Klassieke fout van mensen die geen les hebben gehad; je vliegt niets van een landingscircuit. Langerekte bochten om te hopen goed uit te komen.. vervolgens ga je vlak boven de grond abrubt van het gas af, waardoor het toestel naar beneden stort en als hij dan op de grond kwakt, schrik je, en trek je teveel up, waardoor hij weer omhoog komt.
Ja, je trok up daar (dus toen hij de grond raakte) dat kan gewoon niet anders, of het toestel is van gummi gemaakt, anders kan hij nooit zo hoog weer opstuiteren. Dat hij zo hoog opstuitert, laat zien dat hij ook nog vaart en lift zat had, anders was ie niet weer zo ver van de grond gekomen. Je kunt ook zien in het stukje wat hij daarna nog op hoogte vliegt, dat je up geeft.
Dat klinkt allemaal zuur, zo is het zeker niet bedoeld; iedereen heeft wel eens zo'n landing gehad, het is zaak er van te leren.
Vlieg nou de volgende keer wél een écht landingscircuit, dus niet 1 grote vloeiende bocht, maar een vierkant met 90 graden bochten. Je vliegt dan met de wind mee een lijn parallel aan de landingsbaan (de 'downwind leg') , op dat punt kun je al fors gas minderen.. dan een 90 graden bocht (de 'crosswind leg'), verder dalen zonder of met een klein beetje gas, tot je bijna op lijn bent, dan weer een 90 graden bocht ('final'), en met een klein beetje gas laten binnenkomen, gas eraf als hij goed wil zweven.. het is even zoeken, maar je zult merken dat je op een bepaald moment up moet gaan geven om 'm op hoogte te houden, dat is niet erg, dat is goed.. er zal steeds iets meer up nodig zijn, is er echt veel up nodig, geef dan wat gas bij. Je moet nog up overhouden om te 'flairen' of afvangen.
Als je dan de 'threshold' van de landingsbaan gepasseerd bent, kun je -rustig- het gas er helemaal afhalen, hij zal dan naar beneden komen, gaat dat te snel, weer iets gas er bij.. vlak boven de grond een klein beetje up tot de neus omhoog komt, hij mag hierbij geen hoogte meer winnen, en dan rustig laten zakken. Gaat hij weer klimmen op dat punt, ga je nog te snel/heb je teveel gas erop.
In het filmpje lijkt het ook alsof je te grote uitslagen danwel te weinig expo op je elevator hebt, de stuurbewegingen op hoogte zijn behoorlijk bruusk, dat maakt het landen er ook niet makkelijker op. Ik zou de uitslagen iets terugbrengen en er meer expo opzetten, dan heb je tijdens het landen een fijnere controle.
Zie het landingcircuit:
Dit plaatje is een beetje vertekend, maar die laatste bocht is dus 90 graden en dan dalen tot landing.
Dat klinkt misschien allemaal kinderachtig en natuurlijk is deze kist op op de 'bochtenmethode' te landen, maar als je he(t/m) nog niet helemaal in de vingers hebt, krijg je dit soort landingen. Een circuit is dan de beste methode om er controle over te krijgen, doordat je de snelheid veel beter kunt zien en kunt controleren, je geeft jezelf meer rust en ruimte om goed aan te komen vliegen.