Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

@ Bjorn... ter info...
Theodor Heuss is bij Fr. Schweers in Bardenfleth gebouwd. 1956.
Rompvorm is niet identiek met de Weser. Een deel van de bouwfilosofie is overgenomen, dat zie je terug in de brug en in het dek. Zitten er mogelijk dezelfde scheepsbouwkundige ingeneurs achter. Lürssen-Werft
De Weser is gebouwd op de werf Schichau Unterweser AG, Bremerhafen

De Heuss heeft een dubbele scheepshuid, waarin ook de motorkoeling is opgenomen. De Heuss is zelf richtend, de Weser niet.
De Weser is gas dicht... tot 2.3 meter boven de waterlijn...

Het zijn prachtige schepen niet?
 
@ Bjorn... ter info...
Theodor Heuss is bij Fr. Schweers in Bardenfleth gebouwd. 1956.
Rompvorm is niet identiek met de Weser. Een deel van de bouwfilosofie is overgenomen, dat zie je terug in de brug en in het dek.

Stimmt genau.. Verschillen zijn er zeker, maar zeker ook overeenkomsten. Denk daarbij aan de vorm van de roeren en de opbouw van de aandrijving.
Volgens dit citaatje uit een artikel dat de brandweer Bremerhaven me een tijd terug gestuurd heeft, is de "Weser" gebouwd naar het concept van de oude reddingsboten gebruikt is:
Der erste Entwurf des Bootes erfolgte in Anlehnung an die seit Jahren an der Nord- und Ostsee bewährten Seenotkreuzer...
brandschutz/ Deutsche Feuwehr-Zeitung 3/1975

Daaronder staat dan inderdaad dat de romp aan de eisen van een brandweerboot is aangepast. Ook de slingerkielen zijn aangepast en het achterschip is opnieuw opgebouwd (dus zonder uitsparing voor de dochterboot). Het is dus zekers niet de bedoeling dat de rompvorm klakkeloos in model overgenomen wordt, maar met oa. deze foto's van jouw heb ik voor de belangrijkste elementen als roeren en schroeven weer heel wat informatie!
Op deze foto's staan in elk geval wat details voor de roeren, die volgens mij gelijk zijn aan die van de "Weser". Ook voor de vorm van de achterzijde van de kiel heb ik zo een iets beter idee.
Ik heb zelf maar 2 (jammer genoeg zeer slechte) foto's van het onderwaterschip van de Weser, dus alle beetjes helpen... (Wilde de foto's eigenlijk als bijlage meesturen, waarom gaat dat niet? Nog te weinig berichten?)

Groeten,
Björn
 
Wat wil allemaal precies weten? Van de DGzRS schepen heb ik aardig wat informatie, specifiek de de Heuss. Van de Weser heb ik niet bijzonder veel, behalve een boek over blusboten, waar een aardig artikel is neergeschreven.
Kan helaas niet vevestiigen of de roeren gelijkwaardig zijn. Mogelijk niet.
De Heus heeft veel minder diepgang, andere schroeven.

Die Oostzee schepen zijn de Versuchsboot Bremen en de Herman Appelt
http://www.toxopeus.com/begin.htm
 
Laatst bewerkt:
Wat wil allemaal precies weten? Van de DGzRS schepen heb ik aardig wat informatie, specifiek de de Heuss. Van de Weser heb ik niet bijzonder veel, behalve een boek over blusboten, waar een aardig artikel is neergeschreven.
Kan helaas niet vevestiigen of de roeren gelijkwaardig zijn. Mogelijk niet.
De Heus heeft veel minder diepgang, andere schroeven.

Dan denk ik dat je het boek van Klaus P. Hecker bedoelt? Dat heb ik laatst ook besteld en er staat inderdaad een aardig artikel in. Ook het overzichtsplan is aardig weergegeven, maar klopt niet altijd helemaal met het origineel. Stuur je anders wel een even een PB'tje...

Groeten,
Björn
 
Bjorn is vol gemaild met info's, foto's en scannetjes!
Draadje is weer helemaal voor Luc :D

Zeer interessante discussie.
Ik heb nog een vraag : was er op de echte Weser echt een scheepsbel op het voordek aanwezig :confused::confused: . Ik kan me absoluut geen enkel nut van zo'n ding op die plek voorstellen. Dat je m in de buurt van de brug hangt of in de cabine snap ik, maar daar ???
 
Laatst bewerkt:
Zeer interessante discussie die bij mij maar echt een vraag nog oproept :
Björn 15 jaar oud :confused::confused: of heten vader en zoon beiden Björn want dan kan ik het weer volgen. Is niet echt belangrijk maar langzamerhand vroeg ik me dit zo af.

En dan nog een vraagje : Was er op de echte Weser echt een scheepsbel op het voordek aanwezig :confused::confused: . Ik kan me absoluut geen enkel nut van zo'n ding op die plek voorstellen. Dat je m in de buurt van de brug hangt of in de cabine snap ik, maar daar ???

Ik ben inderdaad 15.... M'n vader heet André, dus dat zorgt gelukkig niet voor verwarring.
(Kan me wel voorstellen dat velen dit denken. Niet veel jongens van mijn leeftijd zullen überhaupt met modelbouw bezig zijn, en dan vaak al helemaal niet op zo'n manier. Maar gelukkig zijn er hier op het forum ook een aantal "uitzonderingen" meer te vinden...)

Op de "Weser" was vroeger idd. een scheepsbel aanwezig, maar die is er vrij snel afgehaald. Zulke bellen vindt je wel bij meer schepen vlakbij de ankerwinch. Vraag me alleen niet wat ze er daar mee doen, maar dat kan ik vanmiddag wel even nazoeken. Kijk ik gelijk of ik nog foto's heb van de bel.

@Bas: alles is aangekomen. Ontzettend bedankt voor alles! Heb je even een mailtje teruggestuurd.

Groetjes,
Björn
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inderdaad 15.... M'n vader heet André, dus dat zorgt gelukkig niet voor verwarring.
(Kan me wel voorstellen dat velen dit denken. Niet veel jongens van mijn leeftijd zullen überhaupt met modelbouw bezig zijn, en dan vaak al helemaal niet op zo'n manier. Maar gelukkig zijn er hier op het forum ook een aantal "uitzonderingen" meer te vinden...)

Hoi,
ik had vraag al weer verwijderd maar omdat je zo veel historische kennis had vroeg ik het me gewoon af. Meestal komt dat omdat men zelf op het betreffende schip heeft gevaren, vandaar.
Tja en die scheepsbel. Hij staat op de Graupner tekening maar ik ga hem er niet op plaatsen.
Hoe staat het trouwens met de voortgang van je eigen Weser ?
Luc
 
Scheepsbel op het voordek van een werkboot als deze?
Oi! Klinkt als bedoeld voor Havenzangermodelbouwers die aan inlinesquaredancing doen... niet? :rolleyes:

Wel Bjorn geeft het antwoord!
Luc je hebt PB... materiaal wat ik Bjorn heb toegestuurd. :yes:


Allebei plezier met het materiaal... Bjorn.. zal je bouw-linkjes vanavond uitpellen.
Ik ga aan de slag! Werk aan de winkel.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Luc,
heb je misschien wel gelijk in. Maar gelukkig leert navragen bij mensen die zich met het origineel bezig gehouden hebben ook veel.
Mocht jij dezelfde bestanden van Bas gekregen hebben: op de laatste pagina van de PDF staan enkele foto's waarop het belletje nog wel te vinden is. Heb nog een oude uitgave van de ModellWerft als PDF (1979), maar ook daar is de bel al verwijderd. Dus weglaten zal geen stijlfout zijn geloof ik...

Bellen werden volgens mij gebruikt als geluidssignaal bij slecht weer en nevel, om aan te geven dat het schip voor anker ging. Maar er zijn hier op het forum vast schippers die dit uit kunnen leggen, denk ik.

Die PDF stuur ik je gelijk maar even toe, weet niet helemaal zeker of ik dat al gedaan had eigenlijk.

Kon het niet laten! Bjorn, prachtig aan de slag. Alle fronten.
Schroefassen geen zelfbouw? Foei! :D

Zaten er al in. Had eigenlijk gewild dat dat niet zo was, want het was echt ouderwets prutswerk. Met een soort rare bruine lijm vastgelijmd die wel iets van bouwschuim weghad. Gelukkig goed te verwijderen... Dus nu alles met Stabilit netjes gelijmd ;). Maar voor zelfbouw ontbreekt de meelopende bril op de draaibank :(
 
Hoe staat het trouwens met de voortgang van je eigen Weser ?

Deze vraag helemaal over het hoofd gezien..

Vorderingen tot nu toe: 1 werkende Storz-koppeling erbij. Nu de andere 9 nog. :???:
Zal hier zo snel mogelijk eens wat foto's van maken en ook het Duitse bouwbericht eens gaan bijwerken. Je zult binnenkort dus weer wat zien!

Björn
 
Zaten er al in. Had eigenlijk gewild dat dat niet zo was, want het was echt ouderwets prutswerk. Met een soort rare bruine lijm vastgelijmd die wel iets van bouwschuim weghad. Gelukkig goed te verwijderen... Dus nu alles met Stabilit netjes gelijmd ;). Maar voor zelfbouw ontbreekt de meelopende bril op de draaibank :(

Even voor de lezers : dit gaat over de schroefassen.
Björn, ik heb die boel er ook direct uit gesloopt. Dat zat klaarblijkelijk bij het Graupner-pakket mee geleverd om de de gaten rond de schroefassen waterdicht te maken.
Ik heb dat alles direct verwijderd en op grond daarvan besloten de romp compleet in een epoxy coating te zetten. Met als basis een keperweefsel glasmat. Het verder afdichten en vastzetten van de schroefassen met epoxy was daarna een eitje.
Ik weet niet of stabilit op de langer termijn hetzelfde doet (in eerste instantie wel) maar epoxy doet dat zeker. En als gevolg van mijn houtbouw-projecten loop ik sowieso niet warm voor een magere plastic romp. Maar dat is persoonlijk.
Luc
 
Lees ik hier stabilit ????
Beste epoxysmeerder;
Dat is ook mijn favoriet. Water- en zuurbestendig, hard mooi uit, Is daarna goed in vorm te schuren. Prima spul. Zit op al mijn hechtingen onder en net boven de waterlijn zoals bijvoorbeeld asdoorvoeren en stootranden. Alleen een beetje duur. Lijmt ook ABS.
 
Ter lering en de vermaeck

Hoi Luc,
Bijgevoegd een tekeningetje van datgeen er in jouw zender is bijgebouwd.
Zo heeft de buitenwacht er misschien ook nog wat aan.

The poor mans'Twin Stick;
full

Werking:
Op kruisvaart, schakelaar open (NO), bedien je met één knuppel twee motorregelaars. Bij manouvreren, schakelaar dicht (NC), bedien je elke motorregelaar met een eigen knuppel.
De schakelaar bouw je in in de zender. en onder de schakelaar monteer je en printje met twee pigtails (links op de tekening) en twee stekers (rechts op de tekening) Zonder de bedrading in de zender te versjtieren kan je dit printje tussen de knuppels en de zenderprint schakelen.

PS:
De kleur van de bedrading is speciaal op de Weser aangepast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pas op de plaats

Was eerst de Weser buiten bedrijf, nu is de bouwer aan de beurt dus ligt de boel even stil. Wel heb ik op het laatste nippertje nog de drie Graupner speedschroeven vervangen door drie mooie messing 3-bladsschroeven van 35 mm. De middelste met grotere bladen want daar hoort eigenlijk een 50 mm schroef zoals Bjorn al aangaf. Bij mij pas dat niet door de plaats van de roeren die overigens wel volgens de tekening van Graupner zijn geplaatst.

Nu nog de door Han gebouwde electronica aansluiten samen met de blusinstallatie. Dan kan ik met een schakelaar met drie standen kiezen om de middelste schroef vol aan te zetten of de blusinstallatie.
Manoevreren in de haven gaat dan alleen met de buitenste schroeven en wordt de middelste niet gebruikt. Als alles goed gaat volgt op 2 april de vaartest bij de vaardag van de AMVZ in Zevenkamp/Rotterdam.
 
Hoi Luc,

Ben reuze benieuwd naar het schip neem in ieder geval camera mee.
Ook benieuwd naar de ROTTERDAM van Han.
Maak foto's voor de nieuwsbrief en een verslag
Zoals in de nieuwsbrief te lezen is ben ik druk doende met de Arizona en hoop
deze in Wageningen klaar te hebben.
Verder sterkte bij je komend ziekenhuis bezoek.
Aad.
 
Back
Top