Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

5 euro? Je bent afgezet :D ik heb maar 3 dollar betaald :D
Flaps kan ik wel gebruiken (twee ailerons servo's) maar of het echt nodig is.. Ik kan het altijd een keer proberen.

Ik zal vanavond eens een static run doen per twee motoren en meten op kwartgas..
Ik denk erover om wat hoogteroer op throttle mee te mixen, vooral bij landingen merk ik dat als je gas mindert de neus flink omhoog wil. Met een beetje hoogteroer down worden de laatste meters misschien iets stabieler.

Wat voor merk is die 180 cm? 2200 gram klinkt als een hoop gewicht.. Hoewel ik niet twijfel aan of het toestel het hebben kan overigens.

Die van 180cm is ook een eigen gemaakte Hercules van piepschuim(persing 200)
Setup:
-4 stuks 2208-14 1450kv motors, ESC Hobbywing 18A , prop GWS HD 6x4 3-blade ( geknipt van GWS HD 8040)
10,1 Amp per motor , totaal 4 motoren 440W
-Gewicht 2200gram , trekkracht gemeten 1900gram
-Propellers lopen tegengesteld kijk van achterkant plane
rechter wing motor CCW - linker wing motor CW !!!


Nee dat effect heb ik niet mijn herculessen blijven recht vliegen met gas minderen.
zie foto hercules 180cm:


hercules180.jpg
 
Laatst bewerkt:
je kan ook je ailerons op een schakelaar toewijzen en ze door het schakelen naar beneden laten komen .
of te wel je ailerons als flaps gebruiken zoals ze met motorzwevers ook vaak doen .
misschien moet je dan ook wat up in mixen op je hoogteroer .

ik zeg zo maar wat hoor , als het nergens op slaat moet je het ook zeggen hoor ! ;)

klopt dan noemen ze het Flaperons, mixen met hoogteroer hangt van toestel af, ene toestel down mixen ander up
 
Bij strip-ailerons (dus over de volle lengte van de vleugel) werkt dat prima. bij gewone ailerons niet.
Het deel wat als flap naar beneden staat overtrekt het eerst. Dat wil je niet aan de tips hebben want dan valt het toestel heel naar over een tip weg. Echte flaps zitten dan ook altijd tussen romp en rolroer, niet aan de buitenkant.

Bij zwevers met gewone ailerons worden die NOOIT naar beneden gezet maar juist omhoog. Alleen zijn het dan geen spoilers maar flaps.

Als je het niet snapt of gelooft raad ik je aan op veilige hoogte eens te proberen wat er gebeurt. Je zult (niet prettig) verrast worden :-)

ik had de klok horen luiden maar wist totaal niet waar de klepel hing , oftewel ik wist wel dat ze iets met die ailerons deden bij zwevers maar wat precies heb ik dan verkeerd begrepen .
excuus hoor , het was met de beste intensies . ;)
 
Sorry als het zo over kwam, was absoluut niet rot bedoeld.
Ailerons naar beneden is de beste manier om je toestel aan stukken te vliegen, daar wilde ik enkel voor waarschuwen :-)

-edit- zie net dat ik in het laatste zinnetje de woorden "spoilers" en " flaps" heb omgedraaid
 
Sorry als het zo over kwam, was absoluut niet rot bedoeld.
Ailerons naar beneden is de beste manier om je toestel aan stukken te vliegen, daar wilde ik enkel voor waarschuwen :-)

-edit- zie net dat ik in het laatste zinnetje de woorden "spoilers" en " flaps" heb omgedraaid

nee joh zo bedoelde ik het ook niet , het was echt gewoon positief bedoeld hoor ! :D
ik wist dat het bij zwevers werd gedaan maar ik wist totaal niet wat precies .
ik dacht laat ik eens lekker meelullen in alwins draadje maar hoe het precies werkt met die flaps en zo moet je me niet vragen hoor .
ik vatte het echt niet rot op hoor , dus je hoeft geen sorry te zeggen .;)

ik hoop alleen dat alwin zijn probleempje weet te tackelen met zijn herky .

kortom niks aan het handje hoor PH_AJH

cheers !
 
Dat ailerons naar beneden een goede manier is om je toestel te slopen is ook nieuw voor mij hoor :D ik ben het met de DLG's niet anders gewend en met mijn easyglider werkt het ook prima. Die is echt nauwelijks naar beneden te krijgen op een mooie dag, ook met vol ailerons down (sturen doe je dan niet door gelijkmatige aileron uitslagen maar door één aileron in te trekken)

Maar voor de zekerheid ga ik toch maar flink hoogte houden met testen ;) naar mijn idee levert ailerons up juist een flinke "duik richting grond" op doordat je niet alleen je snelheid remt maar ook doordat de vleugel door de luchtstroom richting grond wordt geduwd?
 
hey alwin

ik heb het eens met een piper-cup geprobeert
om de ailerons als flaps te gebruiken
zowel naar boven als naar beneden
en met de ailerons naar boven dus up gaat ie inderdaad stevig naar beneden
met de aileron naar beneden als flaps is ie beter beheersbaar
maar de aileron functie zelf is in mijn ervaring zeer beperkt


o ja mijn herky heeft inmiddels ook zijn maiden gehad
ondanks de klein ogende aileron reageert ie hier heel goed op
ik moet alleen nog even de stuurstok van het hoogte roer iets inkorten en de kleur erop
 
rolroeren als flaps is wel tricky , dan heb je sneller kans op overtrek op je vleugeltip(daar waar je rolroer zit )
zou eerder kiezenom dan werkende flaps in te bouwen op de originele plek en de rolroeren dan een 2mm omhoog(zo verkrijg je dan een lichte washout) werkt velen malen beter . en bij een schuim toestel is dit velen malen makkelijker in te bouwen .
 
Dat kan natuurlijk ook nog - en ik heb nog maarliefst vier kanalen vrij om flaps op aan te sluiten :D dus geen enkel probleem. Twee negen-grams servo's en een beetje epoxy zal het vlieggedrag ook niet negatief beinvloeden denk ik. Eens kijken of ik de servo extensies nog door de gaten in de vleugel krijg..
 
dat is de beste optie denk ik , en het voegd nog een extra dimensie toe aan het vliegen .
ik vind het persoonlijk ook leuker vliegen met een kist met flaps , al is het alleen maar voor de fun .
je maakt dan ook weer realistischer gebruik van de aerodynamica van je model .

suc6 en ik zie de foto`s van de werkende flaps wel weer verschijnen .

cheers !
 
mukkus, hoe vloog het? Foto's of video toevallig? :)

Hopelijk is het morgen een beetje lekker weer, dan kan ik de herky weer eens uitlaten. Deze keer gaan er twee extra lipo's mee omhoog als test; vier keer 3S2200 dus totaal. Geeft 8800mAh dus ruim de tijd zeg maar :D

jaccies, hoe kom je aan die persing 200? Volgens mij is die van mij van persing 300 (net als de andere Bravenboer toestellen?) maar dat ben ik nog nooit ergens tegengekomen. Ik loop al met plannen voor een 3m versie maar van "gamma-piep' gaat dat niks worden.
 
mukkus, hoe vloog het? Foto's of video toevallig? :)

Hopelijk is het morgen een beetje lekker weer, dan kan ik de herky weer eens uitlaten. Deze keer gaan er twee extra lipo's mee omhoog als test; vier keer 3S2200 dus totaal. Geeft 8800mAh dus ruim de tijd zeg maar :D

jaccies, hoe kom je aan die persing 200? Volgens mij is die van mij van persing 300 (net als de andere Bravenboer toestellen?) maar dat ben ik nog nooit ergens tegengekomen. Ik loop al met plannen voor een 3m versie maar van "gamma-piep' gaat dat niks worden.

wij haalde die bij :
De la Roy Isolatie&Design
Oost-Om 59, 5422VX Gemert
0492-370067
 
Laatst bewerkt:
En nog gevlogen Alwin ?

Vandaag al een paar dingen gedaan .
Gondels aangepast voor de motoren en ringen gemaakt om de neus scharnierbaar te krijgen . :D

Het wachten is nu tot na het watervliegen .
En de piper moet weer op de tafel.

Mvg Johan
 
Gevlogen? Hah, was het maar waar. Ik ben net thuis (ja, half drie 's nachts!) van mijn werk... Hopelijk als het weer morgen zo goed wordt als ze nu beloven heb ik een paar uurtjes voor mezelf. Ik heb de Herky en de DLG's al in de auto liggen. lipo's opgeladen en de rest ligt klaar. Ik kan dus binnen 5 minuten weg zijn :D

Ik moet morgen wel de twister en de aspirin opnieuw uitbalanceren (beide hebben een nieuwe lipo gekregen die lichter is, dus weer prutsen om het CoG goed te krijgen) en de instellingen van alle toestellen controleren en bijstellen.

Ik baal nu eigenlijk al dat ik hoogst waarschijnlijk aankomende zomer de Herky niet mee kan nemen op vakantie; of er moet een club vlak in de buurt zijn..
 
Ik baal nu eigenlijk al dat ik hoogst waarschijnlijk aankomende zomer de Herky niet mee kan nemen op vakantie; of er moet een club vlak in de buurt zijn..

Niet balen gewoon meenemen , bij onze club zijn er genoeg die op een camping vertoeven in Frankrijk of Spanje, en nemen altijd hun hercules mee , vragen een boer in de buurt of ze mogen vliegen op hun weiland , nooit geen problemen, wel bekijks haha
 
Hoe nemen ze die mee dan? Zal waarschijnlijk in een caravan zijn (toch nog iets goeds van die rotdingen ;)), helaas moet ik het doen met wat ik meekrijg in een Ford Mondeo Station en het casco van een Alpenkreuzer Prestige (met daarin de tent en overige kampeerspullen), ik heb er al wel over zitten denken om toch speciaal voor de Herky een koffer te bouwen; moet er sowieso eentje maken voor de - zeer breekbare - DLG's en als je toch bezig bent.. (of één grote waar alles in past maargoed, waar hou je dan op he)

Wat ik toch wel graag mee op vakantie zou willen:
- drie fullsize DLG's
- mini DLG
- easyglider electra
- FMS mustang
- Herky

Ik weet nu al wat mijn vrouw erover gaat zeggen... :(
 
Wat ik toch wel graag mee op vakantie zou willen:
- drie fullsize DLG's
- mini DLG
- easyglider electra
- FMS mustang
- Herky

Ik weet nu al wat mijn vrouw erover gaat zeggen... :(

Ga je op vakantie of ga je op een vliegkamp .

Op vakantie zou ik andere dingen gaan doen .(zo zamel je ook punten voor de rest van het jaar ;) )

Mvg Johan
 
Tsja, ik ga op vakantie om te ontspannen. Dat betekent, een mp3 speler vol audioboeken mee, een eReader vol digitale boeken mee, vliegtuigen mee... (want tenslotte moet ik al twee weken zonder mijn grootste verslaving, namelijk internet!)

Natuurlijk maak ik genoeg tijd vrij om met mijn gezin leuke dingen te doen maar camping is voor mij nog steeds gewoon relaxen, doen waar je zin in hebt (en niet doen waar je géén zin in hebt!)...

Hopelijk werkt het weer beter mee dan vorig jaar, de helft van de vakantie binnen zitten met een jas aan omdat het regent is niet mijn idee van lol hebben. Zeker niet als je voor een campingplek alleen al 480 euro neer moet leggen :(
 
Ik dacht net laat ik eens kijken of er in de buurt van Elsendorp toevallig een vliegclub is (want ruimte om wild te vliegen moet je maar net kunnen vinden en op de camping is niet genoeg lege ruimte) - niet één maar wel zes stuks allemaal binnen 15 kilometer. Keus genoeg dus ;) maar eens contact opnemen of een dagje gastvliegen mogelijk is.
 
Neusje van de zalm

Ben maar vast begonnen met de GFK neus , hat een idee en dan moet je niet wachten tot hij weer weg is . :D

full


full


Lipo wissel dus door de neus , word door 1 scharnier , 2 duveltjes en 2 magneetjes op zijn plaats gehouden.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top