Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

`zat er ook zo`n kerel naast je op een klapstoel te schreeuwen `` HIJ HOUDT HEM NIET , HIJ HOUDT HEM NIET `` waarna er een heli voorbij kwam met iets van pijnenburg eronder :rolling:
 
...Eh?

Ik ga ervan uit dat dat reclame is.. Ik denk dat ik voor het laatst de tv aan gehad heb... Nee, geen idee eigenlijk. Jaren terug in ieder geval ;)
 
OMG dat moet wel de slechtste reclame ooit zijn :D
Leuke P-51B "Malcolm" (bubble canopy) trouwens :)

Misschien als er morgenochtend weinig wind is dat ik nog even ga vliegen met de herky, alleen nog met behoorlijk veel wind gevlogen en da's toch al niet echt mijn ding. Ik ben benieuwd hoe het vliegt bij windstil weer. CoG heb ik ondertussen meer dan een centimeter naar voren verplaatst, vliegt toch een stuk lekkerder. Nu baal ik er wel van dat ik niet direct een rudder heb ingebouwd. Gelukkig is het niet zo'n grote ingreep ;)
 
Mooi gevlogen, erg stabiel ook zo te zien in de lucht.

Ook mooi commentaar overigens bij de start film.. Ik ken dat, heb ook altijd commentaar door mijn beeld heen haha..
 
Mustang bewerkt met heet water en een koude lepel (heerlijk spul, EPP) en het ziet er al een stuk minder dramatisch uit:

Ene helft bewerkt, andere niet:


beide weer redelijk netjes:



Er is een nieuw airframe onderweg, kost bij Osmot maar 39 euro. Eerst kijken of ik deze weer netjes krijg anders gewoon alles overzetten naar de nieuwe ;)

Zie net op weer.nl dat het morgen helemaal geen vliegweer wordt :( dan maar es kijken of ik de herky van een laagje verf kan voorzien.

Johan, nog bedankt voor de link, ik krijg de tekening alleen niet geopend helaas.
 
OMG dat moet wel de slechtste reclame ooit zijn :grin:

nou inderdaad , iemand van onze club heeft voor dit spotje de modellen gevlogen en gecrashed .
na vele vluchten en crasches heeft de producent toch gekozen voor computer animatie van de vliegtuigen en werden de beelden van de echte kisten niet gebruikt , das best lullig nietwaar.
beter wacht je inderdaad op rustig weer voor de herc , beetje jammer als je hem aan flarden vliegt omdat het eigenlijk net te hard waaide .

suc6 verder .

mvg eric
 
Dat is inderdaad zeker niet de bedoeling! Er is nog wel wat werk aan het toestel (spinners maken uit depron, motorgondels afwerken, lijmnaden goed dichtmaken (sommige van de naden zitten niet 100% dicht), schilderen en beletteren, ramen erop maken (lastige klus denk ik, nergens iets over te vinden!), richtingroer en misschien sturend neuswiel erop, brandstoftanks maken...)

Als ik de aankomende dagen geen werkende versie van Coreldraw kan vinden zal ik helaas de UN versie moeten laten vallen (ga er geen $199 voor uitgeven ;)) ben ik bang. Maar eens kijken wat me verder nog bevalt.. In de lucht zie je van belettering toch niets, hooguit wat van de kleuren. Details zijn alleen leuk voor op de grond.
 
Klassieke fout van mensen die geen les hebben gehad; je vliegt niets van een landingscircuit. Langerekte bochten om te hopen goed uit te komen.. vervolgens ga je vlak boven de grond abrubt van het gas af, waardoor het toestel naar beneden stort en als hij dan op de grond kwakt, schrik je, en trek je teveel up, waardoor hij weer omhoog komt.

Ja, je trok up daar (dus toen hij de grond raakte) dat kan gewoon niet anders, of het toestel is van gummi gemaakt, anders kan hij nooit zo hoog weer opstuiteren. Dat hij zo hoog opstuitert, laat zien dat hij ook nog vaart en lift zat had, anders was ie niet weer zo ver van de grond gekomen. Je kunt ook zien in het stukje wat hij daarna nog op hoogte vliegt, dat je up geeft.

Dat klinkt allemaal zuur, zo is het zeker niet bedoeld; iedereen heeft wel eens zo'n landing gehad, het is zaak er van te leren.

Vlieg nou de volgende keer wél een écht landingscircuit, dus niet 1 grote vloeiende bocht, maar een vierkant met 90 graden bochten. Je vliegt dan met de wind mee een lijn parallel aan de landingsbaan (de 'downwind leg') , op dat punt kun je al fors gas minderen.. dan een 90 graden bocht (de 'crosswind leg'), verder dalen zonder of met een klein beetje gas, tot je bijna op lijn bent, dan weer een 90 graden bocht ('final'), en met een klein beetje gas laten binnenkomen, gas eraf als hij goed wil zweven.. het is even zoeken, maar je zult merken dat je op een bepaald moment up moet gaan geven om 'm op hoogte te houden, dat is niet erg, dat is goed.. er zal steeds iets meer up nodig zijn, is er echt veel up nodig, geef dan wat gas bij. Je moet nog up overhouden om te 'flairen' of afvangen.

Als je dan de 'threshold' van de landingsbaan gepasseerd bent, kun je -rustig- het gas er helemaal afhalen, hij zal dan naar beneden komen, gaat dat te snel, weer iets gas er bij.. vlak boven de grond een klein beetje up tot de neus omhoog komt, hij mag hierbij geen hoogte meer winnen, en dan rustig laten zakken. Gaat hij weer klimmen op dat punt, ga je nog te snel/heb je teveel gas erop.

In het filmpje lijkt het ook alsof je te grote uitslagen danwel te weinig expo op je elevator hebt, de stuurbewegingen op hoogte zijn behoorlijk bruusk, dat maakt het landen er ook niet makkelijker op. Ik zou de uitslagen iets terugbrengen en er meer expo opzetten, dan heb je tijdens het landen een fijnere controle.

Zie het landingcircuit:
A-brevet-figuren.gif


Dit plaatje is een beetje vertekend, maar die laatste bocht is dus 90 graden en dan dalen tot landing.

Dat klinkt misschien allemaal kinderachtig en natuurlijk is deze kist op op de 'bochtenmethode' te landen, maar als je he(t/m) nog niet helemaal in de vingers hebt, krijg je dit soort landingen. Een circuit is dan de beste methode om er controle over te krijgen, doordat je de snelheid veel beter kunt zien en kunt controleren, je geeft jezelf meer rust en ruimte om goed aan te komen vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kijk je mustang filmpje en dat heeft echt verschrikkelijk de schijn van toch een stuurfout..

Doe jezelf en je portomonaie een lol, stop met vliegen op daarvoor niet geschikte locaties, laat geen kinderen lopen voor een 'op scherp' staande electrokist en wordt lid bij een club en neem les.

Serieus, wederom klinkt dat heel wrang en zuur, maar de filmpjes speken boekdelen, ik bedoel het goed, vind het gewoon jammer als iemand om de verkeerde redenen geen lol beleefd aan deze hobby, je hebt mooie kisten en met een beetje instructie en aandacht voor veiligheid, kun je veel meer genieten van e.e.a.

Bedenk je.. stel dat je theorie waar was, het toestel een defect had, daardoor de roeren in de hoek gingen en je vol gas kreeg.. stel dat dat gebeurd was toen je dochtertje daar liep.. dan had ze het kistje vol in d'r gezicht gekregen, met alle nare gevolgen van dien.

Dat gezegd hebbende; ook bij die kist heb je ws teveel up en te weinig expo. Je ziet dat hij bij het opstijgen direct stalled en wil wegvallen over een vleugeltip. Je corrigeert dat door up los te laten en tegen te rollen (volgende keer dan NIET van het gas af!).. dan vlieg je verder, maar met te weinig gas erop, trekt een te scherpe bocht, waarop het ding wegvalt en in een soort van vrille terechtkomt. Alles wat je ziet in dat filmpje, is te verklaren zonder de techniek de schuld te geven. Het zou kunnen dat je veel te veel uitslag op je hoogteroer hebt, dat zou het wegvallen bij de start én in de bocht verklaren, het ziet er in elk geval als een stall/snap achtig iets uit wat het kistje doet.

Dat wil niet zeggen dat het geen storing geweest kan zijn, maar dat hoeft dus niet persé.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou inderdaad , iemand van onze club heeft voor dit spotje de modellen gevlogen en gecrashed .

Er is voor die reclame geen toestel gecrashed. De reclame is opgenomen op het veld van Modelvliegclub Midden Nederland. De enige vliegopname die gebruikt is, is een kort stukje van de Bell 230 van Ben Kooperdraad, tegenwoordig eigendom van Wim Parmentier. De 'Crash' die je ziet, is geen crash, er is een kale romp in het grasveld gestoken en in de brand gezet.

Op het filmpje is ook een ex-toestel van mij te zien, een Cessna 182. Op 0:29 zie je linksonder een Cessna staan, die was van mij, heb ik inmiddels verkocht.

Er is niet veel gevlogen met de vliegtuigen voor deze commercial, en dus al helemaal niet gecrashed.

Het beeld van de opstijgende heli is op een soort van statief gemaakt, het beeld van de vliegende heli met koekje eronder is wel echt. De rest is montage.
 
Hier is te zien hoe de pijnenburg reclame opnames gedaan zijn.
[post229]

en hier.
[post254]

Allemaal te vinden in deze draad waar het gehele verhaal van de pijnenburg reclame in staat.
spitfires-e-o-hurricanes-gezocht

@Sadkingbilly, Als je er interesse in hebt mag je eens naar hier komen met je spullen, dan zetten we je hier op de goede weg met enkele eenvoudige instructies voor het beter vliegen en landen zodat je de kisten in het vervolg heel houdt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
henri, wat jij van me denkt te weten op basis van één matige landing doet me niet zoveel, dus daar geef ik verder geen enkele reactie op. Voor wat betreft lid worden van een club, ik gooi mijn geld nog liever direct in het toilet dan nogmaals die schijnvertoning te ondergaan. Overigens heb ik gewoon mijn KNVvL brevetten al zijn die vast niet meer geldig nu ik geen contributie meer betaal.

TC01, vriendelijk dank maar nee bedankt. Er is niets mis met mijn spullen en dit is mijn tweede crash in de vijf jaar dat ik nu vlieg. De eerste was mijn eigen domme schuld (ailerons verkeerd om, eerste zelfbouw) en feitelijk was dit ook mijn eigen schuld; storing op de roeren bij de grondtest en toch wegvliegen. Dan vlak na het loskomen een vreemde tik naar rechts maar toch doorvliegen in plaats van weer neerzetten.

Helaas is het nogal belabberd weer anders stond ik er nu gewoon weer (het is een vrijwel perfecte plek om te vliegen als de wind zoals normaal uit een andere hoek komt, veel ruimte, geen mensen in de buurt en asfaltwegen voor start en landing).
 
Wat Henri schrijft over de Hercules landing, is wat ik dacht toen ik het zag. Ik schreef het niet op, omdat ik zelf nog vrijwel geen ervaring heb met motormodellen (vlieg nu een handvol jaren voornamelijk met electrozwevers en mijn eerste sportmodel, Tiger Moth, heeft twee vluchten achter zich.) Ik vond niet dat ik de credibility had om een dergelijke uitspraak te doen.
Tot dusver (met mijn zwevers) heb ik maar heel zelden behoefte gehad aan expo. Met de Moth des te meer; ik heb er van de week de nodige expo op hoogte en aileron in gestopt.
 
Dat is inderdaad iets waarin hij volkomen gelijk had; de Hercules heeft zeker wat expo nodig op de roeren. Die had ik in het de zender geprogrammeerd (40% op een schakelaar zoals altijd) maar die bleek verdwenen nadat ik het toestel een geheugenplaats heb opgeschoven. En beter had ik dat voor het vliegen even weer terug gezet.
 
henri, wat jij van me denkt te weten op basis van één matige landing doet me niet zoveel, dus daar geef ik verder geen enkele reactie op. Voor wat betreft lid worden van een club, ik gooi mijn geld nog liever direct in het toilet dan nogmaals die schijnvertoning te ondergaan. Overigens heb ik gewoon mijn KNVvL brevetten al zijn die vast niet meer geldig nu ik geen contributie meer betaal.

Klopt, een KNVvL brevet is alleen geldig icm. een KNVvL lidmaatschap, het gaat mij echter niet om het papiertje, maar om de vaardigheden. Ik zie niet 1 slechte landing, ik zie 2 matige starts, een crash, een slechte landing en een vliegbeeld waar iets uit spreekt.

Hoe dan ook, je moet het doen zoals jij het wil, mij heb je er niet mee. Zoals ik al schreef, ik bedoelde het niet zuur, maar goed, opbouwend. Jammer dat je met de club in Kampen zulke slechte ervaringen hebt, maar dat geldt dus echt niet voor elke club. Overigens begrijp ik uit dat draadje dat je wel een zweefbrevet gehaald hebt, maar nooit gekregen.

TC01, vriendelijk dank maar nee bedankt. Er is niets mis met mijn spullen en dit is mijn tweede crash in de vijf jaar dat ik nu vlieg.

Je posthistorie met schades doet anders vermoeden, maar soit.

Helaas is het nogal belabberd weer anders stond ik er nu gewoon weer (het is een vrijwel perfecte plek om te vliegen als de wind zoals normaal uit een andere hoek komt, veel ruimte, geen mensen in de buurt en asfaltwegen voor start en landing).

Ik zie auto's rijden in het vlieggebied, het is een industrieterrein.

Hoe dan ook, nogmaals, je moet het echt zelf weten, het was goed bedoeld, ook in Utrecht ben je welkom om te komen buurten en zaken goed te krijgen. Uit je vragen in dit topic en andere topics, je ervaringen, en de filmpjes die ik post, trek ik voor mijzelf de conclusie dat dat niet verkeerd zou zijn, maar we leven in een vrij land.
 
hea, leer eens vliegen man :P

over het algemeen kan de topicstarter nog best wel vliegen hoor. heb regelmatig met hem samen gevlogen dus kan het dan iets beter oordelen. misschien ook een stukje turbuletie op industriererrein? I dunnow, maar normaal gesproken gaat het wel stukkie beter ;)
 
Ik zeg ook niet dat hij niet kan vliegen, ik zeg dat hij beter zou vliegen met een paar lessen. Turbulentie is op de filmpjes duidelijk geen sprake van.

Het is in het geheel niet mijn bedoeling iemand aan te vallen, maar om kritiek te geven waar hij wat aan heeft. Als je daar dan niet voor open staat, is dat ook prima :)
 
Die lessen heb ik gehad en ja, ik weet dat ik geen landingspatroon gevlogen heb. Wat je niet ziet op het filmpje is de enorme stapel betonblokken rechts buiten beeld vlak naast de weg waar ik liever niet vlak langs vlieg. Er stond ook domweg teveel wind om lekker met dit toestel te vliegen. Waarom ik die filmpjes toch post ondanks dat het er belabberd uitziet, simpel. Ter lering en vermaak van mezelf en forum bezoekers.

En kritiek is altijd welkom echter iedereen heeft wel eens een slechte vliegdag. Helaas was dit er één van mij - wat niet wil zeggen dat ik slecht vlieg. Maar gelukkig is het een vrij land inderdaad.

Overigens, de auto's die je ziet rijden in het tweede filmpje rijden aan de andere kant van een gracht en zijn nog ongeveer dubbel zo ver weg als mijn toestel (het is een kaal veld van 500x250 meter met rondom asfaltwegen, ze zijn er net de eerste bedrijven aan het zetten) dus om verkeer hoef ik me daar geen zorgen te maken.

De schade aan de mustang is domweg te wijten aan niet goed nadenken. Bij de eerste storing had ik 'm direct moeten uitzetten, inpakken en thuis goed nakijken. Dit was mijn eerste storing op 2.4 en ik had de signalen eerder moeten herkennen. Overigens heeft de FMS mustang er een handje van om bij de maiden uit de lucht te vallen, check het draadje op RCG. falende motoren, regelaars, retracts, loskomende props, losschietende quicklinks, het is allemaal al eens gemeld. Eerder thuis heb ik storing in de motor gehad (bleek bij nakijken na de crash allemaal metaalslijpsel in te zitten plus een paar flinke stukken metaal tussen de magneten), bij het optoeren halverwege stotteren, uitvallen en even later toch weer aanpakken.

Nou ja, een paar tientjes en de schade is weer weg maar het kost even wat tijd en het is natuurlijk zonde van een prima kist.
 
Henri is een A wedstrijdvlieger, en digitaal een beetje scherp van tong.

maar in real live prima (mee) op te schieten,
en kan zijn 2 weken oude zoontje zich geen betere lummel als vader wensen! ;-)
[nu wel nog even t roken afleren henri!]
 
Laatst bewerkt:
Back
Top