wat ik zie. Je kunt aan hoe iemand vliegt veel zien. Ook als ie een slechte vliegdag heeft, bepaalde gewoontes en stuurbewegingen verraden iemand altijd.

Hoe dan ook.. wat ik al zei, niets van aantrekken en gewoon doorgaan :)

@Robert hieronder: hij hoeft zich niet te bewijzen ofzo..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vroeger is voor mij een jaar of 10-15 geleden Henri.

Onze club organiseerde veel voor de DMFV , je kreeg er een leuk zakcentje voor.

De wedstrijd in Oss heb ik niet direkt bekeken , was er alleen maar om iets op te halen van iemand die daar mee vloog .

Het F3A gebeuren heeft mij nog nooit geinteresseerd .

Mvg Johan
 
herky

hey billy

om maar even van onderwerp te veranderen

ik ben ook in bezit van een herky
al een tijdje trouwens
je weet wel ooit eens begonnen en opeens beland ie ergens in een hoekje

maar toen kwam dit draadje tegen
en heb ik stof er af geblazen
en heb ik hem bijna vliegklaar

mag ik jou vragen hoeveel mm uistlag jou roeren hebben
en wat is jou vliggewicht geworden?

ik heb de speed 600 er opzitten
en met een 2s 5000mAh lipo kom ik op 1900gram:shock:


op het laatste stukje na tot dusver heb ik genoten van je draadje
 
Laatst bewerkt:
4x speed 600 is te zwaar naar mijn mening .

Je moet de Herky met lipo en brushless makkelijk onder de 1500 gram krijgen .

Mvg Johan

Ps: ben nog steeds zoekend naar een herkysetje
 
Mijn vlieggewicht is precies 1550 gram. Zonder gekheid, op de gram af :O
Dat is wel met twee 3S2200 lipo's en ik heb ook 2100 en 1800 liggen dus het zou nog lichter kunnen, maar het is nu al superlicht voor mijn gevoel. Een beetje wind en het toestel drift behoorlijk en ieder tikje wind zie je eraan. Misschien ligt het eraan dat mijn CoG nog steeds niet 100% is, zoals het volgens Willems handleiding moet (op 7 cm van de LE) vliegt wel maar een beetje dwarrelig, misschien met windstil weer prima maar met wat wind zoals de eerste twee vluchten mag het best wat naar voren. Ik heb de lipo's nu 5cm verder naar voren geschoven en dat gaat al een stuk beter. Overigens, best schrikken he dat de vleugel een stuk zwaarder is dan de complete romp? ;)

mukkus, mijn uitslagen zonder expo zijn

ailerons 1cm omlaag / 1,5 cm omhoog
hoogteroer 2cm omlaag / 2 cm omhoog

en dat zijn forse uitslagen, veel heftiger dan ik verwacht had, gezien de grootte van het toestel en de betrekkelijk kleine stuurvlakken! Vooral het hoogteroer is ontzettend gevoelig, kleine stuurbewegingen zijn al erg heftig. Hierop moet zeker expo en misschien nog wel meer dan de 40% die ik erop heb nu. En inderdaad, ik baal er nu een beetje van dat ik geen rudder heb, vooral bij start en landing merk ik dat goed (erg lastig corrigeren met een stuurvlak dat er niet is ;) ) en dat gaat dus zeker binnenkort veranderen. Wel heb ik gemerkt dat als het toestel een heel klein beetje vaart heeft het neuswiel al van de grond komt dus of een sturend neuswiel veel nut heeft (behalve om langzaam over een verharde baan te rijden)...

Ik heb nu een lipo aan de lader hangen, morgenochtend de andere en hopelijk is het dan even droog zodat ik nog een vluchtje kan maken. Helaas zijn de 3 blads props nog steeds niet binnen, daarmee hoop ik met minder herrie en wat meer vermogen te kunnen vliegen. In diezelfde zending zit ook de retract servo voor mijn Art Tech mustang. En de 8A UBEC voor de FMS mustang ;)

De nieuwe romp is verzonden en dus waarschijnlijk maandag of dinsdag binnen. Eind volgende week weer vliegen dus als de rest van de electronica er is...
 
herky

hey billy

zou ik een andere beschrijving bij mijn herky hebben??

mijn CoG zit op ik meen 55mm an de LE

ik zal het voor de zekerheid even nakijken
 
Ik ben bang dat ik het UN kleurenschema laat varen :(
Na een proefversie van corel draw gedownload te hebben ben ik de halve ochtend bezig geweest de letters op de - in mijn ogen - correcte schaal uit te printen en op het toestel aan te brengen (tijdelijk) met spuitlijm. Wat er op foto's en op de PC goed uitziet lijkt op het model echt nergens op. Balen want ik vind het nog steeds erg mooi.

Terug bij af dus op dit punt.

Misschien maar het zeer originele en weinig geziene US navy dan? :(
 
Ik heb wel een kleurenschema gevonden dat me wel aanstaat; royal air force

RAF%20C130%20Hercules%20right%20rear.jpg

RAF%20C130%20Hercules%20right.jpg


Maar dan zoals bij deze de zwarte streep ertussen:
hercules-c130.jpg
 
Laatst bewerkt:
CoG

hey billy

ik heb dan toch echt een andere beschijving erbij dan jij
ik heb hem niet digitaal
maar zal komende dinsdag wel even een foto maken
want in mijn beschrijving zou de CoG op 55mm vanaf de neuslijst moeten komen

en zo heb ik in mijn berschijving ook niks staan over het strookje balsa bij het hoogteroer
 
Is het wel de Bravenboer versie dan? ik heb de beschrijving van Willem zelf gekregen in de mail (vandaar digitaal)..

Maar het kan inderdaad duidelijk maken waarom het zo wazig vliegt als het CoG flink tever naar achteren ligt..
 
willem bravenboer

ik heb de brabo c130 hercules

brabo staat voor bravenboer volgens mij

ik zal van de week wel een paar foto's van mijn beschrijving plaatsen

als er daadwerkelijk 15mm verschil in zwaartepunt zit
denk ik inderdaad dat het een beetje wazig vliegt
misschien gaat hooveren nu wel makkelijker;)


ik heb het vermoeden dat er twee versies
of misschien wel meer van de beschijving in omloop zijn


ik hou je op de hoogte
 
Herky

Heb vanmiddag dit draadje met veel interesse gelezen!
Enkele commentaren:

post# 129: denk aan het volgende gezegde: als een rommelig bureau op een rommelige geest duidt, dan weet je ook wat een leeg bureau betekent. En dat mag je niet willen!

post# 216: naar mijn ervaring kun je wel folie strijken op piep. Alleen de bout niet te heet zetten. Ook hangt het van merk tot merk af: solarfilm (PE) strijkt gemakkelijker dan b.v. Oracover of Super Monokote (polyester). Solartex kun je ook goed strijken. Oefenen en spelen met de temp-instelling van je strijkbout op een stuk afvalschuim. En zo hard mogelijk drukken zonder het schuim te pletten...

post# 246: niet helemaal correct, Niek, Holiday heeft een verdikte en meer gewelfde E-205. Voor de Herky-achtige toestellen gebruikte ik een variant van de Spica. Dit is een generische naam voor eenvoudige profielen waarbij de neuslijst erg laag ligt waardoor de hele onderkant van het profiel nagenoeg recht is. Goed voor langzamere modellen, veel lift, grote invalshoeken mogelijk, zeker met een ruwe bovenkant.

post# 267: als ik servo's op schuim moet plakken wikkel ik ze in papiertape en lijm ze dan met epoxy. Losmaken: tape lossnijden van de servo, met wax-tandflos onder de servo langs 'zagen'.

post# 276: ik heb een hekel aan alles dat op 4 poten loopt en waar stront uit komt.

post# 337: die Brabo Herky is echt oud! Straks mijn records eens opgedoken. Ik heb eind 1994 15 Herky's gesneden en gelabeld met Brabo. Bleek dat ik die naam beter niet gebruikte, er waren al héél veel bedrijven in verschillende branches met die naam.

Later is inderdaad het zwaartepunt naar 7 cm gebracht. Bedenk wel dat de Herky's altijd max. 280 Watt hadden (4x sp400) en vrij langzaam vlogen. Ga je sneller vliegen, dan mag je zwp idd. wel naar 5 cm, zou ik denken. Herky's waren altijd 1600-1950 gram.

als laatste: Alvin, complimenten voor je idee om die shampooflessen te gebruiken als gondels! Briljant!

Groet,
Willem
 
Woah, wat een eer, een bezoek van de meester himself :) Bedankt, Willem!

Ik ben gisteravond begonnen met het aanbrengen van het (nieuwe) kleurenschema, helaas vanmiddag geen tijd om groene verf te kopen. Eens kijken of ik het kan mengen met wat ik in huis heb :) ik baal nog steeds dat het UN schema niet doorgaat, op de echte toestellen ziet het er zo gaaf uit.

 
Laatst bewerkt:
Back
Top