Opknap/restauratie van een Puma

Hallo Allemaal,
Net voor een prikje een ?puma? gekocht. Deze wil ik graag opknappen en er dan mee gaan vliegen natuurlijk:banana:
plaatjes:

full


full


Maarrr, er is lichte schade aan de vleugel :2gunfire:, op de foto lijkt het erg maar dit is "netjes" kapot gegaan en met wat balsa goed te repareren:

full


En het lijkt of de romp niet goed op de vleugel past?? zie foto:

full


Meteen maar een paar vraagjes ;):
- Hoe wordt de vleugel bevestigd?
- Brandstof of elektro?
- Is er ergens een landingsgestel te koop?

gr Jesse
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou echt veel opgeknapt hoeft hij niet te worden.

Vindt alleen dat de romp kleiner lijkt dan die orgineel van een Puma is tov de vleugel :roll:


Sterker nog het is volgens mij hgelemaal geen Puma romp :nooo:
puma7.jpg
 
Is het geen Puma II?

De romp lijkt meer op een Taurus of een patternkist uit die tijd..

Taurus-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is net of de vleugel niet bij de romp hoort.
Romp te klein t.o.v. de vleugel.
Net van 2 verschillende sizen van vliegtuigen samen.
Daardoor sluit hij niet mooi aan op de romp.
Of ligt dit aan mijn ogen??
Mvg Wes.
 
Volgens mij moet het inderdaad wel een romp zijn die er niet bij hoort dan, iemand enig idee waar deze romp dan van is?
 
Spanwijdte 140 cm.

Lengte 118 cm.

gewicht 2 kg.

Besturing 4 kan.

Motor 6,5-7,5 cc 2t of 8-9 cc 4t

Dit stond op de site van hobby-in. Mijn vleugel is wel 140 cm, alleen is mijn romp niet 118 cm maar 106.... geen puma romp dus :(:(:(:(:(
 
De Hobbyin-Puma was ook maar een 'puma-achtige' als het ware, dus zo exact komt dat allemaal niet. Robbe heeft ook 2 puma's gehad, geloof beide met een plura romp (kunstof).

Wat ik al zei, deze romp lijkt op een oude patternkist uit de Taurus tijd, de simla zou bv. ook kunnen:

Jh16527.jpg


Het lijkt mij vrij duidelijk dat de romp en de vleugel iig oorspronkelijk niet bij elkaar horen. Dat hoeft verder geen probleem te zijn, daarom kan het ding nog steeds prima vliegen.
 
Ik was inderdaad gewoon van plan om de uitsparing in de romp passend te maken voor de vleugel. Het kan dus geen kwaad dat de romp ong. 10cm te kort is? Ook enig idee van de motorisering voor zo'n kist?
 
Ik was inderdaad gewoon van plan om de uitsparing in de romp passend te maken voor de vleugel. Het kan dus geen kwaad dat de romp ong. 10cm te kort is? Ook enig idee van de motorisering voor zo'n kist?
Zou inderdaad perfect kunnen vliegen met wat aanpassing.
Ik denk 6,5cc-7,5cc 2t voor motor dat je zeker goed zit.Of misschien electro maar op dat vlak heb ik geen ervaring genoeg om een motorkeuze te geven :-)
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Neuh, hij zal anders vliegen dan wat het oorspronkelijk ooit geweest is, maar dat hoeft niet persé slechter te zijn. Het is een kwestie van proberen.

In principe is een langere romp (grotere afstand tussen vleugel en stabilo) stabieler.

Als aandrijving.. ergens tussen 6.5 en 10cc zal prima zijn, afhankelijk ook van wat het ding weegt, of een gelijkwaardige electroaandrijving, afhankelijk van wat je voorkeur heeft.
 
Zo, met dank aan mijn vader die graag even met mijn mooie dremel zaagt is de romp al pas op de vleugel:D

Elektro-Brandstof, tjaa heb nog geen enkele ervaring met brandstof kistjes en ook geen idee hoe duur zoiets wordt. Iemand enig idee wat het ongeveer gaat kosten als ik op brandstof zou gaan vliegen?
 
Als je met brandstof veel vliegt komt het ook duur uit. Alles heeft voor en nadelen, ik ben grote voorstaander van electro...
 
Normaliter zou ik ook voor electro zijn, maar voor dit kistje zou brandstof wel eens een betere keuze kunnen zijn vanwege de beperkte ruimte in de romp, en het gewicht.

Wat weegt het ding kaal zonder servo's etc?

Qua kosten; reken voor zowel brandstof als electro op een totaalinvestering van ca. 200 euro.
 
Het rompje weegt 542 gram en de vleugel 491 gram, in totaal dus net iets meer dan een kilo. Is dit zwaar? 200 euro voor een elektro aandrijving is denk ik wat veel, ik dacht daar iig niet op uit te komen.

De motor die ik in gedachten had:
TURNIGY AerodriveXp SK Series
AerodriveXP SK Series motors are designed for those who want the very best in outrunner technology for their R/C plane. Typically an efficiency improvement of around 8-10% can be seen over similar classed motors. This is in part due to the following;
Stator Laminations: .2mm
Magnet Type: N45SH
Bearings: Dual oversize (Japanese)


Model: SK42-50-650
Kv: 650rpm/v
Turns: 6
Resistance: 32
Idle Current: 1.2A
Shaft: 5mm
Weight: 230g
Rated Power: 1150w
ESC: 60A
Cell count: 4~7 Lipoly
Suggested Prop: 13x8, 14x7, 12x10
Power equivalent : .42~60 glow engine

Dan 2 keer een 4000mah 2cells lipo in serie
en een 60-70 a regelaar.
 
Tel dat eens bij elkaar op, en dan nog een lader erbij, een prop, meenemer, enz.. en dan? ;)
 
Met verzendkosten en 2x een 5000mah zippy is het dan ong. 70 euro. Valt opzich wel te doen. Eerst maar eens de vleugel repareren. Iemand een goede tip om folie te verwijderen?
 
Ja ! van een goede vriend, Gewoon met een haardroger op de folie gaan en er aftrekken. De lijmlaag smelt dan terug en je kan je folie er gewoon aftrekken zonder kleur die er achter blijft :thumbsup:
 
ik ben bezig deze puma te elektrifiseren ik heb moter regelaar enz al in huis met orgionele robbe cockpit en moterkapje maar eerst nog n ander projekt afronden voor ik daar mee verder ga en anders volgende winter weer he:wink:
full


hier het draatje:hobbyin-puma-ombouw-naar-elektro
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk draadje!! wel een prachtig mooie puma! Heb net het folie verwijderd en zo te zien valt de schade reuze mee :D Ben alleen nog niet helemaal uit over brandstof of elektro, maar het lijkt me niet dat je voor 70 euro een brandstof motortje kunt krijgen?
 
Back
Top