Alka 13 van Reichard

Dit wordt mijn eerste draadje in het zweefvlieghoekje.

Een tijdje geleden heb ik een Easy Fly gekocht via dit forum. Ik kocht hem bij Tom, waarbij ik beloofde dat ik heb op de hoogte ging houden hoe het vliegen nu eigenlijk ging.

En dat gaat bijzonder goed en smaakte naar meer. Elke keer als ik kan vliegen, ben ik op het veld te vinden. Een uurtje ben ik minimaal wel bezig, en dat smaakt naar meer! (Tom geeft af en toe wat vliegopdrachten mee, en daar leer ik erg veel van)

Krijg ik plotseling een bericht van Tom, die had nog wat op de plank liggen waar ie niets meer mee deed.
Ik mocht m zo komen halen.... Voor niets!!!!

Nou ja zeg, natuurlijk kom ik die ophalen.

Ben ik zomaar in het bezit van een Alka 13 van Reichard. Tom was zo vriendelijk om er wat kleine spulletjes erbij te doen zodat ik meteen aan de gang kan. Compleet met servo's, linkjes ed. Zelfs een motorje zit erbij.

Het enige wat ik moet hebben is een klapprop.

Via dit draadje wil ik de Alka gaan bouwen, met hier en daar een vraag.

En ik begin maar gelijk met vragen over de vleugels. Op de een of andere manier paste deze niet goed. De linker en rechtervleugel passen niet zo strak op de romp. Inmiddels is dit weer passend gemaakt, maar heeft dit invloed op het vlieggedrag?

full


Dan nog even over de motor, er zit er eentje bij, specs zijn onbekent. motortje weegt 44 gram, en twijfel of dit genoeg is om er goed mee te kunnen vliegen. Iemand een idee voor een goede setup? Vlotjes omhoog, maar niet als een raket.

Motorschot moet er nog ingelijmt worden, de neus is wel afgezaagt. naadje recht, mooier kan niet zou je zeggen. En dan komt gelijk de andere vraag. kan ik dat recht laten, of moet ik het schot onder een hoek plaatsen? (motordomp) Ik weet wel de betekenis van motordomp, en ook de werking. Maar ik kom niet veel info tegen voor wat betreft motor montage bij zwevers.

Ik zie hier en daar wel foto's, de een heeft het wel, en de ander weer niet.

Vergeef mij als ik wat termen niet ken, maar je zal zien dat ik dat snel genoeg onder de knie heb. Ik lees mij bijna suf in dit hoekje, het wordt met de dag interessanter...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor wordt een...

RCtechnics

met een Aeronaut 9x5 of een 10x4 klapprop. Na wat zoeken kwam ik info tegen hier op het forum voor wat betreft de motordomp.
 
De spleet tussen romp en vleugel is dusdanig klein dat ik er niets aan zou doen.
Enige motordomping zou ik wel meegeven. Bij een zwever is het niet zo erg dat de neus omhoog gaat als je gas geeft (je gebruikt de motor toch alleen om hoogte te winnen), maar zonder domping wordt het mogelijk te heftig. Graadje of 2?? Helemaal voorspellen wat de juiste domping is kan volgens mij niet, dat zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden.
 
Raymond, bedankt voor je reactie.

Wat ik er nog niet vertelt heb is dat de vleugels onder druk aan de vleugelpennen moest schuiven. Deze pennen zitten vast aan de romp, en passing was niet zuiver.
Na de aanpassing schuiven de vleugels zonder wrijving aan de romp.

Voor de domping heb ik al een oplossing, foto komt vanavond. Motorsteun (van hout) gemaakt met de draaibank voor de zuiverheid.

Het rompje moet ik nog spuiten, en even zat ik er aan te denken om de bovenzijde van de vleugels mee te spuiten in de kleur van de romp. Deze zijn nu wit, en grijs vind ik mooier, met een rode onderkant. Twijfel heb ik nog wel, weet niet of Oracover te spuiten is en of de verf wel goed blijf zitten. Anders spuit ik alleen het rompje wit, de eenvoudigste oplossing.
 
Doe ik er goed aan om deze halverwege te fixeren voor de zuiverheid van de aansturing?
Ja dat kan wel prettig zijn... in een ander draadje heb ik net een goeie truc geleerd:
Zet een paar magneten tegen de romp die de bowdenkabel degen de rompbinnenkant aan trekken. Laat dan een paar druppels secondenlijm langs de bowdenkabel lopen.

Oracover kan je goed spuiten. Natuurlijk wordt het model er wel ietsje zwaardervan...
 
Zet een paar magneten tegen de romp die de bowdenkabel degen de rompbinnenkant aan trekken. Laat dan een paar druppels secondenlijm langs de bowdenkabel lopen.

Oracover kan je goed spuiten. Natuurlijk wordt het model er wel ietsje zwaardervan...

Das nog eens een goede tip! Bedankt! Fijn om te weten ook dat ik Oracover kan spuiten, alhoewel ik er nog niet uit ben of ik het ga spuiten.

Motorschot heb ik er vandaag in gelijmt, morgen de andere kan voorzien van een rupsje.
 
De vleugels heb ik passend gemaakt, hier te zien op de foto. Zonder teveel wrijving, dat was voorheen wel anders.

full


Verder het motorspant er in gelijmt, en de boel passend gemaakt.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet een paar magneten tegen de romp die de bowdenkabel degen de rompbinnenkant aan trekken. Laat dan een paar druppels secondenlijm langs de bowdenkabel lopen.
Inmiddels heb ik zelf mijn Ellipsoïd onderhanden genomen die hetzelfde euvel had. Alleen kon ik niet diep genoeg in de romp komen met de tuit van mijn CA flesje om wat op die bowdenkabel te druppelen. Toen heb ik van een brokje schuim dat ik had liggen (oud verpakkingsmateriaal van monitoren dat ik ooit van mijn werk meenam, heel licht en nogal veerkrachtig) een kurkje gesneden en dat een eind de romp in geduwd. Dat werkt ook prima. Ik bedacht iets te laat dat, als ik dat kurkje er ooit uit wil hebben, ik er er eigenlijk een draadje aan had moeten binden...

Maar het werkt prima. Het richtingsroer ging eerst maar 50% naar rechts, nu gaat beide kanten evenver.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer wat verder met de Alka. Eergisteren begonnen met het spuiten van de romp, wat niet echt goed gelukt is. Geen druipers of iets dergelijk, maar de blanke lak glimt niet zo goed zoals ik dat zou willen.

je zo denken ideaal weer op buiten te spuiten, maar soms kan de verf ook té snel droog zijn....

full


Ik ga er nog ff over nadenenken of ik er nog iets aan doe, de lak zit er goed op met als enig minpuntje een ''iets mindere glans van de romp t.o.v de mooie glans van Oracover...

Ik heb wel een klein testje gedaan met het schuim en touwtje. het schuimpje zit er in, met een stukje visdraad. Het zit er stevig in, maar alsnog demontabel met het visdraadje.

Bart, bedankt voor de tip!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had wat problemen gehad met de lak, met name de glans was niet zoals ik het wilde. Na wat tips in een ander draadje ben ik opnieuw begonnen. De glans is niet je van het, maar voorlopig voldoende voor mij.

full


full


De servo's zitten al in de vleugel gelijmt en kan ik nu gaan beginnen met het technische gedeelte. En daar heb ik wel wat vragen over, met name hoe ik de stabilo onder een juiste hoek moet afstellen.

Verder heb ik een mailtje gestuurd naar Reichard omdat ik geen bouwbeschrijving bij de Alka 13 kreeg. Binnen 10 minuten een reactie terug, mét bouwbeschrijving! Das nog een service!

Kom ik er meteen achter dat dit een acro zwevertje is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit! Wat heb je nu anders gedaan?


: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Jappie,

Ik had de druk te hoog staan, en de verf te dik. Dan krijg je dat de verf bijna droog is voordat ie de spuit uit is. De verf krijgt geen kans om mooi te vloeien op het gespoten oppervlak. Na wat tips (via dit forum) en een gesprek met mijn verf leverancier de druk omlaag gebracht, en de verf dunner gemaakt.

Beter vloeien was het resultaat, waardoor de lak nu wel mooi kan glanzen. Na drogen nog even gepolijst en dit is dan het resultaat. Ik wilde speciaal spuiten met lak op waterbasis. Alleen heeft het 1 nadeel. De glansgraad ligt met deze lak op 60-65% ipv 80-85% op basis van Alkyd lak.
 
Erg mooi! Je spuit duidelijk niet met de standaard spuitbussen van motip ofzo.. Mag ik vragen wat je precies gebruikt? Ik wil ooit nog eens iets kopen dat ik op mn compressortje kan aansluiten namelijk!
 
Ik gebruik 2 Badger 150 airbrush spuiten waarbij ik 1 spuit heb voor het fijne werk, en 1 voor het grove werk. De compressor is er 1 van het fluisterstille type. Mijn vrouw had een compressor nodig voor haar werk, en heb ''toevallig'' maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt. :mrgreen:

Maar met motip spuitbussen kan ik ook goed mee overweg, een badje warm water en je kan verbluffende resultaten krijgen hoor. Motip heeft ook verschillende spuitnevelkoppen in het assortiment, de standaard spuitkop gaat dan ook meteen de prullenbak in. De spuitnevelkoppen kosten niet zoveel, 6 stuks, (ik meen) 3 verschillende koppen waarbij je toch heel precies kan spuiten. kosten nog geen 2€...
 
Laatst bewerkt:
Heren vliegers, even een vraag. Ik heb de volgende roerhevel, waarbij ik 3 gaatjes moet boren door de ailerons en richtingsroer. Daarboven komt dus dat contraplaatje voor de stevigheid. (ik denk dat dit wel een stevige oplossing is, maar mooi is anders)

Is er een andere oplossing zonder dat ik die gaatjes moet boren en dat contraplaatje moet monteren?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top