vid: SebArt Miss Wind 50: leuke trainer?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 apr 2009.

  1. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Dat geïntegreerde figuren goed gaan is iets anders dan meskant, er is meer voor nodig.
    En als dat het enige was dat de miss wind kan dan had hij er niet mee gevlogen. ;)[/QUOTE]

    Tja Nando, er waren veel vragen over vliegeigenschappen van de dubbeldekker. Vandaar mijn P.S. OPmerking, als er één is die ervaring heeft dan is het de vraagbaak Derk! Die dubbeldekker vliegt als een middendekker, nl. veel neutraler om de langsas.
    Enne, maar geen discussie over electro/verbrandingsmotoren, dat hebben we gehad. Voor mij zeker, die op z'n 22'ste blij was een éénkanaaltje met dieseltje en escapement in de lucht te kunnen houden en als oud werrktuigbouwer vind ik dat een kist zijn eigen geurtje moet hebben en dat er olie aan je handen zit. Het scheelt maar één generatie.
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Henry,

    welke servo's heb jij erin staan?
     
  4. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    @Jan,

    op richtingsroer en hoog/laag heb ik de Futaba S3152.
    En in de vleugels heb ik 4X Hitec hs65hb.


    Max wil de MissWind gaan vliegen?;)
     
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @ Henry:Yep, was vandaag in de winkel en moest pull pull kabel hebben.. hij koos duidelijk voor deze ipv wat andere mogelijkheden. gingen dus met volle auto terug. je pa was er ook trouwens..

    @ Hans: welke servos heb jij erin?


    Dennis heeft mini servos in de staart staan. maar ik lees overal dat de accu al heel ver naar achter moet en dat mini geen zin heeft, zou dat zo zijn of de gewichtswinst pakken en de accu schuiven?
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De Miss Wind is een prima keuze voor de B/C, mits de wind niet belachelijk wordt.

    Denk dat ie er veel plezier van gaat hebben.

    mbt. de Hacker, ik heb de A50-16L, tweemaal nu. De eerste had speling in de constructie en na ca. 520 vluchten knapte de as in de lucht. Prop en spinner waren gebalanceerd (prop periodiek, spinner bij montage). Hij is geknapt precies op het punt waar de inkeping zit voor het borgclipje.

    Op de Miss Wind vond ik de turnigy aandrijving beter presteren, voor wat ik er van gezien heb. Beide aandrijvingen (Hacker/Turnigy) werken.
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Hoi Henry, ik had de turnigy nog liggen. De hacker hebben wij ook op een sukhoi en deze heeft met dezelfde regelaar en prop acht amp meer nodig en maakt dan 600 rpm minder

    Turnigy 60-65 380 kv met 85 tz regelaar dus.

    Nu de servos nog bepalen.
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Hitec 65 op rol, Graupner 4041 op rudder en hoogte.

    De reden dat ik de Hitec koos was omdat ik deze tegelijk met de doos bij Dennis mee wilde nemen. De Graupners had ik thuis nog liggen. Een gemakskeuze dus. Ik overweeg nu om alles te vervangen door snelle digitale servo's.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Welke dan Hans? Zouden die 26 grams des wat zijn. In mijn sebart sukhoi 50 voldoen ze heel goed. Deze zijn .07 sec.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoe is de vleugelbevestiging van dit kistje? (lees: is hij snel en makkelijk op te bouwen?)

    Accu is ook makkelijk bereikbaar voor het wisselen?
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Ondervleugel met 2 schroefjes en de Struts staan in de vleugel. Deze worden met staafjes in de vleugel te steken vanuit de neuslijst vast gezet. Zo ligt ook de bovenvleugel vast.

    Neus kan helemaal open voor accuwissel.
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dat is een beetje een dilemma voor de aileronservo's. De raampjes in de MissW zijn voor 12*24mm servo's. Als je die niet wilt veranderen zit je zo'n beetje in de 12 grams servo's.
    Wie weet wat in deze categorie 'je van het' is mag het zeggen.

    Voor de servo's in de staart gewoon twee behoorlijke standaard afmeting digi servo's.

    Ik heb, niet uit eigen ervaring, begrepen dat deze DES servo's (DES 586, bedoel je die?) een dramatisch slechte centrering hebben, en om die reden ook direct weer van de betreffende F3A kist verwijderd zijn.
    (Ik zal even checken of deze uitspraak klopt en het die servo's betrof)
    (Ja, alle DES servo's zijn verwijderd ivm slechte centrering)
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  13. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Als je met de Miss Wind 50 serieus F3A wil gaan vliegen zou ik er absoluut geen DES servo's inzetten..
    Ik heb ze zelf in mijn grote Miss Wind gehad en dat was echt drama !
    Ze centreren niet goed en hebben een veel te grove resolutie voor F3A gebruik.

    Zelf heb ik 4x Hitec HS65MG op de rolroeren en 2x JR DS8231 op hoogte en richtingroer.
    Dacht dat Derk nog een ander alternatief had voor rolroer servo's namelijk de duurdere MKS Hobby City servo's..

    Voor de rest is het een prima toestel en ik denk dat hij er veel plezier van gaat krijgen.
    Harry vliegt met de Turnigy setup en die kon ik kwart gas hoveren de mijne met de Hacker setup die doet het net iets meer dan half gas met een 16x8E prop terwijl de Turnigy een 17x12E rond draaid.

    Groeten,

    Roy
     
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het schijnt dat niet alle DES-jes slecht centreren, tenminste, Nando had er wel goede ervaringen mee.

    Hoe dan ook; ik zou er iig niet aan beginnen. Gewoon de HS65 pakken, daar is het op gemaakt en die werken prima. Enige nadeel van die dingen is dat ze voor hun specs gewoon relatief duur zijn.

    Kijk uit met Hobbycity servo's, in deze maat levert hobbycity ook scanner-rc servo's (oa. 9311/9314) onder de merknaam 'turnigy' en dat is echt pure rommel. Centreert niet en haalt de specs bij lange na niet.
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik dacht al, ik houd me maar stil... Mijn ervaring is iig dat ze niet zo slecht zijn als hier gesugereerd word. mss heb ik toevallig een goede, ik heb er maar 1. Ik merk niet een duidelijk verschil tov de 5245 die ik er eerst in had, behalve dat deze krachtiger is en ik nu krappere KE loops kon vliegen, en een tikkie sneller ook nog.

    Als een 1Kg sevo zat is dan heb je erg goede en ongelofelijk snelle JR188. maar 6g

    En de 450 sized heli's gebruiken dit formaat geloof ik, mss zo iemand vragen.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  16. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    de servo's in de vleugel zijn uiteindelijk de digitale Hitec 5056 geworden. 1,8 kg bij 6 volt.
    Dennis heeft ze in zijn Miss wind staan en was er erg lovend over. ik heb geen speling en centreren is uitstekend voor zover ik kan beoordelen.

    de richting en hoogteroer servo zal een standaard maatje worden, bijvoorbeeld de futaba 3152 of zo.. indien ik daar kleinere servo's inzet kom ik met het CG in de knoei. dan moeten de accu's heel ver naar achter wat weer tot gevolg heeft dat ik geen groot en klein pakket kan gebruiken.

    het idee achter een licht en zwaar pakket is dat met wat meer wind het model dan 400 gram zwaarder is en bij meer wind een grotere prop voor meer snelheid mogelijk is.
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    2 Accu's voor veel en weinig wind kleven toch wel wat nadelen aan. Ik had het in de angel ook gedacht, toch niet gedaan. Alles met de zware gevlogen, ookal is het windstil.

    Verander je het gewicht of de prop dan moet je eigenlijk toch weer opnieuw afstellen, alle mixers opnieuw controleren/aanpassen, zwaartepunt opnieuw bekijken. (ik vloog met de lichtere accu liever een ander zwaartepunt, ik geloof verder naar voren, weet het niet meer zeker. Na het besluit alles met de zware te doen de lichte enkel voor niet-f3a vluchten gebruikt (met een iets achterlijker zwaartepunt).)
    Je toestel zal met meer gewicht en 'zwaardere' prop ook anders op de roeren reageren bij gelijke uitslag.
    Verander je het gewicht of de prop dan verandert alles. (een heel klein beetje)
    Om nog maar niet te spreken van het vliegen als je sneller gaat.

    Tuurlijk kan het, maar om het goed te doen lijkt het me dat je een nieuw model voor de andere accu moet aanmaken op de zender, en de kist gewoon 2 keer volledig afstellen.

    Daarnaast zie ik niet echt een groot voordeel van de lichtere kist. Zolang de kist maar niet 'te' zwaar word, dat je er last van gaat krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2010
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het hele plan met verschillende accu's en props; laat het aub varen. Dat zijn dingen die misschien leuk zijn als je Derk heet, maar voor iemand die net begint in de C maak je daar alleen maar meer problemen mee.

    Onderschat niet hoe groot de invloed van een prop en het zwaartepunt is op het vlieggedrag van een kist. Dan moet je echt weten waar je mee bezig bent en je kist goed kennen en ook echt een goede piloot zijn, wil je dat soort systemen echt goed aan de praat krijgen en er baat bij hebben.

    Ik zou het grootste pack pakken wat je nog kwijt kunt en die structureel gebruiken. Op die manier vliegt ie altijd met dezelfde kist qua afstellingen en kan hij echt goed wennen aan z'n toestel.. en heb je meer vliegtijd.

    Het gewicht kan het kistje prima hebben, als je niet over the top gaat natuurlijk. Het waait toch altijd in NL.
     
  19. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Nando & Henri,

    inderdaad, de hele afstelling gaat dan ook om zeep... niet aan gedacht dus. dank voor de adviezen.

    wat denken jullie van de genoemde Futaba servo's(3152) voor hoog en richting? ik heb deze namelijk nog nieuw liggen. of in de 4 tot 5 tientjes servo's toch nog wat anders aan te raden?
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zal vast een prima servo zijn, maar wel heel erg langzaam 0.18 sec/60° @6v...
     

Deel Deze Pagina