vid: SebArt Miss Wind 50: leuke trainer?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 apr 2009.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="648"><tbody><tr style="height: 16.5pt;" height="22"><td class="xl42" style="height: 16.5pt; border-top: medium none;" height="22">Prop</td> <td class="xl44" style="border-top: medium none;">Prop</td> <td class="xl41" style="border-top: medium none; border-left: medium none;"> Input </td> <td class="xl42" style="border-top: medium none;">Motor</td> <td class="xl43" style="border-top: medium none;">Watts </td> <td class="xl42" style="border-top: medium none;">Prop</td> <td class="xl42" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">Thrust</td> <td class="xl42" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">Thurst</td> <td class="xl44" style="border-top: medium none;">Thrust</td> </tr> <tr style="height: 16.5pt;" height="22"> <td class="xl46" style="height: 16.5pt;" height="22">Manf.</td> <td class="xl48">Size</td> <td class="xl45" style="border-left: medium none;">Voltage</td> <td class="xl46">Amps</td> <td class="xl47">Input</td> <td class="xl46">RPM</td> <td class="xl46" style="border-left: medium none;">Grams</td> <td class="xl46" style="border-left: medium none;">Ounces</td> <td class="xl48">G/W</td></tr></tbody></table><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="648"><tbody><tr height="22"><td class="xl56" style="height: 16.5pt; border-top: medium none;" height="22">APC</td> <td class="xl59">16 x 10</td> <td class="xl52" style="border-top: medium none;">17.5</td> <td class="xl54" style="border-top: medium none;">83</td> <td class="xl57" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">1452.5 </td> <td class="xl52" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">6805</td> <td class="xl52" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">4300</td> <td class="xl53" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">151.68 </td> <td class="xl53" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">2.96 </td></tr></tbody></table><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="648"><tbody><tr height="22"><td class="xl56" style="height: 16.5pt; border-top: medium none;" height="22">APC</td> <td class="xl56" style="border-top: medium none;"> 17 x 10</td> <td class="xl52" style="border-top: medium none;">17.5</td> <td class="xl54" style="border-top: medium none;">90</td> <td class="xl57" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">1575.0 </td> <td class="xl52" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">6610</td> <td class="xl52" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">5500</td> <td class="xl53" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">194.01 </td> <td class="xl53" style="border-top: medium none; border-left: medium none;">3.49 </td></tr></tbody></table>
    Denk dat de 17x10 iets te veel is, maar de 16x10 gaat het waarschijnlijk perfect doen. Toeren zullen waarschijnlijk iets hoog uitvallen door de lagere belasting van de accu.

    Propellers testen in deze range is geen enkel probleem Volkert, ik heb er genoeg. ( 16x8, 10 ,12 )

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Scorpion: niet aan beginnen
     
  3. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    waarom
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Omdat ze kwaliteitsproblemen hebben. Zie bv. dit draadje eens:
    RE: Sebart Wind 110

    Dan zie je dat er meerdere mensen zijn die voor scorpion kiezen, ook nadat de eersten met problemen zich al gemeld hebben.. en allemaal, zonder uitzondering, lopen ze vroeger of later tegen problemen aan; het hoofdprobleem is de 'magnet locking ring' die door de motor uitgespuwd wordt, of de magneten die loskomen. Als je even doorleest, zie je ook dat de service van Scorpion traag is; het kan een tijd duren voor je weer een vervanging hebt.

    In het echt heb ik het met een ander type scorpion ook al gezien, bij ons op het veld.

    Elk draadje waar het over scorpion-motoren gaat, komen dezelfde problemen in voor; de motoren vallen uit elkaar, magneten komen los, enzovoort.

    Mijn theorie.. scorpion gebruikt magneten die hoge temperaturen mogen hebben. Het idee daarachter is dan dat je met een relatief kleine motor meer kunt doen, omdat de motor warmer mag worden. De magneten kunnen die warmte dan wel hebben, maar de rest van de motor kennelijk niet.

    Als je al een scorpion wilt gebruiken, vergeet dan de specs die zij ervoor opgeven en ga van fors minder uit.

    Er zijn (naar mijn smaak) teveel problemen met de scorpion motoren. Als je op fora gaat kijken, doen ze het net zo slecht als de eerste batches van de Hobbycity motoren.
     
  5. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb de hacker uit mijn MissWind gehaald en vervangen door een Axi en dit tot volle tevredenheid.

    Maar terug naar de vraag of het op 5s kan.....
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die Axi vlieg je op 6s?

    De vraag of het op 5 cellen kan, is geen vraag. Dat kan, punt. Stel je neemt een 4000mAh 35C 5S pakket, dan mag je daar al 140A uit trekken (continu), wat inhoudt dat je er nominaal zo'n 2.6kW uit mag trekken. Als dat niet genoeg is voor dit kistje, dan is niets dat.

    De vraag is alleen even welke motor je dan de beste prestaties levert en niet te warm wordt.
     
  7. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik doelde eigenlijk op de vraag van Volkert zonder dat dit een eindeloze discussie word ;)
     
  8. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Bart, is dit op een specifieke motor gericht? Hoe ziet dit eruit voor de Hacker?

    Volkert
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die vraag beantwoord ik toch? of bedoel je: Henri's antwoorden accepteer ik niet? ;)

    Ik zie geen eindeloze discussie.. jij wel?

    Mbt. het aantal cellen.. Hans was ook kritisch toen ik besloot op 8s te gaan vliegen, en plaagt mij er nog wel eens mee, had ook zeker in het begin zijn twijfels of het wel genoeg was. Als iedereen op 10s vliegt, zal daar toch wel een reden voor zijn, en zal 8s toch wel niet voldoen. Ook verhalen dat 'iedereen' die 8s geprobeerd had, niet tevreden was deden veelvuldig de ronde, enzovoort. Inmiddels vlieg ik er mee en heeft men kunnen zien dat het gewoon voldoet, het geen issue is.

    Dat is dus het probleem met dit soort vragen. Men antwoord niet op basis van daadwerkelijke kennis of ervaring, maar op basis van de grootste gemene deler; de meeste mensen vliegen dit ding op 6s, en sommigen zullen mss slechte ervaringen hebben met 5s setups met eigenlijk de verkeerde motor (zoals de door Sebart aangeraden Hacker, die is op 5s niet voldoende), en dus kan 5s niet, volgens die mensen. Iedereen vliegt op 6s, dus dat zal wel het beste zijn.

    Toegegeven, het makkelijkst is het wel. Je loopt geen risico, je kunt gewoon een werkende 6s setup van iemand kopieren, en gaan met die banaan. Bij 5s moet je zelf het wiel een beetje uitvinden en loop je het risico dat je eerste poging niet gelijk goed is.
     
  10. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven

    Nee, ik accepteer geen antwoorden van iemand met dezelfde naam als ik ;) ;)



    let op de knipoogjes..
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zit toch een verschil in de naam hoor, Henry en Henri :D
     
  12. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoedanook conclusie is dat het kan op 5s. Alleen moet je puzzelen welke motor met welke regelaar en prop. :)
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Volkert, die getallen komen gewoon van de Scorpion site als je ze van Hacker wilt zul je moeten zoeken, ik heb ze niet, of een calculator gebruiken .
    new-mm_calc-drive-calculator-versions

    Maar die 4025-10 is een 2000 watt motor op een 2.5 kg kist, waar je dan 75% van gebruikt moet echt geen probleem zijn, kan natuurlijk geen garantie geven.

    Een van de dingen waar maar weinig mensen aandacht voor hebben bij een electro kist is de koeling van de motor en ESC, ik ben daar dus altijd wel mee bezig ( er moet lucht door de motor ) en kan dan ook een 220m van 7.5kg kist met een 99 0pto vliegen, en dat zit hem er gewoon in dat ik de airflow in de kist controleer.

    Bart,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Er bestaat niet zoiets als een 2000 Watt motor. Er bestaan motoren die onder bepaalde condities 2000 Watt opnemen, dat is iets heel anders.

    Die Scorpion weegt 354 gram. Met 2000 Watt opgenomen vermogen, is dat 5,6 Watt per gram voor die motor, en dat is een absurd hoge waarde. Ter vergelijk; mijn 8s Axi 5325 weegt 575 gram, en neemt 2.5kW op, oftewel 4.3 Watt per gram motor, een veel realistischer waarde. De Hacker C50: hetzelfde; grofweg 4.5 Watt per gram motor. De Plettenberg F3A motor.. komt ook niet boven de 5 Watt/g uit. De A50-16L weegt 510 gram, en die perst er met moeite 1.8kW uit.

    Scorpion overspecificeert hun motoren, 2000 Watt uit een 354 gram wegende motor, is echt de limiet opzoeken. In een supergoed gekoelde situatie, zou dat mogelijk kunnen. Ze gaan dan alsnog van motortemperaturen > 100 graden uit, en dat is nu juist het probleem. De magneten kunnen het hebben, maar de rest van de motor niet.

    Veel realistischer is het om een waarde van ca. 4.5 Watt per gram aan te houden, en dan kom je op ca 1.5kW uit, wat een veel realistischer waarde is voor die motor.

    De kist weegt 2.5kg, met 1.5kW kom je dan uit op 600 Watt/kg, wat natuurlijk nog steeds ruimschoots voldoende zou moeten zijn.

    Qua specs zou die Scorpion dus zeker moeten kunnen, alleen tsja.. als ik alles wat ik gehoord en gezien heb van Scorpion doortrek, zeg ik dat de kwaliteit matig tot slecht is. Dat is mijn mening/ervaring, en ik zal daar geen eindeloze discussies over starten ;)

    Met betrekking tot koeling ben ik het 100% met je eens. Je koeling kan niet goed genoeg zijn, de airflow is erg belangrijk. In de Miss Wind .50 is dat best een probleem, standaard is de koeling in dat kistje gewoon erg slecht te noemen. Dat is dus zeker iets om aandacht aan te besteden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2011
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    qua vermogen zijn de A50/12S en A50/16S gelijk. Dus dat zou dan moeten kunnen lijkt mij toch.

    Is als regelaar ook de Jeti Spin Opto 77 een optie denk ik zo. Anders wellicht een YGE60 (of is die te licht?).

    In ELK geval hebben we op deze regenachtige zondag een mooie discussie gehad, vliegen kwam er (helaas) niet van. Na het weekend begint weer aardig weer (snot.....)

    Volkert
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  16. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Hey Volkert, ken je DriveCalc?

    Heel aardig tooltje voor deze vraag. Je vult de prop in die je wilt draaien (17x10E) en de accu op 5s en dan klik je op match prop.

    Drive Calculator

    Het valt toch wat tegen als je een 5s equivalent van de Hacker zoekt. Je zou een motor moeten hebben die zo'n 450kV doet en 70-80 amp kan hebben.

    Ik zou eens kijken naar de Kontronik PYRO 700-45.

    EDIT - mijn redenering is dat je dezelfde prop/toeren wilt draaien op 5s, als de aanbevolen aandrijving van Sebart. Dat is een Hacker A50-16s met APC 17x10E. Volgens Drive Calc doet dat zo'n 6800 rpm op 6s. Je zoekt dus een motor die dezelfde prop met dezelfde toeren draait maar dan op 5s. De Kontronik lijkt mij een goede keus, maar kost wel een paar centen.

    Die A50-12s Hacker gaat het niet redden, die kan maar 55Amp hebben. Daar red je het niet mee.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  17. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    bedankt, kende ik nog niet!

    Ik zie dat het programma het moeilijk heeft met die motor; toch heb ik wat data gezien dat iemand ermee vloog op een veel hogere amperage. In het programma ligt het maximum (mfg data) op 55A, dan redt je het niet.

    Ik zou eerst eens moeten vliegen met de S; als het bevalt is de aandrijving de eerstvolgende vraag.

    Volkert
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hacker is dan weer wat voorzichtig met specs, in werkelijkheid zal die motor 60~70A ook wel trekken, mits goed gekoeld, maar toch ben ik het met Br@m eens en vrees ik dat die wel eens tekort zou kunnen schieten.

    Alternatieven:

    Plettenberg Orbit 20-18 XL
    Plettenberg Orbit 25-14 XL

    Hyperion 4025-10 (zelfde als scorpion?)
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    beide Plettenberg's zullen het ok doen, denk dat de 25 zeker zal werken

    > Hyperion 4025-10
    Denk het niet, weegt een stuk meer, komt wel uit de zelfde fabriek.

    Hyperions vallen volgens mij toch af, om dat deze alleen maar backmount hebben ( bel voor ) voor deze motor.

    als je geen vertrouwen hebt dat die scorpion het gaat halen, kun je nog iets zwaarder nemen, met een 16x10 moet dat wel gaan

    Scorpion S-4035-460KV - Scorpion Power System

    even beide motoren in de Scorpion calculator

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bart,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. arjan2856

    arjan2856

    Lid geworden:
    11 jan 2012
    Berichten:
    4
    Ik ben ook op zoek naar een geschikte motor voor de miss Wind. De veel genoemde Turnigy SK 5065 380KV word niet meer geleverd. Er is nu een nieuwe serie SK3 en de 5055 320KV of 430KV (1700W) komen het meest overeen denk ik. Heeft iemand al ervaring met deze motoren en welke KV is beter geschikt voor 6S?

    Als alternatief is er de nieuwe hakker a50 16s v2 maar geeft een lager max vermogen (1250W) dan de Turnigy. Of de nieuwe Scorpion 4025-14 390KV (2000W) maar deze is moeilijk verkrijgbaar.

    Welke motor is nu het meeste gangbaar op de 50 klasse Sebarts? Ik wil de miss Wind gaan gebruiken om voor het eerst F3a figuren te gaan leren.

    Arjan
     

Deel Deze Pagina