Het grote FPV (First person view) draadje.

Super Alula

De laatste keer dat ik met Remy heb gevlogen was ik aardig onder de indruk van zijn nieuwe kistje de Diu. Deze kist lijkt veel op de Alula, een DLG. Zoals wel te zien op zijn filmpje vliegt dit kistje super strak en hij heeft prachtige opname's kunnen maken van mijn Sportwing. De Diu is wel een erg klein model en moet dan ook super licht van gewicht blijven. Remy heeft dat aardig opgelost door van vele componenten de behuizing achterwege te laten. Het strakke vliegen heeft te maken met de vorm van het model maar wat zweven betreft is het minder. De vleugeldoorsnede is ook wel erg dun. We kwamen op het idee een soort van hybride te maken. De Diu als vorm met de vleugels van de Sportwing. En ietwat groter zodat er meer gewicht mee kan en zweven beter wordt. Afgelopen week aan het snijden gegaan en gisteren was het concept klaar. Even een proefvlucht gemaakt. Nu vallen in dit model alle eigenschappen samen. Prachtig! Goede zweefeigenschappen, stabiel, lekker snel en stuurt perfect. Een zeer eenvoudig kistje dat in een dag gebouwd kan worden. Ik zal binnenkort wel wat filmpjes plaatsen van de vliegprestaties. Vliegtijd met een 1000mAh lipo is ongeveer 20 minuten bij zuinig vliegen. Vlieggewicht is 425 gram. Materiaal: EPP. Een prachtig lichtgewicht schuimpje, ongevaarlijk en met verbazingwekkende eigenschappen.

full


full


MVG. Robert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's nou jammer dat ik die diu niet had op de meeting vandaag. Zo'n diu vliegt zo heerlijk strak, en heb veel verwachtingen van deze grotere broer!
Robert ziet er super uit ( maarja ik had hem natuurlijk al eerder gezien;)), echt heel erg strak.

Leuk dat alle ervaring nu bij elkaar is geraapt en in die kist zit. Ik heb er hoge verwachtingen van!

( en kan stiekem niet wachten om hem te vliegen natuurlijk:rolleyes:)
 
De spanwijdte is 1,18m. Hoe ze vliegt kan je zien op het volgende filmpje. Vandaag opgenomen met hulp van Roel.


MVG. Robert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha cooool! Precies als mijn Diu/Alula, alleen die landing 10x zo strak door het veel betere zweefvermogen

Te gek Robert:)... Dat word um! De volgende FPV kist. bezit alles wat ik leuk vind, en rete stabiel..

Top:)!
 
De laatste keer dat ik met Remy heb gevlogen was ik aardig onder de indruk van zijn nieuwe kistje de Diu. Deze kist lijkt veel op de Alula, een DLG. Zoals wel te zien op zijn filmpje vliegt dit kistje super strak en hij heeft prachtige opname's kunnen maken van mijn Sportwing. De Diu is wel een erg klein model en moet dan ook super licht van gewicht blijven. Remy heeft dat aardig opgelost door van vele componenten de behuizing achterwege te laten. Het strakke vliegen heeft te maken met de vorm van het model maar wat zweven betreft is het minder. De vleugeldoorsnede is ook wel erg dun. We kwamen op het idee een soort van hybride te maken. De Diu als vorm met de vleugels van de Sportwing. En ietwat groter zodat er meer gewicht mee kan en zweven beter wordt. Afgelopen week aan het snijden gegaan en gisteren was het concept klaar. Even een proefvlucht gemaakt. Nu vallen in dit model alle eigenschappen samen. Prachtig! Goede zweefeigenschappen, stabiel, lekker snel en stuurt perfect. Een zeer eenvoudig kistje dat in een dag gebouwd kan worden. Ik zal binnenkort wel wat filmpjes plaatsen van de vliegprestaties. Vliegtijd met een 1000mAh lipo is ongeveer 20 minuten bij zuinig vliegen. Vlieggewicht is 425 gram. Materiaal: EPP. Een prachtig lichtgewicht schuimpje, ongevaarlijk en met verbazingwekkende eigenschappen.

MVG. Robert.

Mooi ding, super stabiel,maar ehhh hij lijkt zo wel een beetje op de vetste duif die je havik/valk ooit te zien kreeg!! Als dat maar goed gaat!;)
 
Garbach...wahawha...jahaaaa..nou..hier thuis vind de familie het meer weg hebben van een vis...en eerlijk gezegt...het is wel de lelijkste vogel die ik ooit gemaakt heb, ik denk dat zelfs een havik of valk hier nog van schrikt. Maar goed, hij vliegt super en daar gaat het om: HET PLEZIER yeahhhh

MVG. Robert.
 
Wing tips

De spanwijdte is 1,18m. Hoe ze vliegt kan je zien op het volgende filmpje. Vandaag opgenomen met hulp van Roel.


MVG. Robert.

Hey mooi filmpje joh. Zou ie nog beter vliegen met omhoog lopende wingtips?? Hierdoor heb je toch nog hogere stabiliteit??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sammeke, nee, omhooglopende wing tips laten een model schommelen en dat wil je absoluut niet graag zien in je beeld. ( kijk maar naar de easystar FPV filmpjes) Wat wel goed is zijn winglets, dat zou nog een optie kunnen zijn.

MVG. Robert.
 
Robert, ik vind deze vorm juist een van de allermooiste vormen voor een vliegende vleugel. Alleen die ogen, daarmee lijkt het ineens een meest mislukte Havik jah:P
 
Ik heb de alula zien vliegen, echt een prachtige vleugelvorm, het heeft echt een beetje iets natuurlijks. Alleen is het soms wel een beetje een watervogel. :lol: Is je tiny echt dood Remy? Of is het kleine ding na wat opdrogen toch nog tot leven gekomen?
 
Sammeke, nee, omhooglopende wing tips laten een model schommelen en dat wil je absoluut niet graag zien in je beeld. ( kijk maar naar de easystar FPV filmpjes) Wat wel goed is zijn winglets, dat zou nog een optie kunnen zijn.

MVG. Robert.


Ahh oke nooit geweten. Ik d8 echt dat het voor stabiliteit was/is. Waarom hebben vele vliegtuigen waaronder de lijn luchtvaart deze dan tegenwoordig altijd??

Ik moet btw toegeven dat het een super mooi filmpje is.
 
Sammeke, verkeersvliegtuigen hebben vaak opstaande tips ofwel winglets. Deze dienen niet ter stabiliteit maar om de tipwervel te storen. Door de tipwervel verliest een vleugel een deel van zijn lift, met de winglet niet.

MVG. Robert.
 
Natuurlijk zorgt een oplopende wing tip juist óók voor stabiliteit, dat is de hele reden waarom veel beginner vliegtuigen oplopende vleugels hebben.

Die vliegtuigen gaan daardoor juist niet schommelen of rollen;

Dihedraal - Wikipedia

Winglets doen hetzelfde, ze gaan met name het ongewenst rollen van je model tegen.

Maar ondanks die stabiliteit kan ik iedere beginner wel aanraden zo snel mogelijk met een vliegtuig te gaan vliegen die wel ailerons heeft voor een betere controle over de breedte-as.

Sammeke, verkeersvliegtuigen hebben vaak opstaande tips ofwel winglets. Deze dienen niet ter stabiliteit maar om de tipwervel te storen. Door de tipwervel verliest een vleugel een deel van zijn lift, met de winglet niet.

In ideale situaties is dit meer van belang bij tip stalls, lage snelheden en wing-overs, maar het effect op modelvliegtuigen is vaak relatief minimaal. Het is niet zo dat je echt substantieel meer lift krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Het rollen waarover robbert het heeft komt door de oplopende wingtips als er wind op staat. Dan gaat het vliegtuig inderdaad schommelen. Maar ze zitten er inderdaad om het zelfde effect als een v-stelling te krijgen.
 
Even misschien interessant voor de remzibi gebruikers onder ons:

een "maat van remzibi" is bezig met het ontwerpen van een antenne tracking systeem. Dit soldeer je met 3 contacten aan je remzibi, en aan dit apparaatje soldeer je ook je audio van je video zender. Gps gegevens haalt hij van de gps ontvanger van de remzibi.

Een bijbehorende "decoder" haalt de gegevens uit je audio op de grond, en stuurt 2 servo's aan.

Hij is nu bezig met 360 graden pan en 90 tilt.

zoals het er nu naar uit ziet, komt hij een deze dagen met zijn final ontwerp (en werkende V1), en zal het verkocht gaan worden HELEMAAL compleet, incl pan tilt mechanisme en servo's.

Dus op je remzibi zetten, antenne erop en gaan!

prijzen zijn nog niet bekend, wordt over gespeculeerd, maar ik meld het wel als ze definitief zijn. Ook zal ik dan de uiteindelijke specs posten.
 
Back
Top